Ga naar inhoud

Joost Rietveld

Moderator
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Berichten die geplaatst zijn door Joost Rietveld

  1. Geplaatst:

    Hi Daniël

    Welkom op HL.

    10 uur geleden, zenbtw zei:

    Scherp opgemerkt, en je hebt fiscaal gezien een punt: de btw-materie rondom afstandsverkopen is inderdaad complex.

    Dit is gewoon een AI reactie. Heb je zelf überhaupt een fiscale achtergrond?

    11 uur geleden, zenbtw zei:

    De juiste rubrieken direct klaargezet voor de kwartaalaangifte om fouten en naheffingen te voorkomen.

    Hoe zit dat dan met de voorbelasting en/of gedeeltelijk vrijgestelde prestaties? Lijkt mij niet dat je die kunt verwerken in je app

  2. Geplaatst:

    Welkom Tim

    In de regel is een BV belastingplichtig in het land waar het feitelijk bestuur zit. Dus als jullie verhuizen en je onderneemt niks dan zal de aanname zijn dat de holding fiscaal verhuist naar Polen.

    De werk BV hoeft niet per se automatisch mee te verhuizen, indien de werk BV in Nederland aangemerkt kan worden als vaste inrichting (fysieke vestiging waarin feitelijke activiteiten verricht worden door personeel, dus geen gehuurd bureautje).

    Daarnaast kun je overwegen om iemand die wel ingezetene van Nederland is aan te merken als bestuurder, waardoor het feitelijke bestuur in Nederland blijft. Dit kun je eventueel nog per BV regelen. Dat is uiteraard wel tricky, want diegene krijgt toegang tot de financiën van de BV en kan de BV juridisch binden aan overeenkomsten (m.a.w. als je familie aanstelt als bestuurder, zorg dan dat de verhoudingen gezond blijven, voordat ze op kosten van de BV een nieuwe Porsche bestellen uit wraak). Het moet gaan om feitelijk bestuur, dus zomaar even inschrijven bij de kvk dat iemand bestuurder is geworden, is niet per se voldoende.

    Wat de betere keuze is, valt hier niet te zeggen. Dan moet iemand met verstand van Poolse belastingheffing dat kunnen afwegen tegen de Nederlandse belastingheffing en daarbij uiteraard jullie financiële positie kennen

    Succes

  3. Geplaatst:

    Beste René

    Welkom op HL.

    Zo eenvoudig als je het omschrijft, gaat het helaas niet. Als je als bestuurder emigreert zal de fiscus ervan uitgaan dat de holding mee emigreert en aan de holding een eindafrekening vennootschapsbelasting opleggen.

    Voordat je hierin een verkeerde keuze maakt, raad ik je aan om contact te leggen met een adviseur die zich hierin specialiseert, zoals Jongbloed in Enschede of Strick

  4. Geplaatst:

    Dus even voor de duidelijkheid: dit heeft niks met de effecten te maken. Die zijn verkocht. Daarover is VPB betaald. Nu is er nog een BV over die aan eigen vermogen 500.000 heeft, terwijl er ooit 300.000 gestort is als aandelenkapitaal. Ergo vader maakt in box 2 een fictieve winst van 200.000. Daarover is 57.525 verschuldigd.

    De erfgenamen kunnen nu tot maximaal 200.000 (vaders winst in box 2) dividend uitkeren, zonder dat daarover weer belasting betaald moet worden. Daar heeft vader immers over afgerekend.

    Voor de erfgenamen wordt de verkrijgingsprijs van hun aanmerkelijk belang 500.000 minus het eventueel uitgekeerd dividend.

    Overlijdensdividend is dus bedoeld om te voorkomen dat over dezelfde 200.000 dubbel geheven wordt in box 2.

    Dit staat dan allemaal nog eens los van de erfbelasting.

  5. Geplaatst:

    Dit wordt wel erg gedetailleerd zonder dat ik de cijfers ken, dus ik hou het even algemeen

    Met aandelen bedoelen we de aandelen van de BV zelf, niet de beleggingen die de BV gedaan heeft (dat noemen wat effecten). De voorbeelden uit de artikelen gaan dus over de aandelen van de BV.

    In jullie geval gaat het eerst om de effecten in de BV. Die moeten op overlijdensdatum gewaardeerd worden op de waarde economisch verkeer. Als dat meer is dan de boekwaarde dan mag je in box 2 en in de erfbelasting nog rekening houden met de latente (toekomstige ) VPB op de boekwinst op de effecten.

    Dat is dus wat anders dan de inderdaad veelal 18k verkrijgingsprijs van de aandelen.

    Dat verlaagt dus het inkomen in box 2 voor je vader en de omvang van de nalatenschap voor de erfgenamen.

    Je andere vragen kan ik niet beantwoorden want de bedragen lopen door elkaar heen. Ik neem tenminste aan dat je vader niet ooit 200k betaald/gestort heeft voor de aandelen. Maar dat je daarmee de effecten bedoelt

  6. Geplaatst:

    5 uur geleden, Ward van der Put zei:

    We hadden u eigenlijk willen belazeren, maar dat gaat nou zeker niet meer lukken

    2 uur geleden, StevenK zei:

    Eigenlijk is het een beetje als in je broek plassen: op het moment dat je het doet geeft het een warm gevoel (want deal gesloten) maar daarna gaat het stinken, plakken en krijg je het koud (want te weinig marge om je toegevoegde waarde te realiseren)

    😂😂

  7. Geplaatst:

    Graag gedaan.

    1. Nee, dit jaar al opheffen. Anders blijf je rondjes draaien. Wachten tot in 2027 betekent ook een nieuw boekjaar 2027, dat je afsluit in 2028, waardoor er weer.... Etc. De eventueel na te betalen VPB betaal je privé uit de liquidatie opbrengsten van de BV.

    2. Dat is lastig te zeggen vanaf hier. Maar bij je vader vul je inderdaad de vervreemding in een de oorspronkelijke verkrijgingsprijs, zodat in box 2 zijn eindafrekening gedaan is. In jullie box 2 vermeld je de aandelen inderdaad ook. Hier een goed artikel daarover.

    3. Uiteraard kun je vast dividend uitkeren, mits je dat wel aangeeft.

  8. Geplaatst:

    Welkom Georgie en gecondoleerd met jullie verlies.

    Op zich valt dit net buiten het ondernemerschap, het doel van dit forum, maar gezien elke ondernemer met een BV dit achterlaat, laten we deze open.

    1. Een turbo liquidatie kan juist niet als er nog bezittingen zijn. Schulden staan de liquidatie niet in de weg, zolang ze betaald worden voordat je liquideert. Je kunt dus ervoor kiezen om eerst de schulden te voldoen, daarna dividend uit te keren en pas daarna versneld op te heffen.

    2. Het werkt iets anders, de afrekening in box 2 komt bij jullie vader in het jaar van overlijden. Op die datum worden de aandelen gewaardeerd op hun actuele beurskoers en wordt dat fictief inkomen in box 2 voor jullie vader. Het daarna verkopen van de beleggingen zelf gebeurt alleen in de BV en is dus alleen belast met VPB. Dat maakt voor jullie als erfgenamen nog geen belaste transactie in box 2. Dat komt (inderdaad) pas als jullie besluiten dat de BV dividend uitkeert aan jullie. Ook kun je dan een beroep doen op het onbelaste overlijdensdividend.

    3. Hier snap ik niet wat je bedoelt. De BV hoeft helemaal niet opgeheven te worden. Die keuze is aan jullie.

    Succes en sterkte

  9. Geplaatst:

    Welkom thotho

    Hoewel de staking wordt geacht te hebben plaatsgevonden direct voorafgaand aan het overgangstijdstip (dus 31-12-25), hoef je de stakingswinst pas te verantwoorden in het jaar waarin de BV wordt opgericht. Immers, de onderneming komt pas vanaf 1 januari voor rekening en risico van de BV en pas in 2026 is de omzetting definitief. Op 31 december was het enkel nog een voornemen.

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Account

Navigation

Zoeken

Zoeken

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.