Jump to content

Orthen

Junior
  • Content Count

    23
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    51 >
  • You are primarily interested in:
    internationaal onder
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa
  1. Wanneer een exporteur jou wil laten geloven dat aan import uit China geen kosten zijn verbonden, moet je dubbel op je hoede zijn. Als je geen ondernemer bent, kun de de BTW niet meer terugvorderen. Dus eerst inschrijven bij de KvK en melden bij de belastingdienst. Nagaan of de goederen voldoen aan EU eisen - navragen welke importheffing van toepassing is. Referenties opvragen over betrouwbaarheid van product en exporteur (is het een handelaar of fabrikant). Niet ingaan op C&F aanbiedingen, maar goede afspraken maken met een Nederlandse vervoerder (bijv. Schenker)
  2. Afgelopen week ontving ik een 20ft container uit China. Deze keer ben ik met Schenker in zee gegaan en voor de eerste keer kwam de totale rekening exact uit op de calculatie die ik zelf had gemaakt. Ik heb Schenker gevraagd om van door-to-door aan te bieden en op deze manier ontloop je allerlei partijen die ook een graantje willen meepikken. Ik kan iedereen aanraden om het op dezelfde wijze aan te pakken.
  3. Bedankt voor je uitleg over de code 902300000 - De omschrijving : Modellen, bestemd voor tentoonstellingen. - klopt Nu afwachting welk tarief hier op wordt losgelaten.
  4. De oplage is 15 waarvan ieder model genummerd - De denker van Auguste Rodin is immers ook meerdere keren gegoten. Op zich is het hoge BTW tarief niet onoverkomelijk omdat de klanten overwegend de BTW weer verrekenen. Invoerrechten zou natuurlijk wel wat schelen.
  5. De gehanteerde taric code dekt inderdaad niet de lading; echter ik kan nergens een code vinden welke wel van toepassing is. Replica's als kunst komen in het rijtje niet voor en ik zie niet in waarom een handgeschilderd doek uit China wel kunst is en dit niet. Misschien toch de douane om advies vragen ?
  6. Dank voor het meedenken Op de factuur gebruiken ze deze tarief code: HTC: 9023-00-000 handcrafted ship model Ik mag aannemen dat in Rotterdam dezelfde regels zouden moeten gelden als in Felixstowe. Omdat de vervoerder (Schenker in mijn geval) de aangifte verzorgt, zou deze dus moeten bepalen wat wel en wat niet wordt belast met 4,5% invoerrechten, of komt de douane altijd of steekproefsgewijs controleren? Ik heb in ieder geval mijn expediteur foto's laten zien van de inhoud om te voorkomen dat er misverstanden gaan ontstaan. Ik twijfel of ik de douane ook van tevoren moet inlichten omdat ik vrees dat hun standaard respons afwijzend zal zijn en daarna in een uitputtende woordenstrijd belandt over welles en nietes. V.w.b. de BTW bij invoer is het belang dat dit met 6% wordt belast opdat de uiteindelijke prijs voor de particulieren enigszins binnen de perken blijft en dat het product als kunst wordt gekwalificeerd.
  7. Binnenkort wordt een 20ft container geleverd met zeer kostbare handgemaakte scheepsmodellen van halverwege vorige eeuw. Mijn collega in Engeland krijgt hiervoor vrijstelling van invoerrechten (handcrafted art). In Nederland geldt - nog steeds - een laag BTW tarief voor kunst. De omschrijving van wat wel en wat niet onder de noemer 'kunst' valt, is niet 100% overzichtelijk - Ik vermoed dat dit valt onder verzamelobjecten met geschiedkundige waarde. Let wel; dit zijn artikelen met een waarde van meerdere duizenden euro's, bestemd voor musea, bedrijven en vermogende partculieren. Heeft iemand enige ervaring met de afhandeling van dergelijke producten?
  8. Ik laat een aantal erg kostbare schaalmodellen vervaardigen in China. Een collega in Engeland doet dat ook en importeert deze goederen als kunstartikelen, welke zijn vrijgesteld van invoerrechten. Omdat mijn artikelen het predikaat museumkwaliteit glansrijk doorstaan, kan ik er dan van uit gaan dat de vrijstelling ook voor mijn producten gaat gelden? Ik mag toch aannemen dat de criteria voor de gehele EU hetzelfde zijn.
  9. Bij CIF aanbiedingen vanuit China zijn de z.g. kickbacks aan de orde van de dag. De leveranciers krijgen de CIF kosten als bonus van de vervoerders en de klant krijgt de kosten bij aankomst nog eens op zijn bord, verpakt in allerlei bijkomende kosten. Hiervan geleerd hebbende, was mijn volgende zending FOT, als afgesproken met mijn expediteur in R'dam. Hierop hadden de Chinezen weer het volgende bedacht. Ik moest export licentiekosten betalen en extra controle kosten voor batterijen (welke overigens niet bij de zending zaten) van totaal 600 dollar. Dus kwaad weggelopen bij Cleve en aangeklopt bij Schenker. De laatste heeft eigen mensen in Shenzen dus dacht ik dat zit wel goed. Voor wat betreft de gemaakte afspraken in Rotterdam was alles prima geregeld tot ik de FOB kosten van 1300 euro onder mijn neus kreeg. Dankzij vooraf gemaakte afspraken ging dit feest niet door. Schenker was zelf beduust van deze kosten voor 20 km transport. Mijn advies luidt: Maak waterdichte afspraken (vaststellingsovereenkomst) met de vervoerder over ALLE kosten welke met de transactie zijn gemoeid. Gebruik een bekende expediteur met eigen kantoren in de steden waaruit de goederen vertrekken.
  10. Ik sta op het punt om 2,5 cbm aan spullen vanuit Shenzen te importeren per schip. Volgens mijn expediteur kan dit op zijn voordeligst door ex whse aan te vragen omdat bij een CIF levering de commissies aan de ontvanger worden doorberekend. Wat schetst mijn verbazing? De kosten om deze 2,5 cbm naar het schip te brengen bedragen bijna 500 USD terwijl mij is verzekerd dat de FOB tarieven verwaarloosbaar laag zijn.
  11. Dit is een aardig initiatief, maar zoals hier vaker wordt aangehaald, zijn de goederen dikwijls onderling zo verschillend dat ze beter niet in dezelfde container kunnen worden verscheept. Ondanks dat, is een intermediair voor beginnende kleine importeurs wel nuttig. Naar aanleiding van mijn verhaal op het forum, heeft Cleve & Zn, contact met mij gezocht. Hierbij werd mij geadviseerd om de gehele logistiek aan hen over te laten of FOB te laten leveren; echter in geen geval C&F/CIF. Mijn vorige zending bestond uit een partij RC zeilboten en voerboten die ik tegen de laagste prijs kan aanbieden. Ik heb mijn spullen dan ook binnen een half jaar weten te verkopen. Toch is het zaak om met dit soort dingen op te passen en niet iets te verkopen waar je helemaal geen verstand van hebt. Het blijft Chinese makelij en er is altijd wel iets stuk. Klanten hebben recht op een goed product, ook al wordt het voor een spotprijs aangeboden.
  12. @Mike532 Het zou ongetwijfeld helpen om ook voor de aanbieders van chinese producten een rating systeem op te zetten. Al is het maar om collega's te waarschuwen met wie ze beslist NIET in zee moeten gaan. Het internet biedt bij uitstek deze mogelijkheid.
  13. @Karci Ik exporteer al twintig jaar goederen naar Brunei - altijd per express B/L - dat van die releasebevestiging is mij niet bekend. Vroeger ging zo'n B/L mee in de captain's mail - hoe dat tegenwoordig gaat, weet ik niet. Het grote voordeel van deze wijze van export is dat je als verscheper een B/L pas na een week of langer in je bezit hebt. Het schip is dan al onderhand op de plaats van bestemming en rest je dus niets anders om de papieren per DHL naar de klant te sturen. Ik vind overigens die zeevracht van 76 dollar/MW nogal afwijken van de 15 dollar die ik een half jaar geleden kreeg aangeboden. De omstandigheden lijken mij de laatste maanden nier veel veranderd. Een goede realtie met een vaste verscheper in NL heeft zeker een voordeel. Desondanks wordt in de vervoerswereld een carte blanche vroeger of later gebruikt om je als trouwe klant een hoger tarief te berekenen. In een sleepende rechtzaak heb ik ooit mijn gelijk weten te halen, echter de advocaatkosten waren niet mals. Met import heb ik pas enkele maanden van doen en na mijn eerste bevindingen vind ik dat er eigenlijk een site zou moeten zijn waar alle vervoerders door hun klanten kunnen worden beoordeeld op prijs en kwaliteit.
  14. Als ik alle aanbiedingen naast elkaar leg kom ik slechts tot de conclusie dat hier sprake is van volstrekte willekeur. AANBIEDING WORLD FREIGHT LOGISTICS 13.07.2009 LCL zeevracht zendingen ex. Shenzhen, China – Rotterdam : Zeevracht LCL Usd 15,- w/m tevens minimum Lossingskosten Euro 65,- p/ton of Euro 26,- p/cbm Minimum Euro 65,- Terminal handling charges Euro 18,- w/m tevens minimum Laat volgen Euro 78,- p/Bill of Lading ISPS/Eco tax Euro 12,50 p/Bill of Lading Import fee Euro 15,- w/m Minimum Euro 60,- Handling Euro 38,50 p/Bill of Lading Inklaren Euro 65,- p/inklaring Eventueel extra post Euro 17,50 p/artikel AANBIEDING EMBASSY FREIGHT 14.07.2009 Zeevracht FOB Shenzen - CFR Rotterdam Usd 15,- m/w (Usd 45,-) Lossingskosten Eur 60,- per Mt (ook min) ÓF Eur 24,- cbm THC toeslag Eur 19,- m/w (ook min) Laat volgen Eur 75,-/BL ISPS, milieuheffing Eur 12,-/BL Inklaring (excl. Invoerrechten, BTW) Eur 55,-/HS code (o.b.v. directe vertegenw.) Extra HS code Eur 15,-/HS code Import Service Fee Eur 15,- m/w (min Eur 60,-) Administratie kosten Eur 35,-/BL Totale kosten Usd 45,- + Eur 366,-
  15. @Karci Loadport is Shenzen CIF Rotterdam USD 537,14 = euro 395,00 Kosten Cleve & Zonen BV Admin/DO fee 92,50 Eco tax 8,50 Isps fee 4.00 Lcl charges 156,00 Un/re-loading 224,00 import service fee 140,00 Cisf 52,88 inklaren 80,00 extra artikelen 1x 17,50 Kosten - zelf afhalen Logistic Centre Rotterdam BV (= onderdeel van Cleve & Zn) 97,35 alles bij elkaar 1267,73 (zelf afgehaald)
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept