Jump to content

Rono

Junior
  • Content Count

    6
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • You are:
    ondernemer in spe
  • What age group do you belong to?
    51 >
  • You are primarily interested in:
    innovatief onderneme
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa
  1. Ik zou graag willen weten hoe voor ons de verantwoordelijkheden zijn verdeeld en welke verzekeringen waar nodig zijn. Onze situatie is als volgt. We hebben een stichting opgericht om het dansen van kinderen met mensen met dementie te bevorderen. Onze stichting heeft nauwe banden met de koepelvereniging voor onze dansstijl. We hebben een projectplan geschreven om deze intergenerationele dansvorm in Nederland verder te stimuleren en fondsgelden hiervoor verkregen. Vanuit onze branche zijn een flink aantal docenten geïnteresseerd om hier invulling aan te geven, desnoods op vrijwillige basis. De volgende werkwijze ontstaat nu: - Dansdocenten zoeken bij hun in de buurt naar instellingen die mee willen doen en maken daarmee afspraken. - Ze brengen vervolgens onze stichting op de hoogte en wij gaan op zoek naar een fondsbijdrage voor de betreffende locale situatie. - Na toekenning worden afspraken met de school en zorginstelling door de docent bevestigd voor het geven van enkele voorbereidende dansworkshops in deze instellingen en enkele dansworkshops samen. Bij alle workshops dient een verantwoordelijke begeleider van de school en de zorginstelling aanwezig te zijn. De workshops vinden plaats in de locaties van de instellingen. - De dansdocent krijgt een deel van de fondsbijdrage. Het resterende deel is voor de werkzaamheden van de stichting. - In sommige gevallen is er een potje bij een instelling waar de docent nog iets extra's uit krijgt. Mijn vraag is hoe wij deze situatie het best kunnen schematiseren zodat eea voor iedereen eenvoudig, veilig en transparant kan plaats vinden.
  2. Geachte forumleden, Ik ben voorzitter van een non-profit stichting. De activiteiten van de stichting spelen zich af in relatie tot het medische beroepsveld. Ik heb daar (nog) geen kaas van gegeten. Ik zou een opleiding willen volgen om mij te verdiepen in het medische terrein waarop de stichting zich begeeft. 1. Kan ik de kosten van deze opleiding bij de stichting in rekening brengen? 2. Zo ja, geldt dit ook voor mogelijke reis- en verblijfskosten? Hartelijk dank voor uw deskundige advies.
  3. Beste Pieter, Dank voor je reaktie. Even over puntje 3. Kan ik niet alleen aandeelhouder zijn van de BV en er geen werkzaamheden in verrichten? Dat doet immers mijn compagnon. Ik dacht zelf een eventuele winst dan of op te potten in de BV of naar mijn stamrecht BV toe te sluizen. Als ik het richting mijn eenmanszaak breng ben ik, zoals gezegd, bang mijn startersfaciliteiten mis te lopen. Ik weet niet precies hoe dit zit of hoe ik dit mag/kan regelen?!? groet, Ron
  4. Beste forumleden. Ik heb onlangs, samen met een partner, vanuit een ideële overweging een non-profit stichting opgezet. Er lijkt veel belangstelling voor onze ideëen te bestaan en er gaan inkomsten komen uit enerzijds consultancy/projectmanagentwerk en anderzijds uit de levering van concrete fysieke producten. Ik zit in een WW-uitkering en mag een eigen bedrijf opzetten. Mijn eenmanszaak gaat straks de consultancy/projectmanagementuren factureren aan de stichting. Met deze inkomsten kan ik mijn uitkering beëindigen en in mijn levensonderhoud voorzien. Ik laat uiteraard mijn bestuursfunctie vallen. Betreffende de fysieke producten denken mijn partner en ik eraan deze te leveren aan de stichting vanuit een gezamenlijk opgezette BV. Als starter wil ik graag gebruik blijven maken van de startersfaciliteiten waar ik met mijn eenmanszaak aanspraak op mag maken. Ik heb mogelijke inkomsten uit de gezamenlijke BV dan niet direct nodig. Mijn partner zal hier wel wat uithalen. Nu mijn vragen: 1. Zijn jullie het eens met de keuze voor een gezamenlijke BV? 2. Hoe ontstaat de waardeopbouw in de BV? Is dat enkel doordat de aandelen mogelijk meer waard zijn bij verkoop? 3. Kan de BV winst aan mij uitkeren of misschien aan mijn stamrecht BV zonder dat ik mijn startersfaciliteiten verlies? Ik ben benieuwd naar jullie inzichten en dank bij voorbaat.
  5. Ik zit me nu te bedenken. Is het mogelijk dat ik zowel de consultancy-dienstverlening als deelname aan de werk BV onderbreng in mijn eenmanszaak? De eenmanszaak factureert dan aan de werk BV en schrijft facturen aan klanten van de consultancy-activiteiten, ik blijf de startersopties benutten, de stamrecht BV blijft buiten beeld en er is geen claim op basis van een salaris van 40.000 die ik als starter nog niet kan dragen. Zou dit de oplossing zijn?
  6. Allereerst mijn complimenten voor dit forum. Ik heb al heel zinvol zitten grasduinen. Er is veel te vinden voor startende ondernemers zoals ik. Binnenkort stopt mijn arbeidsrelatie met mijn huidige werkgever. Ik kom in een uitkering terecht, waar ik weer snel uit hoop te zijn en ga ik voor het eerst ondernemen. Het geld dat ik krijg uit mijn afvloeiingsregeling komt terecht in een stamrecht BV, waarvan de statuten ruim zijn opgesteld. Nu heb ik 2 initiatieven waar ik mee aan de slag ben. Allereerst een specifieke consultancy-dienstverlening, waar op dit moment interesse voor wordt getoond. Deze dacht ik in een eenmanszaak verder uit te werken. Een tweede is een internetdienstverlening, waarvan het oorspronkelijke idee van een nieuwe partner komt. Hij heeft al enkele werk BV´s en een holding. We zijn nu bij 2 adviseurs wezen praten, maar ik krijg nog niet goed grip op de beste juridische structuur voor ons. Eerst werd daarvoor de VoF geadviseerd. Nu lijkt een gezamenlijke werk BV het beste. Eerst zou ik in loondienst gaan als DGA met 50% aandelen en mijn partner, die later zijn inbreng zal terugbrengen, enkel 50% aandeelhouder. Nu lees ik bij jullie dat het declareren van management fees vanuit de holding- of stamrecht BV erg interessant is. Daarnaast leer ik op dit forum dat de fiscus vanaf de start van de nieuwe BV 40.000 als salaris gaat zien en dat die claim voor mij al of in de werkmaatschappij neer zal komen of in mijn stamrecht BV. Het zijn dus allemaal startende initiatieven en ik weet nog niet wat er als beste uit de bus gaat komen. Alle twee zou heel mooi zijn. Eén van de twee is ook goed, maar hoe stel ik dan veilig dat ik gebruik kan maken van mijn gunstige fiscale voordelen als starter? Ik ben erg onzeker geraakt en zou graag de inzichten van dit forum willen lezen. Mijn hartelijke dank.

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept