lpketting

Junior
  • Aantal berichten

    8
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer
  • Geslacht
    Male
  • Adres
    Hyacinthlaan 55, Berkel en Rodenrijs, 2651PM, Nederland
  • Voornaam
    Rens
  • Achternaam
    Ketting
  • Bedrijfs- of organisatienaam
    L.P. Ketting Projectmanagent B.V.

Bedrijfsinfo

  • Telefoonnummer
    0650437585
  • Branche
    Industrie & bouw

lpketting's trofeeën

  1. Ik heb een BV (stamrecht + onderneming). Ik overweeg een vast dienstverband. Ik laat de onderneming bestaan (je weet nooit, over een paar jaar). Ik betaal als werknemer salaris aan mijzelf uit (zoals gebruikelijk) en daar stop ik natuurlijk mee. Wat doe ik met de verplichtingen van de BV. Ik heb een leasecontract dat nog een tijdje loopt. Afkoop is duur. Kan ik het leasecontract gewoon "uitdienen"en in de auto blijven rijden tot einde contract? Idem natuurlijk voor de mobiele telefoon, dat contract loopt nog een jaar. Gewoon blijven bellen? Ik maak dan geen omzet meer, maar wel kosten. De BV leidt dus verlies. Mag dat? Heb ik dan recht op verliescompensatie? Er staat ook nogal wat geld op de ondernemingsrekening. Gewoon laten staan? Vast bedankt, Rens
  2. @Ronaldino Helaas fluctureren omzet en winst de afgelopen jaren enorm. Heeft allemaal te maken met crisis en zo, natuurlijk, maar dat is wel de situatie waar ik (en vele andere interimmers) nu in zitten. Een besparing zonder nadelen (ik heb ze nog niet gezien) van 1.130 per jaar en bovendien een versimpeling van administratie laat ik dan niet liggen. Wellicht is zo'n bedrag voor anderen peanuts, een goede les voor mij is dat op de kleintjes letten eigenlijk altijd moet gebeuren. PS online boekhouden bij Reeleezee betaal je per BV apart. Net als de bank, KvK en jaarrekening, overigens. @Herafin nee hoor, graag commentaar, wordt gewaardeerd.
  3. @HeRaFin Ook met 1 BV ben je DGA en ken je jezelf een DGA salaris toe, dat heeft mi niets te maken met de Holding / Werkmij constructie. En wat Luc zegt klopt, belastingdienst kijkt naar de totale omzet om te bepalen of het DGA salaris in overeenstemming is met die omzet. 200.000 omzet en een salaris van 39.000, daar trapt de belastingdienst in geen enkele constructie in. @Jenson Een inspannings- of resultaatverplichting heeft mi niets te maken met de zelfstandigheid van de ondernemer, daar is de arbeidsrelatie voor bepalend. Hoe het met andere vakgebieden is, weet ik niet, maar ik moet de eerste projectmanager nog tegenkomen die resultaatverantwoordelijk is voor een project die hij.zij leidt. Dat kan nl helemaal niet, omdat je daar nooit genoeg mandaat voor krijgt. @Herafin Gezien de huidige marktsituatie (die ook nog even duurt) verhoog ik mijn winst met 20% alleen al door deze kostenbesparing. De vraag die voor mij belangrijk is, is of er iets tegenover die 1130,- staat om toch door te gaan met met de Holding/Werkmij constructie. En die is er simpelweg niet. Ook mij is destijds (als beginnend ondernemer) geadviseerd om de Holding/Werkmij toe te passen. Ik moest daar wel veel meer voor dokken, natuurlijk! Het argument was om het vermogen in de Holding uit de risicosfeer te halen (het bekende argument). Terugkijkend (je leert er toch van) was het toch handig geweest om een goede risico-analyse uit te laten voeren en op basis daarvan te kijken welke maatregelen je kunt nemen om het risico te verminderen. Nu weet ik dat het afsluiten van 2 verzekeringen ruim voldoende was geweest. Zo'n risico-analyse kan ik iedereen aanraden. Niet iedere ondernemer loopt hetzelfde risico, natuurlijk! T.a.v. het boekhoudpakket: er zitten wel meer boekingen in dan alleen management fee, hoor! Voor Holding en Werkmij samen tel ik er toch wel enkele honderden per jaar. Tenslotte: bedankt voor de tip voor de eventuele verkoop van de bv. Ga ik ook naar kijken.
  4. @luc ik werk meestal voor maar 1 klant tegelijk. Inderdaad moet dat contract worden aangepast. Kleine aanpassing en maakt voor klant eigenlijk niets uit. De kosten voor de extra BV zijn toch wel iets hoger, hoor. - KvK: 150,- - RaboBank: 180,- (en gaat in de toekomst ongetwijfeld flink omhoog) - Boekhoudpakket 300,- (Reeleezee. waar ik overigens heel tevreden mee ben - Boekhouder / Accountant: besparing 500,- schat ik zo. Totaal 1.130,- per jaar. Is toch een aardig bedrag. Allen bedankt voor het meedenken! groet, Rens
  5. @Jenson Ik laat expliciet in contracten opnemen dat het om een inspanningsverplichting gaat. Indien niet akkoord, dan maar een ander, want dit hoort nl. bij ons vak van projectmanagement, dat resultaatverplichting echt onmogelijk is. Daarnaast moet je uiteraard een beroeps- en bedrijfs aansprakelijkheidsverzekering hebben, maar dat geldt voor iedereen. En ik vrees dat bij grove nalatigheid de BV constructie onvoldoende waarborgen biedt. @djluc Er worden ook kosten bespaard: bank, kvk, boekhoudpakket, accountant. Gaat toch per jaar om een aardig bedrag. Daarnaast wordt het geheel wat eenvoudiger, waardoor minder inspanningen. Maar inderdaad, liquidatie is niet gratis. Aan de andere kant: ooit zal er geliquideerd worden ;)
  6. Joost en Louis, beiden bedankt en op naar de liquidatie! groet, Rens
  7. Dank je Joost (ook voor de snelle reactie). Van toekomstige verkoop van de werkmij zal geen sprake zijn. Er zijn (bijna) geen bezittingen, feitelijk wordt de werkmij alleen gebruikt om de werkzaamheden uit te voeren en een scheiding tussen werkzaamheden en bezittingen te bewerkstelligen (ivm het risico aspect). En van dat laatste is mi geen sprake (meer). grt, Rens
  8. Ik maak nu gebruik van de standaard Holding / Werkmij constructie. Dwz: - in dienst van de holding; - werkend vanuit de werkmij; - management fee vanuit de werkmij naar de holding; - bezittingen (auto, pc) in de holding. Ik ben interim projectmanager en loop dus met mijn activiteiten nauwelijks (of geen, alleen inspanningsverplichting) risico. Werkmij en holding zijn een fiscale eenheid. In de Holding zit een deel stamrecht. Beide balansen zijn positief, die van werkmij is net boven nul. Ik overweeg nu, om kosten te drukken en het geheel eenvoudiger te maken, de werkmij te beëindigen en vanuit de holding (die dus een "gewone" BV zal worden, mijn werkzaamheden te verrichten. De Holding bevat in de statuten ook als doelstelling: "dienstverlening op het gebied van projectmanagement". Gene probleem dus. Eigenlijk zie ik geen nadelen hiervan, gezien de afwezigheid van risico, dat het enige argument is voor de holding/werkmij constructie. Ik blijf alleen werken en overweeg geen nieuwe of bestaande BV's te betrekken in bedrijfsvoering. Heb ik het mis, of zie ik nadelen over het hoofd van deze vereenvoudiging? Bij voorbaat dank, Rens
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.