Jump to content

Entrepeneur2012

Junior
  • Content Count

    14
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • Gender
    Male
  • First name
    Entrepeneur2012
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    25-30
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa
  1. Voor spammers en "zuigers" ben ik niet zo bang. Ik denk niet dat je dat teveel moet willen reguleren. Op "gewone" fora gaat dit in principe ook goed. Als er onacceptabel gedrag plaatsvind (schelden, etc) dan zou je die mensen kunnen uitsluiten of dat door de gebruikers zelf laten doen. Hetzelfde geldt voor de definitie van professional. Je moet dat niet willen vastleggen denk ik. Als iemand een vraag wil stellen op een forum voor marketing professionals, dan moet hij dat kunnen doen. Ook al is hij zelf vuilnisman, ik noem maar wat. Of professionals hier behoefte aan zouden hebben is de vraag die ik hier dus stel. Het aantrekkelijke aan een dergelijk platform is dat je juist in contact komt met professionals die je nog niet kende. Waar je dus nog geen telefoonnummer van hebt! Grt,
  2. Hallo allemaal, Ik wil graag een ideetje aan jullie voorleggen. Stel je ontwikkelt een MSN-achtig programma waarmee professionals in een bepaald vakgebied continu met elkaar kunnen chatten. Vraag-en-antwoord als je ergens niet uit komt, praten over de laatste ontwikkelingen, gewoon eens een praatje maken met een vakbroeder, misschien zelfs wel wat business doen. Zou dit in een behoefte voorzien? Online forums zijn natuurlijk handig, maar ook redelijk statisch. Met name als je snel een antwoord nodig hebt zou het natuurlijk lekker zijn als mensen continu "meeluisteren". Uiteraard is een dergelijke dienst gratis te gebruiken. Waarom is zo'n service anders dan "gewoon" MSN-en? Hoewel je bij MSN iemand moet kennen voordat je met hem kunt praten (je moet immers eerst een uitnodiging sturen die de ander moet accepten), is dat voor deze service niet nodig. Veel laagdrempeliger dus om contacten te leggen met nieuwe mensen (netwerken). Door te werken met hashtags of iets dergelijks, kun je aanhaken op welke professie, onderwerp of discussie dan ook zonder dat je iemand van te voren hoeft te kennen. Is dit dan niet hetzelfde als Twitter? Nee, want Twitter is eigenlijk alleen een zendmedium. Als je 1-on-1 met iemand een discussie aan wilt gaan, dan wil je daar je andere followers eigenlijk niet mee lastigvallen. Bovendien ben je bij Twitter natuurlijk ook beperkt tot 140 tekens met alleen tekst. Interessant? Waardeloos? Graag jullie mening! Grt, Bjorn
  3. Hoi Emilio, Het belangrijkste doel van marktonderzoek is om blinde vlekken weg te nemen bij de ondernemer. Jij ZEGT wel dat je zeker weet dat het een succes wordt, maar je zal niet de eerste ondernemer zijn die na een dergelijke constatering in de praktijk erachter komt dat hij de plank volledig heeft misgeslagen. Marktonderzoek is een objectieve check of je aannames kloppen! Het hoofdbedrijfschap detailhandel heeft veel informatie per branche (ook specifiek voor dierenspeciaalzaken). Ze onderzoeken van alles en nog wat. Veel cijfermateriaal over omzetten, prijsniveau, concurrentie, etc. Een echte aanrader voor iedereen die start in de retail. Zie: http://www.hbd.nl/pages/1404/Branches/Dierenspeciaalzaken.html. Kijk bij "feiten & cijfers". Belangrijk: de site van HBD wordt bij mij in Internet Explorer vaak geplaagd door fouten. Met Firefox gaat het wel altijd goed. Als je besluit zelf onderzoek te doen via enquete,s overweeg dan www.surveymonkey.nl. Met deze tool kun je gratis of tegen zeer lage kosten online enquetes afnemen bij je doelgroep. Succes! Bjorn
  4. Ik ben het eens met dat bedrukken: dat vergroot je markt enorm. Sterker nog, ik denk dat het je consumentenmarkt in de schaduw stelt. Wat dacht je van de connectie met housemuziek? Benader Red Bull, Coca Cola, Bacardi of een andere adverteerder met de vraag of ze geinteresseerd zijn in het bedrukken en uitdelen van 50.000 stuiterballen op Sensation White, Dance Valley, etc. Zie je het effect voor je :-) Grt, Bjorn
  5. Hoi Entrepreneurista, Ik vind het wel een leuk en aanstekelijk verhaal! Er zijn regelmatig succesvolle ondernemers in het nieuws die bij een internationale franchiseformule het alleenrecht hebben bedongen om een formule in Nederland uit te rollen. Je legt dan contractueel vast dat je de enige bent die de formule in Nederland mag voeren. Maar die licentiegever is natuurlijk niet gek. Die wil hier keiharde garanties voor terug! Bijvoorbeeld een target dat jij binnen 3 jaar minstens 10 nieuwe vestigingen opent (ik noem maar wat). Kun je die druk aan? Wil je die druk aan? Misschien is het dan toch verstandiger om bij 1 vestiging te beginnen. In Nederland is het bij de meeste winkelketens zo dat de meeste franchisenemers 1 winkel bezitten. Maar er zitten vaak ook wel een aantal grote ondernemers tussen. Dat zijn winkeliers die de formule zo goed begrepen hebben, dat zij wel 10 of 20 succesvolle winkels runnen. Dit zijn echter wel vaak topondernemers met jarenlange ervaring! Persoonlijk zou ik bekijken of je niet iets dergelijks zelf kunt ontwikkelen. Zijn er intellectuele eigendomsrechten afgesloten voor dit merk voor Nederland en Europa? Ik heb geen idee hoe dit zit met kleding, maar het is het onderzoeken waard lijkt me. Succes! Grt, Bjorn
  6. Klopt. Dus als Henri vraagt wat anderen (wij) van dit idee vinden is dit dus het eerste wat ik zou willen weten om te bepalen of het ook daadwerkelijk een goed idee is. Het web scrapen voor info en daarmee een voorspelmodel bouwen kan iedereen. Een GOED model bouwen is heel andere koek!
  7. Hallo, Ik weet niet of dit topic nog actief is, maar heb hier toch een paar gedachten over die ik wil delen. Zelf ben ik gespecialiseerd in het voorspellen van omzet voor bedrijven. Dit gebeurt veelal met wiskundige ("econometrische") modellen op basis van omzet- en andere relevante data waar bedrijven grif geld voor betalen. Bedrijven als Locatus bijvoorbeeld verkopen de omzetdata van alle bedrijven binnen een bepaalde retailbranche voor tussen de 3000 en 4000 euro, alsmede allerlei andere interessante kerngegevens (verkoop-vloeroppervlakte per vestiging bijvoorbeeld of aantal werkzame personen). Het belangrijkste bij een professioneel omzetvoorspelmodel is dat je de voorspellingen checkt met de werkelijkheid. Dit heet het "valideren" van je model. Hoe weet je anders of je model goed werkt? Je zegt ergens in je beginbericht dat de uitkomsten van jouw tool "boven alle verwachting zijn", maar hoe weet je dit eigenlijk? Heb je het gechecked met de echte omzetten van de bedrijven waar je een voorspelling voor hebt gedaan? Voorbeeld. Een leuke "gratis" manier om de omzet voor een vrouwenkledingwinkel te bepalen zou de volgende zijn. Ga naar de website van het Productschap voor de detailhandel en pluk van hun website de gemiddelde besteding aan vrouwenkleding per huishouden. Ga vervolgens naar de website van CBS en download gratis het aantal huishoudens in alle postcodegebieden in een straal van 15 minuten rond de beoogde vestiging. Door deze twee te vermenigvuldigen heb je een inschatting van de totale bestedingen in het marktgebeid. Deel deze bestedingen door het aantal winkels in de regio (KvK, Telefoongids) en voila: een omzetschatting voor de winkel. Het probleem met deze schatting is dat het mijlenver afwijkt van de realiteit, ondanks de op het oog accurate berekening. Dat komt omdat je (o.a.) niet meeneemt hoe de reisaftand bepalend is voor welke winkel mensen kiezen. En formulekracht. En hoe het inkomen van mensen gerelateerd is aan hun bestedingen. De specifieke variabelen die een rol spelen zijn voor elke markt anders en het kost nogal wat moeite en expertise om tot een goed model te komen voor elk branche, laat staan voor elk bedrijf! Zo, en nu jij weer ;) Grt, Bjorn
  8. Ik ben wat minder negatief. Zelf heb ik ook wel eens met deze gedachte gespeeld. Edward: een mogelijk antwoord op jouw vragen zou kunnen zijn: 1) Waarom mensen de moeite nemen zich te registreren. Dezelfde reden waarom ze zich registreren op deze website! Mensen hebben een intrinsieke behoefte om kennis te delen. En als de kennisbehoefte maar specifiek genoeg is en het belang groot genoeg dan is er zeker een markt voor. 2) Dat probleem met die overload zie ik ook wel. Wat je zou kunnen doen is een soort karma-systeem opzetten (hee, waar kennen we dat van? :-) waarmee de kwaliteit van de antwoorden van een bepaald lid wordt geevalueerd door de ontvangers van de adviezen. Een soort scoringssysteem dus. Wanneer je een bepaalde vraag stelt, zouden de antwoorden van verschillende adviseurs geranked kunnen worden op basis van deze score. 3) Over het verdienmodel zou ik me in eerste instantie niet zoveel zorgen maken. Facebook en Google hadden in het begin ook geen verdienmodel. Als je het leuk vind om er tijd in te steken dan moet je dat gewoon doen. Just don´t quit your dayjob yet! Succes, Bjorn
  9. Stel nou dat ik een prijsexperiment zou willen uitvoeren om te kijken hoe mensen op verschillende prijsstellingen reageren. Om dat te achterhalen bied ik 100 willekeurig gekozen klanten een krentenbol aan voor 50 cent en 100 andere willekeurig gekozen klanten bied ik dezelfde krentebol aan voor een euro. Verboden? Er ligt geen "eigenschap" ten grondslag aan het onderscheid dat ik maak, maar toch "voelt" het oneerlijk vanuit het perspectief van de klant. Zegt de wet hier iets over?
  10. Hallo, Ik heb een simpele vraag: is prijsdiscriminatie verboden in Nederland? Op Internet wordt ik niet veel wijzer. Uiteraard heb ik deze thread gevonden: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=14;action=display;threadid=3926;start=msg31554#msg31554 op het forum, maar dit gaat meer over hoe je het zou moeten doen als je het zou willen. Bovendien is het vrij gedateerd. Ik wil dus weten of je in Nederland van de wet verschillende prijzen mag vragen aan consumenten voor precies hetzelfde product. Iemand enig idee? Grt, Bjorn
  11. Beste Melvin, Ik ben zelf al jaren marktonderzoeker van beroep. Wat deze specifieke persoon precies bedoeld heeft met "uitgebreid marktonderzoek" weet ik niet, maar ik weet wel dat marktonderzoekers over het algemeen twee dingen heel belangrijk vinden. Dat is de grootte van je steekproef en de representativiteit daarvan. Meet en "uitgebreid" marktonderzoek bedoeld een marktonderzoeker dus waarschijnlijk een representatief getrokken, grote steekproef. Wat groot en representatief is? Daar zijn boeken vol over geschreven en er is geen eenduidig antwoord op. Voor grote bedrijven geldt dat ze vaak minstens 200 ingevulde enquetes willen hebben voordat ze vertrouwen hebben in de resultaten ervan. Echter op basis van ervaring denk ik dat jij aan 20 tot 50 meningen van mensen uit je doelgroep wel voldoende moet hebben om een goede go/no-go beslissing te kunnen nemen. Representativiteit betekent dat je steekproef een precieze afspiegeling is van je doelgroep. Je moet dus weten waar je adressen van deze mensen kunt vinden of waar je ze persoonlijk kunt treffen om ze te ondervragen. Hoe kom je aan mensen? Als kleine zelfstandige is het handigste om mensen op straat bijvoorbeeld een interview af te nemen. Bijvoorbeeld bij de ingang van een winkel voor klassieke muziek, voor de ingang van een concert, etc. Een andere optie is om het via internet te doen. Via www.surveyworld.net kun je dat heel makkelijk zelf doen voor 1 euro per complete vragenlijst. Je moet dan wel mensen een uitnodigingsbrief sturen met een leuk presentje (bijvoorbeeld het verloten van een cadeaubon) en in die brief verwijs je dan naar de de internetsite. Reken bij schriftelijk uitnodigen echter op een lage respons: vaak rond de 5%! Op straat haal je vaak wel 15%. (respons is het percentage van de mensen die je uitnodigt die ook echt meedoen aan je enquete. Hoop dat dit je helpt! Grt, Bjorn
  12. Hallo allemaal, Het valt mij op dat er op dit forum regelmatig berichten verschijnen van starters die het moeilijk vinden om omzetprognoses te maken voor hun nieuwe bedrijf. Toch is een geloofwaardige inschatting van de omzet noodzakelijk om geld los te krijgen van banken en andere financiers. Ik heb het idee om een internetservice aan te bieden voor startende ondernemers waarop zij omzetprognoses kunnen aanvragen voor een nieuwe winkel of horecagelegenheid. Op de site voer je de postcode van de locatie in, de branche en het geplande aantal personeelsleden waarna een rekenmodel bepaald wat je kan verwachten aan klanten, marktaandeel en omzet op basis van de afstand tot klantenconcentraties en lokale concurrenten. Dit soort modellen wordt op dit moment veel gebruikt door banken en projectontwikkelaars om de omzet voor nieuwe winkels te bepalen maar de ontwikkeling ervan door gespecialieerde adviesbureaus kost vaak duidenzen euros. Mijn service moet betaalbaar zijn voor startende ondernemers. Mijn belangrijkste vragen aan jullie, als startende ondernemers: 1. Is dit voor jullie een interessant/bruikbaar concept? 2. Indien ja, wat zou naar jullie mening een betaalbaar tarief zijn voor een dergelijke service? Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
  13. Hi Corendon, Als je op zoek bent naar een inspirerend boek over het opstarten van (o.a.) een eigen vliegtuigmaatschappij moet je "Richard Branson over Richard Branson" maar eens lezen. Hierin vertelt hij hoe hij "tussen neus en lippen door" zijn eigen vliegtuigmaatschappij oprichtte toen hij eens een paar uur vertraging had op een vliegveld. Geen zin om nog langer te wachtten, pakte hij de telefoon en charterde ter plekke een boeing om hemzelf en zijn gestrandde mede-pasagiers weer thuis te krijgen. En zie: Virgin Atlantic was geboren! Veel succes en vooral doorzetten! Grt, Bjorn
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept