Jump to content

thenalor

Junior
  • Content Count

    13
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    student
  • Gender
    Male
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    19-24
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    nobiles.nl, bizz.nl

Company info

  • Location
    Oost Nederland
  1. Beste Liedje, Beschik je over een tuin? Zo ja, dan lijkt me een tuinhuisje ideaal als opslag. Dicht bij huis, de kinderen kunnen buiten spelen en mocht je ooit je huis willen verkopen dan heeft het (mits je het goed onderhoud) weer iets meer waarde.
  2. Voor een beetje marketeer dus ideaal dit begrip, maar voor de verdere wereld is het een bittere pil dus. Inspelen op de feelgood-factor is een zeer fijne techniek. In de business to business echter werkt het natuurlijk niet zo. Als je het die kant op duwt, vraag ik me dus echt af wat nou een goed startmoment kan gaan zijn om "duurza(a)m(er) te gaan ondernemen". Ik weet het niet, al komt de KvK zo nu en dan met een losse flodder initiatiefje, ik denk er meer over na, maar ik heb niet het idee dat er meer partijen in mijn omgeving zijn die er anders over denken. (Gisteren zag ik op senternovem.nl nog een mooie management letter over een onderzoek van 30.000 euro waar bekeken werd of er draagvlak onder een aantal groente en fruittelers was. Dit was dus niet het geval --> tabee 30.000 euro!)
  3. Daar heb je een punt, ook weer over de definitie. Kijk als de consument duurzaam denkt te zijn (met die melk) is die dat dus niet, is er dan misleiding, of is de consument te kortzichting? Duurzaam hoort of bij het kapitalisme, of bij de extreme onderontwikkelde landen die met natuurlijke materialen werken, maar die weten simpelweg niet beter. Het is een teken van luxe dat wij verder denken aangezien de westerse wereld al zo ver ontwikkeld is. In China zijn trouwens de wegwerp plastic tasjes inmiddels verboden heb ik begrepen. :o
  4. Interessant, maar dan toon je wel een afwachtende houding. Terwijl er dus wellicht kansen liggen voor ondernemers om extra waarde te creeëren voor het product of de dienst dat/die zij willen verkopen. Er werd trouwens hier boven nog gesuggereerd dat ik ondernemers een schuldgevoel aan wilde praten, maar dat is zeer zeker niet mijn intentie. Ik heb alleen enorm het idee dat iedereen het een heikel/interessant onderwerp vindt, maar dat men alleen de negatieve aspecten benadrukt. Met name aan de marketing kant is het niet zo dat het persé "verminderen" moet zijn. Als jij extra waarde creeërt voor je product als marketeer, is het weer beter in de markt te zetten. Met name in de FMCG sector liggen hier enorm veel kansen denk ik. Om op dat ene onderzoek terug te komen. Ik snap ook wel dat veel ondernemers niet weten wat zij moeten verstaan onder duurzaamheid en hoe ze hiermee kunnen beginnen. Wat zegt tegenwoordig als je op een duurzaam bedrijventerrein zit? Ik denk dat gemeentes en ondernemerskringen hier een rol in moeten nemen. De overheid wil toch duurzamer? Nou begin dan gewoon met het meer en beter stimuleren van de ondernemers in je regio.
  5. Dat idee gaan alleen op bij kleine consumenten artikelen denk ik. De kwaliteit van duurzame producten is over het algemeen een stuk hoger dan de goedkopere (met E-hulpstoffen gevulde) substituten. Als je kijkt naar de business-to-business sector, liggen hier dus veel meer kansen. Bovendien: "Kwaliteit kent z'n prijs!" nietwaar? Fairtrade is ook weer zo'n "groen initiatief", die nog wat overlap heeft met de P van People. Het wordt tijd voor een zakelijke insteek denk ik... Ik heb er totaal geen problemen mee als er een ondernemer op zou staan die winst wil gaan maken met een goed idee, die daarbij ook nog eens nadenkt over zijn natuurlijke en sociale omgeving. Dit is gewoon slim zaken doen en een mooie marketing technische insteek (waar nog veel te weinig mee gedaan wordt).
  6. Een hypothese is een aanname; een verwachting. Mijn verwachting en aanname is het dat een duurzaam product niet (veel) duurder hoeft te zijn op termijn. Ik ben het met je eens dat Braungart de voorbeelden belicht hoe het dus tot waarde kan leiden. Alleen is zijn C2C concept er één van de meest drastische omvang. Klein beginnen is een stuk makkelijker (en goedkoper)...
  7. Afval = voedsel ken ik uit m'n hoofd zo'n beetje, maar dat is weer een hele andere denkwijze. Misschien is het wel zo dat de term "duurzaam" op voorhand al twijfel, irritatie en onduidelijkheid opwekt. Zo is het er ook naar gemaakt misschien. Er zijn op dit moment te weinig goede succesverhalen... Je beredenering is alleen niet juist denk ik, als duurzaam inkopen een verplichting wordt binnen de overheid, dan zal het ook moeten ook. Waaruit blijkt dat een duurzaam product trouwens 2 x zo duur zou moeten zijn?
  8. Nou, dat lijkt me al de beste reden. Gelukkig personeel (op een krappe arbeidsmarkt) is een handig iets. Om over kostenbesparing (minder emails printen) nog maar niet te spreken. Valt allemaal onder de noemer duurzaam ondernemen dacht ik zo...
  9. Feiten/meningen/constateringen... Laten we het erop houden dat het mijn mening en constatering is. Is een ondernemer dan wel inventief genoeg vraag ik me dan af? Je kan immers nieuwe markten aanboren als ondernemer. De overheid wil in 2010 bijvoorbeeld 100% duurzaam inkopen (criteria mij niet bekend) en gemeenten en provincies zullen volgen. Dit biedt toch al kansen genoeg? De discussie maatschappelijk wenselijk denken is weer iets heel anders. Dit wordt meer politiek, terwijl duurzaam ondernemen ook duidelijk kansen biedt tot winst, waardecreatie en innovatie.
  10. Dus afwachten is het beste? Lijkt me niet! Met name de waardecreatie zal nu de komende jaren nmm ontstaan, er komt een moment dat we er niet langer omheen kunnen. Of dat nou over 1 jaar is of over 200 jaar laat ik in het midden, maar juist daarom liggen er kansen denk ik. De stimulans is alleen te slecht, de markt vraagt er niet naar en de oplossingen zijn niet juist! Ik denk niet dat verandermanagement een middel is om als onderneming duurzamer te kunnen gaan ondernemen. De bewustwording, die moet erin gepompt worden. Zou het helpen om eerst de P van Profit te belichten, en als het besef er éénmaal is dan de P van People en dan pas de P van Planet?
  11. Nou dat vind ik wel meevallen, een forum is om een discussie op gang te brengen, nietwaar? Een vraag en antwoord kan ik ook wel per email krijgen. Punt dat ik wil maken is dat ik weinig vertrouwen heb ik het groene (en dus milieu-achtige) karakter dat kleeft aan de term duurzaam ondernemen. Het zou veel aantrekkelijker gemaakt kunnen worden voor ondernemers als er nu eens daadwerkelijk initiatieven ontstaan die ook daadwerkelijk nuttig zijn voor bedrijven. Dat bedrijven de meerwaarde er eindelijk eens van in gaan zien. Ik vraag me daarom af, wat jij vindt van dit groene karakter en hoe jij kansen ziet tot verbetering van de stimulering tot duurzaam ondernemen. Het moet niet opgedrongen worden bij ondernemers, de ondernemers moeten er pas iets mee doen als het een waarde creeërt voor het eigen bedrijf! Ik wil dit weten, omdat het MKB extreem achterloopt in verhouding tot de grote jongens op dit gebied. Dit is een slechte ontwikkeling die niet nodig hoeft te zijn!
  12. De laatste tijd worden in mijn ogen zowel consumenten als het bedrijfsleven bestookt met initiatieven om duurzamer te gaan ondernemen. Een nobel streven en ook absolute noodzaak om beter na te denken over producten, beslissingen en oplossingen. Maar wat vindt jij nou daadwerkelijk duurzaam? Ik kan bijvoorbeeld "doe eens groen" of iets in die richting niet meer aanhoren. Het groene karakter slaat in mijn ogen nergens op. People, planet en profit zijn de drie elementen en niet alleen het planet verhaal, waar toch door (overheid)instansties in mijn ogen te veel op gehamerd wordt. Met name voor het bedrijfsleven is de profit-kant en de mogelijke waardecreatie van het bedrijf (marketing) zeer aantrekkelijk. Als ze dan gaan stimuleren en faciliteren (de overheid), hoe zou dit dan volgens jullie het beste moeten? Beter gezegd, hoe wil jij duurzaam gaan ondernemen en in welke mate wordt dit succesvol?
  13. Ik zit met een vraagstuk, waar ik helaas niet uitkom en hoop op wat tips/hulp. Ik wil een domeinnaam claimen, maar helaas is deze reeds bezet, nou is dit niet het ergste van de wereld, ware het niet dat dit mijn eigen naam betreft. Stel dat een persoon, dan wel een bedrijf een domein naam in de trend van: "voornaam+achternaam.nl" claimt, terwijl deze persoon, dan wel bedrijf niets met deze naam te maken heeft, kan je dit dan terugvorderen als het ware? Ik betwijfel namelijk of die persoon, dan wel bedrijf wel deze naam daadwerkelijk nodig heeft of uberhaupt recht op heeft. Het is in mijn optiek nutteloos op hierover te gaan procederen, en een schikking in de vorm van een geldbedrag lijkt me in zo'n geval logisch. Ik ga er alleen van uit dat de persoon die de website in z'n bezit heeft dit puur doet om geld binnen te slepen. Mijn vraag: mag je "voornaam+achternaam.nl" claimen, als dit niet jouw eigen naam is, en zo nee, hoe wordt dit normaliter opgelost? Ik neem aan dat dit bijvoorbeeld bij BN-ers ook nogal eens voorkomt en dat uiteindelijk er dan geld bij moet om het domein bij de "echte" eigenaar terug te krijgen.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept