HR-Troubleshooter

Junior
  • Aantal berichten

    7
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer
  • Geslacht
    Female
  • Adres
    Kraanvogelhoek 1, Spijkenisse, 3201 H, Nederland
  • Voornaam
    Lotte
  • Achternaam
    van Hoesel
  • Bedrijfs- of organisatienaam
    HR-Troubleshooter

Bedrijfsinfo

HR-Troubleshooter's trofeeën

  1. Oh? ??? Maar als ik de BTW rekeningen niet op nul zet (door te betalen BTW en te ontvangen voorbelasting en BTW tegen elkaar weg te boeken), dan lopen de saldi van die rekeningen in de loop der jaren toch alleen maar op? Dat is toch lastig voor controles etc.?
  2. Ik verwerk mijn boekhouding in Informer. Als ik mijn eindbalans 2009 en beginbalans 2010 bekijk, zie ik dat Informer zelf de winst over 2009 boekt als "saldo 2009" op de balans van 2010. Daar hoef ik volgens mij dus niets aan af te sluiten. Echter, mijn btw cijfers van 2009 liepen, voordat ik daar handmatig een stokje voor stak, wel door mijn cijfers van 2010. Nu heb ik zojuist, na het lezen van andere berichten op HL, mijn btw cijfers van 2009 tegen elkaar weggeboekt (van voorbelasting en van ontvangen btw naar te betalen btw) zodat al die saldi weer op nul staan in 2010. In eerste instantie boekte ik die cijfers in het memoriaal op 31-12-2009. Maar tot mijn schrik zag ik toen dat ik ze niet meer kon aflezen op de eindbalans van 2009. Ik heb die boeking daarom ongedaan gemaakt en ze nu weggeboekt op 1-1-2010. Op die manier klopt mijn eindbalans over 2009 nog en lopen de cijfers van 2009 ook niet door mijn cijfers van 2010. Mag ik die memoriaal boeking echter wel boeken op 1-1-2010, of moet de afsluiting van een boekjaar altijd op 31-12 van een jaar liggen?
  3. @ Erik Ter afsluiting (om het plaatje allercompleetst te maken ;) ) op je vraag of een halfjaarcontract dan toch niet handiger is: nee, vind ik niet, maar dat is een persoonlijke keuze. Ik vind de rompslomp van iemand in dienst nemen en de bijbehorende (loon)administratie (nog afgezien van de acties bij ziekte of ongeoorloofd verzuim) voor slechts zes maanden teveel ten opzichte van het gemak dat je hebt van een administratiekantoor. Bovendien kun je na drie keer een halfjaarcontract iemand alleen nog maar vast in dienst nemen en met een payrollconstructie kun je wat dat aangaat langer van iemand genieten. Maar het blijft een persoonlijke afweging, want de payroller kan natuurlijk nadat je hem compleet hebt ingewerkt ineens ongemoeid stoppen met werken, daar waar een contractant minimaal een maand van tevoren op moet zeggen. Tja...
  4. Ik zou voor de payroll constructie gaan. Uitzendkrachten hebben als voordeel dat ze door een ander voor je geworven worden. Nadeel is het kostenplaatje, want je betaalt naast de loonkosten een flinke fee aan de uitzendorganisatie. Personeel in dienst nemen kan, maar het ziekterisico is wel aanzienlijk als je iemand voor langere tijd aan neemt. Over het algemeen werken mensen niet langer dan 6 maanden als telemarketeer, omdat de werkzaamheden meestal als behoorlijk geestdodend worden ervaren. Bovendien ben je allerlei loonbelastingen en sociale premies verschuldigd, willen mensen vaak ook een pensioenregeling en zullen ze zich met een dienstverband makkelijker ziekmelden, want ze krijgen gewoon doorbetaald. Daarnaast heb je het risico van de werkweigeraars die gewoon niet meer op komen dagen als ze het werk niet meer leuk vinden. Om die van je loonlijst te mogen halen zul je een formele ontslagprocedure moeten volgen met alle werkzaamheden en kosten die daarmee gepaard gaan. Bovendien zit je met een opzegtermijn van minimaal 1 maand als je van iemand af wilt... ZZP'ers aantrekken is een optie, mits zij een VAR WUO of VAR DGA hebben, anders loop je het risico op fictief dienstverband. Een ZZP'er is echter vaak duurder dan gewoon personeel, omdat de freelancer zijn eigen ziekterisico en pensioenopbouw (als het goed is) meeneemt in zijn kostprijs. Bovendien wordt telemarketing graag gedaan door studenten en huisvrouwen en die vinden het hebben van een eigen ondernemerschap niet echt aantrekkelijk denk ik. Als mijn vermoeden klopt, zijn de ZZP'ers die je nodig hebt dus lastig te vinden. Payrollers hebben als nadeel dat je ze zelf moet werven. Daarna kun je ze echter bij een administratiekantoor op de payroll laten zetten. Het tarief ligt vele malen lager dan dat van een uitzendkrachtbureau. Bovendien kun je het ziekterisico verleggen naar het administratiekantoor en werken de mensen verder op basis van no cure no pay. Je betaalt niet voor pensioenpremies e.d. en je kunt makkelijker van iemand af als hij niet bevalt. Succes met je bedrijf!!
  5. Hoi Roel, Super bedankt voor je snelle reactie!! Ik heb je antwoorden verwerkt in mijn boekhouding, maar wil aan de hand daarvan toch nog even drie dingen toetsen... (deel maar een kneus uit hoor, want ik ben ook echt een kneus op het gebied van boekhouden!! :-[). Vraag A: De fiscale vergoeding van 0,19 ct per kilometer heb ik, zoals je tipte, geboekt onder: 4300 autokosten bedrag -X (credit bedrag) aan 2001 prive bedrag X (debet bedrag) Als ik nu op mijn balans en winst & verliesrekening kijk, zie ik op de balans (debet) dat de fiscale vergoeding bij mijn privé onttrekkingen is opgeteld. Dat snap ik, want het is natuurlijk een fiscaalvriendelijke vergoeding aan mezelf. Maar op de winst & verliesrekening staat het bedrag van de autokosten op de creditzijde en vormt dat samen met mijn omzet en kleine ondernemersregeling een totaalsaldo. Dit snap ik niet, want de autokosten zijn zakelijk gezien toch een kostenpost? Ik onttrek die fiscale vergoeding toch juist aan de winst? Waarom wordt hij op de W&V rekening dan juist bij mijn omzet opgeteld? Vraag B: En om terug te komen op je antwoord van de kleine ondernemersregeling (KOR). Dit is niet een bedrag dat ik terug krijg van de belasting. Bij mijn aangifte OB in Q4 van 2009 mag ik aangeven of ik gebruik wil maken van die regeling. Dit houdt in dat ik van de te betalen btw mijn reeds betaalde voorbelasting mag aftrekken en als dat bedrag lager is dan 1883 EUR, hoef ik over 2009 minder of zelfs helemaal geen btw te betalen. Dat bedrag wordt onder de noemer KOR direct in mindering gebracht tijdens de aangifte en dus hoef ik niets (of minder) btw te betalen en krijg ik ook niets terug aan OB. Ik bedacht me dat het daarom wellicht beter was om toch mijn voorgestelde boeking te handhaven, in plaats van jouw voorstel om als tegenrekening 1550 betaalde/ontvangen btw te gebruiken. Of zie ik dat verkeerd? Vraag C: Overigens staat op mijn balans 1520 voorbelasting (wat ik dus feitelijk betaald heb aan voorbelasting) debet en staat 1550 betaalde/ontvangen btw (hoger bedrag omdat ik door afrondingsverschillen meer terug krijg dan ik betaald heb) als positief bedrag credit. Klopt dit wel? Het druist namelijk tegen mijn gevoel in dat het hogere bedrag dat feitelijk mijn bezit is geworden aan de schuldkant op de balans staat en het bedrag aan voorbelasting dat ik feitelijk betaald heb, aan de bezitkant staat. De rest van mijn balans en W&V rekening is me wel helemaal helder hoor. Het zijn alleen die fiscale regelingetjes waar ik maar niet uit wil komen... De belastingdienst, leuker kunnen we het niet maken... >:( Groetjes, Lotte
  6. Hallo allemaal, Ik ben dit jaar gestart als zelfstandig interim personeelsadviseur. Van human resources weet ik vanalles, maar ik ben bang dat ik van boekhouden toch maar weinig begrijp. Had ik nou maar opgelet op school... :'( Nu 2009 moet worden afgesloten in de boeken, loop ik tegen ogenschijnlijk simpele boekhoudvragen aan waar ik toch echt als leek niet uit kom. Na uren googelen en zoeken op dit forum, heb ik toch maar besloten om mijn (misschien super stomme) vraagjes te posten. Ik kom er gewoon echt niet uit... :-[ Wie wil me helpen?? Vraag 1: Naar mijn opdrachtgevers rijd ik in mijn privé auto. De zakelijke kilometers breng ik bij hen in rekening tegen 0,28 ct per km, excl 19% btw. Mag ik, ondanks dat ik die kilometers bij mijn opdrachtgevers in rekening breng, ze fiscaal toch ook nog als kosten tegen 0,19 ct per km aftrekken van de winst? Vraag 2: Als ik mijn zakelijke kilometers boek, wat zijn dan mijn journaalposten? Ik heb de kosten niet van mijn zakelijke rekening naar mijn privé rekening geboekt. Is dit dan een juiste memoriaal boeking op 31-12-2009: aan 4300 Autokosten bedrag X van 8000 Omzet 19% bedrag X Vraag 3: Over 2009 heb ik recht op de kleine ondernemersregeling (KOR). Die wil ik op 31-12-2009 boeken als: aan 8800 Kleine ondernemersregeling bedrag X van 1500 BTW af te dragen 19% bedrag X Doe ik dit goed? Vraag 4: De btw op inkoopfacturen boek ik als 1520 voorbelasting en de btw op verkoopfacturen boek ik als 1500 btw af te dragen 19%. Op een gegeven moment komt de btw aangifte en tot dusver kreeg ik van de fiscus steeds btw terug. Dit boekte ik dan als volgt: aan 1100 bank bedrag X van 1520 voorbelasting bedrag X Nou heb ik ook nog een rekening die heet: 1550 betaalde / ontvangen btw, maar die heb ik dus nog niet gebruikt. Bovenstaande boeking heeft tot gevolg dat ik in mijn balans niet terug zie wat ik in 2009 aan voorbelasting heb ontvangen. Is dit oke? Bij voorbaat al super bedankt voor het beantwoorden van mijn vraagjes, liefst in jip en janneke taal!! ;)
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.