• 0

Volgorde hoofdstukken ondernemingsplan wijzigen?

Momenteel heb ik alle benodigde gegevens verwerkt in mijn ondernemingsplan. Echter ik ben niet tevreden over de indeling. Ik mis de scherpte in mijn plan. De indeling is als volgt:

  • inleiding blabla-verhaaltje, vrij onzinig in mijn ogen
  • persoonlijk
  • bedrijf met onderscheidende kenmerken
  • marktanalyse
  • marketing

 

Mijn probleem hiermee is, dat je in het begin de onderscheidende kenmerken nog niet op zijn waarde kan schatten of doorzien. Aangezien de motivering en de cijfers pas kan terugvinden in de marktanalyse. Daarom zou ik eigenlijk de volgorde willen aanpassen:

  • inleiding concreet met het soort bedrijf, nog geen A4
  • persoonlijk
  • marktanalyse
  • bedrijf met duidelijke gemotiveerde onderscheidende kenmerken
  • marketing

 

De gedachte er achter is: je kan een bedrijf pas op waarde schatten als je weet wat in de markt leeft.

 

Is dit raadzaam? Alvast bedankt

 

 

[volgorde woorden wijzigen kopregel - mod]

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dan staat het je in principe vrij de volgorde te kiezen die helpt jouw plan het beste voor het voetlicht te brengen - maar hou het kort. Geen ellenlange epistels over de markt, maar beperk je tot de feiten en ontwikkelingen die daadwerkelijk relevant zijn, die nodig zijn om je plan te begrijpen. Eventueel kun je in een bijlage alsnog uitgebreider op de markt en marktontwikkelingen ingaan. Ga er vanuit dat je professionals voor je hebt, die niet alles van je markt, concurrenten en relevante ontwikkelingen weten. Informeer hen, maar wees kritisch in welke onderwerpen daadwerkelijk een bijdrage leveren aan het solide presenteren van je plan. Succes!

Link naar reactie
  • 0

Niemand geeft het toe maar je hebt ongeveer een minuut om jezelf en je plan te presenteren. Dus zorg er voor dat je in die minuut indruk maakt met je persoonlijke presentatie en de presentatie van je plan.

 

De volgorde 'samenvatting-wie gaat het plan uitvoeren' is waar het om draait. Een A4 tje volstaat voor een goede samenvatting, wie het gaat doen, is net zo belangrijk, dus een goede bondige omschrijving van jezelf is pure noodzaak.

Laat zien dat je opleiding en je ervaring voldoende zijn om je plan uit te voeren.

Kom je uit een ondernemersgezin? Noem het.

 

Succes

Peter Bosman

Ondernemer, adviseur, samensteller Prijzen & Tarievengids, ZZP Gids, Handboek Parttime ondernemen.

Link naar reactie
  • 0

Voor een bank is de financiële paragraaf zeer belangrijk. Maak eens een prognose voor de komende 3 jaar per kwartaal en verwerk hierin alles wat je weet over opbrengsten en kosten die komen kijken bij een onderneming. Deze informatie heb je nodig om een cash flow analyse te maken. Deze heb je weer nodig om te checken of je financieringsbehoefte realistisch is. Daarnaast volgt daar een verwacht break-even moment uit.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.