Jump to content

José123

Junior
  • Content Count

    16
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    25-30
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa
  1. Thanks, dat helpt! Heb dus uiteindelijk echt bonnetjes nodig
  2. Ik ben werknemer bij mijn eigen bedrijfje (BV). Ik ga op dienstreis naar het buitenland. Hoe moet ik omgaan met het naar prive (onbelast) vergoeden van kosten voor eten en drinken aldaar? Ik zag in een CAO van een groot bedrijf staat dat medewerkers (onbelast?) een vaste dagvergoeding krijgen. Ik vroeg het mijn boekhouder maar die dacht dat dit bij mij niet kan omdat het bij mij zo is opgezet dat alle werkelijke kosten zakelijk worden geboekt. Maar ik heb eigenlijk weinig zin om alle bonnetjes te vragen/bewaren... Is een onbelaste dagvergoeding inderdaad geen mogelijkheid?
  3. De persoon geeft aan hier al naar te hebben geinformeerd maar dat het niet mogelijk is. Tja, als de persoon niet wil, dan wordt het lastig. Maar ik kan mij haast niet voorstellen dat er geen partijen zijn die leningen overnemen.
  4. Nee, de persoon loopt wel ietsje achter met aflossen maar dit maakt de lening niet direct opeisbaar. Het rentepercentage op de lening is relatief hoog en het gegeven dat de persoon de lening zelf niet wil "oversluiten" komt denk ik meer voort uit dat hij hiertoe geen mogelijkheden ziet.
  5. Die hou ik liever voor mij maar het gaat om een substantieel bedrag.
  6. Ja, dat had een mooie oplossing geweest maar helaas wil de persoon daarin niet meewerken.
  7. Hi Highio! Ik heb deze lening vanuit de holding verstrekt aan de BV van de andere persoon (hierbij is er in prive meegetekend).
  8. Ik heb aan iemand geld uitgeleend voor een bedrijfsovername. Deze lening loopt nog, maar heb zelf nieuwe middelen nodig. De persoon kan niet zomaar de lening aflossen (en is dit contractueel ook niet verplicht) en om deze reden zou ik de lening willen verkopen. Is het mogelijk deze lening te verkopen? Dus mijn vraag is eigenlijk: wat voor soort organisaties zijn mogelijk bereid een lening op te kopen (en worden daarmee de schuldeiser)? Googlen levert mij niets op, maar ik denk omdat ik niet goed weet op welke term te zoeken. Ik heb een aantal organisaties gecontacteerd die wel facturen opkopen (een enkele ook individuele facturen, ipv gehele portefeuilles) maar krijg ook van hen te horen dat zij geen leningen opkopen.
  9. Hartelijk dank Marjan! Dat wordt dan wel btw terug vorderen maar niet de kosten opgeven voor de Vpb
  10. Het lijkt erop dat er toch nog een meningsverschil ligt op dit punt. Ook als ik de bestaande topics op dit onderwerp nakijk op higherlevel lijken er 2 meningen te zijn: - betaald met pinpas van bedrijf icm een bon/factuur die NIET op de bedrijfsnaam staat is voldoende om btw terug te kunnen vorderen - een bon/factuur op naam van het bedrijf is noodzakelijk om btw terug te kunnen vorderen
  11. In navolging op bovenstaande berichten wilde ik een andere, gerelateerde vraag stellen. Stel ik haal voor mijn bedrijf een multomap in de plaatselijke winkel. Moet ik dan de bon/factuur op naam van het bedrijf laten zetten om de BTW terug te mogen vragen? Of is het voldoende als ik met de bedrijfs-pinpas betaal (zoals hierboven beschreven voor het tanken)?
  12. Ik heb een vraagje over wat er staat op http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_bedrijfsruimte/ondernemen_bedrijfsruimte-02.html#P30_2111 Ik heb een BV en werk vanuit huis. Binnenkort ga ik over na een huurwoning. Ik zal 1 vd slaapkamers als werkkamer gaan gebruiken. Deze slaapkamer is dus geen zelfstandig deel van de woning (geen eigen ingang, eigen sanitair, etc.). Als ik de tekst lees op bovenstaande site van de belastingdienst dan lees ik dat het is toegestaan om een deel van de energiekosten, een deel van de huur, en ook de inrichting van de werkkamer allemaal als kosten in te boeken. Echter, kijk ik vervolgens naar de figuur op die site, dan is dit niet toegestaan (geen zelfstandig deel van de woning). Mij is dus niet geheel duidelijk of het de drie genoemde kosten nu wel of niet aftrekbaar zijn. Onder de figuur staat overigens "De regeling voor de werkruimte geldt alleen voor de inkomstenbelasting. Bij het bepalen van de winst kunt u deze kosten inclusief btw aftrekken, voor zover u de btw niet als voorbelasting kunt aftrekken." Het belang van deze opmerking is mij ook niet geheel duidelijk. Is er iemand die zou kunnen ophelderen of ik de energiekosten, huurkosten, en inrichtingskosten nu wel of niet (a) als kosten mag inboeken, en (b) eventuele btw terug te vorderen is?
  13. Bedankt voor de reacties. Mijn meerwaarde zit hem er in feite ook in de toegang tot bepaalde partijen. Henny, bedankt voor je ideeën; wellicht een idee voor een volgend boek :-) Weet er iemand wellicht nog een goede bron waarin het allemaal wordt uitgelegd? Op vele plekken zijn wel puzzelstukjes te vinden maar één goede bron waar het allemaal samen komt, zie ik vooralsnog niet. Of zijn er wellicht adviesbureaus die zich specialiseren in het ondersteunen van investeringsmaatschappijen?
  14. Hè, die vraag zag ik idd aankomen ;D Ik positioneer mijn vraag even als zijnde dat ik er helemaal niets vanaf weet maar dat is niet helemaal waar. Weet er wel iets vanaf maar lang niet genoeg en niet vanuit de praktijk. Kan dit wel opvangen door mensen om mij heen maar leek mij niet onverstandig er eerst wat over te lezen. Bv zodat ik met de terminologie beter bekend raak maar toch ook wel gewoon heel praktisch wat er allemaal bij komt kijken en hoe het beste vorm te geven aan een dergelijk initiatief. Derhalve mijn vraag of er mensen tips hebben waar ik een praktische uitleg kan vinden van het managen/opstarten van een investeringsmaatschappij. Groet, José
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept