• 0

Inhuren van personeel

Hallo,

 

Ik heb een belasting technische vraag voor het inhuren van mensen.

 

Voor een opdracht moet ik o.a een fotograaf gaan inhuren.

 

echter, deze fotograaf is een jongen die nog in opleiding is en doet dit voor mij voor een fractie van het bedrag dat ik moet betalen aan een beroeps... en hij kan het nog net zo goed ook.

 

maar dat even terzijde.

 

ik ga hem dus voor een aantal opdrachten inzetten, hoe moet ik deze jongen belastingtechnisch zien.. als freelancer? hij heeft natuurlijk geen rechtvorm bij de kvk..

en hoe werkt dit belasting technisch.. welke egeling isvan toepassing.

 

bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

ja.. dat snap ik..

 

maar mischien weet iemand het hier..

 

Wie kan je nu een beter antwoord geven op je vragen dan de instanties die ervoor verantwoordlijk zijn en te maken hebben met jouw "probleem"?

 

 

 

Heb je deze sites al eens bekeken? (Dan had je al een duidelijk antwoord op je vraag)

 

Heb je daarnaast al eens de zoekfunctie van HL gebruikt? (Dan had je al een duidelijk antwoord op je vraag)

 

[Niet meer van toepassing]

topic>

Link naar reactie
  • 0

als je hem als freelancer wilt aannemen meot deze jongen bij de belasting dienst een zogenaamde var aanvragen. In deze var staat vermeld wat voor werkzaamheden hij verricht. Als jij een copie van deze var en van zijn indentiteitsbewijs hebt dan kan je een freelancecontract opmaken. Hier in moet je aangeven wat voor werkzaamheden hij zal doen. Deze werkzaamheden moeten precies overeenkomen met de werkzaamheden die op de var vermeldt staan. Als dat allemaal gedaan is dan is het een kwestie van tekenen.

 

Nadeel voor die jongen is dat je als freelancer minimaal voor 3 opdrachtgevers per jaar moet werken. Anders gaat de belastingdienst erg moeilijk doen.

 

Wat mij dan ook het slimste lijkt is om hem aan te nemen in loondienst (hij gaat immers toch 3 opdrachten doen). DIt contract kan je dan opstellen voor bepaalde onbepaalde tijd. Dit houd in dat je in het contract aangeeft wanneer de overeenkomst op houd. Maar in plaats van een datum geef je een gebeurtenis aan in de toekomst waarvan je de preciese datum niet weet (bijvoorbeeld na de 3 opdrachten die je hem wilt laten doen). Op deze manier is het voor beide partijen denk ik het simpelst

Link naar reactie
  • 0

als je hem als freelancer wilt aannemen meot deze jongen bij de belasting dienst een zogenaamde var aanvragen.

 

Er bestaat geen verplichting om een VAR aan te vragen. Opdrachtgever kan wel verlangen dat de opdrachtnemer eenAR overlegt c.q. contracteel deze verplichting opleggen; maar niet meer dan da

 

In deze var staat vermeld wat voor werkzaamheden hij verricht. Als jij een copie van deze var en van zijn indentiteitsbewijs hebt dan kan je een freelancecontract opmaken. Hier in moet je aangeven wat voor werkzaamheden hij zal doen. Deze werkzaamheden moeten precies overeenkomen met de werkzaamheden die op de var vermeldt staan. Als dat allemaal gedaan is dan is het een kwestie van tekenen.

 

De vraaag of het wenselijk is dat de opdrachtnemer een VAR overlegt ligt geheel bij de opdrachtgever. Een VAR alleen zegt dan nog helemaal niets. De opdrachtgever dient de opdrachtnemer ook als zelfstandige/opdrachtnemer te behandelen en niet als werknemer.

 

Vor het verstrekken van opdrachten dient een overeenkomst van opdracht te worden opgesteld. Daarbij doet een opdrachtgever er altijd verstandig aan om de overeenkomst ook daadwerkelijk zo te noemen en uitdrukkelijk met de opdrachtnemer overeen te komen dat de overeenkomst niet wordt aangemerkt als arbeidsovereeenkomst. De opdrachtgever dient daarbij zoveel mogelijk te voorkomen dat de overeenkomst het karakter krijgt van een arbeidsovereenkomst.Het is bijvoorbeeld niet verstandig om werktijden of allerlei andere verplichtingen op te nemen.

 

 

Nadeel voor die jongen is dat je als freelancer minimaal voor 3 opdrachtgevers per jaar moet werken. Anders gaat de belastingdienst erg moeilijk doen.

Belastingdienst gaat pas moeilijk doen wanneer niet aan de afdrachtverplichtingen wordt voldaan en wanneer bij opdrachtnemer bij een controle onregelmatigheden worden geconstateerd.

 

Wat mij dan ook het slimste lijkt is om hem aan te nemen in loondienst (hij gaat immers toch 3 opdrachten doen). DIt contract kan je dan opstellen voor bepaalde onbepaalde tijd. Dit houd in dat je in het contract aangeeft wanneer de overeenkomst op houd. Maar in plaats van een datum geef je een gebeurtenis aan in de toekomst waarvan je de preciese datum niet weet (bijvoorbeeld na de 3 opdrachten die je hem wilt laten doen). Op deze manier is het voor beide partijen denk ik het simpelst

Dit is wel erg kort door de bocht. Een VAR met inachtneming van de eisen van zelfstandigheid is voldoende.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.