Jump to content

Dendro

Senior
  • Content Count

    42
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

16

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • Gender
    Male
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    51 >
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen

Company info

  • Location
    Zuid Nederland
  1. Mijn kijk op de zaak: Een collectie van 10 stuks is tegenwoordig niet genoeg ook niet als het (zoals ik denk in jouw geval) om designkleding gaat. Wees nou eens eerlijk...als ik als aankomende klant jouw collectie moet bekijken is het van belang dat die mij aanspreekt. Ik kan geen spullen verkopen waar ik zelf niet achter sta, dus moet ik het niet alleen commercieel interessant vinden (goede marge) maar ook mooi en draagbaar en van een goede kwaliteit tegen een scherpe prijs. En als je weet dat een gemiddelde collectie minstens uit 35 items bestaat ben ik bij jou waarschijnlijk snel uitgekeken ook al is het een uniek product. Enig idee hoe je met zo'n product gaat concurreren met retail-ketens die ontwerp stof-inkoop en productie in eigen huis doen tegen een zo laag mogelijke kostprijs (India ,China, Marokko, Turkije) en die het hele jaar door steeds weer met nieuwe dingen komen? Ik zie nu stoffen en ontwerpen voorbij komen op TV met verkoopprijzen waar ik niet eens voor kan inkopen. Want de gemiddelde consument kiest in deze tijd voor de voordeligste optie als het er maar leuk uitziet..... Kortom, je plan heeft denk ik alleen kans van slagen als je echt iets unieks te bieden hebt in een hoog prijssegment (mensen met veel geld hebben altijd geld om te kopen) en zelfs dan moet je inderdaad ontzettend veel bezig zijn met het continue promoten van je producten zodat ze in minstens 25 tot 40 winkels in het land te krijgen zijn. Kijk maar eens naar Janice (Forrester) die hele mooie kleding maakt en zich drie slagen in de rondte moet werken om zijn collectie winstgevend te houden. Hij laat zijn kleding door BN'ers dragen of geeft het weg aan belangrijke personen in het wereldje. Misschien is het ook nog interessant om te vermelden dat veel agenten en fabrikanten de afgelopen seizoenen soms wel 40% minder voororders hebben geschreven. Het hele systeem van voororderen is geen lang leven meer beschoren, alles draait tegenwoordig om snel en flexibel inspelen op de vraag van de consument die door de grote retail-ketens wordt gedicteerd. En wanneer H&M straks met zijn eigen hoog segment designerwinkels komt zal ook dat deel van de markt zwaar bevochten gaan worden. Die H&M collecties van bekende designers van de laatste jaren waren slechts het opstapje daar naartoe. En dan de kern van je vraag: Investeerders in mode.....die zijn tegenwoordig op de vingers van één hand te tellen en zeker niet happig om veel te investeren in de eerste de beste die klein wil beginnen. Voorbeeldje: De Mexkx winkels in Nederland zijn een tijdje terug allemaal overgenomen door een nieuwe investeerder en die beste man heeft besloten dat er maximaal maar 10 grote Mexkx winkels over zullen blijven. De rest wordt allemaal gesloten of is al gesloten. Ik zie het dan ook somber voor je in, maar ik ben liever openhartig en eerlijk dan om je iets moois voor te spiegelen wat er tegenwoordig eigenlijk niet meer is. De modebranche is aan heftige veranderingen onderhevig en er zal de komende jaren nog veel meer gaan veranderen en niet alles is positief. In ieder geval veel succes gewenst met je eerste schreden op het ondernemerspad!
  2. OK dan, heet van de naald: Zojuist vernomen dat een studiegenoot en oud-collega van mij zich gisteren van het leven heeft beroofd. De man is zeker 5 jaar jonger dan ik, was ontembaar ambitieus. Ondanks dat onze wegen zich indertijd scheidden in ietwat minder vriendschappelijke sferen, heeft hij zich jaren geleden naar derden nog bewonderend en als voorbeeld uitgesproken over mijn stap naar het ondernemerschap. Deed mij eerst weinig, want ik hoefde van hem geen complimentjes, maar later deed het mij toch wel plezier dat, weliswaar ' viavia', van hem te mogen vernemen. Hij is zelf later ook ondernemer geworden, maar nu dan toch 'eruitgestapt'. Het waarom laat zich hooguit raden en het doet hem en degenen die hem dierbaar waren geen recht daarover verder te speculeren. Zijn jonge dochters en andere nabestaanden moeten verder, zijn bedrijf moet verder en ik wens hen allen daarbij veel sterkte toe... Succès en groet, Hans Heel de column doorgelezen en ook alle reacties en ik wil vooral naar aanleiding van bovenstaande quote proberen te reageren ook al kost me dat wel wat moeite. Gisteren bracht ik een bezoek aan het graf van een vriend (tevens collega-ondernemer) die een jaar geleden (op 51 jarige leeftijd) plotseling uit het leven is gestapt. Niemand, en zeker ik niet, had ook maar iets aan hem gemerkt; sterker nog hij was op dat moment volop bezig met het openen van zijn winkel op een betere locatie maar op de ochtend van de openingsdag was hij er blijkbaar ineens van doordrongen dat hij niet verder wilde. De getuigenverklaringen van het ongeval logen er niet om.....het was duidelijk dat hij de intentie had om de auto die hem aanreed niet te ontwijken. Hij liet een vrouw en twee jonge dochters achter en een heleboel onbeantwoorde vragen...... Na afloop van mijn bezoek aan zijn graf bezocht ik het centrum van de plaats waar wij tot eind 2010 samen met hem een onderneming hadden om te kijken naar zijn voormalige winkel. En zoals dat dan gaat loop je dan ook even binnen bij collega-ondernemers die belangstellend vragen hoe het met je gaat. Bij een van hen vertelde ik dat het mij naar omstandigheden wel goed ging en dat ik daar was om het graf van wijlen mijn vriend te bezoeken. En zo kreeg ik te horen dat een andere ondernemer die ik persoonlijk wat minder goed kende een aantal weken geleden ook was uitgestapt met achterlating van vrouw en twee dochters. Hij was 45 jaar en niemand had ook maar iets aan hem gemerkt voor hij deed wat hij niet meer terug kon draaien. Ik las de post van Hans en bedacht me dat dit blijkbaar vaker gebeurd dan je zou denken. Een andere vriend van me heeft me een paar maanden terug verteld dat hij ook enkele malen de neiging had om er uit te stappen...gelukkig heeft hij dat niet gedaan en heeft hij hulp gezocht en gekregen waardoor het nu weer een stuk beter met hem gaat. Hij heeft enkele jaren terug ook een faillissement doorgemaakt en is daarna toch weer gaan ondernemen ook al zit het hem de laatste jaren niet mee net zoals vele anderen in de modebranche. Persoonlijk heb ik ook wel eens gedacht dat het allemaal vrij zinloos was wat ik deed en dat het misschien het beste zou zijn om er maar uit te stappen. Maar tussen dat denken en het daadwerkelijk doen zit gelukkig een wereld van verschil. Ik ben ADD' er en licht autistisch en heb in mijn leven al een zware burn-out doorstaan evenals diverse zware depressieve periodes, maar heb me dankzij mijn vechtersmentaliteit (of de obsessieve angst om als mislukkeling te worden gezien) steeds weer zelf uit de prut weten te halen. Anti-depressiva hielpen niet (ik geloof er ook niet in) en aan praat-sessies heb ik niet zoveel omdat ik mijn emoties nooit toon aan vreemden. Dat blijft allemaal achter mijn muurtjes van 3 meter dik. Voor mij is er dus geen doosje met tissues nodig, ik verwerk het op mijn manier. Ik sluit me bijvoorbeeld bewust af voor negatieve prikkels tot ik er weer wat mee kan (lees het probleem wil oplossen) en dat gebeurt gelukkig steeds net op tijd. Muziek is voor mij een enorme ontladende factor en ook het buiten zijn in het bos en de vogels horen fluiten of de wind voelen aan het strand is voor mij een stukje ontlading. Daarnaast is er altijd mijn vrouw (die soms ook niet weet wat ze met me aanmoet) en mijn hond die denkt dat ik almachtig ben en geen seconde van mijn zijde wijkt als ik niet oppas. Maar het allerbelangrijkste is wel dat ik altijd probeer om licht te zien aan het einde van de tunnel, want zodra je dat niet meer kunt is het gevaar dat je niet meer verder wil het grootst. En bedenk daarbij vooral dat je zoiets INEENS meemaakt en niet geleidelijk. Ineens is daar een brief of een telefoontje of heb je tegenslag op zakelijk of privégebied en wanneer je dan al langere tijd niet goed in je vel zit, is het oppassen geblazen. Want voor je het weet ben je daarna zelf het onderwerp van gesprek tussen degenen die je bij leven zo goed dachten te kennen... Zo, dat is eruit, ik hoop dat iemand er iets aan heeft want ik schrijf niet zo makkelijk over dit soort dingen. PS: Het stoppen van onze winkel is een besluit uit zelfbehoud geweest en ik haal daar nu kracht uit om het tot een goed einde te brengen. Tijdig stoppen is namelijk ook een vorm van goed ondernemen toch?
  3. En het is weer tijd voor een update. :) Sinds mijn vorige bijdrage in dit topic hebben we gedaan wat we konden om met acties en een opheffingsuitverkoop en stug volhouden steeds weer genoeg omzet te genereren om de vaste lasten te betalen en daarnaast onze leveranciers tevreden te houden. En tot nu toe is ons dit steeds weer gelukt ook al vielen de omzetten vaak tegen en kregen we soms wat onverwachte 'hulp' in de vorm van een financiële meevaller. Voorbeeldje: De in Januari afbetaalde bedrijfsauto raakte in Februari betrokken bij een ongeval en was dus total -loss. De dagwaarde die werd uitgekeerd is voor een deel gebruikt om de maand Februari kostendekkend te maken en van het overschot is een nette 9 jaar oude gebruikte auto gekocht waar we nu mee rijden. (zonder auto is geen optie de winkel is 20 km van ons huis vandaan) Ik had al jaren een mooi horloge van 4,5K wat ik gunstig heb verkocht voor 3K om lopende rekeningen te betalen. Zoals jullie begrijpen is het ons niet gelukt om de omzetten op een niveau te houden wat een snellere afbetaling mogelijk zou maken om in Juni van die 30K af te zijn. In totaal staat er nu nog 9K (van de 30K in Oktober vorig jaar) aan rekeningen open bij onze leveranciers (een leverancier heeft een garantiestelling van 7K aanvaard m.b.t. een nalatenschap waar 8K inzit) en we hebben geen verdere betalingsproblemen en/of achterstanden. Kortom, als we de komende 3 maanden deze koers vast weten te houden kunnen we per 1 Juli de winkeldeur met een gerust geweten achter ons dicht trekken. We gaan er dan maar van uit dat er op dat moment nog zo'n 5K bij leveranciers openstaan (waar regelingen voor lopen zolang we omzet draaien met de winkel) en we moeten dan een oplossing zien te bedenken om ze daar zonder regelingen op te laten wachten tot ons huis verkocht is. Dat staat inmiddels te koop en we hopen het binnen een jaar verkocht te hebben. Heikel puntje blijft daarnaast het RC krediet van 43K wat de bank waarschijnlijk op zal zeggen zodra ze weten dat we geen winkel meer hebben, ook al is de webshop nog steeds aanwezig. Die laatste levert overigens geen omzet op (adwords campagne bracht veel bezoekers maar weinig kopers, waarschijnlijk vanwege ons beperkte aanbod en onze redelijk onbekende kwaliteitsmerken) maar is wel waar ons bedrijf uit bestaat dan. Ook hier geldt dat de verkoop van ons huis geld in het laatje moet brengen om dat ineens volledig in te lossen. En ik zou het bijna vergeten...we kunnen ook onze inventaris nog verkopen wat ook weer wat geld oplevert dus misschien wordt het in plaats van 5K wel 3K op de laatste winkeldag. ;D Nog even een stukje in algemene zin over de modebranche: Ik weet van collega ondernemers die hun hele ziel en zaligheid in hun bedrijf hebben zitten en al een jaar of langer zonder erover na te denken steeds hun tekorten aanzuiveren vanaf de spaarrekening. Voor ons was de winkel niet onze enige inkomstenbron en dus kunnen we stoppen en er zonder al te veel kleerscheuren vanaf komen. Maar ik heb medelijden met collega ondernemers die veel meer geld in hun onderneming steken om maar te kunnen blijven draaien, terwijl ze geen zekerheid hebben dat het op redelijke termijn nog goed komt met het consumentenvertrouwen en hun omzetten. Op die manier is ondernemen niet leuk meer en zou je er gemakkelijk aan kapot kunnen gaan..... Mijn advies is dan ook: altijd blijven proberen en als het niet meer gaat hulp zoeken of het hier van je af schrijven. Dat heeft bij mij tot nu toe prima gewerkt! Tot de volgende update.....
  4. Taxipas is per 1 Oktober niet meer nodig dacht ik. Zie ook hier: http://www.telegraaf.nl/binnenland/10350969/__Iedereen_mag_nu_taxirijden__.html?p=6,1
  5. Ja, het abonnement daarvoor loopt nog 11 maanden dus dat blijft een verkoopmogelijkheid die je niet zomaar weg moet gooien. Als we bijvoorbeeld snel uit de stenen winkel weggaan is er immers nog altijd de webshop waar je op terug kunt vallen. Het enige probleem daarmee is dat we nu niet gevonden worden op onze merken en dat we op onze eigen naam ook niet voldoende bezoekers krijgen. Het valt me nu wel zwaar om daar middels een adwords campagne of iets dergelijks actie op te nemen terwijl dat wel zou moeten..... :-\
  6. En het is weer tijd voor een update. Na de nodige aanpassingen zoals in mijn vorige update omschreven, hadden we in de aanloop naar de komende winter een stabiel omzetbeeld verwacht met een lichte stijging in het vooruitzicht. Waar we in de verregende zomermaanden een tegenvallende omzet zagen, hoopten we met de aanpassingen het tij enigszins gekeerd te hebben. Helaas is het omzetbeeld in de afgelopen maand September niet verbeterd, maar eerder slechter geworden. De omzet kwam dankzij een heel goede laatste week nog wel uit op het niveau van de voorgaande maanden, maar er zat ook een week tussen met 300 Euro die een voorbode bleek te zijn voor Oktober. Want in de huidige maand is het nu dus ineens (net of er een knop is omgezet) echt mis aan het gaan......op dit moment hebben we 800 Euro omzet (3500 Euro minder dan normaal) en het ziet er niet naar uit dat er op korte termijn verbetering in gaat komen. De consument is blijkbaar het vertrouwen volledig kwijt en houdt heel duidelijk de hand op de knip, wat blijkt uit het feit dat we nog wel aanloop hebben, maar dat aankopen niet worden gedaan met redenen als "ik denk er nog even over.. ik weet nu dat u het heeft.." en meer van dat soort dooddoeners. Inmiddels is onze webwinkel sinds 4 weken in de lucht maar daar komt (nog) geen omzet uit en dus kunnen we dit tekort aan omzet daarmee niet opvangen. Verder hebben we op een groot aantal artikelen de marge verlaagd om de verkoopprijzen aantrekkelijker te maken maar ook dat heeft tot nu toe vrijwel geen effect op het aankoopgedrag van de consument. Zo slecht als het nu is hebben we het in de 6 jaar dat we bestaan nog niet eerder meegemaakt en dus hebben we, mede met inachtneming van de verslechterende gezondheidstoestand van mijn vrouw die reuma heeft, besloten om zelf de stekker eruit te trekken. Alle voororders voor het komende seizoen zijn geannuleerd en daarmee is de eerste stap op weg naar het einde van onze onderneming gezet. Tijdens het annuleren van onze voororders hoorde ik van verschillende leveranciers en agenten dat ze voor het komende seizoen tussen de 40 en 65% minder hadden geschreven dan vorig jaar en dat leveranciers nu zelf ook in zwaar weer terecht dreigen te komen. Zoals wij het nu kunnen bekijken zal voor veel ondernemers (detaillisten en leveranciers) in de modebranche de komende jaren het doek gedwongen gaan vallen maar daarmee vertel ik niets nieuws. Maar goed, in de tussentijd dienen we een aantal zaken te regelen die een nette afwikkeling mogelijk moeten maken. De annulering van onze voororders was uiteraard slechts stap nummer één. Ons huurcontract kan per 1-1-2012 worden beëindigd met 6 maanden opzegtermijn, dus die opzegging is inmiddels de deur uit waarmee stap twee ook een feit is. Verder moet nog vermeld worden dat de verhuurder het pand weer in de verhuur heeft gezet en dat we bij het vinden van een andere huurder (mogen we ook zelf aanbrengen) eerder weg mogen. Met de aanwezige voorraad kunnen we zeker nog tot eind Februari vooruit, ervan uitgaande dat we die nog redelijk normaal geprijsd kunnen verkopen aan klanten die willen of durven te kopen. ;) Of we kunnen begin November beginnen met een opheffingsuitverkoop waarmee we op kortere termijn waarschijnlijk veel meer artikelen verkopen, maar wel met een veel lagere marge als gevolg van de afprijzingen die je dan moet doen. We hebben in ieder geval voldoende voorraad om de 30K aan openstaande rekeningen te kunnen voldoen, alleen gaat het op de normale manier lang duren en is het te hopen dat er geen crediteuren in paniek raken nu ze weten dat we gaan stoppen en hun vorderingen alsnog uit handen gaan geven, ondanks dat we hun steeds op de hoogte houden van alle ontwikkelingen en betalingsafspraken hebben gemaakt. Dus zitten we sterk te overwegen om toch maar te gaan voor de opheffingsuitverkoop ook al kost dat marge in de hoop dat we dan met drie tot vijf maanden van alle crediteuren af zijn. Verder zijn er geen uitstaande schulden bij de Belastingdienst of dat soort dingen en is onze bedrijfsauto met twee maanden ook afbetaald. Wel is er het RC van de bank van 35K wat we na de definitieve beëindiging van de onderneming (en dat kan nog wel een klein jaar duren want de webwinkel is er ook nog en je weet maar nooit ;) ) af zullen moeten lossen en waarvan de zekerheid tot een hoogte van drie keer dat bedrag (ja, je leest het goed) is verbonden aan ons huis. De oplossing daarvoor ligt in de verkoop van ons huis, waar we sowieso al het plan voor hadden liggen omdat het veel te groot is voor ons beiden. Daar zal een reëel geschatte 150K overwaarde uitkomen, maar de grote vraag is alleen wanneer we het verkopen in een stagnerende huizenmarkt. Is het een idee om in deze situatie surseance van betaling aan te vragen? Met de 18 maanden die je dan hebt moet het absoluut mogelijk zijn om in alle rust iedereen te betalen wat hen toekomt en zijn we ook in staat om wat meer afstand te nemen van dit verhaal. Wat we willen is iedereen netjes betalen wat betaald moet worden, maar dan wel in een tijdsbestek wat ons past. Graag jullie feedback!
  7. Bijna vergeten een woord van dank uit te brengen aan de mensen die ons hier steeds weer een hart onder de riem steken en ons van allerlei adviezen voorzien! Dat geeft ons mede de moed om door te blijven gaan, dus bij deze: DANK JULLIE WEL! ;D
  8. Tijd voor een update. Inmiddels hebben we alle crediteuren weer betaald (op één na die op eigen verzoek via een regeling betaald wordt, omdat hij een maand geleden zo nodig niet met ons mee wilde denken) en zijn we tegelijk druk bezig om een aantal zaken tegelijk aan te pakken. Allereerst de uitstraling van de winkel: We hebben de winkel zelf meer aangekleed en het pand tevens voorzien van fraaie belettering op de winkelruiten. Dit alles hebben we gedaan in een nieuwe huisstijl die ik wederom zelf heb ontworpen en waar we veel positieve reacties én vanaf de eerste dag meer aanloop op hebben ontvangen. De huisstijl is nu een stuk chiquer en we geven ook heel direct aan dat we in exclusieve damesmode doen, zodat het van meet af aan duidelijk is wat je bij ons kunt verwachten. Dan onze doelgroep....die hebben we nog eens goed onder een vergrootglas gelegd en daar is uitgekomen dat we op onze huidige locatie de bakens enigszins moeten verzetten naar 50+ en grotere maten omdat we die heel veel in onze winkel binnenkrijgen voor dat deel van onze collectie wat daar geschikt voor is. De jongere vrouwen en kleine maatjes zijn hier duidelijk minder aanwezig en dat resulteert in een tekort aan grotere maten wegens uitverkocht en best veel kleine maatjes in de uitverkoop die dan nog niet weg gaan. We kiezen voor het komende zomerseizoen dan ook voor een andere inkoop dan anders en zullen hier duidelijk rekening mee gaan houden. Verder hebben we het besluit genomen om een webshop te beginnen als extra verkoopmogelijkheid. We hadden al eens wat geëxperimenteerd met Marktplaats en dat lukte vrij aardig dus nu moeten we er maar echt voor gaan en een webshop openen op ons eigen domein. (Scheelt weer een hoop SEO werk want we staan al redelijk goed in Google) Per slot van rekening horen we héél vaak dat we zo'n mooie collectie hebben en dat de merken die we verkopen lang niet overal te verkrijgen zijn. Dan moet dat in een webshop toch wel gaan lukken om die spullen te verkopen omdat heel Nederland bij je kan winkelen. Kostentechnisch is zo'n webshop allemaal niet zo spannend zolang je veel zelf kunt doen en gelukkig kan ik dat dus dat scheelt weer heel wat. Als alles goed gaat kunnen we op 1 September open met de shop en we zijn benieuw wat dat gaat brengen. De verwachtingen zijn niet al te hoog gespannen, wat er binnenkomt is meegenomen dus tegenvallen kan het niet echt. Verder weten al onze leveranciers dat het komend seizoen wat langer kan duren met het betalen van de facturen en doen we dus wat veel collega's inmiddels ook doen: Facturen in stukken betalen met de zegen van de leveranciers. Zolang er regelmatig geld binnenkomt bij de leveranciers is het goed en krijg je hun vertrouwen, want uiteindelijk hebben we elkaar nodig om te kunnen bestaan. Zo, dat was het weer even voor nu, als er weer iets te melden valt meld ik mij weer in dit topic ook al is het strikt genomen niet van mij. PS: We zijn op de achtergrond ook nog bezig met de BBZ en een financiering maar dat is nu even naar het tweede plan geschoven omdat we eerst de boel aan wilden pakken en er geen tijd te verliezen was. Financieel staan we er nog steeds niet sterk voor, (geen buffer en dus een wankele liquiditeitspositie) maar zolang we de vaste lasten kunnen betalen, de komende maanden duidelijke groei gaan zien én onze leveranciers kunnen betalen, zijn we nog niet verslagen. Ooit zal het beter gaan en het enige wat wij tot dan moeten doen is keihard werken en realistisch zijn ten aanzien van de te behalen resultaten! Zien we over een maand of 4 dat het écht niet lukt dan trekken we zelf de stekker eruit, maar tot dan gaan we gewoon door met ondernemen want daar ligt ons hart. :) Wordt vervolgd....
  9. Als ik dat zou willen doen dan was ik hier niet gekomen om hulp te vragen..... 8)
  10. Hoi Danny, Ik zal even puntsgewijs reageren: - De mogelijkheid van een Krediethypotheek zit in de WWB maar niet in het onderdeel BBZ. Het gaat daarbij om een speciale vorm van Leenbijstand, een vorm van bijstand waarin de Gemeente je voorziet van een lening die je gewoon terug moet betalen. Omdat we beschikken over een overwaarde van 150K in onze woning en daarnaast nog eens 15 K binnen moeten krijgen uit een erfenis, was dat dan ook waar we op hadden ingezet bij een verkennend gesprek daarover met de Gemeente. De ambtenaar van de Gemeente heeft er echter van gemaakt dat we als zelfstandig ondernemer gebruik dienen te maken van de BBZ wat me op je volgende punt brengt. - Het verhaal Microkrediet kwam dus van de ambtenaar die we gesproken hebben. Inmiddels weet ik dat een Microkrediet werd verstrekt voor de BBZ er was. De ambtenaar spreekt dus blijkbaar nog steeds in de taal van het verleden. ::) Dat we daar op dit moment niet super enthousiast over zijn, komt voornamelijk omdat we niet zeker zijn dat het ziektebeeld (reumatische artritis) van mijn vrouw zich opnieuw zal stabiliseren met haar nieuwe medicatie. Mocht dat niet het geval zijn, dan is er namelijk geen andere mogelijkheid dan per de eerstvolgende mogelijkheid (Juli 2012) te stoppen met de winkel. Gelukkig weten we binnen een drietal weken of de nieuwe medicatie aan zal slaan en mocht dat het geval zijn dan is er geen sprake meer van twijfel (wat wel blijft is de twijfel over de (on-) mogelijkheid tot herfinanciering via dat traject) om de BBZ kans te grijpen wanneer die er ligt. Maaarrrrr.......aan de andere kant is het ook weer zo dat we met een stuk Leenbijstand van 11K zeker zo goed geholpen zijn om verder te kunnen, omdat we dan ineens alle nu nog openstaande posten bij onze leveranciers kunnen betalen. Met zo'n stuk financiële hulp, in combinatie met hulp en advies van ervaringsdeskundigen, moet het volgens ons zeker mogelijk zijn om de winkel een nieuwe impuls te geven (met bijvoorbeeld een reclamebudget wat er nu niet is) en de juiste klanten binnen te krijgen én te houden. De locatie is in ieder geval goed, qua bezoekersaantallen en winkelaanbod is de huidige plaats van vestiging een hele verbetering t.o.v waar we eerst zaten. Gezien de enthousiaste reacties van onze vaste klanten gedurende de afgelopen 4 jaar in combinatie met de gerealiseerde omzet doen we in de basis in ieder geval iets goed, zelfs in deze tijd waarin we inmiddels al aardig wat collega ondernemers hebben zien stoppen vanwege liquiditeitsproblemen of faillissement. (en helaas ook een zelfmoord..... :'( ) Het belangrijkste is om de fouten en zwakke punten uit onze bedrijfsvoering te halen die we zelf niet zien. - Nadat ik René onze adresgegevens heb gestuurd via PM is er verder geen inhoudelijk contact meer geweest waarin we iets hebben afgesproken zeg maar. Hij heeft wel onze website bekeken en laten weten dat die er goed uitzag en vroeg wat we zelf al hadden ondernomen om de zaak uit het slop te trekken. In mijn laatste bericht (en ook dit bericht) staat dat allemaal verwoord en dat heb ik hem via PM ook weer gemeld.
  11. Het waren weer een paar roerige weekjes.... :-\ Allereerst wil ik even inhaken op de dingen die we hebben ondernomen om de winkel zélf een andere uitstraling te geven. Op aanraden van een representatief aantal klanten die we daar specifiek naar hebben gevraagd, hebben we een aantal vazen met (kunst)bloemen en wat mooie planten weggezet. Dat oogt veel minder 'kaal' en geeft behoorlijk wat meer gezelligheid en warmte. De naam van de winkel staat inmiddels ook in grote mooie en duidelijke letters op de etalageruit. Dit hebben we gedaan omdat er buiten eerst alleen een lichtbak was en de winkelnaam met logo levensgroot op de wand achter de kassa was gezet. Vanaf buiten was dat wel te zien bij het bekijken van de etalage, maar eigenlijk niet als je gewoon voorbij liep. Verder komen onze merken in de vorm van logo's op de etalageruit te staan, zodat de klant snel kan zien wat we in ons assortiment hebben. Dit alles hadden overigens we in onze vorige winkel wel gedaan en daar kregen we steeds te horen dat we als 'duur' werden gezien en daardoor dus de drempelvrees hoog was. Om dat hier te voorkomen hadden we dus gekozen voor een meer low-profile uitstraling, wat het effect had dat de verkeerde klanten binnenkwamen. Uitspraken als: Is dat zo duur!? en dergelijke kwamen gewoon te vaak voor. Prijskaartjes in de etalage hielpen daar wel wat tegen, maar niet genoeg, dus nu onze klanten op onze vraagstelling omtrent de uitstraling van de winkel ook aangaven dat die te gewoon, te kaal en ongezellig was, zijn we overstag gegaan. Op Facebook zijn we inmiddels bezig met een offensief om via mensen die er toe doen in de modewereld wat meer bekendheid voor onze winkel te genereren. Een van die mensen is tevens een leverancier van naam en faam die regelmatig op TV te zien zal zijn komende maanden. 8) Verder zijn we helaas geconfronteerd met een leverancier die ons ineens voor een bedrag van 4,5 K heeft aangemeld bij een incassotraject terwijl we in goed onderling overleg volop bezig waren met een betalingstraject. We zijn er niet blij mee, omdat we verder met al onze leveranciers goede afspraken hebben gemaakt over het betalingsverloop en deze leverancier als enige stelt dat hij wel moet vanwege zijn verzekering. ??? In totaal moeten er aan alle leveranciers nog 16K worden betaald om volledig schuldloos te zijn, want alle vaste lasten en belastingen zijn wel betaald. Uiteraard tel ik dan niet ons RC krediet van 35K daarin mee want dat stond en staat helaas vol. Omdat het nu naar het einde van het seizoen loopt, wordt de druk van de leveranciers om te betalen wel steeds groter want ze willen vanaf komende maand hun volgende collectie uitleveren. Daarvoor moet echter eerst de 'oude' collectie die nu nog deels in de winkel hangt betaald zijn, dus hebben we nog maar een paar weken om dat geregeld te krijgen. En met de vakantietijd is het nu eenmaal niet erg druk in de stad en blijft de omzet mede daarom ook een beetje achter. Het mooiste zou zijn dat we snel (tijdelijk) 7K krediet zouden kunnen krijgen om dit op te lossen, (de rest lukt ons zelf wel) want het zou zo maar kunnen gebeuren dat er nog één of meerdere leveranciers hun openstaande vorderingen ter incasso overdragen. Dan zijn we alleen maar extra geld kwijt aan rente en kosten en is het moeilijk om nog zonder vooruitbetaling geleverd te krijgen. Wanneer de winkel dan niet wordt voorzien van een deel van de nieuwe wintercollectie (ook al wordt die dan nog niet echt gekocht) verliezen klanten hun belangstelling en kom je in een neerwaartse spiraal terecht met een uitkomst die je niet wil. We hopen dan ook vurig snel een oplossing te vinden voor dit probleem, want dat beheerst momenteel steeds meer ons handelen. Wat het dan allemaal nog wranger maakt is dat we zeker weten dat er een bedrag van 15K onze kant opkomt, maar dat dat niet eerder zal zijn dan eind September. Die timing is dus waardeloos maar helaas niet te veranderen door de regelgeving eromheen. :( Verder zijn we bij de Gemeente op gesprek geweest over een BBZ regeling in de vorm van een Hypotheek Krediet en/of een aanvulling op het salaris, want we pakken nu maandelijks wel salaris (18K per jaar) maar hebben het geld eigenlijk nodig om de leveranciers te betalen. Beide mogelijkheden werden direct afgeschoten (we hebben nu immers salaris en van een Krediet Hypotheek wilden ze niets weten want extra financiering is geen oplossing voor een structureel probleem) maar we mogen wel een aanvraag doen voor een micro krediet, alhoewel ze niet zeker zijn of dat wel kan omdat dat neer zou komen op een herfinanciering van ons RC bij de bank van 35K. Daarvoor moeten we natuurlijk wel het hele traject doorlopen met resultatenrekeningen en een ondernemersplan en zelfs een verlaat haalbaarheidsonderzoek. Daarna wordt er een extern bureau ingeschakeld om te beoordelen of we wel of niet in aanmerking komen, want de Gemeente doet dit niet zelf. We zitten nog in dubio of we dat allemaal nog wel willen/zullen doen gezien de (op dit moment wankele) gezondheidstoestand van mijn vrouw en de inschatting dat we uiteindelijk misschien toch een afwijzing zullen krijgen omdat ze niet mogen/kunnen herfinancieren. In de tussentijd gaan we maar gewoon door met wat we aan het doen zijn en proberen we er het beste van te maken. Uiteindelijk weten we na 4 jaar ondernemen dat ons concept werkt en dat de huidige problemen oplosbaar zijn mits we genoeg tijd hebben en de economie weer aantrekt waardoor de consument weer geld uit wil geven aan mooie kleding. Vooral dat laatste zou een zegen zijn want het is niet fijn om je marge voor het grootste deel aan klanten weg te moeten geven om spullen alsnog verkocht te krijgen. PS: Mocht er hier een ondernemer in de damesmode branche meelezen....een sparringpartner met veel ervaring zou welkom zijn. ;)
  12. Die paar tientjes absoluut waard gezien je berichten. Creëert een hoop simpele inzichten en is praktisch zonder te verwijzen naar gigantische investeringen e.d. Punt 2: Leg contact met die brancheverenigingen en vraag wat ze voor je kunnen doen. Er zijn er meerdere, een gesprek is gratis. Praat met ze en vraag wat hun toegevoegde waarde voor jou is. Alleen maar leerzaam en in een paar uur kan je die afspraken hebben. Die mensen weten vaak veel van de globale markt, hebben toegang tot onderzoeken waar ze naar verwijzen en algemene trends. Geeft je een goed beeld waar jij het anders doet dan de rest en je ziet mogelijk kansen. Punt 3: TwaBla heeft deels gelijk wat mij betreft. Het kan inderdaad anders. Of jij dat nu kan realiseren vraag ik me af. Overweeg de genoemde punten en kijk wat je er mee kan. Punt 4: Nieuwe collecties heb je gewoon nodig en je hebt inderdaad gelijk dat je er vanaf moet wat mij betreft. Dat begint bij de inkoop, je moet het grootste deel in het seizoen verkopen, daar ligt je winst. Dus het meest praktische punt is uitzoeken hoe je van dat actiematige/sale stijltje af komt. Als je dit uitstraalt en je verplicht voelt te volgen moet je inderdaad vroeg en veel uitverkopen. Er zijn manieren om dat wellicht te matigen. Punt 5: Neem contact op met deze HL gebruiker en praat met hem als hij daar open voor staat: https://www.higherlevel.nl/profiel/u/rvanzandwijk Hij kan zijn toegevoegde waarde beter uitleggen dan ik. Het begint allemaal bij jezelf. Wat de grootwinkelbedrijven e.d. doen boeit niet. Gewoon kijken waar jij wel kan excelleren. Als dat niet lukt dan is het niet rendabel en moet je inderdaad stoppen als je een uitweg ziet. Als je nog kansen ziet, verbeteringen ziet, waarvan ik hoop dat bovenstaande punten je daarmee helpen en richting geven, dan kan je eerst kijken wat je daarmee kan. Stoppen kan altijd nog. Dank je wel voor je input! Duidelijk en to the point en héél belangrijk: Ik kan er inderdaad iets mee. Heb inmiddels ook al een PM gehad van René van Zandwijk dus mogelijk komt daar ook nog iets positiefs uit.
  13. En dat vind ik dus onzin. Als je in de modestraat van Amsterdam zit wellicht wel, maar het merendeel van de Nederlanders dragen hun kleding een volgend jaar ook hoor :P En als je goed hebt gelezen, dan stelde ik dus voor om maar weinig van de "nieuwe" collectie te gaan kopen. Hanteer een gemiddelde prijs (lager dan je concurrent, maar hoger dan tijdens de uitverkoop). Wordt het dit jaar niet verkocht, wellicht volgend jaar wel. Dat scheelt je een hoop aan nieuwe inkoop. Probeer onderscheidend te zijn, wees geen kuddedier. Juist dat laatste (onderscheidend zijn) zorgt ervoor dat we steeds weer opnieuw collecties moeten inkopen. Met alle respect, je komt niet uit deze branche anders zou je weten dat jouw oplossing niet echt werkt en dan met name in het segment waar wij in opereren. Het gaat er namelijk niet alleen om of je in Amsterdam zit maar vooral in welk segment van de markt je opereert. Kleding die wij verkopen gaat zeker langer mee dan een jaar, maar de klant weet tegelijk ook dat je jezelf niet kunt blijven vertonen in een jurk van een seizoen of zelfs twee seizoenen terug. Wij passen wat jij nu voorstelt overigens al wel een jaar toe: minder inkoop per seizoen en basic items terughangen met een iets lagere prijs als zijnde 'nieuw binnen'. Voor impulsklanten en nieuwe klanten werkt dat prima, vaste klanten zien dat altijd direct en laten die artikelen links liggen of verwijten ons zelfs dat we zoiets doen. Wij zijn daar dus altijd heel voorzichtig mee!
  14. Je veronderstelling raakt kant noch wal. Een klant boos nakijken zou betekenen dat ik het ze persoonlijk kwalijk neem en dat is niet het geval. Maar ik ben wel teleurgesteld als ik merk dat ze niets kunnen vinden van hun gading in een winkel die vol hangt met mode die je niet op elke hoek van de straat tegenkomt. Dat is een teken dat ik het niet goed genoeg gedaan heb bij de inkoop, bij mijn service of mijn prijsstelling. Gelukkig komt dat niet zo vaak voor als je zou denken, dus misschien zou ik mijn reactie wat hebben moeten matigen in dat opzicht. Wat betreft je mening over mijn mentaliteit: Dat is jouw mening en of die er bij mij iets toe doet......niet echt nee. Ik ken je verder niet en kan dus ook geen waardeoordeel vellen over de waarde van jouw mening snap je. Maar in ieder geval bedankt voor je duidelijke verwoorde standpunt ook al had ik er inhoudelijk niet zoveel aan.
  15. Ik moet toegeven dat je precies de spijker op de kop slaat waar het mijn gedachtegang over de modebranche betreft. Wat er in Engeland gebeurt is hier ook al volop aan het gebeuren. Jammer dat consumenten niet doorhebben wat een verarming in aanbod dat met zich meebrengt. :( Wij hadden altijd het idee dat we met onze merken al in een niche zaten, maar blijkbaar is dat ook geen garantie voor succes. Daarvoor moeten er nog meer zelfstandige retailers én merken verdwijnen, zodat er uiteindelijk een klein groepje overblijft wat zich dan automatisch als niche kan presenteren. On a side note: Heb zojuist weer even gebrainstormd met een leverancier over mogelijkheden om ons beter op de kaart te zetten en hun actieve rol daarin. Want ze denken wel met ons mee, per slot van rekening halen ze hun omzet voor het leeuwendeel bij kleine zelfstandigen zoals wij en niet bij het grootwinkelbedrijf. ;)
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept