• 0

uitbesteden distributie bij internet verkoop

Het afgelopen jaar heb ik een product ontwikkeld voor het chemische toilet in campers en caravans. Het heeft belangrijke voordelen t.o.v. bestaande middelen en ik heb een erg goede merknaam (inclusief .com) weten te bemachtigen. Bovendien heb ik octrooi op de formulering en gebruik gevraagd. Ik heb een groot Email adressenbestand gemaakt met aandacht voor zowel de consumenten (via caravanclubs) en dealers. Ik heb zelf een heel aardige en informatieve website gebouwd. Introductie is gepland in september op de Kampeer en Caravan Jaarbeurs in Utrecht. Eigenlijk ziet alles er erg goed uit.

 

Ik heb echter één blinde vlek, de distributie. Uiteraard zijn er genoeg mogelijkheden, TPG, DHL, Sendd enz. Als éénmansbedrijf zie ik echter als een berg op tegen het geregel én de tijd om de producten bij de klanten te krijgen. Is er, naar jullie weten een bedrijf dat de distributie uit handen neemt? Een bedrijf waar je een aantal pallets product neerzet en elke dag de orders naar mailt of faxt?

 

Hans

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zijn er verschillende, vaak zijn het opslag en transport bedrijven die ruimte verhuren inclusief handling.

even transport, distributie, el-logistics in google invoeren en je vind ze.

Distributie startpagina zal er ook wel een paar hebben die het doen.

Voorbeeld;

http://www.ecom-factory.com/html_nl/index.html

 

of deze

http://www.palletplaats.nl/

http://www.veldhuizentransport.nl/

 

Gewoon zoeken en je vind er genoeg

Groetjes

 

edit: el-logistics is natuurlijk e-logistics ;)

Geld ligt op straat, je moet het alleen oprapen

Link naar reactie
  • 0

Kun je geen aansluiting vinden bij een bestaand distributienetwerk met dezelfde doelgroep of doelmarkt? Ik denk bijvoorbeeld aan CampingGaz. Via Google scoor je direct namen als je zoekt op de mark en het woord distributor, zie bv de Burden Group in Engeland. Of wil je aan direct marketing doen?

 

Alles goed met de beurs trouwens? Hoe bevalt zoiets als lanceerplatform? Betaal je de volle mep aan de RAI, of geven ze starterskorting? Krijg je steun bij standbouw en publiciteit? Moet je zelf persmapjes en foto's aanleveren voor de perskamer? Nog last-minute steun nodig... ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Gampinggaz is inderdaad mogelijke distributeur, stond al op mijn lijstje. Ze hebben geen dergelijk droog product in hun range en verkopen alternatieve middelen uitsluitend buiten de Benelux. De Burden group is een mogelijkheid voor het Verenigde Koninkrijk.

Ik wil eerst de beurs afwachten om te zien hoe ik voet aan de grond krijg in Nederland. De reacties tot nog toe van dealers waren niet erg bemoedigend. Ik verwacht dat die ook liever even de kat uit de boom kijken omdat er in het verleden een aantal soortgelijke (inferieure) producten zijn geflopt.

Op de beurs (en erna) ga ik persoonlijk de dealers langs (of ze komen bij mij) en verwacht en hoop dat het langzaam op gang zal gaan komen. Als de dealers helemaal niet gaan toehappen zijn er nog alternatieve distributie kanalen zoals Marskramer/Blokker, Makro en zelf Lidl of Aldi. Uiteraard hebben die niet de voorkeur omdat het dan vooral actiematige en laagmarge verkopen betreft.

 

Op mijn persbericht http://home.hccnet.nl/kemdirect/nieuwsbrief/persbericht.htm zijn ook niet veel reacties gekomen. Wellicht komen die ook op de beurs langs.

 

De beurs (trouwens de Jaarbeurs in Utrecht) start a.s. zaterdag. Ze geven geen korting voor starters maar ik heb wel de straf voor laat inschrijven ongedaan gekregen (€230,-)

Voor dit bedrag heb ik zowat de gehele stand kunnen maken. De beurs zelf is niet duur, ik betaal voor 7 dagen en inclusief een standaard stand ongeveer €1200,-. Als ik een redelijke hoeveelheid verkoop zijn de kosten er zo uit. Ik heb wat vrienden (en mijn vrouw) als standcrew, dus die zijn zowat gratis. Als kleine jongen krijg je verder weinig aandacht. Ik heb me ingeschreven voor een noviteitenpresentatie maar daar vervolgens (ondanks diverse mails) niets meer over gehoord.

 

Link naar reactie
  • 0

De beurs (trouwens de Jaarbeurs in Utrecht) start a.s. zaterdag.

 

Ai-ai, te laat om nog een gedegen marketingadvies te geven. Maar daar heb je wellicht ook helemaal geen behoefte aan, anders had je je niet beperkt tot een vraagje over distributie.

 

Toch een paar last-minute tips.

 

In je persbericht en de presentatie op je website is het voordeel van je product een beetje verstopt.

 

"Sky Unlimited! uit Breda introduceert Kemdirect granulaat, een nieuw compact, multifunctioneel en niet geparfumeerd product voor het chemische toilet. Stank én sterke parfums? Weg ermee!"

 

Ik kan daar in ieder geval niet uit afleiden wat je USP is. Misschien moet je de vergelijking met concurrenten wat directer maken, zowel in woorden als beeld. Hoezo compact? Hoezo multifunctioneel?

 

Verder zou ik de nadruk op Sky Unlimited! wat verminderen. Dat het een originele Nederlandse vinding is, wordt pas relevant nadat je bewondering voor je product hebt opgewekt.

 

Een nieuw potti-granulaat is geen voorpagina-nieuws. Je zult het dus een beetje spannend moeten maken. Het is waarschijnlijk te laat om positie en presentatie op de beurs aan te passen, maar misschien kun je met een paar kleine extraatjes alsnog de aandacht trekken. Wederom zeg ik: maak de vergelijking zichtbaar. Daag bezoekers uit:

 

doe de potti-test

 

Plaats drie van die chemopotten naast mekaar, en show wat het verschil is tussen jouw product en de anderen. Laat ze maar wegen en ruiken en proberen. Laat voor mijn part scheten knallen. Vraag bezoekers plaats te nemen op de pot en maak foto's. Zorg dat er tenminste één fotopositie interessant is voor de fotopers. Haal alle saaie standaardmeubels weg. Geen krukken, displays en andere hangplekken, alleen potti's en een enkel salontafeltje. Misschien een ouwe houten wc-deur (met z'n hartje erin) groen geverfd met schoolbordenverf zodat je je merk en USP's nog es kan opschrijven. Trek een witte overal aan en laarzen, geen pak. Stuur twee buurmeisjes op pad met wc-borstels en bijpassend gekleurd haar als potti-promotionteam. Er lopen immers tientallen persfotografen rond op zoek naar een foto-opportunity: bied 'm! Ga vooraf bij de persdienst na of de beurs geopend wordt door een VIP en of er BNers komen. Wijs die persdienst op jouw potti-opportunity. Komt de ANWB-directeur, plaats een spandoek: ANWB kan de pot op! en vraag hem te gaan zitten. Alles voor de gewenste five minutes of fame. Maar doe iets!

 

Dat kan vervolgens ook het onderwerp zijn van je persbericht. Vergeet die saaie introductie van je huidige bericht, vertel journalisten dat er wat te beleven is:

 

Campers doen de potti-test

 

Doe er alvast een foto bij (de persdienst heeft een eigen fotograaf, bel ze) van mensen op een potti. Leg voldoende (doorzichtige) mapjes in de perskamer, liefst voordat de journalisten langskomen.

 

En vergeet niet te verkopen. Er komen tienduizenden kampeerders op die beurs; doe hen een beursaanbieding voor een complete seizoensvoorraad. Hoeveel is dat? Moet na te gaan zijn: met vier man twee weken op pad. Nu voorintekenen, volgend jaar gratis thuisbezorgd na betaling. Zoiets.

 

Okay, dat was wel weer genoeg potti-peptalk. Je bent als uitvinder vast eigenwijs genoeg om goedbedoeld advies met een glimlach te negeren. 8)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad waanzinnig goede en creatieve tipsvan Twalevel, alleen jammer genoeg niet echt passend bij mijn doelgroep/product.

 

Mijn targetgroep voor deze beurs zijn (naast de caravandealers) de "bijen" onder de kampeerders. Dit zijn figuren, veelal 50+, die actief zijn in de talloze caravan clubs.

De groep wil kwaliteit en gebruiksgemak en heeft daar best wat voor over. Ze komen op de beurs (ik heb ze allemaal uitgenodigd) met een platte grond een lijstje met te bezoeken stands.

 

Uiteraard weten ze precies wat de nadelen van de huidige producten zijn, ik heb met een flink aantal gesproken en gemaild, en zijn ze in voor iets nieuws. Ze moeten, behoudend en merkentrouw als ze zijn, wel eerst een drempel over.

 

Dus wat is onze strategie. Véél informatie geven en probeeraankopen genereren met een zeer aantrekkelijke beursaanbieding. De wereldmarktleider (Thetford) staat aan de overkant met een ENORME stand dus ze hebben genoeg Potti’s in de buurt.

 

Wellicht dat ik toch nog wat details uit je betoog ga gebruiken want het is haast zonde om er helemaal niets mee te doen.

 

Link naar reactie
  • 0

Reacties van consumenten zijn zéér enthousiast. Hoewel het seizoen er op zit en de meeste de caravan op stal hebben gezet willen de mensen die het verhaal aan hebben gehoord voor het grootste gedeelte toch een tas met 20 zakjes kopen. Er zijn nog weinig dealers langs gekomen. Wel diverse mensen van de diverse caravanclubs.

Erg vermoeiend dat zeker maar tot nog toe heel leerzaam en vooral positief. Als ik de consumenten enthousiast kan maken voor het product geeft dat een goede basis om de dealers te benaderen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het mooiste is dat de klant gaat vragen bij de dealer om jou product!

 

Nog mooier is dealerloze direct marketing. Dan heb je hogere marketing- en distributiekosten, maar ook een hogere marge.

 

Is het niet mogelijk om van klanten verkopers te maken, via een abonnee-werft-abonnee aanpak? Een soort referal marketing-model, er zijn hier wel wat experts op dat gebied en het is een mooi experiment om dat eens zonder internet te proberen...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Mijn targetgroep voor deze beurs zijn (naast de caravandealers) de "bijen" onder de kampeerders. Dit zijn figuren, veelal 50+, die actief zijn in de talloze caravan clubs.

De groep wil kwaliteit en gebruiksgemak en heeft daar best wat voor over. Ze komen op de beurs (ik heb ze allemaal uitgenodigd) met een platte grond een lijstje met te bezoeken stands.

 

Uiteraard weten ze precies wat de nadelen van de huidige producten zijn, ik heb met een flink aantal gesproken en gemaild, en zijn ze in voor iets nieuws. Ze moeten, behoudend en merkentrouw als ze zijn, wel eerst een drempel over.

 

Kan je er niet een soort club-idee van maken. Innovatieve oplossingen voor de caravanbezitter? Regelmatig leuke acties voor iedere caravanbezitter! Als de club iets te bieden heeft, dan komen de mensen vanzelf. Daarmee kan je het adressenbestand aanzienlijk uitbreiden.

 

Zorg voor een vertrouwensband met de (potentiele) klanten en probeer onderdeel uit te gaan maken van hun belevingswereld. Op vakantie met de caravan? Even inclusief checken! Niets vergeten, leuke staanplaatsen uitgeprint? Lets go!

 

<>

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Wel een partij die met grote partners zaken doet, ik weet niet of jouw omvang voldoende is. UPS-SCS , met werelddekking en value added services. Kortom ze zetten niet alleen pallets neer en versturen die, nee, ze kunnen ook nog een aantal zaken doen zoals:

- kwaliteitscheck

- retourstromen afhandelen

- value added services als wijzigen van een ompakking of desnoods een bloem erin steken voor je meest gewaardeerde klanten :D

doe wat alleen jij kan doen

Link naar reactie
  • 0

OFFTOPIC (update)

We zijn nu bijna een jaar verder. Na de Kampeer en Caravanjaarbeurs vorig jaar waren er een aantal dealers die het product wel wilde verkopen. Vooral mijn productkennis en de (bijna) monopoliepositie van de marktleider waren belangrijke argumenten om het te probereb. Inmiddels heb ik een redelijke distributiegraad in Nederland en België maar nog zeker niet voldoende.

Een flink aantal, vooral kleinere dealers, was net gestart met een concurrerend product in tabletvorm en was niet in voor nóg een experiment. De reacties in de diverse caravanbladen waren erg positief maar de belangrijkste (ANWB KCK) keek (wijselijk) de kat uit de boom.

 

Net ná het seizoen kreeg ik tot mijn grote verbazing een hele goede "kritiek" in de ANWB KCK.

kck_kemdirect_klein_500.jpg

 

Uiteraard gaan we deze gebruiken in onze communicatie. Inmiddels hebben we ook een nieuw product (een citroenzuurontkalker)geïntroduceerd dat erg goed ontvangen is door consumenten maar minder door de handel. De verkopen bij de dealers die het wél opgenomen hebben zijn erg goed dus dat belooft nog wat voor de toekomst.

 

ONTOPIC

Ik ben benaderd door diverse groothandels die het product exclusief willen gaan distribueren. Een kleine groothandel heeft het (niet exclusief) opgenomen en de rest doe ik nog zelf. Hoewel de markt enorm gefragmenteerd is (600 verkooppunten) zijn er maar een paar (ca 20) grotere spelers waarvan het grootste deel reeds klant is.

Mogelijk komt er binnenkort nog één, liefst kleinere, groothandel bij die er brood in ziet om de kleinere klanten van Kemdirect te voorzien.

 

Binnenkort is er weer de Kampeer en Caravanjaarbeurs en ik verwacht daar nu veel meer belangstelling door consument, handel en groothandel. Ik hou jullie uiteraard op de hoogte.

 

Tips uiteraard meer dan welkom!

 

MvGr

 

Hans

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik ben momenteel ook opzoek naar een distributie service bedrijf! Ik heb natuurlijk al de mogelijkheden als UPS en DHL bekeken. Ik ben een groothandelaar/importeur van sport goederen. Is er ook een dergelijk bedrijf die gespecialiseerd is in deze markt!

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Ik heb zelf een mailingbedrijf en verzend voor verschillende klanten op verschillende manieren. TPG, DHL, UPS. Er is veel mogelijk alleen wees kritisch met wat je beoogt. Snelheid, kosten, kwaliteit, het kunnen volgen van je zending. Het zijn wat afwegingen die voor elk bedrijf verschillend zijn. Ik kan je wellicht een goed advies over geven

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    4 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.