nijntje

Junior
  • Aantal berichten

    10
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer in spe
  • Geslacht
    Male

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Breda

nijntje's trofeeën

  1. Reacties van consumenten zijn zéér enthousiast. Hoewel het seizoen er op zit en de meeste de caravan op stal hebben gezet willen de mensen die het verhaal aan hebben gehoord voor het grootste gedeelte toch een tas met 20 zakjes kopen. Er zijn nog weinig dealers langs gekomen. Wel diverse mensen van de diverse caravanclubs. Erg vermoeiend dat zeker maar tot nog toe heel leerzaam en vooral positief. Als ik de consumenten enthousiast kan maken voor het product geeft dat een goede basis om de dealers te benaderen.
  2. Inderdaad waanzinnig goede en creatieve tipsvan Twalevel, alleen jammer genoeg niet echt passend bij mijn doelgroep/product. Mijn targetgroep voor deze beurs zijn (naast de caravandealers) de "bijen" onder de kampeerders. Dit zijn figuren, veelal 50+, die actief zijn in de talloze caravan clubs. De groep wil kwaliteit en gebruiksgemak en heeft daar best wat voor over. Ze komen op de beurs (ik heb ze allemaal uitgenodigd) met een platte grond een lijstje met te bezoeken stands. Uiteraard weten ze precies wat de nadelen van de huidige producten zijn, ik heb met een flink aantal gesproken en gemaild, en zijn ze in voor iets nieuws. Ze moeten, behoudend en merkentrouw als ze zijn, wel eerst een drempel over. Dus wat is onze strategie. Véél informatie geven en probeeraankopen genereren met een zeer aantrekkelijke beursaanbieding. De wereldmarktleider (Thetford) staat aan de overkant met een ENORME stand dus ze hebben genoeg Potti’s in de buurt. Wellicht dat ik toch nog wat details uit je betoog ga gebruiken want het is haast zonde om er helemaal niets mee te doen.
  3. Gampinggaz is inderdaad mogelijke distributeur, stond al op mijn lijstje. Ze hebben geen dergelijk droog product in hun range en verkopen alternatieve middelen uitsluitend buiten de Benelux. De Burden group is een mogelijkheid voor het Verenigde Koninkrijk. Ik wil eerst de beurs afwachten om te zien hoe ik voet aan de grond krijg in Nederland. De reacties tot nog toe van dealers waren niet erg bemoedigend. Ik verwacht dat die ook liever even de kat uit de boom kijken omdat er in het verleden een aantal soortgelijke (inferieure) producten zijn geflopt. Op de beurs (en erna) ga ik persoonlijk de dealers langs (of ze komen bij mij) en verwacht en hoop dat het langzaam op gang zal gaan komen. Als de dealers helemaal niet gaan toehappen zijn er nog alternatieve distributie kanalen zoals Marskramer/Blokker, Makro en zelf Lidl of Aldi. Uiteraard hebben die niet de voorkeur omdat het dan vooral actiematige en laagmarge verkopen betreft. Op mijn persbericht http://home.hccnet.nl/kemdirect/nieuwsbrief/persbericht.htm zijn ook niet veel reacties gekomen. Wellicht komen die ook op de beurs langs. De beurs (trouwens de Jaarbeurs in Utrecht) start a.s. zaterdag. Ze geven geen korting voor starters maar ik heb wel de straf voor laat inschrijven ongedaan gekregen (€230,-) Voor dit bedrag heb ik zowat de gehele stand kunnen maken. De beurs zelf is niet duur, ik betaal voor 7 dagen en inclusief een standaard stand ongeveer €1200,-. Als ik een redelijke hoeveelheid verkoop zijn de kosten er zo uit. Ik heb wat vrienden (en mijn vrouw) als standcrew, dus die zijn zowat gratis. Als kleine jongen krijg je verder weinig aandacht. Ik heb me ingeschreven voor een noviteitenpresentatie maar daar vervolgens (ondanks diverse mails) niets meer over gehoord.
  4. Het gaat bij mij om een geheimhoudingsbeding. Met andere woorden: gebruik ik voor mijn product bij mijn vorige werkgever opgedane kennis die aantoonbaar tot het bedrijfsgeheim behoort en beconcurreer ik hiermee mijn ex werkgever oneerlijk? Een goede definitie van bedrijfsgeheim heb ik niet kunnen vinden maar zou iets moeten zijn zoals: “alle informatie die niet bekend is buiten het bedrijf en die het bedrijf een zeker voordeel verschaft ten opzichte van de concurrentie”. Dit kunnen recepten zijn of productiemethoden maar ook leveranciers of klanten en informatie over inkoop- en verkoopprijzen. Per definitie gebruik ik kennis die ik gedurende mijn dienstverband heb opgedaan, ik leer gelukkig nog elke dag. Is deze kennis allemaal bedrijfsgeheim? Neen, uiteraard niet, immers alleen de kennis die niet buiten het bedrijf bekend is kwalificeert voor bedrijfsgeheim. Alle kennis is overigens ook gedateerd, als het goed is gaan de ontwikkelingen in een groot bedrijf met een behoorlijke R&D afdeling snel. Wat vandaag bedrijfsgeheim is kan volgend jaar algemeen bekend zijn. In mijn geval heeft mijn product alleen enige verwantschap met producten waarvoor door mijn ex werkgever octrooi is aangevraagd en gekregen. Zolang ik niet in strijd handel met deze octrooien mag ik volgens mij de informatie uit die octrooien gebruiken want die zijn openbaar en kwalificeren dus per definitie niet als bedrijfsgeheim. Blijft de vraag of ik als concurrent op de hoogte zou zijn of kunnen zijn van de octrooien als ik niet bij het bedrijf gewerkt zou hebben. Mijn ex werkgever stelt van niet. Mijn stelling is dat iedere kundige productontwikkelaar een literatuur- en octrooionderzoek en een concurrentie analyse doet als hij een product gaat ontwikkelen. Het intypen van de naam van de grootste spelers uit de markt in een octrooizoekmachine behoort dan tot de allereerste acties. Ik zou graag de mening zien van iemand die virtueel aan de ander kant van de tafel plaats neemt m.a.w. op de plaats van mijn ex werkgever. Wat zijn zijn mogelijke argumenten?
  5. Er is zeer veel gratis recept informatie te vinden in op het Internet octrooien. zie bijv http://nl.espacenet.com Een meer specifiek voorbeeld. Zwitsal babyolie. http://l2.espacenet.com/espacenet/viewer?PN=EP0769292 Maar ook via leveranciers bv een anticondensproduct: http://www.gesilicones.com/silicones/americas/business/industries/household/workshop/formularieshousehold-24.shtml of via vakbladen: http://www.happi.com/current/formula.htm Het is uiteraard de kunst om uit de enorme hoeveelheid informatie de juiste te filteren.
  6. Zen heeft een goed punt. Geld is hier inderdaad een zeer belangrijke machtsfactor. In mijn geval dekt gelukkig mijn rechtsbijstandsverzekering mijn juridische kosten anders had ik de handdoek al in de ring gegooid. Ik heb uiteindelijk besloten i.o.m. mijn advocaat om gewoon te starten. Als mijn ex werkgever een rechtszaak start (die kans bestaat nog steeds) hebben we een goede kans die voor het grootste deel te winnen. Het is zeer moeilijk voor ze om te bewijzen welke zaken überhaupt tot het bedrijfsgeheim behoren en niet tot het publieke domein of de al aanwezige kennis uit opleiding of vorige dienstverbanden, bovendien kennen ze mijn samenstelling alleen uit chemische analyse en die is niet 100% betrouwbaar en nooit volledig. Mijn zaak heeft nog een vreemdere wending genomen. Mijn ex-werkgever onderzoekt enerzijds of ze mij voor de rechter kunnen slepen (zie bovenstaande) en anderzijds onderzoeken ze ook de mogelijkheid tot samenwerking. Ik vermoed dat ze de dreiging van een rechtszaak in stand willen houden om sterker te staan bij onderhandelingen over samenwerking. Het zou namelijk gaan om het nemen van een licentie op een door mij ingediende octrooiaanvraag. Persoon: Ook die mogelijkheid staat wat mij betreft open. Van mij mogen ze ook alles kopen. Ik vrees dat we dan mogelijk in strijd gaan handelen met de mededinginswet.
  7. Leuk dat de andere kant van de medaille aan bod komt. Uiteraard moet je als ondernemer je eigen zaken goed regelen en beschermen. De zaken 100% dichttimmeren zal nooit lukken. Dit zou trouwens een ernstige belemmering vormen voor de ontplooiing van het individu en voor het bevorderen van eerlijke concurrentie. Beide zijn hard nodig om een economie levend te houden doordat ze de innovatie bevorderen. Heel veel ondernemers hebben eerst in loondienst gewerkt en zijn daarna voor zichzelf begonnen. Zolang het er eerlijk aan toe gaat en de rechten van de ex werkgever worden gerespecteerd is er niets aan de hand. Dat deze zich desondanks verzet tegen concurrentie van een ex werknemer is begrijpelijk maar ook hier geldt dat rechten van de ex werknemer moeten worden gerespecteerd. In sommige branches is het heel normaal dat iemand het vak leert en later voor zichzelf gaat beginnen, denk maar aan de horeca. Je ziet hier duidelijk dat innovatie sterk wordt bevorderd en dat hier uiteindelijk iedereen van profiteert doordat de markt groeit. De innovatie op de PC markt is in gang gezet door het voor zichzelf beginnen van ex directeuren van IBM die de IBM compatible op de markt brachten. Uiteindelijk heeft ook IBM hier van geprofiteerd.
  8. Het afgelopen jaar heb ik een product ontwikkeld voor het chemische toilet in campers en caravans. Het heeft belangrijke voordelen t.o.v. bestaande middelen en ik heb een erg goede merknaam (inclusief .com) weten te bemachtigen. Bovendien heb ik octrooi op de formulering en gebruik gevraagd. Ik heb een groot Email adressenbestand gemaakt met aandacht voor zowel de consumenten (via caravanclubs) en dealers. Ik heb zelf een heel aardige en informatieve website gebouwd. Introductie is gepland in september op de Kampeer en Caravan Jaarbeurs in Utrecht. Eigenlijk ziet alles er erg goed uit. Ik heb echter één blinde vlek, de distributie. Uiteraard zijn er genoeg mogelijkheden, TPG, DHL, Sendd enz. Als éénmansbedrijf zie ik echter als een berg op tegen het geregel én de tijd om de producten bij de klanten te krijgen. Is er, naar jullie weten een bedrijf dat de distributie uit handen neemt? Een bedrijf waar je een aantal pallets product neerzet en elke dag de orders naar mailt of faxt? Hans
  9. Ik heb een concurrentiebeding getekend maar dat loopt binnenkort af en hier beroepen ze zich niet op. Ook heb ik een geheimhoudingsverklaring getekend waarin staat dat ik ook na mijn dienstverband geen geheimen openbaar mag maken of gebruiken. In de verklaring zelf wordt al aangegeven dat de grens moeilijk of niet is te trekken. Bij twijfel moet ik toestemming vragen. De recepten die de voormalige werkgever gebruikt zijn gekopieerd van de concurrentie zoals dat in vele branches gebruikelijk is (ander geurtje, ander kleurtje). Het gaat er dus om wat bedrijfsgeheim is.
  10. Ik ben van plan binnenkort te starten en ga hierbij een van mijn vorige werkgevers beconcurreren. Zij zijn dit te weten gekomen en stellen nu dat ik bedrijfsgeheimen ga gebruiken om mijn product te kunnen maken en eisen inzage in mijn recept en dreigen met een schadeclaim. De volgende zaken zijn van belang: De grondstoffen die ik gebruik zijn uitvoerig beschreven in het publieke domein en worden ook door andere (kleinere) spelers gebruikt. Ook is het vrij eenvoudig om achter de meest gebruikte ingrediënten te komen door chemische analyse maar ook door te zoeken in patentliteratuur of door contacten met leveranciers van de grondstoffen. Zij zijn marktleider en in veel landen (bijna) monopolist. Uiteraard neem ik ruime afstand zodat het product er anders uitziet (kleur/geur/verpakking enz). Inmiddels heb ik een advocaat in de arm genomen maar zou graag contact krijgen met mensen die hier iets zinnigs over kunnen zeggen. Aan de ene kant denk ik dat ze geen poot hebben om op te staan maar ik vrees toch wel de mogelijke schade claims.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.