Blokkendoos

Junior
  • Aantal berichten

    7
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

Bedrijfsinfo

Blokkendoos's trofeeën

  1. Allereerst bedankt voor de toelichting. Het betreft een voorziening omdat de precieze kosten van tevoren nog onbekend waren. Ook voor 2005 heb ik (dit keer wat lagere) kosten voor een boekhouder of accountant opgenomen als overlopend passivum. Dat is voor het geval ik inderdaad een boekhouder nodig heb omdat ik er zelf niet uitkom. Het verrekenen van evt. meevaller heb ik tot nu toe altijd op 'overige opbrengsten' geboekt. Ik probeer het aantal rekeningen zo klein mogelijk te houden. Zo blijft het voor mij overzichtelijk. Deze week zal ik toch eens m'n 'boekhouding geboekstaafd' erbij pakken hoe met voorzieningen om te gaan.
  2. Dat betreft facturen die je zelf uitreikt. De vraag betreft inkoopfacturen. Weliswaar geeft de belastingdienst aan dat de afnemer "mogelijk geen recht op aftrek van Btw-aftrek" als de factuur niet volgens de regelen der kunst is opgemaakt maar daar houd het dan ook op.
  3. Volstaat het ook dat je rekeningnummer op de bon staat? Bijv. bij PIN betaling van je zakelijke of prive-rekening. Op www.belastingdienst.nl vind ik alleen dat je bonnen en aankoopfacturen moet bewaren. Maar geen verplichting van naamvermelding.
  4. Bij het invullen van de aangifte 2005 zie ik dat ik in 2004 - toen ik de boekhouding net van Excel naar een pakket heb overgeheveld - een opbrengst over het hoofd heb gezien. Deze was het gevolg van in 2003 als overlopend passivum geboekte kosten die in 2004 zo'n EUR 400 lager uitvielen. Kortom, geen wereldbedrag maar niet aangegeven in 2004. Om gezeur met herziene aangifte te vermijden maar toch te betalen overweeg ik om dit bedrag in aftrek te brengen op m'n kosten in 2005. Als verschil tussen de commerciele en fiscale balans. Winst 2005 is hoger dan die van 2004 en valt waarschijnlijk ook in hoger belastingschijf. Enfin, voordat ik de belastingdienst hierover ga bellen, vraag ik de accountants alhier: is de hiervoor genoemde oplossing acceptabel voor de fiscus?
  5. Als je nu prive kantoorartikelen contant hebt betaald moet je dan toch via Crediteuren boeken of mag je dan de boeking als volgt versimpelen: Rekening Courant prive 100C Te ontvangen BTW 16D Inkopen hoog 84D Bank 100C Rekening Courant prive 100C
  6. Ok, is duidelijk. De eerste boeking is het duidelijkst. De vraag kwam op bij het overzetten van m'n Excel administratie naar een _echt_ boekhoudpakket GnuCash. :-) Ben nu klaar met het invoeren van alle boekingen van 2004 en het pakket bewijst direct z'n voordeel tegenover Excel. Want het restant is niet geboekt als opbrengst_vorig_boekjaar.... Hoe dit corrigeren? M'n belastingaangifte is al de deur uit. Het liefst heb ik in GnuCash alles _goed_ geboekt van 2003. Maar dan verschilt die admin dus van m'n Excel en aangifte. Dus toch maar _fout_ in GnuCash en dan in lopende boekjaar correctieboeking?
  7. In een boekjaar heb ik de (voor het volgende boekjaar) verwachtte accountantskosten geboekt als overlopend passivum. Hoe boek ik in dat volgende boekjaar de daadwerkelijke accountantskosten? En hoe het eventuele verschil? Bijvoorbeeld: 2003 - Overlopende passiva EUR 1000 2004 - Accountantskosten EUR 600 Wie kan een voorbeeld geven hoe dit te coderen. Ik ga er van uit dat in ieder geval deze rekeningen gebruikt worden: Rekening Courant Algemene Kosten Overlopende Passiva Alvast hartelijk bedankt!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.