Backpacker

Junior
  • Aantal berichten

    12
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer
  • Geslacht
    Male

Backpacker's trofeeën

  1. Dat vinden wij ook :-) Een van de projecten die we in ontwikkeling hebben is het opzetten van een pilot m.b.t. een wifi-netwerk op een aantal recreatieve locaties in ons stadje. Maarja daar moet wel geld voor worden binnen gehaald ;-)
  2. Beste mensen, Samen met twee vrienden heb ik een stichting opgericht om ons stadje -voornamelijk online- te gaan promoten. Het is een stichting zonder winstoogmerk en we zijn maatschappelijk ingesteld. Wel zullen we commercieel bezig zijn op het gebied van advertenties om zo gelden te creëren voor allerlei maatschappelijke projecten. Om een startkapitaal te verwerven voor -onder andere- de ontwikkeling van de site, hebben wij het volgende in gedachte: namelijk het uitgeven van een x-aantal participaties. Nu willen/kunnen wij aan die participaties niet de voorwaarden hangen die er normaal bij komen kijken. Zo kunnen we natuurlijk geen winst uitkeren en willen we geen stemrechten aan de participaties hangen. Wat ik me nu afvraag of er nog valkuilen zijn met betrekking tot wat wij willen doen. Hieronder zal ik een uitgebreide uiteenzetting geven van het product dat we willen aanbieden. Zie je valkuilen, geef ze dan alsjeblieft door. Uiteraard gaan we voordat de eerste handtekeningen worden gezet nog naar een jurist voor de beoordeling van de overeenkomst maar wel willen met zo veel mogelijk eigen kennis daar zitten. - We willen een x aantal participaties uitgeven in verschillende grootte, van € 250 tot € 5.000 - We willen in totaal minstens € 20.000 en max € 30.000 ophalen - We geven eenmaal per jaar een presentatie van de cijfers en projecten aan de participanten - Participanten hebben geen stemrecht in de stichting - Participanten krijgen geen winstuitkering - We bieden de participant een jaarlijks rendement van 5% in cash of 15% in advertentietegoed - De participaties wordt aangegaan met een minimale looptijd van 3 jaar of 5 jaar. (mag dit?) - Na afloop van de termijn mag de participant zijn inleg bij ons terugvragen - We moeten -denken we- natuurlijk altijd direct terugbetalen bij een eventueel faillissement of overlijden van de participant. - Wij mogen altijd overgaan tot terugbetaling van de inleg met uiteraard als effect dat de participatie komt te vervallen Problemen die wij zien: - als die 3-jaars/5-jaars termijn niet kan, mogen we dan wel een termijn zetten op het moment van uitbetalen nadat de participant heeft aangeven niet meer te willen participeren? Zodat wij een andere participant kunnen vinden of het geld op een andere manier bijeen kunnen brengen? Overigens gaan wij wel standaard 10% van de participaties opzij zetten om een buffer te hebben. En uiteraard zullen we rekening houden met de termijnen zodat we op dat moment of genoeg liquide middelen te hebben of nieuwe participanten (of dat de oude participanten alweer hebben bijgeschreven natuurlijk ;-) ) - wellicht kan deze constructie in de toekomst een anbi-status in gevaar brengen? Op dit moment hebben we die nog niet, maar zitten er wel aan te denken. - Kunnen we de participaties eigenlijk vrij verhandelbaar maken? Of is dat geen goed idee omdat je dan allemaal extra regels bij krijgt? Nu ik erover nadenkt heeft het denk ik weinig zin ze vrij te verhandelen omdat de waarde van de participaties toch niet stijgt of daalt aangezien het niet echt een aandeel in het kapitaal vormt. Misschien is de benaming participatie ook wel niet echt goed voor wat wij willen..... - Als een participant zijn onderneming verkoop (en de participatie op naam van een onderneming staat) mogen we dan eisen dat de participant onze participaties mee moet verkopen zodat de nieuwe eigenaar de termijn uit moet zitten? - missen we nog iets?
  3. Dankje voor de reply! Mijn baas redeneert inderdaad braaf naar de portemonnee van de Staat, mede daarom bleef ik volharden in mijn standpunt. Ik kon vanmiddag echter niet het juiste wetsartikel vinden om mijn standpunt te verdedigen. Hartelijk dank daarvoor! (ik bleef zelf een beetje bij de "verbonden lichamen definitie" in de IB hangen namelijk)
  4. Beste mensen, Ik heb een interessante case waarover ik van mening verschil met mijn baas. We gaan het waarschijnlijk voorleggen aan de belastingdienst, maar ik zou het leuk vinden als jullie hier ook een mening kunnen geven. De situatie is als volgt: - B.V. A heeft een pand - Dit pand wordt voor 75% verhuurd aan maatschap C en voor 25% aan een “echte derde” - B.V. A heeft 100% van de aandelen van B.V. B - B.V. B heeft een 50% belang in de bovengenoemde maatschap (de andere maat is een natuurlijk persoon) Er zou dus gezegd kunnen worden dat B.V. A het pand voor 37,5% (50% van 75%) aan zichzelf en voor 62,5% aan derden verhuurd. Omdat er sprake is van een beleggingsvastgoed als het pand voor meer dan 70% is bestemd om aan derden – niet zijnde verbonden lichamen – te worden verhuurd, ben ik van mening dat er tot 50% van de WOZ-waarde afgeschreven mag worden., daar er maar voor 62,5% aan derden wordt verhuurd. Mijn baas wil het echter naar ratio doen: 62,5% afschrijven tot aan 50% van de WOZ-waarde 37,5% van 100% van de WOZ-waarde. In cijfers ziet dit er zo uit: Stel WOZ-waarde is € 300.000 Als mijn benadering wordt gevolgd mag er tot 50% van de WOZ-waarde afgeschreven worden, te weten € 150.000. Als we mijn baas volgen dan mag er afgeschreven worden tot (0,375*300.000 )112.500 + (0,625*0,5*300.000) 93.750 = € 206.250 Tot welke waarde mogen wij in deze situatie nu afschrijven? Ps: het enige wat naar mijn mening bij mijn redenering nog mis kan zijn, is dat B.V. B (100% deelneming van B.V. A) zich niet kwalificeert als verbonden lichaam.
  5. Weet je dat zeker? Ik had namelijk altijd begrepen dat je met de kilometerstanden moest werken. Kan er helaas ook niet over vinden op de site van de belastingdienst :(
  6. Ok even kijken of ik het goed begrijp. Je mag als IB-ondernemer €0,19 per zakelijke kilometer in mindering brengen op je winst, daarnaast mag je nog 75% van de btw op de autokosten terugvorderen. Dit moet in verhouding staan tot de ratio van het prive en zakelijk gebruik van de auto. Echter dit is alleen door de belastingdienst te controleren als je een onderhoudsfaktuur hebt waarop de kilometerstand staat, als je daarover de btw niet terugvraagd kan de belastingdienst niets bewijzen en kan je dus 75% van de btw over alle kosten terugvragen. Maar is het niet zo dat als je zakelijke kilometer administratie bijhoudt (wat moet als je die kilometers wil declareren) je daar ook de kilometerstanden bij moet houden? Dus per zakelijke rit de begin en eindstand? En dat de belastingdienst aan de hand daarvan dus de verhouding kan uitrekenen/controleren? Alleen als je bijvoorbeeld zoweinig zakelijke kilometers maakt, omdat je bijvoorbeeld ook nog in loondienst werkt, en je die zakelijke kilomters niet declareert, zou je dus 75% over de btw van alle kosten terug kunnen vragen (er natuurlijk van uitgaande dat je op die manier meer voordeel haalt), zonder dat de belastingdienst daar een stokje voor steekt.
  7. LS, Wie kan mij vertellen wat tegenwoordig de drempel is waarover buitenlandse consumenten btw terug mogen vragen via de winkelier waar ze de spullen hebben aangeschaft? Ik kan daarover niets op de belastingsite terugvinden en er staat me iets van bij dat hij pas verlaagd is. Alvast bedankt! Backpacker
  8. Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar over het volgende onderwerp nog niet kunnen vinden, vandaar dit topic: Het is mogelijk/verstandig bezwaar aan te tekenen tegen het btw-deel van het prive gebruik van de auto van de zaak. Dit omdat er een zaak bij de Hoge Raad loopt en zij vragen hebben gesteld aan het Europese Hof inzake deze btw-verrekening. Je moet dus bij de laatste btw-aangifte over 2008 wel het btw-deel aangeven, maar daar gelijk (binnen zes weken) bezwaar tegen maken. voor verdere uitleg verwijs ik naar de volgende link: http://www.gibogroep.nl/Nieuws/Nieuws/Algemeen/AfdrachtBTWpriv%C3%A9gebruikautoMaakbezwaar/tabid/1566/Default.aspx Backpacker
  9. Dus als ik het goed begrijp moet je over de inkoop die je doet 19% belasting betalen,. dus 100 euro inkoop wordt 119 euro? en als je ze dan verkoopt voor 166,60 (incl 26,60 btw) dan ben je 26,60-19 aan omzetbelasting kwijt en over de rest betaal je inkomstenbelasing? en hoe bedoel je dat je moet controleren of de nota wel in orde is? wat moet er op staan bijv? Groetjes Kirsten Nee die 19 euro die je moet betalen op de inkoop van de shirt (vanwege btw verlegd) trek je er gelijk van af in de voordruk (te vorderen btw), het loopt dus weg. af te dragen btw 19 te vorderen btw 19 saldo 0
  10. Goedenmiddag dames/heren, sorry voor deze schaamteloze topickaping, maar ik zit met een vraag die hiermee mee te maken heeft. Tot wat voor periode voor het aanvangen van een eenmanszaak kan je kosten als opstartkosten rekenen? Ik heb namelijk vorig jaar zomervakantie een fotografiespullen gekocht (met de intentie er op freelance basis er geld mee te verdienen) en sinds begin dit jaar een eenmanszaak opgericht. Zou ik dan de btw nog terug kunnen vorderen? Backpacker
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.