• 0

Extra loon voor uitvinders !

Vezelfabrikant geeft uitvinders extra loon. (NRC 27-11-02)

 

Teijin Twaron, producent van de supersterke aramidevezel Twaron (o.a. in kogel vrije vesten), zal een medewerker laten delen in het financiële gewin dat de onderneming geniet als de medewerker een uitvinding doet. Dit beloningsysteem voor intellectueel eigendom is uniek in Nederland. Het systeem is een extra aansporing voor medewerkers om creatief mee te denken over producten, processen en toepassingen, aldus een woordvoerder. Het vezel bedrijf kent premies toe gedurende twintig jaar na het toepassen van het idee.

 

De bedragen worden aan de betrefffende persoon uitbetaald, ongeacht of deze op het moment van betaling nog in dienst is van Teijin Twaron of niet. Tot nu toe werden medewerkers uit bijvoorbeeld laboratoria geacht uit hoofde van hun functie uitvindingen voor het bedrijf te doen. Buiten het salaris stond daar geen extra beloning tegenover. Ook wanneer de vinding of het octrooi wordt verkocht of wanneer andere ondernemingen gemachtigd worden om de vinding (tegen betaling) te gebruiken, zal de bedenker ervan beloningen blijven ontvangen. 8)

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit is echt super. Als ze dat nou bij universiteiten ook eens zouden belonen. Elke onderzoeker die het voor elkaar krijgt dat hij een patent aanvraagt waarop daarna licenties worden verleend (en dat laatste is wel erg belangrijk, want als je er geen geld aan verdient, kost het patent alleen maar geld) zou ook een deel van die winst moeten uitgekeerd krijgen. Jaja, dan zou men wel nadenken voor men gaat publiceren of voor men de kennis voor een appel en een ei aan het bedrijfsleven geeft..... maar ja, in Nederland zie ik dat zo snel nog niet gebeuren. Als zelf het ministerie van onderwijs geld verdienen met kennis vies vindt, moeten we niet verwachten dat universiteiten er veel van zullen maken.

Je reis naar de toekomst wordt een succes als je alleen die dingen uit het verleden meeneemt die je positieve energie geven. Michael Lewis, 2000.

Link naar reactie
  • 0

Interessant is het beleid van de Michigan State University in dit opzicht.

Handig is de wijze waarop ze hun aanpak helder beschijven.

Ik denk een voorbeeld voor andere kennisinstellingen die ook wat aan ondernemerschap kunnen doen

zie

http://www.msu.edu/unit/oip/handling.html

 

http://www.msu.edu/unit/oip/

interessant, ook de vragen over starten van eigen bedrijf vanuit de universiteit.

 

Bij mij werkgever kreeg ik een dollar als een octrooi in US of Canada werd toegekend.

Al wordt er aan een van de vindingen al jaren heel ruim verdiend, had ik privee nooit een sponsor voor deze ideen kunnen vinden, en had ik niet de informatie gehad om de vinding te kunnen doen. Heb dus geen hard feelings.

Als je voor het geld gaan moet je vooraf maar een ander arbeids contract regelen.

 

groet

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 170 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.