Jump to content

Raymond van der Sterre

Senior
  • Content Count

    34
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1

Personal info

Register

  • You are:
    ondernemer in spe
  • What age group do you belong to?
    31-35
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    www.sprout.nl
    www.s

Company info

Vision

  • My opinion about entrepeneurship
    Met de juiste mensen om je heen, kun je ver komen.
  1. Hoi Marcel, Dat schreef ik in mijn eerste bericht, met een ander, een compagnon dus. Volgens mij zou ik dan de hele boel wat moeten omgooien.... In dienst gaan in mijn holding en vanuit mijn holding deelnemen in de vof. Daar onttrek ik dan mijn DGA-salaris uit, daar vinden nl. ook het grootste deel van mijn werkzaamheden tot nog toe plaats. Als ik dan met de holding deelneem in de nieuwe BV en werk daar 1 uurtje (even extreem voorbeeld) en stuur daarvoor factuur van 1 uur, zal niemand daar een probleem in zien is mijn vermoeden.
  2. Thanks Joost! Nog even voor mijn beeld, wordt dit eigenlijk per BV gecontroleerd? Stel, ik ga mijzelf verlonen in mijn holding waarmee ik voor 50% deelneem in de nieuwe BV, geef mijzelf een normaal DGA-salaris. Over enige tijd ga ik ook deelnemen in een andere BV vanuit mijn holding... ik geloof zomaar dat ik dan niet meer deze situatie heb omdat ik mijzelf al verloon vanuit mijn holding. Ook al haal ik dan maar maandelijks 500 euro uit die 2e nieuwe BV, dan zal niet gelden dat ik meer hieruit zou moeten halen, of wel? Klopt mijn beeld?
  3. Snap niet helemaal waarom je aangeeft dat ik geen inzicht in mijn eigen situatie heb. Mijn nieuwe activiteiten naast mijn vof, hoe dan? Ga dit samen met een ander doen, heb daar een bedrijf voor nodig, ben nu alleen op zoek hoe ik daar het best zelf in kan gaan deelnemen. In principe willen we hiervoor een BV opzetten, we gaan cloud-oplossingen realiseren (o.a. koppelingen naar financiële pakketten) en daar kunnen mogelijk risico's aan kleven. Belangrijker nog wellicht, is dat er ook medewerkers in dienst zullen gaan komen op termijn, lijkt mij niet handig om dit dan in een v.o.f. te doen, maar wellicht zit ik mis. Op dit moment heb ik geen accountant, wel een boekhouder, maar laat mij graag breder informeren. Normaliter zou ik geneigd zijn te zeggen dat ik met mijn holding ga deelnemen, maar ben daar momenteel niet in dienst. Volgens mij is dat wel een verplichting aangezien ik in de nieuwe BV werkzaamheden uit ga voeren. Ik zal mijzelf dan vanuit mijn holding (vermoed ik) moeten 'verhuren' aan de nieuwe BV. Of kan mijn holding deelnemen en vervolgens kennis inhuren en die inzetten? Dan zou mijn holding mij in kunnen huren van mijn vof :) Lijkt mij alleen een wat rare constructie. Terug naar de basis van mijn vraag: - ik heb een vof en haal daar mijn winst uit onderneming (mijn brood) vandaan. - ik heb een holding en daarmee wil ik gaan deelnemen in een nieuwe BV, moet ik om (parttime) werkzaamheden in de nieuwe BV te kunnen gaan verrichten in dienst gaan van mijn holding om mijzelf zodoende te kunnen verhuren?
  4. Goedendag, Mijn bericht lijkt deels op dit bericht, maar het antwoord vond ik er niet. Wat is de situatie: - ik heb een holding --> nu geen activiteiten, behoudens een nog lopend leasecontract - samen met mijn vrouw een v.o.f. --> zij secretarieel, ik ICT Nu wil ik met een ander een nieuw op te starten bedrijf beginnen. Qua rechtsvorm denken we hierbij aan een B.V. Een van de redenen is het feit dat we, op termijn, medewerkers in dienst willen nemen en/of anderen via ons bedrijf in willen zetten. Risico daarvan willen we niet gelijk privé hebben. Mijn hoofdinkomen zal voornamelijk uit de v.o.f. komen de komende tijd echter zou ik wel al willen starten (parttime) met het ontplooien van activiteiten vanuit de nieuw op te richten B.V. Bij mijn holding ben ik echter niet in dienst, hoe doe ik dit dan? Of eigenlijk vraag daarvoor, kan dat dan wel? Kan mijzelf geen minimum DGA-salaris geven uit beperkte inzet. Wie helpt mij? Groeten, Raymond
  5. Ha Joost, Thanks! Dus die 12% had ik bij de OB Q4 van mijn v.o.f. mee moeten nemen? Zo ja, dan wordt dat een suppletie :) Bijtelling (20% auto is het) verloopt inderdaad via IB van mijn vrouw. Groeten, Raymond
  6. Goedendag, In mijn holding heb ik een leasecontract lopen. In mijn holding ben ik niet meer in dienst. Vanuit onze v.o.f. werken mijn vrouw en ik beiden waarbij mijn vrouw in de leaseauto rijdt. Mijn holding stuurt maandelijks een factuur van het leasebedrag + wat adm. kosten naar onze v.o.f. Nu de aangifte voor de deur staat, komt de 12% BTW om de hoek kijken die de ondernemer moet betalen als correctie voor het privégebruik van de medewerkers of hem/haar zelf. Nu zijn er geen medewerkers in dienst in de holding en zelf rijdt ik er ook niet in. Feitelijk verhuurt de holding de leaseauto aan de v.o.f. Heb je nu dan ook nog te maken met die 12% correctie? Zo ja, waar moet die dan betaald worden? Alvast dank voor de reactie(s). Groeten, Raymond van der Sterre
  7. Je hebt gelijk Roel... de basiszaken kan iedereen wel.... ook die installatie of checks van een applicatie. Het gaat inderdaad om de gebieden/ervaring eromheen. Wel lastig hoe nu uit te leggen dat er geen gezagsverhouding is... zij doet vaak notuleeropdrachten. Dan wordt er echt geregeld gezegd: "dit niet notuleren" en daar moet ze echt naar luisteren. Alleen dat lijkt mij niet de gezagsverhouding waarop gedoeld wordt. Jammer dat het wel een beetje 'op hoop van zegen' lijkt nu.... en in deze fase nog een specialist inschakelen? Weet niet of dat in deze fase nu juist verstandig is?
  8. Als aan het einde van een gewerkt jaar blijkt dat we aan alle criteria voldoen, dan genieten we beiden zelfstandigenaftrek lijkt mij. Dat stuk heb ik echter uitbesteed aan de boekhouder/accountant. :) Ons vermoeden zit ook in het man/vrouw stuk, maar in onze optiek gaat ICT & Secretarieel prima samen. Heel vaak zie je deze 2 vakgebieden ook onder Facilitair geschaard worden.
  9. Begrijp me niet verkeerd hoor, ik val ze niet af en heb ook best begrip (soms :) ) voor ze, maar als je initieel extra vragen krijgt, dan bezwaar moet maken (zonder dat je weet waarom je de VAR ROW hebt gekregen) en daarna min of meer dezelfde vragen krijgt, tja.... dan wordt het er niet makkelijker op. Maar goed.... ik geef niet op :)
  10. Dat is op zich ook wel iets wat we nu overwegen, maar, sorry, zit helaas in me, ik probeer dan te 'snappen' waarom dat nodig is. 2x identiek formulier ingevuld met als enige verschillen: - BSN - werkzaamheden Resultaat: 1 x VAR WUO (voor mijn ICT werk) 1 x VAR ROW (voor haar secretariële werk) Waarom kan een 'expert' dan wel voor elkaar krijgen wat ik niet kan? Ik wil die expert niet afvallen hoor, maar wil het 'snappen'. Ik heb al gezegd dat we acquisitie plegen (website, visitekaartje, etc.), vragen 'goed' ingevuld, briefpapier, facturen, opdrachtgevers, dat hebben ze allemaal al ontvangen. Wat kunt u (neem aan dat u het ook kunt doen) dan nog anders doen en tegen welk tarief? U gaat mij dan toch dezelfde vragen stellen als die de belastinginspecteur al stelt?
  11. Thanks. Ik zal maar gewoon weer alles invullen/uitleggen/opsturen. Wel jammer dat het zo moet terwijl je alleen maar je best wilt doen als zelfstandige om je brood te verdienen. Dat is op dit moment best al lastig in de 'handjes'-sector (waar niet?) en overal verlangen ze een VAR WUO. Dan ook nog eens de Belastingdienst die het je niet makkelijk maakt. Het komt heel 'naar' over. Het lijkt alsof onze aanvraag een persoonlijke aandacht heeft gekregen, maar vervolgens krijg je min of meer een geautomatiseerde brief. Ik heb altijd wat moeite met dat soort 'gezagsverhoudingen', want daar lijkt het op. Ik moet enorm veel moeite doen om van alles aan te tonen, maar andersom lijkt er geen nauwkeurigheid. De vraag 'onder welke naam treedt u naar buiten?', die stel je toch niet als je mijn bezwaar op mijn briefpapier leest? De vraag 'hoe ik reclame maak (met voorbeelden, bijv. visitekaartje)' stel je toch niet als ik in mijn vorige in te vullen vragenlijst al een visitekaartje heb toegevoegd (en daar zelfs naar refereer)? Hoeveel uren verwacht u in totaal bij elke opdrachtgever te besteden? Hoe kan ik dit nu beantwoorden voor 2011? Zeker nadat ik al aangegeven heb 3-7 opdrachtgevers te verwachten en meer dan 700 uur te maken? Willen ze dan echt 700/4 (ik noem maar wat) horen? Misschien wel 10 bij 1 opdrachtgever en 691 bij 2 andere. Zijn er schriftelijke overeenkomsten? Er zijn nog niet eens opdrachten... laat staan overeenkomsten... ik heb een VAR WUO nodig om aan opdrachten te kunnen komen! Dat maakt de hele situatie nu zo lastig... initieel vragen ze eigenlijk niets bijzonders, maar door willekeur krijg ik nu detailvragen die eigenlijk niet goed te beantwoorden zijn. Althans, de vraag is: wat is een goed antwoord voor deze belastinginspecteur. Even hardop denkend.... wat als ik dit nu gewoon laat rusten en op 5 januari opnieuw een aanvraag doe (vanaf scratch)? Zou dat helpen?
  12. Dank voor je vlotte reactie! Toevallig hadden mijn vrouw en ik het hierover. Het vak secretaresse of notulist kan ook vaak binnen het bedrijf zelf uitgevoerd worden door iemand in loondienst. 100% waar. Nu ben ik applicatiebeheerder, onlangs bij Buitenlandse Zaken... nou daar werken er tig in loondienst. Sterker nog, in hetzelfde team. Echter, ze zoeken tijdelijk versterking van een team. Ik heb ook gewoon een VAR WUO 2011. Nu wil het feit dat mijn vrouw op dit moment secretariële ondersteuning doet op een school. In dit geval kan dat daar ook intern, maar ze zochten specifiek iemand op hoger niveau. Kortom, een dergelijke secretaresse hadden ze niet. Ook doet ze veel notuleren en ja, dan zijn er ook opdrachtgevers die zelf notulisten in dienst hebben. Echter, het betrof vertrouwelijke/gevoelige gesprekken en die dienen dan door een onafhankelijk iemand gedaan te worden. Ik blijf het gewoon niet begrijpen. Althans, hoe ga ik die man/vrouw nu overtuigen??? Morgen wil ik hem/haar gaan bellen, maar wat vertel ik hem/haar? Vind het raar om te moeten zeggen: "hoe we onszelf naar buiten uiten? Nou, u heeft toch briefpapier en facturen (op uw verzoek) van ons ontvangen met daaraan een visitekaartje?" Ik snap het gewoon niet meer...
  13. Wellicht wat offtopic, maar je schrijft: Ieder is dus in loondienst bij de werk BV en ontvangt daar dus een salaris neem ik aan. Daarnaast(?) krijgt elke management BV ook nog eens een managementfee, waar is die dan voor? Zelf had ik ook een dergelijke constructie, maar daarbij waren de vennoten werkzaam in hun eigen management BV en, in ruil voor een managementfee, verrichten we diensten in de werk BV. Terug naar je vraag: welke belastingen moet elke BV betalen? In jullie constructie geldt in ieder geval: - werk BV: loonbelasting, vennootschapsbelasting, omzetbelasting - management BV: vennootschapsbelasting, omzetbelasting, dividendbelasting (in geval van uitkeren dividend) - natuurlijke personen: inkomstenbelasting Hopelijk kun je hier wat verder mee komen.
  14. Goedendag, Samen met mijn vrouw heb ik een v.o.f. (of is het dan een man-vrouw-firma?). Het heet SterSupport v.o.f. en daarmee verzorgen wij secretariële en ict ondersteuning (support) voor bedrijven. In de praktijk zit ik veelal als applicatiebeheerder op een opdracht en mijn vrouw als secretaresse, notuliste, etc. Voor ons beiden een VAR aangevraagd voor 2011. Na mijn aanvraag had ik binnen 2 weken mijn VAR WUO 2011 binnen. Mijn vrouw (die vorig jaar eerst bezwaar moest maken op haar VAR ROW en daarna pas een VAR WUO kreeg), kreeg ook vrij snel een reactie.... of ze een aanvullende vragenlijst in wilde vullen. Dat hebben we gedaan (o.a. facturen toesturen, of we adverteren, etc.), met als resultaat een VAR ROW. Daar heb ik over gebeld met de Belastingdienst. Ik kon wel bezwaar maken, maar na zo'n vragenlijst en dan niet te horen krijgen waarom het een VAR ROW is geworden...waartegen moet ik dan bezwaar maken? Toch gedaan, met als resultaat dat de Belastinginspectuur vanuit zijn kant 6 weken extra de tijd neemt (dat kan eenzijdig) en ons een nog langere vragenlijst toestuurt. Hierin zelfs de vraag of we gehoord willen worden.... het wordt haast eng... we zijn echt niet crimineel... Wat had ik initieel ingevuld bij de volgens mij kritische vragen: - aantal opdrachtgevers: 3-7 - verwachte winst: 25K of meer - aantal uren: 700 of meer Heeft iemand nu een idee waar het probleem kan zitten? Vervelende is nu dat ik diverse vragen krijg (sommige nu al voor de derde keer), die gewoon lastig te beantwoorden zijn. Bijv. hoeveel opdrachtgevers in 2011 en hoeveel uren per opdrachtgever. Dat is nu simpelweg nog niet bekend. Diverse opdrachten lopen eind dit jaar af en dus ga je op zoek naar nieuwe voor volgend jaar. Wil je een nieuwe opdracht krijgen, heb je een VAR (WUO) nodig.... beetje kip/ei lijkt het wel. Wie kan ons adviseren hierin? Krijg er langzamerhand schoon genoeg van... en weet gewoon niet waar het aan ligt. Groeten en alvast dank voor de reactie(s), Raymond

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept