Jump to content

LaurensG

Junior
  • Content Count

    14
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • Gender
    Male
  • Address
    Begijnenstraat 21, Nijmegen, 6511WN, Netherlands
  • First name
    Laurens
  • Last name
    de Groot
  • Company or organization name
    Twinklemedia
  • Website address
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    25-30
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa

Company info

  1. Hallo allen, Sta op het punt een verzekering af te sluiten voor mijn apparatuur. Op het verzekerings formulier staan twee zaken waar ik door in twijfel gebracht wordt: - minimum bedrag aan premie is 100,- - Is verzekerd bedrag incl. of excl. BTW? Met het te verzekeren bedrag kan ik makkelijk alles incl. btw verzekeren. Ik begrijp wel dat ik als ondernemer kan kiezen om excl. btw te verzekeren en zo een lagere premie te hebben, maar die ligt hier op een minimum waar ook ook incl. btw dicht bij in de buurt ben - qua premie zou het voor mij dus niet uitmaken. Maar als ik nu een schade / diefstal geval heb, en ik krijg het bedrag incl. btw van de verzekering, maak ik natuurlijk een stukje winst doordat ik het ook nog als voorbelasting kan aftrekken. Vraag: Ben ik als ondernemer verplicht om aan te geven dat ik excl. BTW verzeker of is die keuze aan mijzelf?
  2. Beiden: bedankt! Ik ben er uit. Probleem was niet zozeer het begrip van hetgeen ik zou moeten doen, bleek achteraf, maar een ernstige fout in het excel sheet, waardoor dingen verkeerd doorgerekend werden. Bovendien had ik een meevaller van de belastingdienst (niet hoeven betalen van BTW i.v.m. onder de drempelwaarde blijven) niet als winst meegerekend. Nu klopt alles als een zonnetje. Desalniettemin ga ik denk ik toch over stappen naar Speedbalance; het voelt net ietsje veiliger als meer dan een persoon met zo'n pakket werkt ;-) Fijne avond nog.
  3. Graag... Situatie: nieuwe balans opmaken aan begin van jaar, hypothetisch: Stap 1. Resultaat voorgaand jaar meenemen Op memoriaal credit te boeken: "0830 Prive Winst / Verlies voorgaand", bijv. 10.000,- Tevens aan "1200 Bank" boeken: 10.000,- Situatie: Balans in evenwicht. Stap 2. Inventaris overnemen Mijn redenering: op Memoriaal bijv. 500,- debet boeken als "0520 Computer Inventaris". Dit is echter niet genoeg omdat de balans nu uit evenwicht is (activa kans van balans heeft 10.500,- en passiva kant maar 10,000). Jij zegt: de hele geschiedenis herhalen van aanschaf inventaris met alle afschrijvingen. Maar hoe kan dat dan, want ik kan het apparaat bijv. niet opnieuw naar 1200 Bank boeken?
  4. Al een stukje verhelderend, waarvoor dank. Ik begrijp je, maar hier gaat het mis. Ik start een nieuw jaar door een nieuw excel-file aan te maken dat helemaal leeg is (natuurlijk gebruik ik een template maar de getallen zitten er niet in). Ik moet dan dus de situatie aan het einde van het vorige jaar gaan overnemen om aan het begin van de nieuwe file dezelfde situatie te krijgen. V.w.b. het resultaat doe ik dat door bij Bank de post "resultaat boekjaar 200?" op te nemen, zonder grootboek-tegenrekening (bij memoriaal boek ik dit vervolgens 0830 Prive winst / verlies voorgaand". Dat werkt. Voor het inventaris blijf ik nu met een probleem zitten; hoe krijg ik in een nieuw bestand de inventaris stand gelijk aan wat hij aan het einde van het vorige jaar was? Ik zie inmiddels ook wel in dat het probleem eigenlijk veroorzaakt wordt door de complexiteit van werken met losse excel documenten. Vandaar dat ik ook wil gaan overstappen naar een pakket waar ik het "met een druk op de knop" kan doen ;-)
  5. Bedankt voor je reactie. Ik heb even een nieuwe file bijgevoegd om wat duidelijker te maken hoe ik het momenteel allemaal boek. Rekening 1200 Bank gebruik ik eigenlijk nooit? Ik boek alles op het tabblad Bank naar de van toepassing zijnde grootboekrekeningen. Zoals je in de file kan zien, is de balans prima in evenwicht. Volgens mij klopt hetgeen ik daar doe ook wel? Het probleem voor mij zit hem in de shift naar het volgende jaar, waarbij ik de beginbalans moet opzetten. Ik begin dan met een leeg bestand en boek 1. het resultaat van voorgaand jaar, en 2. het meegenomen inventaris (dus: 350 euro). Maar als ik dat laatste dus op memoriaal doe onder de post 520, is mijn balans niet meer in evenwicht... voor_higherlevel_boekhouding_200_2.xls
  6. Hallo allen, Na lang genoeg gezocht te hebben vraag ik het toch maar. Ik maak voor mijn (simpele) boekhouding gebruik van een excel-sheet die een keer hier op het forum is gepost (zie bijlage). Bevalt eigenlijk prima. Ik heb hem hier en daar nog wat uitgebreid, maar overall doet het ding wat ik wil en dat is voor mij genoeg. Echter, nu loop ik tegen een probleem aan. Het betreft het boeken van nieuw inventaris en het overhevelen van dat inventaris naar een nieuw jaar. Zoals ik het nu aanpak als ik investeringen doe >450 euro: Boek de aankoop op Bank onder rekening 0520 Computer Inventaris Vervolgens schrijf ik een eerste termijn af op memoriaal: 1/3 van 90% van de kosten eenmaal op 0530 Afschrijving Computer Inventaris (credit) en hetzelfde bedrag eenmaal op rekening 4100 Afschrijvingskosten (debet). Op die manier "begrijp" ik enigszins wat ik aan het doen ben, en blijft bovenal de balans keurig...in balans :-). Nu het probleem. In mijn voorbeeld: investering was 500 euro en stel ik schrijf 100 euro per jaar af. Na het eerste jaar heeft mijn inventaris dus nog een waarde van 400 euro. Dat komt ook overeen met hetgeen de balans aan het einde vh jaar laat zien. Het jaar daarna echter, begin ik weer met een nieuw excel-sheet en moet ik de eindbalans van het vorig jaar overnemen. Voorheen deed ik dat door het resultaat van het vorig jaar op memoriaal te plaatsen: 0830 Prive winst / Verlies voorgaand. Ik weet nu echter niet hoe ik die 400 euro inventaris moet boeken? Als ik het boek onder 0520 Computer Inventaris, wordt de balans scheef (logisch, want er staat geen banktransactie aan de credit-zijde meer tegenover). Maar de hamvraag: met welke post moet dit bedrag dan gecorrigeerd worden om te zorgen dat enerzijds de hoogte van het meegenomen inventaris klopt, en dat anderzijds de balans keurig recht is? Hopelijk is mijn verhaal duidelijk. Ik licht het indien nodig nog graag toe... (edit: Om deze problemen in het vervolg te voorkomen ben ik voornemens om over te stappen op speedbalans - op advies van https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=16;action=display;threadid=26817 die thread. Maar voor de aangifte van vorig jaar wil ik daar nog niet aan beginnen). voor_higherlevel_boekhouding_200_.xls
  7. Zo, na wat prutsen en uitpluizen kan ik het excel-sheet eindelijk goed gebruiken. Er zaten nog een paar foutjes in wat formules waardoor oa. de balans niet goed uitgerekend werd. Ik heb een klein debiteurenoverzichtje erbij gedaan en ook een logboek zodat je makkelijk je gemaakte uren kan registreren. Ook heb ik de formules wat uitgebreid door ze om te kunnen laten gaan met bijv. lege cellen (vnl. tab Verkoop). Ook geeft het Bank tabblad een seintje als je een uitgave doet die groter is dan 450,- (afschrijven). Hopelijk hebben meer mensen er wat aan, want hoewel ik het nu dus zelf pas ga gebruiken lijkt het me een erg bruikbare vorm van boekhouden voor bedrijven die nog niet zo heel erg groot zijn. Het bestand is in .xlsx formaat (excel 2007). Ik wil ook de 2003-versie wel uploaden indien daar vraag naar is, maar die kan een aantal berekeningen niet doen (bv. logboek-tabel). voor_higherlevel_boekhouding_200_.zip
  8. maar als ik het boek zoals bovenstaand, worden de kosten toch niet meegenomen op de resultatenrekening? Immers, 0520 en 0530 staan op het rekeningenblad met een B; worden bij de balans vermeld maar niet op de resrek?
  9. Na enigszins stoeien met het excel-sheet is het meeste me wel duidelijk geworden, alleen het gebruik van de memoriaal-rekening is me nog niet helemaal duidelijk. MSteer, misschien dat jij dit weet - aangezien je hetzelfde document gebruikt? Stel, Als ik een nieuwe printer koop van, zeg, 900 euro. Dan boek ik die 900 euro bij Bank als "4622 Computer toebehoren". Vervolgens moet de printer opgenomen worden in het inventaris, dus boek ik bij Memoriaal 900 euro credit op "0520 Computer Inventaris". Meteen daarna schrijf ik op het memoriaal voor dit gedeelte van het jaar al een gedeelte af, bijv. 180 euro debet als "0530 Afschrijving computer inventaris". Is dit juist? Gebruik je vervolgens het memoriaal ook om aan het begin van je boekjaar a. je banksaldo over te nemen, maar ook b. je inventaris over te nemen - of wat ervan over is?
  10. Beste mensen, nog een vraagje; ik probeer de resultatenrekening te begrijpen, maar volgens mij klopt de originele versie van de excel sheet niet? alle 8000 posten bijvoorbeeld lijken omzet te zijn (hoewel 8310=kosten omzet advies?) die naar mijn weten niet in het kostenlijstje thuis horen? Verder post 4713 Tegoed saldo (B) - wat is dit? Overigens; bijgevoegde PDF vond ik erg verhelderend en hielp me een stuk verder om e.e.a. te begrijpen; alles duidelijk uitgelegd etc. Aanrader voor eenieder die zich wegwijs wil maken! basiscursus20computerboekhouden.pdf
  11. Okay, bedankt; alweer wat duidelijker ;) Ik blijf echter met vragen zitten; probeer het workbook te doorgronden, maar snap gewoonweg sommige dingen niet - voornamelijk hoe de verschillende rekeningen gebruikt worden. Waar kan ik voor hulp het beste zijn? Bijvoorbeeld, tabblad Resultatenrekening staat een lijst posten, waaronder bv: =IF(Rekeningen!B55="R";Rekeningen!A58;"FOUT") B55 is de "R" van "8300 Omzet Overigen", en A58 is "8500 Verleende Kortingen". How in the name of .... relateer ik deze twee aan elkaar? Ik wil bijv. voor mijn bedrijf specifieke posten toevoegen en niet gebruikte posten verwijderen, maar alles lijkt aan elkaar gerelateerd.....somehow :) Verder, Ik zie een tabblad "Verkoop" maar geen "Inkoop". Moeten kosten gewoon bij "Bank" geboekt worden dan? sorry voor alle vragen....maar ik wil graag weten waar ik mee bezig ben ;)
  12. Hoi Msteer, het template dat je gaf ziet er erg bruikbaar uit! Als beginnende ondernemer is het wel wat verwarrend met alle categorieën om te zien hoe het precies gebruikt moet worden. Heb je misschien weet van een korte toelichting van het template - door de persoon die het als eerste gepost heeft wellicht? Ik neem aan dat je dit bestand dan voor elk jaar kopieeert? Hoe neem je dan het eindresultaat van het vorig jaar mee bijv. En wat betekend "mem" ? Alvast bedankt voor de moeite!
  13. Waarom privé? Ik wil ook wel weten of dit soort alternatieven bruikbaar zijn om je te helpen bij het verkrijgen van je Balas / Winst-verliesrek. zonder meteen naar boekhouders / accountants etc te springen. Ik snap dat die mensen ook geld willen verdienen maar ik wil gewoon zelf weten waar ik mee bezig ben...
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept