crafty

Junior
  • Aantal berichten

    26
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer
  • Geslacht
    Male
  • Voornaam
    Roland
  • Bedrijfs- of organisatienaam
    Crafty Luidsprekers
  • Websiteadres

Bedrijfsinfo

crafty's trofeeën

  1. Welkom Xander, Leuk om iemand met een fullfillment bedrijf in dit topic te zien. Wat ik mis bij de verschillende fullfilment bedrijven is duidelijkheid over de specialisatie. Wordt er alleen met TNT verzonden? Is er ervaring met het verzenden in de EU, etc. etc. Tot hoeveel kg wordt er verzonden?Sommige fullfillers zijn gespecialiseerd in bulk catalogi verzenden binnen Nederland. Anderen in samengesteld pakjes. Dat is erg onoverzichtelijk voor de potentieele klant.
  2. @Henri. Ja, dat begrijp ik heel goed! Ik adviseer mensen ook over upgrades van hun luidspreker filters en andere audio gerelateerde zaken. Daar heb ik nu veel meer tijd voor. Daar stop ik liever tijd in dan op het postkantoor staan of pakjes pakken. Dat advies mag je als de "ziel" van mijn werkzaamheden zien. Dat is ook ontzettend leuk om te doen en gaat ook nooit uitbesteed worden :)
  3. Zelf doen kan inderdaad de beste oplossing zijn. Ga er in ieder geval niet vanuit dat het zo even 1, 2, 3 geregeld is. Zeker als je een lastig product hebt. En je niet heel veel verzend. Blijf het dan vooral zelf doen. Het is niet makkelijk om een goed fullfilment bedrijf te vinden. Maar ik denk dat je met bijvoorbeeld een makkelijker product icbm een groter volume. Makkelijker slaagt. Als je het zelf blijft doen. Dan zit je wel aan je shop vastgeketend. En het is niet gezegd dat je altijd precies zoveel orders binnen krijgt als jij aankan. Als het uit de hand loopt met de orders zit je muurvast. En heb je geen tijd meer voor je site, je marketing, nieuwe producten, beurzen etc. Of om zelfs maar op zoek te gaan naar een fullfiller ;) Ik heb niet alleen die webshop met onderdelen. Ik ben daarnaast ook nog luidspreker ontwerper. En EU distributeur voor een Chinees buizenversterker merk. Daarvoor bezoek ik beurzen in heel Europa. Zonder fullfilment had ik die andere twee dingen niet kunnen doen. Geen tijd voor. Een week weg zonder fullfillment is dan gelijk een week achterstand in de orders. Ik heb nu gelukkig weer tijd om nieuwe dingen te ontwikkelen en beurzen te bezoeken. Mijn webshop dubbelt als shop voor mijn dealers in de EU. Die kopen ook online bij me in. Dat scheelt zeer veel werk. Daar komt nog bij dat ik niks geef om een bedrijfspand met eigen parkeerplek. Of het hebben van personeel. Liever niet zelfs. Ik ben het liefst aan het knutselen aan luidsprekers en zie de rest ietwat oneerbiedig als bijzaak. Niet dat het niet uitstekend geregeld moet zijn. Iedereen moet zijn pakje en bestelling zo snel mogelijk krijgen. Daar niet van. Maar dat kan een fullfiller veel sneller en beter. Als je de juiste hebt. De kosten varieren. Het ene bedrijf verzend heel goedkoop. Zo goedkoop dat je op hetgeen je daarop uitspaart de orderpick en opslag kunt betalen. De ander rekent weer meer voor opslag. Belangrijkste is dat ze betrouwbaar zijn. En zo min mogelijk fouten maken. Fouten herstellen vreet tijd. Dit zijn de variabelen. -Opslag kosten -Verzendkosten -Orderpick kosten -Rapportage kosten
  4. Ik heb wisselende ervaringen met verschillende Fullfillment bedrijven. Ik distributeer o.a. electronische onderdelen, weerstanden, condensatoren, spoelen en grotere dingen als luidsprekers en versterkers. Die verzend "ik" wereldwijd. Eerst zelf vanuit huis. Maar dat paste op een gegeven moment niet meer. En je wordt het beu om elke keer het postkantoor op tijd te halen. Dus op zoek gegaan naar een fullfilment bedrijf. Eisen pakket: -ervaring met moeilijk te picken onderdelen. Denk hierbij aan condensatoren in 0.22 uF 22.0 uF en weerstanden die allemaal op elkaar lijken. 5 soorten ook hier weer van elke soort een 1.80 Ohm en een 18.0 Ohm. Veel kans op missers. En bijna niet uit te leggen aan de leek. Totaal zon 1000 plus verschillende onderdeeltjes. -ervaring met pakketjes groot en klein verzenden door de hele EU. Tot 30 kg. -zo min mogelijk gedoe met verkeerde bestellingen. ( twee weerstanden van 50 cent nazenden naar Noorwegen is duur en vreet tijd). -track and trace op alle pakketen. -mogelijkheid tot uitbreiding naar financieel fullfilment. Dat wil zeggen dat ze kijken op de rekening (en) wat op de post kan en wat niet. -redelijke verzend en order pick tarieven. -goed systeem voor de ontvangst van goederen van de diverse fabrikanten. -het idee / de indruk dat je een probleem minder hebt. -liever niet al te groot bedrijf. We kregen bij het rondbellen al een beetje de indruk dat we niet echt de grote vis waren waar ze op zaten te wachten. Niet echt handig als je een lastig te orderpicken product hebt. Gaan ze moeite nemen? Op de eerste zoektocht naar een goed fullfillment bedrijf ben ik op bezoek geweest bij: ABC mail, S&H, Hageman en Alpak. Een aantal bedrijven gaf gelijk aan dat we te klein waren. Die vielen af. De eerste indruk: -ABC was snel met de offertes en reacties. -S&H proffesioneel, maar een lastig te lezen offerte. -Hageman proffesioneel. Duidelijke offerte. -Allpak ik wacht nog steeds op de volledige offerte..... Op bezoek: ABC mail: Vriendelijke verkoper. Lage tarieven en veel ervaring met verzenden door de hele EU. Werkvloer wat rommelig. S&H: Vriendelijke directeur. Nette werkvloer. En elke maand een telefoonboek aan data over de webshop. Veel marktleider praat waar ik niet zo op zat te wachten. Vast heel goed, maar je betaalt ook voor het telefoonboek aan data. ( is dat niet gewoon een kwestie van print drukken aan het einde van de maand?) Hageman: Vriendelijke verkoper. Groot bedrijf. Nette werkvloer. Maar toch de indruk dat we te klein waren. Allpak: Zeer positieve indruk. Nette werkvloer, goede tarieven. Alleen nooit meer wat van gehoord, ook niet na diverse telefoontjes. Uiteindelijk hebben we gekozen voor ABC mail. De tarieven waren goed. En de verkoper wekte de indruk begaan te zijn met de moeilijkheidsgraad van de in te pakken onderdelen. Dus een bus gehuurd, bakjes gekocht en alles naar ABC gebracht. We zijn een week bezig geweest om alles zo foolproof mogelijk neer te zetten in het magazijn daar. Geprobeerd uit te leggen wat wat was. Maar kregen de indruk dat de daadwerkelijke productie/ inpak chefin wat minder op onze producten zat te wachten. Eerste week verzenden. Alles verkeerd verzonden wat maar verkeerd kon gaan. Verschillende keren gebeld en er is verschillende keren beterschap beloofd. Uit de feedback van klanten was op te maken dat er weerstandjes in het doosje gegooid waren tot er idd 8 stuks inzaten. Wel allemaal andere waardes, maar ala. Rampzalig dus. Na twee a drie weken hebben we het stop gezet. We konden geen enkele verbetering zien en de productie chef werd lastiger en lastiger te pakken te krijgen. Ondertussen was er een niet onaanzienlijk bestelling condensatoren afgeleverd bij ABC mail. Die volgens ABC mail nooit aangekomen was. Verschillende keren over gebeld. Het ging om een bestelling van een paar duizend euro. Fabrikant bleef beweren dat ze afgeleverd waren. ABC bleef beweren dat ze nooit aangekomen waren. We kregen sterk de indruk dat de productie medewerkers de boel domweg aan het saboteren waren. Om te janken was het. Gelijk op zoek gegaan naar een andere fullfiller. De webshop hebben we al die tijd moeten sluiten om te voorkomen dat er een nog grotere zooi ontstond. Leermoment: -Verkopers en de mensen die het werk doen zijn twee verschillende werelden. -Zonder locatie codes ben je nergens. Een locatie code is een code die gekoppeld is aan elk product. Dus weerstandje zoveel picken = gang drie, tweede schap bakje xy. Alle onderdelen leren kennen is onmogelijk voor de order pickers. -Vraag het fullfilment bedrijf om referenties van webshops die een product hebben wat op je eigen product lijkt. -Kom met een aantal specifiek vragen. Als dat en dat probleem ontstaat, wat doen jullie dan? Om te kijken of er procedures zijn. Of dat men alles al doende oplost. Ronde twee op bezoek gegaan bij: Misi en Iceberg webshop hands. -Misi, groot maar begaan met de specifieke problemen van onze shop. Overal duidelijke procedures voor. Duidelijke offerte. Goede referenties. Net magazijn. Ze hadden tijdens ronde 1 van onze zoektocht een google advertentie stop. Wegens drukte. Anders waren we er ronde 1 al langs gegaan. -Iceberg wesbhop hands, klein, geen ervaring met lastige producten, geen locatiecodes. Wel begaan met de problemen. Maar we kregen de indruk dat ze eerst ons binnen wilden halen en dan nadenken over hoe de problemen op te lossen. Dat hadden we net gehad. Waarmee ik niet wil zeggen dat ze hun werk niet goed doen. Maar enkel vertrouwen op de goede wil van de vaak verschillende inpakkers, om zich te verdiepen in de onderdelen, leek ons wat al te ver gezocht. En nu zit ik dus bij Misi. En daar ben ik zeer tevreden over. Ze zijn altijd bereikbaar. Denken met je mee. En maken erg weinig orderpick fouten. Dat gaat al een jaar zeer goed. Bij het verhuizen van ABC naar MISI kwamen we gelukkig die vermiste zending condensatoren ook nog tegen. Die waren dus wel bezorgt. Waarom dat ontkent werd blijft een raadsel waar ik in ieder geval niet meer van wakker lig. Groet Roland
  5. Die export vergunningen zijn niet alleen voor de textiel industrie. Voor zover ik het begrepen heb, geld dit voor ieder chinees bedrijf. Ik heb er af en toe mee te maken. Moet ik onderdelen samen voegen. Dat moet dan eerst naar buiten en dan weer naar binnen. China is erg burocratisch...
  6. De export vergunning is een interne Chinese aangelegenheid en heeft voor zover ik weet weinig van doen met de douane hier. De Chinese overheid geeft vergunningen af aan bedrijven. Daar staat nauwkeurig in wat ze wel en niet mogen. Zo mogen sommige bedrijven alleen maar exporteren. En andere bedrijven alleen binnen China leveren. Als een bedrijf alleen een export vergunning heeft, moet je daadwerkelijk eerste exporteren. (naar Hong Kong bv) En dan weer importeren als je het van de ene fabriek in China naar de andere fabriek in China wilt transporteren. Het desbetreffende bedrijf moet deze vergunning dus met de Chinese overheid regelen. Als ik zo vrij mag zijn. Ik zou liever zaken doen met een bedrijf dat export ervaring heeft. Heb je net weer wat minder kans op kinderziektes in de communicatie en levering. Die problemen hebben bedrijven voor je al gehad en opgelost.
  7. Hoi, Dank je voor je reactie. Laat ik vooropstellen dat ik Duitsers prima vertrouw wat betreft betalingen. Mijn B2B ervaringen zijn anders. Ik betaal zelf alles vooruit aan mijn leveranciers. Ik koop o.a. in Denemarken, Engeland, Usa, Italie en China in. Als ik op krediet ga leveren: moet ik me gaan verdiepen in het Duitse handelsrecht. Zo ben ik er al achter gekomen dat na levering de zaak eigendom is van de ontvanger tenzij dit nadrukkelijk anders overeengekomen is. Een ander punt is dat ik vroeg of laat waarschijnlijk een Duits inkasso buro nodig zal hebben. Met alle papierhandel die daarbij komt kijken. Een lastig dillema dit. De vraag naar de producten is namelijk prima. Het gaat er echt om wie zich aanpast aan wie.
  8. Hoi, Ik heb de titel even aangepast. Het gaat nu even over zaken doen met Duitsland. Maar ervaringen met andere landen in Europa zijn ook interresant. Een vraag over zaken doen met Duitsland. Ik ben net begonnen om mijn producten naar Duitsland te exporteren. Er zijn een aantal winkels zeer geinterreseerd. En eentje is al begonnen met de verkoop. Alle benodigde papieren zijn in orde, EAR, recycling bedrijf, usw, usw. Het gaat om Chinese buizenversterkers en mijn eigen merk luidsprekers. Tot nu toe lever ik mijn producten alleen als de betaling ontvangen is. Dat schijnt in Duitsland zeer ongewoon te zijn. Men weigert vooraf te betalen. Dit is voor mij erg lastig, mijn erg eenvoudige boekhouding en de dagelijkse gang van zaken is gericht op levering na betaling. Niet alleen omdat ik geen risico's wil lopen, de bijschrijvingen op mijn rekening is mijn: ship today list. En ik heb geen debiteurenkant in mijn boekhouding. Wat de zaak nog gecompliceerder maakt is dat ik over een tijdje de hele boekhouding het betalings verkeer en de shipping wil gaan overdragen aan een fullfillment bedrijf. Alle software en mijn hele webshop zijn geprogrammeerd om te verzenden na betaling. Levering op krediet is erg lastig in mijn systeem in te bouwen. Wat zijn de ervaringen met Duitsland? En hoe zit het met andere EU landen. En dan niet zozeer of ze wel betalen achteraf. Want dat is volgens mij niet zon probleem. Maar vraag ik echt iets heel raars? Het lijkt mij juist heel gewoon om vooruitbetaling te vragen bij leveringen tussen verschillende EU landen. Groet Roland
  9. Hoi, Ik krijg regelmatig vragen hoe mijn shipment/ China avontuur is afgelopen. Prima! Ik ben inmiddels EU distributeur voor het Chinese versterker merk geworden. En de samenwerking verloopt zeer goed. Groet roland
  10. Ok, Zo is het. Spam methodes gebruiken om spam filters te omzeilen...Nu we het er toch over hebben. Veel bedrijven gebruiken geen afmeldknop onderaan hun email die ze rondsturen. Erg vervelend als je moeite moet doen om ongevraagde mail te stoppen. Groet Roland
  11. Hoi, Ik had ook niet verwacht even ergens met een busje voor te rijden ofzo. Maar helemaal niks aan te doen? Kan je ook niet uit lijsten met spam adressen gehaald worden? Ik heb erg veel moeite gestoken in mijn mailing list. Alles braaf met een opt in etc. Het zou wel erg zonde zijn als dat voor niks was....Ik zit nog in de ontkennings fase denk ik. :-\ Groet Roland
  12. Hoi, Ik zit met het volgende. Ik ontvang spam die afkomstig is van mijn eigen email adres. Oftewel info@mijnmailadres.nl Niet alleen erg vervelend om te ontvangen. Maar ik weet nu ook vrij zeker dat mijn volgende nieuwsbrief bij bijna iedereen in het spam filter komt. Wat te doen? Ik weet dat er black lists zijn. Hoe kom ik daar af? en hoe voorkom ik dat mijn email adres weer gekaapt wordt? Groet Roland
  13. https://www.microplace.com/ Zoiets bedoelde ik. Maar dan voor het vrije westen... Groet Roland
  14. Ja Maar dan met de mogelijkheid om bijvoorbeeld een 10 tje in te leggen in een bedrijf. Bedrijven leren zich presenteren en de groei is te volgen. Publicitair kan zoiets volgens mij ook zeer gunstig zijn voor een bedrijfje. Het geld gaat naar de beginnende starters (of zo je wilt de zakelijke markt) maar het komt van de particuliere markt. Ik zie het als een soort sims met bedrijfjes die je kunt helpen. Westere variant van het microkrediet. Mischien is de behoefte niet groot genoeg kan ook. Het is maar een idee.
  15. Ik zat zo eens wat na te denken. Een bedrijf starten zonder kapitaal is lastig. Zou het Sellaband idee niet voor kleine ondernemingen kunnen werken? Je haalt er een grote drempel mee weg. http://www.sellaband.com/ Een soort marktplaats om laag drempelig te kunnen beleggen in kleine bedrijven. Vele kleine investeerders maken een groot bedrag. Volgens mij best een leuk idee. Leuk voor de starter en leuk voor de investeerders. Groet Roland
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.