Jump to content

buzzer

Junior
  • Content Count

    16
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    25-30
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa
  1. Bedankt voor de reacties. Wat is jullie mening hierover? Een grote klant die verantwoordelijk is voor een groot deel van de omzet, waar jarenlang goed mee samengewerkt is, maar die mogelijk een probleem heeft met de continuïteit, ook al is er uitgebreid geprobeerd d.m.v. een document en gesprek te weerleggen (klant laat niet in zijn kaarten kijken) ; is het dan niet riskant om zomaar alles over te gaan dragen a.d.h.v dergelijke overeenkomst zonder boe of ba ; als de samenwerking morgen stopt, kan ik de expertise die doorheen de jaren is opgebouwd (in ieder geval specifiek ontworpen modules) niet meer voor andere klanten hergebruiken, of kunnen er ook op module niveau afspraken gemaakt worden? Is zoiets gebruikelijk?
  2. Momenteel stond er in het contract (en deze tekst zijn we dus aan het herbekijken): "X geeft aan Klant X een wereldwijde, onherroepelijke, eeuwigdurende en niet-exclusieve licentie om alle door X ontwikkelde documentatie en software te gebruiken, af te beelden, kopiëren, wijzigen, verzenden of verspreiden voor alle mogelijke doeleinden. Het is Klant X niet toegestaan de rechten uit de Overeenkomst te verkopen, te verhuren, in (sub) licentie te geven, uit te lenen, verpanden, vervreemden, of op welke andere wijze dan ook aan derden ter beschikking te stellen". Wat exact zegt dit over: (1) het recht op de source code (2) het recht om de klant zelf modificaties / uitbreidingen aan de opgeleverde software te laten maken (3) het recht voor de klant om bepaalde door ons ontwikkelde modules zelf verder te gaan verkopen (4) aangezien er een open-source framework als basis genomen wordt, moeten er hiervoor specifieke bepalingen aan deze tekst worden toegevoegd
  3. Hoe zit het overigens met het eigendom van de zaken die reeds ontwikkeld werden voor hen in de jaren dat er samengewerkt werd. Aangezien dit zonder overeenkomst was, behoort dit eigenlijk toe aan ons heb ik begrepen, en gaat het eigendomsrecht pas in vanaf de datum dat de overeenkomst zal ingaan? Je spreek over veel duurder voor de alle rechten optie, aan welke tarieven moet ik hierbij dan denken?
  4. Ik wil inderdaad ook zeker niet uitsluiten dat ik voor andere partijen er verder mee aan de slag kan gaan. Nu zal dat nooit 1 op 1 gewoon overgenomen worden, maar de vraag is dan ook wel hoe zoiets beoordeeld kanworden. Dat zij op termijn een andere partij er aan laten werken, zie ik als een beperkte bedreiging, aangezien ze zelf de sources ook sowieso zouden krijgen. Een ander issue met dit bedrijf is dat we als klein bedrijf enige tijd terug hebben moeten kunnen aangeven, hoe wij continuïteit kunnen garanderen aan hen. Het is vooral deze combinatie (weten dat ze hier over denken alhoewel het hier nu even stil is rond geworden) in combinatie met onderstaande wending (alhoewel het initiatief wel degelijk van ons kwam kwestie van alles te formaliseren en zo professioneel mogelijk te werken), die mij de vraag deed stellen.
  5. Ik heb jaren voor een vaste en grote klant gewerkt zonder contract eigenlijk, met veel tussentijdse betalingen, onderlinge vertrouwensband, nooit problemen gehad. Desalniettemin zou ik dit graag wat formaliseren en heb ik dus een stap naar het bedrijf gezet met een overeenkomst. Ze konden zich hier volledig in vinden, enkel wensten ze naast het recht op de source code, ook dat het volledige gebruiksrecht aan hen werd overgedragen na de volledige betaling (in principe was hun idee dat zij betaalden dus ze met de software moeten kunnen doen wat ze willen al is het verder verkopen enzovoort...). Wat is er hierbij zoal gebruikelijk? Ik wil deze klant uiteraard niet verliezen. Extra complexiteit is dat er op de basis van een open-source framework nieuwe modules worden gemaakt.
  6. Ik ben zaakvoerder van een klein webdesign bedrijf (een 3-tal personen) gespecialiseerd in een bepaalde niche. Nu merken we meer en meer dat grotere bedrijven onze kennis willen inhuren, aangezien deze expertise momenteel nog vrij beperkt te vinden is, en grote klanten hier toch meer en meer achter vragen. Nu is het zo dat een vaste werknemer uitbesteed zal worden gedurende een aantal maanden aan onze grotere "partner", om samen te werken met het team van de partner voor een project van hun klant. Deze medewerker is bij mij gewoon in loondienst en zal ik dus verhuren op basis van een uurtarief voor een aantal maanden. Hebben jullie nog tips/suggesties waar er op gelet moet worden, aangezien dit de eerste keer is dat ik dit doe, en het contract één van de volgende dagen gefinaliseerd wordt? Verder heeft datzelfde bedrijf voor een andere klant/project van hen ook een extra resource nodig. Aangezien ik als zaakvoerder te veel met de lopende zaken bezig ben ook, kan ik moeilijk op locatie gaan meedraaien (dat is ook niet mijn persoonlijke doelstelling trouwens), maar ken ik een geschikte persoon die beschikbaar is gedurende de periode. Ik heb nog niet eerder met deze (externe) freelancer gewerkt, maar hij heeft een heel degelijk portfolio en de nodige relevante ervaring, ook wel een hoog uurtarief. Vraag is echter hoe ik dat nu het beste organiseer. Ik zou dan een kleine commissie (bijvoorbeeld 10%) kunnen nemen en hem via mijn bedrijf uitbesteden vermoed ik? Brengt dit niet het gevaar met zich mee dat bij een volgende gelegenheid ze elkaar rechtstreeks gaan contacteren i.p.v. via mijn bedrijf, of misschien dat ze de samenwerking met deze externe freelancer verkiezen (senior profiel) i.p.v. met mijn eigen medewerker/bedrijf (junior profiel). Moet er hierover best iets in het contract opgenomen worden of hoe gaat dit meestal in zijn werk? Alvast bedankt om hier jullie visie op te willen geven, aangezien deze manier van werken nieuw is voor mij (normaal worden de projecten altijd volledig op het eigen kantoor door de eigen medewerkers uitgevoerd).
  7. Interessante insteek Linda. Het is wel zo dat ze de ingebruikbname van een ander (commercieel) pakket aan het overwegen zijn (in tegenstelling tot de open source oplossing die momenteel wordt gebruikt). Nu is het, zoals hij zelf vertelde, best mogelijk dat wij nog steeds voor de implementatie hiervan zouden instaan (in het verleden hebben we ons namelijk ook al het open source pakket en hun intern CMS systeem eigen gemaakt). Ook blijven ze telkens binnende zelfde programmeertaal werken, waarin wij dus erg bedreven zijn, en hier gaan ze zeker ook niet van afstappen. Maar ik weet dus inderdaad niet of het geen "excuus" is. Ik wel wel de dat de huidige medewerkers erg tevreden zijn over de dienstverlenging qua flexibiliteit, prijs/kwaliteit. Blijkbaar hebben ze dit zonder dat ik het wist zo ook zelfs gecommuniceerd naar de nieuwe manager toe, en is er zoals hij zelf stelde wel wat "credit" opgebouwd doorheen de jaren. Ik weet ook niet of de kenmerken die ons nu sterk maakt (flexibiliteit, prijs/kwaliteit) nog wel in voldoende mate behouden kunnen worden indien er een samenwerking aangegaan zou worden met concullega's?
  8. De kans dat de grote klant vertrekt is reëel (maar ook niet zeker aangezien de interne medewerkers zeer tevreden zijn en ook houden van de flexibele aanpak) - deze klant vertegenwoordigt een groot gedeelte van onze omzet (ruwweg de helft).
  9. Ik zat toevallig recent ook samen met een groter IT bedrijf (50+ medewerkers) met basiskennis van de gebruikte technologie. Zij zouden het eventueel wel zien zitten dat wij ons aan hen zouden kunnen "vasthaken" op een gegeven moment, om naar de klant toe meer continuïteit te kunnen garanderen. Nu lijkt het mij niet evident om hier goede afspraken over te maken en ik vraag mij ook af in hoeverre deze in deze fase al gemaakt zouden moeten worden. Verder lijken mij zo een aantal voordelen die je als kleine speler hebt (flexibiliteit, direct, persoonlijk, ...) deels verloren te kunnen gaan? Ook naar prijsmodel en service afspraken toe, lijkt mij dit heel wat te zullen doen gaan veranderen (langs de andere kant staat er natuurlijk een prijs tegenover continuïteit veronderstel ik...)
  10. Inderdaad hetzelfde onderwerp, maar ik probeer het hier iets simplistischer en meer to-the-point voor te stellen (los van de afhankelijksheidskwesties die mogelijk minder relevant zijn).
  11. Het gaat over diensten in de IT sector (webdesign implementatie diensten op basis van open-source software). Het grootste risico dat hij heeft is wat er gaat gebeuren als er mij als zaakvoerder, en vast contactpunt voor de klant, iets overkomt.
  12. Ik heb sinds verschillende jaren een groot bedrijf als vaste klant (ik was in de beginfase een eenmanszaak maar heb intussen ook iemand anders vast in dienst genomen). Zopas is er in het groot bedrijf echter een nieuwe manager gekomen. Hij vindt continuïteit belangrijk dan de vorige manager en had eens graag besproken hoe ik deze zo goed mogelijk kan garanderen. Voor de rest is het bedrijf tevreden van de diensten, op alle gebied. Weet iemand hier uit ervaring hoe ik dit het beste kan aanpakken, met zo min mogelijk kans om de klant te verliezen uiteraard. Ik ben er verder rotsvast van overtuigd dat wij de beste oplossing zijn voor het bedrijf, desondanks de beperkte grootte van mijn bedrijf.
  13. Wordt dit laatste voorstel echt zo uitgevoerd in de praktijk? Geeft dat ook geen idee aan het grote bedrijf om dan maar ineens met de concurrent (met mogelijk meer resources aan boord) verder in zee te gaan? Nog andere suggesties?
  14. De kleinere klanten zijn zeker niet op dergelijke manier afhankelijk van mij. Verder is er echt wel een lange termijn visie aanwezig om het bedrijf stilaan verder uit te bouwen met een aantal extra vaste personeelsleden e.d. meer (ikzelf ben nog geen 30). In de verre toekomst zou een overname dan zeker tot de mogelijkheden behoren, waarbij alles inderdaad overgedragen zou kunnen worden, maar dat is op korte termijn zeker en vast geen doelstelling. Dat de klant zelf failliet gaat is haast onmogelijk (zitten in een erg specifieke sector.. ook een overname is zeer onwaarschijnlijk). Desalniettemin klopt het dat ik dan een groot deel van mijn business kwijt zou zijn, maar dat zou ook veel extra ruimte en tijd geven om op nieuwe klanten te kunnen focussen, dus daar maak ik mij niet al te veel zorgen over. Ik zou dus hoofdzakelijk moeten zien te beantwoorden hoe ik de continuiteit kan blijven garanderen op de langere termijn veronderstel ik. Ik dacht hierbij o.a. aan de volgende punten: - transparante bedrijfsstructuur (alle medewerkers zijn heel goed op de hoogte van alle projecten) - basis documentatie aanwezig (zal nog verder uitgebreid worden om risico's verder te beperken en te zorgen dat de aanwezige bedrijfskennis zo min mogelijk bij 1 persoon aanwezig zou zijn) - doelstelling om bedrijf verder uit te bouwen met een aantal extra medewerkers de komende jaren - ... Verdere suggesties?
  15. Aangezien het een groot bedrijf is, moet er als externe leverancier heel wat kennis van de interne processen worden opgebouwd. Naast het open source product, hebben ze ook een eigen CMS systeem, dat nog in gebruik is. De leercurve voor een nieuwe leverancier is bijgevolg hoog. Verder is het zo dat het over een open source product gaat waarvan momenteel in het algemeen weinig kennis en expertise aanwezig is. De hosting staat bij een externe partij, maar ook daar zijn er tal van procedures te volgen, die een nieuwe leverancier zich niet zomaar eigen kan maken. Vandaar dat ze niet zomaar zullen switchen vermoed ik, maar er is een nieuwe manager die in tegenstelling tot de vorige een beetje verveeld zit met de grootte van ons bedrijf. Hoe kan er gegarandeerd worden dat er een goede opvolging mogelijk is, dat zij in het slechtste geval niet vast komen te zitten? Deze risicofactoren zouden ze graag in kaart gebracht zien, met hierbij mogelijke oplossingen, maar de huidige structuur van ons bedrijf blijft momenteel een achillespees lijkt mij, ondanks de vele voordelen die een klein bedrijf ook kan bieden.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept