Hoi Yvonnitos,
Het begint met het benaderen van vooral de juiste blogs. Alleen blogs die voor jou de juiste doelgroep aanschrijven en/of die jou nieuwtje als (misschien) wel nieuwswaardig zien.
Je kunt ze natuurlijk extra triggeren door wat te beloven, een promotiecode of iets dergelijks. Maar ik vind het dan wel weer gelijk minder onafhankelijk/objectief, wat natuurlijk voor de inhoud van het bericht juist weer heel goed kan zijn ;)
Voordat je ze benadert is het erg belangrijk om over een goeie tekst na te denken. Ga er "even" voor zitten en benader het in de eerste plaats op een creatieve manier, zodat je ook gelijk een bepaalde mate van onderscheidenheid over brengt. Wellicht is het dan een stuk interessanter voor een blog om er dan een stukje op te baseren.
Ik heb laats met een collega-ondernemer een zogenaamde App (ik zal niet zeggen welke) ontwikkeld en die met bovenstaande punten gepromoot. Gevolg was dat we met de juist hits (publicititeit via blogs) binnen 2 dagen al meer dan 500 downloads hadden en hoog genoteerd stonden in de relevante lijstjes, met alle bijkomende voordelen van dien.
Belangrijke boost was een vooraanstaand blog, waarbij ik moet vermelden dat het nog niet eens een bijzonder positief stukje was, maar wel duidelijk persoonlijk gekleurd. Dus iedere lezer kon hier goed zijn of haar oordeel op baseren en bepalen of ze behoefte hadden om op z'n minst te kijken of het wat is.
Als je graag wil weten welk bericht we de deur uit gedaan hebben moet je me maar even pm-en.
Onder deze link is het artikel te vinden: http://bit.ly/ctIPvR Het illustreert misschien wel aardig hoe het zou kunnen en wat een direct en indirect gevolg kan zijn.
@mod: als het niet mag, mag je het gelijk weer weghalen.
Post of Online is ook een goeie vraag. Het is natuurlijk wel zo, dat online veel makkelijker en bovendien sneller verspreid. En het vijver-rimpel-effect is bovendien veel groter, omdat er een lagere drempel is.
Uiteindelijk bevindt je business zich ook in online omgeving, dus het lijkt mij dat er al snel genoeg argumenten zijn om voor voor een online benadering te kiezen. Als ondernemer maak je via de post misschien nog wel eens kans bij de KvK.
Verder: het staat los van het genereren van publiciteit, maar een webshop is natuurlijk op ontzettend veel andere (betere) manieren te promoten. Uiteindelijk gaat het je natuurlijk vooral om het aantal conversies en daar is dit een onderdeel van wat niet direct zoveel oplevert. Op de lange termijn is het echter wel een wezenlijk onderdeel.
Veel succes en als je nog ideeën hebt; gooi ze er maar eens in...
Gr.Tom