Jump to content

jckoenen@gmail.com

Senior
  • Content Count

    30
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    anders
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    46-50
  • You are primarily interested in:
    juridische en fiscal
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    belastingdienst
  1. Piete en Jan hebben een VOF een tijdje terug gekocht en de inventaris over genomen en 15.000 aan goodwill betaald Over die goodwill is afgeschreven maar er resteert nog een goodwill van 10.000 Jan trekt zich terug en Piet verkoopt de boel aan zijn twee zoons die samen ook een VOF gaan beginnen. Balans na afschrijvingen: Activa: Goodwill 10.000 Inventaris 5.000 Voorraad 7.000 Passiva Crediteuren 13.000 Kapitaal Jan 0 Kapitaal Piet 10.000 De zonen van piet nemen het boeltje over voor:30.000 en richten een nieuwe VOF op. De journaalpost: Debiteuren 30.000 Aan goodwill (oude goodwill) 10.000 Aan inventaris 5.000 Aan vooraad 7.000 Aan bijzondere baten en lasten 8.000 (de nieuwe goodwill) Jan is het afgelopen jaar boos weg gelopen. Hij wilt niets meer hebben uit de opbrengst. Zoek het maar uit riep hij tegen piet ;) Na boeken resultaat staat er op balans Activa Debiteuren 30.000 Passiva Crediteuren 13.000 Kapitaal Jan = 0 Kapitaal Piet = 17.000 Om van de crediteuren af te zijn boeken ze ook nog Crediteuren aan Kapitaal voor 13.000. Mijn vragen is inzake de crediteuren. Vader Piet moet dus de oude crediteuren gaan betalen. De zonen blijven de zelfde crediteuren houden maar zijn dus niet aansprakelijk voor de oude schulden. Dit vind ik vreemd want als pa niet betaald ... Nu heb ik het over een Pa die het aan zijn zonen verkoopt. Dit kan dus ook gebeuren als als er wordt verkocht aan een onbekende koper. Gaat bovenstaande goed? Is het normaal dat dit zo wordt geboekt?
  2. Je kan als ondernemer inloggen bij belastingdienst met je nl nummer + wachtwoord. Daarna kan je het programma voor zakelijke aangiften downloaden. Hier kan je ook de gegevens van partner invoeren. Dus 1 programma nodig. (Ik zal wel iets over het hoofd zien, joost heeft meestal gelijk 8)
  3. Ik heb het over een bakker. Ze waren samen een VOF begonnen met een winkeltje. Ik wil die hardwerkende bakker graag helpen. De IB moet de deur uit en hij heeft de cijfers ook nodig voor de studiefinanciering toeslag van z'n kids.
  4. Alles is betaald. De boekhouder weigert om alles mee te geven aan één van de twee vennoten. Hij staat er op dat beide vennoten zich melden op zijn kantoor waarna ze samen moeten tekenen voor ontvangst. (De andere vennoot is verhuisd naar het buitenland en ze hebben een beetje ruzie ..) Argument van de boekhouder is dat hij bang is dat de andere vennoot later langs komt om de boekhouding op te halen. (Dit is, in mijn ogen, een belachelijk argument) Dit moddert al maanden. Nu moet ik de aangifte doen van één van de vennoten en ik heb de cijfers niet. Wat moet ik doen ? (Er is geen geld en tijd voor een rechtszaak) Kan ik die boekhouder aansprakelijk stellen voor alle gevolgen ? (Boetes voor te laat indienen aangifte inkomstenbelasting? Misschien moet ik zijn inkomen als vennoot gaan schatten ?) Ik zal de reacties via knippen/plakken doorsturen naar die, vorige, boekhouder.
  5. Heb je hier een url-link naar toe ? http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/werkruimte/ Bij de vraag "heeft u een zelfstandige werkruimte" staat een vraagteken ... en als u daar op klikt: Een werkruimte is zelfstandig als deze duidelijk is te onderscheiden door uiterlijke kenmerken. Bijvoorbeeld door: een eigen opgang of ingang andere voorzieningen in de werkruimte, zoals eigen sanitair (toilet en watervoorziening) De werkruimte zou u ook als zodanig kunnen verhuren aan bijvoorbeeld een onbekende. Vervolg van de rekenhulp: Om vast te stellen of u recht hebt of aftrek van kosten voor een werkruimte, krijgt u een aantal vragen over uw situatie. Klik op het vraagteken voor extra informatie. Let op! Het is mogelijk dat uw situatie niet voorkomt in dit hulpmiddel. Vraag dan advies aan uw fiscaal dienstverlener (boekhouder of adviseur). Hebt u een huurwoning of een koopwoning? Bent u getrouwd of woont u samen? ja nee Bent u zelf voor 100% eigenaar van de woning? ja nee Is uw partner ook ondernemer? ja nee Hebt u een zelfstandige werkruimte? Let op! Lees de toelichting. ja nee (jk: zelfstandige werkruimte is werkruimte die je kunt verhuren; eigen opgang, sanitair, water) Gebruikt u uw woning voor meer dan 10% voor uw onderneming? Let op! Lees de toelichting. ja nee Maak uw keuze Resultaat U hebt geen recht op kostenaftrek U rekent uw pand tot uw privévermogen. Dat betekent voor u: • Uw hele pand hoort tot uw eigen woning (box1). • U kunt de rente van leningen voor het hele pand aftrekken volgens de regels van de eigen woning (box 1). • U kunt de kosten van de werkruimte, inclusief de inrichtingskosten, niet aftrekken. Tot deze kosten horen: energiekosten, behang- en schilderwerk, stoffering en aanwezige inventaris (bureau, kast, lamp). Het gaat hier dus om bedrijfsruimte bij eigen woning. Iemand met 2e pand die dit pand voor 50% verhuurd aan een ander bedrijf en 50% voor z'n eigen bedrijf als werkplaats gebruikt ga ik deze activeren. Ik verwacht meer voordeel te halen door de energiekosten, inrichtingskosten te behalen dan een eventuele waardestijging .. gaat kosten. Ik ga dus 50% activeren. Het verhuurde gedeelte aan andere bedrijft blijft dus inkomsten uit box 3 en dus onbelast . Akkoord!?
  6. http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/de_kleineondernemersregeling_ob2011z13fd.pdf Onder hoofdstuk 5.4 staat een raar voorbeeld: "Het andere pand verhuurt hij voor € 12.000 per jaar met optie voor belaste verhuur. Hierover moet de ondernemer € 2.280 btw betalen. De aftrekbare voorbelasting op de onderhoudskosten van het pand is € 680. Voor dit pand heeft hij geen recht op de vermindering voor kleine ondernemers. De btw op dit pand telt niet mee bij het berekenen van de vermindering" Hij verhuurt het ene pand waar hij zelf een winkel in heeft... Vraag 1: Is dit de reden dat hij voor andere pand geen KOR mag claimen? Vraag 2: als men een eenmanszaak begint krijgt men een NLxxx inlognaam+wachtwoord. Als men nog een eenmanszaak begint krijgt men per ondernemer een NLxxx inlognaam+wachtwoord? (Per eenmanszaak kan men een btw-nummer krijgen toch .. sofinummer.B01, B02 etc) Zo zou dus een ondernemer die ook een pand heeft voor de verhuur en die hij aan zichzelf wilt verhuren dus twee eenmanszaakjes kunnen oprichten. Bedrijf 1 is "BlijMetKorRegeling" Bedrijf 2 is "IkdoeHetWerk" Bedrijf 1 stuurt bedrijf 2 ieder jaar een rekening van 7078+1345btw=8423 (het mag iets meer zijn i.v.m. de aftrek van btw op energiekosten e.d.) Bedrijf 2 draait goed en heeft geen recht op KOR. Mijn volgende vraag heeft meer te maken met de TBS (ter beschikking stelling) Het betreft hier een startende ondernemer die altijd in loondienst heeft gewerkt. Hij heeft al jaren een 2e pand in prive eigendom die hij voor 50% (onbelast) verhuurt en voor 50% prive gebruikt (Werkplaats) Het pand is altijd aangegeven in box 3. Als startende ondernemer gaat hij vooral zijn inkomsten genereren bij klanten. De werkplaats wilt hij gaan verbouwen en daarna gaat hij er ook in klussen waardoor hij nog meer inkomsten zal genereren. Als hij geen huur berekend aan zijn zaak, maar alleen de kosten van de verbouwing en energie ... Vraag3: mag het pand dan in box 3 blijven?
  7. In 2011 een verlies van 200 dus 200 debet op winstreserve toch!? (ipv credit) De boeking Balans, debet, te vorderen vpb 20,00 V&W , credit, retour te ontvangen vpb voorgaande jaar 20,00 vind ik heel mooi. Nu ook nog de boeking inzake de winstreserve van 2010 Balans, debet, Winstreserve 80 V&W, credit, afboeking winstreserve 2010 Door bovenstaande boekingen wordt het verlies in 2011 -200+20+80 en dat is dus -100 Dit wil ik niet ;-) Ik ben weer terug bij af ;-) Ik wil in aangifte vpb zien dat ik in 2011 een verlies heb van 200. Hierna kan ik deze laten verreken met de winst van 2010 en dan blijft er op dat overzicht een resterend verlies van 2011 open staan. Ik wil wel dat er op de eindbalans van 2011 komt te zien Activa: Nog te ontvangen vpb 20,00 inzake 2010 Passiva Kapitaal 18.000 Winstreserve 500-200-80=220 Vermogen is dus 18.220 versus 18.500 in 2010. Dit geeft een fiscale verliest van 280 Nu ben ik weer terug bij af ;-) Ik laat het allemaal weer ff zakken, ik snap het nog steeds niet ;-)
  8. Dit zou beteken dat de winstreserve op eindbalans van 2011 niet overeen komt met de beginbalans van 2012, toch? Daar heb ik me toch een hekel aan ;-) Bij aangifte 2012 moet ik dan aanvinken dat er een verschil zit tussen eindbalans 2011 en beginbalans.2012 ... Daar heb ik me toch een hekel aan ;-) En moet ik dan die vordering van 20 euro vpb, inzake 2010, dus ook niet op eindbalans 2011 zetten? Daar heb ik me toch een hekel aan ;-)
  9. Het gaat bij mij nog niet goed ;-) In 2010 een winst van 100,00 Te betalen vpb=20 en de winstreserve wordt verhoogd van 420 naar 500 De balans per 31/12/2010 is dan Activa: Bank 18.520,00 Passiva Kapitaal gestort 18.000 Winstreserve 500 Te betalen vpb 20 Het vermogen op 31/12/2010 is dus 18.000+500 = 18.500 Stel dat men in 2011 een verlies maakt van 200,00.. Op de eindbalans moet komen te staan: Kapitaal gestort 18.000 Winstreserve 500-200(verlies2011)-80(winst 2010)=220 want bij de aangifte vpb mag men het verlies verrekenen met de winst van het voorgaande jaar. Ook krijg ik in 2012 de 20 euro vpb, die ik in 2011 heb betaald, inzake 2010 terug. Op de balans per 31/12/2011 moet dus ook nog komen te staan die vordering van 20 vpb Bij de aangifte vpb heb ik dan een probleemje ;-) Het programma zegt dat het fiscale verlies in 2011 is 18.220-18.500=280 (vermogen 31/12-vermogen 1/1) Ik heb maar voor 200 euro bonnetjes. Ik weet niet hoe ik die post inzake 2010 moet boeken/opnemen in aangifte vpb. Balans: Te vorderen vpb 20,00 inzake 2010 Balans: Winstreservering 80.00 inzake 2010 V&W : a/bijzondere baten 100,00 want hierdoor gaat mijn verlies van -200 naar -100. Wat doe ik fout? Help ;-)
  10. Hay Joost, Ik weet niet waarom je de vraag stelt maar ik wil 'm graag beantwoorden. Ik ben een zzp-er. Naast programmeur doe ik ook wat boekhoudingkjes (eenmanszaken) en aangiften IB voor kennissen. Mijn vriendin heeft in 2006 haar zaak verkocht en toen is er een BV opgericht. De aangifte vpb en ib is in 2006 en 2007 gedaan door een accountant en dat ziet er goed uit ;-) Ik ben een type die graag wat wilt leren en ben daarom ben ik de cijfers van 2006 t/m heden aan aan het bestuderen. Ik struikelde een beetje over die winstreserve en verrekening met voorgaande jaar/jaren en vandaar mijn post. Ik ben blij met reactie van Marcel S. Hij bevestigde dat mijn vermoede klopte. Zijn tip om per jaar een rekening voor de vpb in grootboek op te nemen was zeer welkom. In mijn voorbeeld staat er dan in de boekhouding/grootboek 2007 Beginbalans: Te betalen vpb 2006 : 200 (20% over winst Betaalde vpb 2006: nihil Winstreserve: 800 Te betalen vpb 2007: nihil Betaalde Vpb 2007: nihil Eindbalans Te betalen vpb 2006: 180 (200-20) Betaalde vpb : 2006: 200 Winstreserve: 720 (800-80) Te betalen vpb 2007: nihil Beginbalans 2008 Te Betalen vpb 2006: 180 Betaalde vpb 2006 : 200 Te Betalen vpb 2007: nihil Winstreserve: 720 Bij een verlies in 2008, waarvoor 1 jaar carry-back geldt, zie je gelijk op de beginbalans dat je het verlies niet kan verreken met 2008 omdat er staat "Te batalen vpb 2007 is nihil" Kan dit nog makkelijker?
  11. Vind ik goede tip; voor ieder jaar van de vpb een aparte grootboekrekening Het verlies van 2009 mag ik dus verrekenen met de winst van 2006 (3jaar terug) Mijn journaalpost wordt dan: Vpb 20,00 (Balans, te vorderen) Winstrestserve 80,00 (balans) a/ Verlies 100 (V&W) Het verlies van 2008 ziet er prima uit zeg je. Deze kan ik dus niet verrekenen met de winst van 2006 en de vpb krijg ik dus niet terug; of ik moet in de toekomst winst gaan maken... en dan via carry-forward. Bedankt voor je antwoord. Ik dacht even -over 2007- dat ik de 20 euro vpb, moest opnemen in de resultatenrekening: (Verlies 2007 = 100,00 maar omdat deze verrekend kan worden met de winst van 2006 dacht ik dat ik de 20 euro vpb moest boeken als winst in de resultatenrekening. Hierdoor zou het verlies na vpb worden 100-20=80)
  12. Stel een BV begint in 2006 en maakt 1000 winst voor vpb. Laten we er van uitgaan dat: - Van 2006 t/m 2009 is de vpb 20%; dit maakt het wat makkelijker met rekenen. - In 2008 mag men een verlies verrekenen met 2007 (1jaar) - In 2009 mag men een verlies verrekenen over de afgegelopen 3 jaar. - Het resultaat na vpb boeken we op Winstreserve * In 2006 maakt men 1000,00 winst. De vpb=20% = 200,00 Journaalpost: Winst 1000,00 (V&W) A/ Verschuldige Vpb 200,00 (Balans) A/ Winstreserve 800,00 (Balans) * in 2007 jaar maakt met 100,00 verlies. Dit verlies mag men verrekenen met de winst van 2006 Op de aangifte vpb kan men aangeven dat deze verrekend moet worden met de winst van 2006 ? De belastingdienst past de aangifte 2006 aan en stort de 20 euro vpb terug op mijn rekening ? Journaalpost in 2007 Verschuldigde Vpb 20,00 (Balans; nieuw saldi : 200-20=180) Winstreserve 80 (Balans; nieuw saldi: 800-80=720 ? Klopt dit ? In 2008 maakt men weer 100,00 verlies. Dit verlies kan men niet verrekenen met voorgaande jaar want men mag maar 1 jaar terug.. Journaalpost in 2008 Winstreserve 100 (Balans; nieuw saldi: 720-100 =620) a/Winst (V&W) ?Klopt dit? In 2009 maakt men weer 100 verlies maar nu mag men 3 jaar terug .. Hoe moet dit geboekt worden? In 2010 maakt men 1000 verlies. Hoe moet dit geboekt worden bij carry-forwards?
  13. Ik heb ook een soortgelijke vraag bij een BV * Stel dat de BV is begonnen in 2006 en dus een winstreserve van 0,00 heeft * de bv keert geen winst uit dus de winst / verlies na vpb komt op de rekening WINSTRESERVE * stel dat de vpb van 2006 t/m 2010 =20% ; lekker makkelijk rekenen * stel dat het verlies van 2008 maximaal 1 jaar terug mag worden verrekend 1. Stel winst 2006 voor vpb is 1.000.00 De vpb is 200,00. Het resultaat na vpb is dan 800 en deze zetten we op de winstreserves 2. Stel verlies 2007 is 100,00 voor vpb Omdat dit verlies verrekend mag en kan worden met de winst van 2007 ... ?hierdoor wordt het verlies 100-20=80 ? (het kunnen verrekenen is een voordeel dus als winst op de resultatenrekening)? ?hierdoor wordt de winstreserve 800-80=720? ?Die 20 euro krijgen we van de vennootschapsbelasting, automatisch, terug door nieuwe aanslag over 2007? 3. Stel verlies in 2008 is 100,00 voor vpb Omdat het verlies van 2008 niet verrekend mag worden met de winst van 2006 ... ? op resultatenrekening 2008 hoef ik niet de 20.00 vpb te boeken want het is verlies en ik mag niet verrekenen met 2006? ? op aangifte vpb geef ik het verlies aan en te betalen nihil? ? De winstreserve wordt 720=100=620? 4. stel verlies in 2009 is 100 voor vpb en we mogen nu wel weer drie jaar terug carry-backen. Hoe gaat dit ? Ik hoop dat m'n vragen duidelijk zijk.
  14. Ik heb bezwaar gemaakt tegen een verliesverekening met een voorgaand jaar waardoor de algemene heffingskorting verdampte. De intentie van de verliesverrekening is om ondernemers te helpen en niet om de ondernemers kapot te maken. Ik wacht nog op een uitspraak van de belastingdienst. (Bij het bezwaar heb ik een artikeltje bijgevoegd over die verliesverrekening die ik van het internet heb geplukt. Daar stond in dat i.v.m. de crisis bla bla bla ;) )
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept