Jump to content

annooniempje

Senior
  • Content Count

    34
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

-4

Personal info

  • You are:
    ondernemer in spe
  • Gender
    Female
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    46-50
  • You are primarily interested in:
    juridische en fiscal
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    kvk,starters centrum

Company info

  • Branch
    29
  1. Hoi John, Bedankt voor je uitleg. Ik kom hier later op terug, want heb het nu ontzettend druk met een aantal projecten die af moeten en wil proberen de juiste interpretatie eruit te halen dit keer. Wordt vervolgd. ;) Groetjes, Annie
  2. Hoi John, Dit schreef ik op 23 juni: Bedankt voor je reactie. De persoon in kwestie die me "verkeerd" ? lijkt te informeren is niet ingehuurd maar door de belastingsdienst aan me toegewezen. Destijds ( begin 2008 ) bij de start van mijn bedrijf. Ik noem deze goede man " een persoon" dus hoezo boekhouder? Verder komt je reactie me nogal "dwingend" en vrij onvriendelijk over....LEES DAT DAN schijnt "roepen' te zijn toch? Vraag me eerlijk gezegd af waarvoor dit nodig was? Ik heb alles voorgelegd ( facturaties en al ) uitdraai van mijn grootboek en ik moet de buitenlandse ondernemer geen btw aanrekenen ( zolang zijn btw nr klopt ). Ik moet in de boekhouding aangeven dat de btw verlegd wordt naar het buitenland. Dit wordt mij verteld en schriftelijk bevestigd door de belastingsdienst . I quote: De electronische diensten zijn onder artikel 6-2-d-10 ( WOB) met name genoemd. Anders gezegd met ingang van 1 juli 2003 zijn deze diensten belast in het land van consumptie en niet in het land van herkomst. Dus electronische diensten aan Nederlandse ondernemers en/of particulieren zijn in Nederland belast. Worden zij verleend aan andere dan Nederlandse ondernemers of aan afnemers die geen ondernemers zijn, maar buiten de EU wonen, dan is de plaats van dienst de woon-of vestigingsplaats van de afnemer. Einde quote. Ik lever geen diensten aan een ondernemer buiten de EU en dus is de plaats van dienst Nederland in mijn geval. Ik moet dan geen btw afdragen en het ook niet aanrekenen aan de klant. Dat moet de klant in zijn land zelf doen. http://www.belastingdienst.nl/variabel/buitenland/ondernemers/ondernemers-80.html#P3257_118948 http://www.belastingdienst.nl/variabel/buitenland/ondernemers/ondernemers-118.html Als je vindt dat dit niet klopt of ik dingen verkeerd begrijp ( ik ben geen boekhouder en pretenteer zeker niet dingen beter te moeten weten dan jij ) hoor ik dat graag. Ik zou het wel kunnen waarderen als je dat op een normale en vriendelijke manier zou willen doen, deed ik ook dacht ik? Alvast dank, Annie
  3. Hallo John, Ow dan lijkt een en ander niet duidelijk overgekomen te zijn, want ik meen nooit beweerd te hebben dat de belastingsdienst mij een " boekhouder " zou hebben toegewezen dan wel een adviseur,begeleider die mij als starter kon bijstaan en ook op de zaak kwam om de boekhouding en facturatie na te kijken en aan te geven of ik alles correct deed. Die persoon had dus eerst aangegeven dat ik facturaties aan buitenlandse ondernemers in mijn online boekhoud programma ( Acumulus ) de btw op 0% moest zetten + btw nr steeds laten controleren ( klopt ) en in de administratie de schriftelijke bevestiging van de belastingsdienst hiervan bijhouden ( klopt ). Blijkt nu dat ik de btw niet op 0% mag zetten ( want er is wel degelijk btw op te berekenen ) maar moet aanvinken dat de btw verlegd moet worden naar het land van de ondernemer. Mijn diensten vallen nu ook officieel onder electronische diensten, daar had deze adviseur eerst dus ook niet aan gedacht , had gelijkgesteld met leveren van goederen... Wat het aangeven van de transactie betreft lijkt er ook een misverstand te zijn. Ik lever de dienst vanuit Nederland, dus vindt de dienst zelf in Nederland plaats en moet de btw op deze dienst verlegd naar het buitenland ( in dit specifieke geval dus naar Spanje ). Vandaar dat ik deze transactie natuurlijk aangeef in mijn Nederlandse aangifte onder intracommunautaire diensten. Rubriek 3b leveringen naar landen binnen de EU (intracommunautaire leveringen) Is het zo duidelijker? Anders hoor ik het graag. Groetjes, Annie
  4. Hallo, Ik begrijp niet goed wat je bedoeld met wat ik geheim zou willen houden? Welke informatie bedoel je meer specifiek? Ik moet trouwens die transactie wel degelijk aangeven, alleen btw verleggen naar de ondernemer in dat land. Dat een en ander weer verandert volgend jaar werd me ook verteld, maar de details weet ik daar nog niet van. Groetjes, Annie
  5. Hallo John, Hartelijk dank voor je reactie. Ik heb idd geschreven naar de belastingsdienst en ondertussen een persoonlijk onderhoud ( bedrijfsgesprek ) bij hun gehad + schriftelijke bevestiging hoe het precies in mijn situatie hoort te gaan. Electronische diensten dient dus de btw verlegd te worden naar de ondernemer in het buitenland. Groetjes, Annie
  6. Hoi Erik, Bedankt voor je reactie. De persoon in kwestie die me "verkeerd" ? lijkt te informeren is niet ingehuurd maar door de belastingsdienst aan me toegewezen. Destijds ( begin 2008 ) bij de start van mijn bedrijf. Hij heeft vanmiddag dus al toegegeven me toendertijd verkeerd geinformeerd te hebben, door te zeggen dat ik buitenlandse ondernemers geen btw moest berekenen en ze een 0% Btw moest aanrekenen, zolang hun BTW nummer geverifieerd en goedgekeurd werd. Vandaag komt hij hier dus op terug en lijkt me weer verkeerd te informeren, want ik belde ook nog eens naar extra naar de belastings teleoon om dat Spaanse BTW nummer te controleren. Het bleek idd niet meer actief te zijn. Ook deze persoon bevestigde dat als het wel actief had geweest ik de btw zou moeten verleggen naar de klant zijn btw in zijn land. NU heb ik daarnet nog een schriftelijke aanvraag ingediend bij de belastingsdienst met duidelijke omschrijving van mijn diensten en wat ik nu precies moet doen bij het factureren of niet. Mijn Spaanse klant heb ik ondertussen maar zoals je zelf ook al suggereerde laten weten dat hij idd OF zijn btw nu moet laten activeren voor Europa of een factuur met BTW zal moeten betalen. Honderd procent zeker zal ik pas zijn als ik schriftelijk bevestigd zal krijgen van de belastingsdienst dat het zo hoort, maar daar wens ik niet nog eens ik weet niet hoelang op te moeten wachten. Iedereen zowel hier als bij de telefonische gesprekken met andere belastingsmedewerkers bevestigt me ondertussen dat de btw verlegd moet kunnen worden in deze gevallen, dus ga ik er maar van uit dat dit klopt, tenzij tegenbericht schriftelijk. Te dwaas voor woorden dat men binnen de belastingsdienst zelf verschillende versies heeft blijkbaar. Groetjes, LogoLogics
  7. Hallo, Nou het wordt steeds leuker dus. Belt mijn belastings controleur me terug vandaag met de melding dat hij het vorige keer "nog niet wist" ....... ??? maar dat als ik puur electronische diensten lever ( wat het geval is en hij me daar ZELF nog op gewezen heeft ) ik dan ALTIJD Btw zou moeten aanrekenen ook aan buitenlandse ondernemers dus met een BTW nummer..??!! Tot voor kort heeft hij me alle buitenlandse ondernemers laten controleren op hun BTW nummer en moest ik volgens hem het in de boekhoduing inbrengen als een intracommunautaire levering met 0%. Dat heb ik dus ook gedaan en is als gevolg daarvan mijn aangifte 2008 daarmee zo ingediend. Nu zou ik dus iedereen btw moeten aanrekenen. ??? Ik heb daar zeer mijn twijfels over en belde dus maar eens naar de belastingstelefoon en sprak met een andere medewerker daar over dit probleem. Na helemaal gespecifieerd te hebben welke diensten ik lever, werd ook door deze persoon bevestigd dat het in ieder geval onder de electronische diensten valt. Alleen.....zegt deze belastings medewerker me nu dat ik WEL de BTW moet verleggen naar het land van de klant die ondernemer is. Ondertussen zit ik dus met honderden euro's van die klant in de wachtrij die niet betaald kunnen worden bij gebrek aan correcte info van de belastingsdienst. Ik vroeg mijn toegewezen belastingscontroleur om me zwart op wit even te willen bevestigen dat ik volgens hem dus IEDERE buitenlandse ondernemer gewoon BTW moet aanrekenen, maar dan zegt hij me wel een brochure te zullen opsturen... ::) Die uitleg vindt je wel allemaal op de website en daar verwees die tweede medewerker van de belastingstelefoon me dus ook naar en daar vind ik zover ik me goed kan orienteren in die hele handel dat ik bij electronische diensten inderdaad de BTW moet verleggen en NIET aan iedere ondernemer moet gaan aanrekenen. Dit staat o.a. op de website van de belastingsdienst bij electronische diensten: Ingeval een elektronische dienst wordt verricht aan een EU-ondernemer, wordt de btw verlegd en geheven van deze ondernemer tegen het btw-tarief van de lidstaat waar hij is gevestigd. Deze verlegging van heffing naar de afnemer van de prestatie geldt zowel voor EU-aanbieders als voor aanbieders uit derde-landen. Extra probleem met deze Spaanse real estate makelaar is dat zijn BTW nummer niet meer actief is voor EUropa maar wel voor Spanje. Moet die volgens jullie persee een actief europees btw nummer hebben of is het voldoende dat hij een actief Spaans btw nummer heeft om het daarheen te kunnen verleggen? Enige suggesties nog wat ik hiermee aanmoet om zeker geen boekhoudkundige fouten te maken en deze Spaanse klant verder te kunnen helpen? Alvast dank, LogoLogics
  8. Bedankt P.J. Odems, Altijd handig om te weten. Heb het in mijn favorieten opgeslagen. Groetjes, LogoLogics
  9. Hoi Ryan, Bedankt voor je meedenken. Het controleren van de buitenlandse klanten/ondenemers doe ik al standaard. Daaruit bleek dus dat deze klant uit Spanje wel een geldig BTW nummer heeft, maar alleen om binnen Spanje te handelen, niet Europa. Mijn belastingsadviseur zei dus dat dit nummer eerst weer voor europa geactiveerd moest worden. De klant/zijn boekhouder beweert echter dat dit niet persee geactiveerd moet voor Europa omdat het hier diensten en geen goederen betreft. Vandaar de verwarring dus. :-\ Groetjes, LogoLogics
  10. Das duidelijk Joost, bedankt voor je snelle hulp. Dat zwart op wit vragen lijkt me ook het veiligst! Nog een fijn weekend! Groetjes, LogoLogics
  11. Bedankt Joost, Het is toch altijd een beetje een doolhof met al de uitzonderingen op de standaard regels dan weer. IK denk dat ik sowieso mijn licht eens ga opsteken ook bij iemand anders van de belastingsdienst zelf en kijken of die met hetzelfde op de proppen komt. Weet jij toevallig wat de ergste consequentie kan zijn stel ik maak de factuur op met verlegging naar dat BTW nummer en later blijkt het toch niet goed geweest te zijn. Is het ergste dan dat ze de BTW toch nog bij mij komen halen of hoe zit dat dan? Is namelijk een vervelende situatie zo, want ik kan niet echt aan de slag met de klant, zolang niet duidelijk is hoe hem te moeten factureren natuurlijk.
  12. Goede morgen Joost, Bedankt voor je reactie. Het lijkt er dus op dat deze ondernemer uit Spanje en zijn boekhouder gelijk hebben.... Ik vond het eerlijk gezegd ook al wat vreemd, alleen was het mijn belastingsadviseur ( die mij is toegewezen door de belastingsdienst ) om mij wegwijs te maken en te helpen met zaken die ik nog niet weet, die er dus toendertijd een probleem van maakte na het controleren van mijn Spaanse klant zijn Btw nummer. Ik zocht zelf ook natuurlijk een en ander op on het Handboek Ondernemen en las daar o.a. wat jij nu vertelt. Alleen lees ik ook dat er zoveel uitzonderingen op de standaard regels zijn en daarom weet ik het niet zeker. Mijn belastingsadviseur weet nochtans zeer duidelijk dat het zuiver om "diensten"gaat en niet om "goederen". Hij wees me daar in het begin nog zelf op ook, i.v.m. de aangiftes en dergelijke. Ik probeer hem deze week weer te contacteren, hij was niet bereikbaar eind verleden week. Zou wel sterk zijn als hij me dan zo verkeerde informatie zou verstrekt hebben, maar daar lijkt het meer en meer op.. :-\ Als ik het dus goed begrijp, zou ik probleemloos geen BTW moeten aanrekenen, maar dan niet de optie " 0% " levering aan EU, maar met de optie " Btw wordt verlegd naar BTW nr...." ? Wat ik dan wel nog niet begrijp is dat je zegt dat er dan geen BTW id voor nodig is, maar dat kan toch ook weer niet lijkt me, want als de btw verlegd moet worden naar een ander BTW nummer, dan moet dat nummer toch bekend en actief zijn lijkt me? In ieder geval bedankt voor je meedenken! Groetjes, LogoLogics
  13. ;D die kon ik nog niet bereiken tot hiertoe, dacht hier wat info te kunnen krijgen..... Toch bedankt.......... ???
  14. Hallo, Ik moet van mijn belastingsadviseur steeds het BTW nummer laten controleren wanneer ik diensten verleen aan buitenlandse ondernemers. Nu voer ik een Adwords campagne voor een Buitenlandse ondernemer die in Spanje is gevestigd. Bij conrole door onze belastingsdienst in Nederland, bleek het door hem opgegeven BTW wel te bestaan maar niet actief voor handelen buiten Spanje. In principe moet ik hem 0% BTW aanrekenen als intracommunautaire levering van diensten. Omdat zijn BTW nummer niet meer geactiveerd is voor buitenland zou ik hem wel BTW moeten aanrekenen of geen zaken met hem doen. Hij legt me nochtans een formulier voor van de Spaanse fiscus die beweert dat dit niet nodig is in dit geval, omdat ik hem geen letterlijke goederen lever, dan wel diensten. Zijn Spaanse boekhouder beweert eveneens dat het BTW nummer voor het leveren van diensten niet persee geactiveerd moet zijn voor buitenland. Weet iemand hier het fijne van? ??? Alvast dank, LogoLogics
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept