Jump to content

jjfolmer

Junior
  • Content Count

    19
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • Gender
    Male
  • Address
    Baarsdorpermeer 5A, Zuidermeer, 1652 C, Netherlands
  • First name
    Jan Jaap
  • Last name
    Folmer
  • Company or organization name
    Global7 - International Business Managem
  • Website address
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    41-45
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    KvK
    EVD
    Internatio

Company info

Vision

  • I'm looking for people who
    activiteiten en zaken op willen zetten in Vietnam en China. Met name geïnteresseerd in B2B verkoop/distributie activiteiten alsook in investeringen in Vietnam & China
  • My opinion about entrepeneurship
    Ondernemerschap is doen. Ben je ergens goed in, doe dan. uiteraard goed om dit gestructureerd en met een strategie/business plan te doen, maar implementatie/uitvoering is key. Voor ontwikkeling markten zijn people, time & money nodig - schaars goed bij MKB, maar belangrijk om vrij te maken om strategie uit te voeren.
  • My opinion about innovation
    Zeer belangrijk, vindt in het bijzonder plaats bij MKB. Snelle vermarketing van innovaties is belangrijk waarbij people, money en time belangrijke aspecten zijn.
  1. jjfolmer

    the China Challenge

    een lezing over de snelle ontwikkeling van het Chinese bedrijfsleven en de rol van de Chinese overheid daarbij. Interessant voor bedrijven die zaken in en met China willen doen en een kijkje achter de schermen willen krijgen. Keynote speaker: Zvika Shalgo van PTL Group of Companies. Paneldiscussie olv Harry Starren van De Baak en o.m. Paques. Website Naar website van evenement Organisator Global7 - International Business Management, De Baak Prijs 150 China Challenge_27 January 2010.pdf
  2. De boel bij elkaar houden is niet alleen een grote uitdaging voor de Chinese overheid, het is ook hun belangrijkste doelstelling. Economische groei en welvaartsgroei is noodzakelijk om het volk rustig te houden en daar slaagt men tot op heden redelijk goed in. Soms krijg je wel eens het idee dat men toch stiekum probeert de elite ten koste van alles rijk te laten worden, maar dit mag voor de Chinese overheid nooit ten koste gaan van hun ultieme doelstelling: de boel bij elkaar houden. Als corruptie of mensenrechten issues het volk gaat irriteren, dan zie je dat de (centrale) overheid ingrijpt. Niet uit principes, maar inderdaad, om ervoor te zorgen dat de uitwassen geen grote groepen (Han-) Chinezen ontevreden en morrend maakt. De boel bij elkaar houden. En ook de economische groei die voor veel Chinezen ook welvaartsgroei betekend is geen doel op zich. Het gaat er om, je raad het al,... de boel bij elkaar te houden. Zeven of 8% groei is niet alleen noodzakelijk om de trek van platteland naar stad te kunnen faciliteren, het is met name nodig om het grootste gedeelte van China te kunnen laten delen in enige mate van welvaartsgroei. In het westen wordt vaak veronderstelt dat met een groeiende middenklasse met koopkracht en welvaart ook de roep om democratie in China wel zal toenemen. Maar zoals Rob opmerkt, Chinezen worden niet zo geboeid door politiek. En er mag niet vergeten worden (en dat doet de welvarende middenklasse (150-200 miljoen Chinezen!) zeker niet..) wie er verantwoordelijk is voor die enorme welvaartsgroei van al die Chinezen. Wie of wat heeft dit mogelijk gemaakt? Juist ja, de Chinese overheid. Dankzij het beleid van de Communistische Partij van China hebben zo vele Chinezen zich opgewerkt en zijn rijk, welvarend geworden. Voordat die zich tegen deze communistische partij keren, is er heel wat water door de Jangtze gestroomd. Ik denk niet dat er snel een uitloop van westerse bedrijven op gang zal komen. Daarvoor is China economisch te interessant en (bijna?) economisch te belangrijk. Niet alleen maar meer als goedkope productielokatie, maar in toenemende mate ook als (groeiende) afzetmarkt voor westerse bedrijven. Dat die het moeilijk hebben is duidelijk. Ook Google laat dat zien en hun business buiten China kan eronder leiden als zij gezien worden als collaborateur van de Chinese overheid bij het controleren van dissidenten, mensenrechtenactivisten en dergelijke. Ik heb zelf een aantal jaren in Vietnam gewoond en gewerkt en ook daar werd ik afgeluisterd, werd mijn email direct gekopieerd naar de binnenlandse veiligheidsdienst, had ik tijdens mijn eerste 2 jaar daar altijd een "mannetje" op een brommer buiten de poort staan die in de gaten hield wat ik deel. Vervelend? Niet eens, als je het maar weet en niet probeert illegaal (in strijd met de lokale wet- en regelgeving) bezig te gaan. En ditzelfde regime gold voor alle buitenlandse managers en bedrijven. Maar weglopen om die reden? Dat kwam maar heel zelden voor. En ook in China zal dat maar voor weinig bedrijven een reden zijn om het land te verlaten. Want kunnen of willen wij zonder al die goedkope producten uit China? En kan China zonder ons...?
  3. Als een ondernemer het vakantie voorbeeld van Hans naar zijn onderneming en activiteiten probeert te vertalen, dan komt hij een heel eind. Uiteraard zal er ook sprake zijn van een omzet/winstdoelstelling, maar belangrijker is om inderdaad je visie, missie en strategie te kennen. Want die strategie kan jou (en je medewerkers) precies vertellen wat je elke dag moet doen om je visie te verwezenlijken...
  4. Het is goed dat de Nederlandse overheid met name ook MKB-ers helpt bij het ondersteunen van internationalisering. Met name bij de eerste oriënterende stappen mag er zelfs wat meer worden gedaan. Zie wat de overheid in China allemaal voor "haar" bedrijfsleven doet (10 miljard steun aan Africa mits in samenwerking met Chinese bedrijven..., de ODA van Japan was (en is?) er ook groot mee geworden. De business circles zijn een goed idee, maar moeten met name door bedrijven zelf geleid en begeleid worden. Zie het programma groeiversneller, waar de netwerken van bedrijven lijken te werken, met name ook omdat er veel begeleiding uit de markt is. en ook omdat er voor deelnemers én adviseurs ambitieuze doelstellingen zijn geformuleerd (ook een idee voor de handelsbevordering?). Voor de overheid is het ook lastig om goede begeleiding te geven bij het opstellen van bedrijfsstrategie. Professionele adviseurs met liefst een stevige ervaring in de praktijk van het (internationale) zakendoen, zijn daar een stuk beter voor ge-equipeerd. Markten als India en ook China zijn niet te vergelijken met andere markten en uitwisseling van ervaringen tussen bedrijven die reeds een tijdje op deze markten actief aijn en gebruikmaken van externe adviseurs die daadwerkelijk commerciële, logistieke of management ervaring in deze landen hebben zou dan ook te prefereren zijn. In China werk ik al samen met een ervaren partij die zijn sporen verdiend heeft, in India ben ik mij nu aan het orienteren. Ik ga daarbij nadrukkelijk ook zelf op track-record van mijn partners af, ervaring met alle ins en outs is erg belangrijk. Het is goed als de EVD (en BuZa, de consulaten en de NBSO's etc) zich roeren. Meer activiteit brengt maakt meer ondernemers internationaal actief. Maar betrek ook actief al die bedrijven, adviseurs die een ruime dosis on-the-ground ervaring in kunnen brengen. Structuren zoals Groeiversneller lijken te werken, zouden jullie bij de EVD een soortgelijk gestructureerd programma voor bijvoorbeeld zakendoen in China op willen zetten? Ik zou er met Gerrit Veenstra graag eens een boom over op willen zetten... @ P.J. Odems en @ Mikky - bedankt voor de doorverwijzing naar mijn column over China!
  5. Interessante balletjes die er opgegooid worden. Als lage lonenland zal China zeker terrein verliezen aan bijvoorbeeld India of Vietnam. Grote kans zelfs dat India het volgende wirtschaftswunder gaat zijn, na China. Ik ben het met Paul eens dat de eigen Chinese bedrijven daarop al aardig aan het inspelen zijn. Ze zijn er nog niet , maar een toenemend aantal gaat "ons" zeker voorbijstreven. En ook de Chinese interne markt zal veranderen. Ook in China zelf zal er in toenemende mate meer koopkracht en daardoor meer interesse in kwalitatief betere en duurdere producten zijn. Of de 80% van de bevolking die nog niet tot een koopkrachtige "middenklasse" behoren zich snel genoeg zullen kunnen opwerken om deze ontwikkelingen bij te benen zou ik niet durven zeggen, maar het zal zeker de bedoeling van de overheid zijn. Ik denk overigens dat de Chinese overheid zich hier erg bewust van is en dat zij daar ook zeker plannen voor heeft of aan het ontwikkelen is. De rol van de expat is zo mogelijk - voor ons als westerlingen - nog interessanter. Daar zouden we nog eens een aparte discussie over moeten starten. Het hangt natuurlijk sterk van de aard van de organisatie af in hoeverre een westerse expat toegevoegde waarde heeft. Een produktievestiging efficient en effectief leiden en er zorgdragen dat de (westerse/eigen) processen en procedures gevolgd worden kan een expat goed doen. Maar een Chinese verkooporganisatie zal op z'n Chinees moeten verkopen en daar is de expat al snel een veredelde oppasser een (onnodig?en dure!) vooruitgeschoven interface tussen het westerse hoofdkantoor en de Chinese organisatie. En juist die interface tussen het westerse en Chinese management is vaak cruciaal voor het succes van een westerse onderneming in China. Veel bedrijven die kiezen voor een dure expat (of dure expats), bezuinigen vervolgens op de laag Chinezen die daar onder zit en die het eigenlijke werk in China moeten leiden of doen. En dus zou het in sommige gevallen beter kunnen werken als je inderdaad voor een Chinese GM of CEO in China kiest en die vanuit het hoofdkantoor aanstuurt. Maar ook daar kleven vaak grote problemen aan... Wij hebben net weer een Europees bedrijf in China helemaal moeten herstructureren en het topmanagement in China moeten vervangen, omdat het Europese hoofdkantoor de (remote) controle over de operatie in China was kwijtgeraakt. Hierbij had de goede westerse expat wellicht wel een toegevoegde waarde gehad (alhoewel ik toch vaak liever voor de juiste Chinese GM/CEO zou kiezen als ik die kon vinden.. :) ). Maar om op paul's laatste reactie terug te komen: voor goede ondernemers is er altijd plaats, ook in China, en juist deze zouden meer in en met China moeten doen!
  6. Het is inderdaad zo dat het grootste deel van het Chinese bedrijfsleven nog steeds goed is in kopieerwerk en (goedkope) massaproductie. En ook de high tech sectoren van de Chinese economie zijn voor een groot deel gestoeld op het kopen of kopiëren van westerse technologie. Maar langzaamaan zien we ook bedrijven die deze ontwikkeling (het kopiëren en kopen van westerse technologie) doorzetten en wél zelf beginnen met innoveren en productontwikkeling en ook daadwerkelijk concurrerend beginnen te zijn voor het westerse bedrijfsleven, in potentie ook op westerse markten. Ik zeg inderdaad in potentie, want van marketing en distributie in bijvoorbeeld Europa hebben de Chinese bedrijven (nog!) weinig kaas gegeten. Maar ook daar zal men weinig subtiel te werk gaan (veel trial & error) en ik ben er in ieder geval van overtuigd dat na de eerste schapen er heel veel meer gaan volgen (men is goed in het kopiëren, ook van succesverhalen). In mijn praktijk houd ik me met name bezig met westerse bedrijven die in China verkoop en distributie willen opzetten. En daar doelde ik ook op bij mijn oproep aan meer bedrijven die in China actief zouden moeten worden. Niet alleen om die markt te ontwikkelen, maar ook om te leren en te kijken hoe de Chinezen dat doen. Om "op China voorbereid te zijn". Ik ben het zowel met Paul als met de heer Odems eens. We moeten niet zozeer bang zijn voor de Chinezen, maar goed kijken en leren van waar zij mee bezig zijn. Er liggen grote kansen in China (ook voor de intermediairs) als ze niet alleen een goed netwerk opbouwen, maar oog hebben voor zowel de kwaliteiten van het Chinese alsook het westerse bedrijfsleven. Snel scoren is in China moeilijk (ik zou het afraden), maar met een goed oog voor business, een goede lange termijn visie en bijbehorende strategie en een serieuze, professionele aanpak (goede mensen, tijd en ook geld om te investeren in bijv. netwerk, goede mensen) is er heel veel te ondernemen in deze snel groeiende, enorme en dynamische markt.
  7. Paul, Dit event organiseer ik samen met de Baak (management/training center van VNO-NCW) en is inhoudelijk van opzet. Aan de hand van ervaringen van bedrijven in China en van het effectief managen van met name verkoop/distributie organisaties in China proberen we meer serieuze interesse voor China als afzet/groeimarkt te genereren en ook voor de uitdagingen waar ondernemers tegenaan lopen bij het zakendoen in China. We proberen ook een inhoudelijke discussie met het publiek op te zetten, onder meer door een paneldiscussie na de lezing, waar ook andere bedrijven die in China actief zijn, succesvol zijn en door schade en schande wijsgeworden zijn (onder meer Paques uit Balk). Uiteraard hopen we bedrijven handvatten aan te kunnen reiken waarmee ze effectiever kunnen opereren in China, en een paar do's en don'ts. En we willen op een strategisch niveau ingaan op voor het bedrijfsleven relevante ontwikkelingen in China. Ik begrijp je sceptische houding, er zijn veel evenementen, bijeenkomsten waar heel weinig wordt geboden. De events die wij organiseren draaien in eerste instantie op de inhoud en zijn bedoeld voor bedrijven die ervaringen hebben in China, die serieus met China aan de gang willen. ook dit event van De Baak draait om de inhoud, de discussie en de aandacht voor China. Jammer dat je er niet bij kan zijn, maar als je weer eens in Nederland bent, neem gerust eens contact op. Wellicht is het zinvol om eens een kopje koffie te drinken :).
  8. Karin, zorg dat je een goede en betrouwbare partner in China krijgt voor de QA/QC als je dat zelf niet kunt. China is zo goed als jij het opzet. Communicatie is wellicht iets eenvoudiger in Oost-Europa, maar ook daar zul je tegen soortgelijke problemen aanlopen als je de gelegde contacten niet ter plekke kunt begeleiden, opleiden en controleren. Het beste is om een professioneel bedrijf in de hand te nemen die veel aan sourcen en begeleiding doen. Bij Guanxi.nu (een club van 'China dienstverleners') kun je wellicht goede contacten vinden. Ook de Bencham (Benelux KvK) in Beijing of Shanghai kan je misschien aan goede contacten helpen. Het beste is natuurlijk om er zelf een paar keer heen te gaan en de producent ter plekke te begeleiden en controleren en dan ook de lokale QA/QC goed op te zetten. Succes, Jan Jaap
  9. Dit topic is bedoeld voor discussie over bovenstaand(e) evenement(en).
  10. Bij zakelijke betalingen naar China is het van belang dat alle informatie 100% correct is ingevuld en aangeleverd. Niet alleen de betalingsinfo via de bank, ook moet de importeur over de juiste importdocumenten e.d. beschikken, die hij in China moet overleggen wil hij het bedrag daadwerkelijk kunnen ontvangen. Vaak wordt dit aan de buitenlandse kant onderschat, ook door de banken. Dit is m.i. geen specifiek Rabo probleem, ik heb weinig banken meegemaakt die in deze in voldoende mate meedenken (zeker niet met MKB bedrijven en "kleinere" transacties).
  11. Goed dat er beweging in gekomen is, maar hoop wel dat je ervan geleerd hebt om niet zomaar vooruit te betalen zonder dat je garanties over de levering van de order (in goede kwaliteit) hebt. Ik zou dat overigens ook in andere landen niet doen. Als het de enige manier is om zaken te doen, moet je er inderdaad rekening mee houden dat je e.e.a. af en toe zal moeten afschrijven. Als het om meer substantiële business gaat, zul je toch ter plekke voor goede QC moeten zorgen en pas betalen als je de order in goede orde hebt ontvangen. Vooruit betalen is vragen om moeilijkheden, zeker als je de leverancier niet kent.
  12. Goedmorgen, Excuses voor late reactie, maar ik hoop je nog in een goede richting te kunnen sturen. Allereerst, als je een onderneming wilt opzetten met activiteiten in China, doe het goed en professioneel. Dat betekent dat je goed moet nadenken over je strategie en een degelijk business plan moet schrijven. Ik kan je ook aanraden om in China sowieso een legal entity op te zetten, dat kan een rep office maar ook een JV of WOFE zijn. Let erop dat je een licentie regelt die al jouw activiteiten dekt (ook daarom zal je van tevoren over de strategie en het bedrijfsplan na moeten denken). Met betrekking tot belastingen kun je min of meer zelf bepalen waar je die wilt betalen, afhankelijk van je bedrijfs set-up, je woon/werkplaats (waar moet je inkomstenbelasting betalen?). Als je je voor langere tijd in China vestigt en indien je een serieuze onderneming op wilt zetten, kan het een voordeel zijn om juist in China een goede relatie op te bouwen met de lokale belastinginspectie. In jouw plan zul je voornamelijk actief zijn voor buitenlandse bedrijven. Voor betalingen en voor belasting redenen kan het dan in sommige gevallen aantrekkelijk zijn om een Hong kong nedrijf op te zetten. Let wel: als je een start up bent en geen bedrijfsactiviteiten en/of personeel in Hong Kong hebt, kan dit lastig zijn. Laat je hierover door een terzake deskundige jurist of fiscalist goed voorlichten. Ben je op zoek naar een betrouwbare partner in China die kan helpen bij het opzetten van je onderneming en een business platform kan bieden als jump board, neem dan contact op met MOD EDIT, link verwijderd of mijn business partner in MOD EDIT, link verwijderd. Ik wens je in ieder geval veel succes! Beste jjfolmer, het is niet toegestaan om te spammen op HL.
  13. Sino-Dutch IT Network brengt bedrijven bij elkaar die outsourcen in China, India etc. Neem contact op met Paul Tjia (paul@gpic.nl, tel 020 6655738). Als je serieus iets wilt beginnen zou ik zeker met hen contact opnemen. Met vriendelijke groet, Jan Jaap Folmer, Global7 (begeleiding en advisering over verkoop en distributie in China en Vietnam, www.global7.nl).
  14. jjfolmer

    Seminar: the China Challenge

    On th 27th of January De Baak will organize a lecture and discussion on the ” China Challenge”. Chinese companies not only grow in China, increasingly Chinese companies – with strong government support - are interested and active in our European markets. How big is this threat for European companies and what should we (business and government) do to turn this “threat” into an opportunity? Zvika Shalgo, CEO of PTL Group, will address the threats and opportunities arising from this China Challenge, followed by a panel discussion led by Harry Starren (CEO, de Baak). We are looking forward to participants ‘facing’ the threat of Chinese companies and participants ‘dealing’ with them. These broad topics will be supported by insider views and case studies. We are looking forward to welcome you at our seminar. Website Naar website van evenement Organisator De Baak, PTL Group en Global7 Prijs 150 China Challenge Invitation.pdf
  15. een seminar voor bedrijven die verkoop en distributie activiteiten hebben of willen opzetten in China. Over het vinden van een betrouwbare partner/distributeur, financieel management (BTW, invoicen, tax) en recruitment/hr in China. Website Naar website van evenement Organisator Global7 Prijs 45
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept