Onze Belgische vrienden verzinnen ook weer wat nieuws over dat probleem :P
Onze brave Bert Anciaux komt op de proppen met het sublieme voorstel de maximumsnelheid in de bebouwde kom zoveel mogelijk te verlagen tot 30 km/uur en op de gewestwegen 70 km/uur.
Wij vinden dat Bertje veel te laks is. Wij zouden de maximumsnelheid overal verlagen tot 20 km per uur. Dat heeft alleen maar voordelen.
Het fileprobleem zou meteen opgelost zijn. Tegen 20 per uur staat niemand meer stil. Wanneer 30 % van de bestuurders de nieuwe maximumsnelheid zou respecteren, wat zeer plausibel is, dan zouden hardrijders helemaal niet meer hard kunnen rijden. Ons land zou één grote file zijn. Gedaan met
de verkeersberichten op de radio. Als iedereen tegen 20 per uur zou rijden
dan zouden we dat allemaal vlug gewend worden. Er zou veel minder verkeersagressie zijn. Buitenlanders zouden ons land mijden als de pest waardoor er een pak minder verkeer zou zijn. Misdadigers zouden na een overval niet meer vlug weg kunnen rijden waardoor ze meteen gevat zouden worden.
Bijna niemand zou nog boetes moeten betalen. Dit verlies voor de staatskas zou gecompenseerd worden door het meerverbruik van diesel en benzine. Dit meerverbruik zou ook de economie stimuleren. Er zouden op lange termijn wel meer doden zijn door het inademen van de grotere uitstoot van uitlaatgassen. Deze te betreuren doden wegen lang
niet op tegen het zo goed als verdwijnen van de verkeersdoden.
De auto's zouden bij deze lage snelheden dan enkel uitgerust worden met
twee versnellingen : 1 versnelling vooruit en 1 versnelling achteruit. Dit
zou het autorijden voor iedereen heel wat eenvoudig maken.
De fietsen zouden moeten voorzien zijn van een nummerplaat, zodat de weinige fietsers die tussen al die uitlaatgassen het zouden wagen eens een
ritje te maken, zouden kunnen geflitst worden wanneer ze de
maximumsnelheid overschrijden. Dit zou eveneens de staatskas spijzen.
Hardlopers, skateboarders en joggers zouden ook een nummerplaat moeten dragen, dit om dezelfde redenen.
De snelheid van kinderwagens en rolstoelen moet aan banden worden gelegd door het inbouwen van een snelheidsbegrenzer. Ook bij paarden, ezels, koeien, konijnen, hazen, honden en struisvogels moet er een snelheidbegrenzer ingebouwd
worden, temeer daar deze wezens geen geld hebben om de superhoge boetes te betalen.
Met deze maatregelen zouden er tegen 2006 97 % minder verkeersdoden zijn, wat veel beter is dan de lamentabele 30 % die ons Bertje wil halen.