Jump to content

nickb

Junior
  • Content Count

    10
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer in spe
  • How did you find us:
    anders

Register

  • What age group do you belong to?
    19-24
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  1. Roel, Bedankt voor je antwoord, ik dacht dat de grens hoger lag. In mijn geval is het slimmer om het dan inderdaad toch af te schrijven. Ik begrijp wat je bedoelt, ik zal me nog even inlezen over de KOR ;) Bedankt! PS: Erg apart, ik heb in mijn bladwijzers staan dat ik dit topic begonnen was :P dus sorry voor de bump van dit topic. maar toen ik vandaag weer terug kwam in dit topic bleek het niet mijn topic te zijn :| maar heb toch mijn antwoord en het staat nu allemaal in 1 topic dus blijft toch makkelijk
  2. Ik trap even mijn oude topic nieuw leven in aangezien ik nog een vraag heb. Ik ben niet van plan super veel omzet te gaan draaien. Stel, ik draai een omzet van 10.000 per jaar. Dus dan heb ik 1900 BTW. Ik als startend ondernemer krijg dan toch al mijn afgedragen BTW (1900) terug? In hoevere heeft het dat zin dat ik dan een laptop/computer koop op kosten van de zaak? Dan maak ik mijn administratie toch alleen maar moeilijk? Aangezien ik dan geen belasting voordeel meer heb m.b.t. BTW aftrekken? Is mijn denkwijze juist? Dus als ik niet zoveel verdien het eigenlijk geen zin heb op zoiets op de kosten van de zaak te kopen omdat er dan geen voordelen aanzitten?
  3. Louis, Bedankt voor je verduidelijking. Ik heb gelezen dat vanaf 450 euro en het langer mee gaat dan 1 jaar om een investering gaat. Dus een laptop/pc vallen dus niet onder de "onkosten" maar is een investering, klopt dit? Is het slim om het dan in 2 jaar af te schrijven? Of is het ook mogelijk dat ik het alsnog als onkosten wegschrijf om het 'makkelijker' te houden voor mezelf?
  4. Beide bedankt voor de verduidelijking. Is nu duidelijk. Ben idd net begonnen met mijn eenmanszaak en wil alles vanaf het begin goed bij houden e.d. zodat ik later niet in de problemen kom. Dus nogmaals bedankt beide!
  5. Beste, Ik heb op internet zitten rond zoeken hoe het zit met investeringen in een eenmanszaak. Ik heb een eenmanszaak m.b.t. webontwikkeling. en heb daarvoor dus een computer/laptop voor nodig. Dit kwartaal heb ik op mijn prive computer gewerkt maar deze is echt aan vervanging toe. Dus mijn vraag. Als ik een computer koop hoe zit dit dan? Hij word 40 uur p.w. gebruikt voor de eenmanszaak en daarnaast soms nog voor prive gebruik. Hoe kan ik dit opgeven aan de belasting? Ik heb gelezen dat ik dit over 2 jaar mag uitspreiden maar dit begreep ik niet helemaal. En betekend dit dat ik over 2 jaar officieel een nieuwe computer op kosten van de zaak mag kopen? Of mag er in de tussentijd ook nog een laptop gekocht worden? Hopelijk kunnen jullie mij duidelijkheid geven zodat ik geen fouten maak. Alvast bedankt voor jullie antwoord!
  6. Beste leden, Eerder heb ik op dit forum al een duidelijk en uitgebreid antwoord gehad dus hopelijk kunnen jullie mij weer helpen. Volgende maand moet ik voor het eerst belastingaangifte doen. Ik heb hier inmiddels toch al aardig wat over gelezen maar zou graag toch even jullie mening erover willen zodat ik het de eerste keer helemaal goed komt. Ik heb bijvoorbeeld een inkomsten dit kwartaal van 2.000,- (ex. btw),ik heb 300(ex. btw) besteed aan een nieuw scherm voor mijn werk. Dus inkomsten: 2000,- en dan 380 euro btw Dus uitgaven: 300,- en dan 57 euro btw Dit zou volgens mij beteken dat ik een belastbaar inkomen heb van 2000-300=1700. En dat ik nog 380-57 = 323 aan BTW moet afdragen. Klopt dit? Of zie ik dingen over het hoofd? Alvast bedankt voor jullie antwoord.
  7. Ik denk dat ik in ieder geval een stap in de goede richting kan zetten door jullie hulp. Lees ook vaak dat startende ondernemers nog al hebberig zijn en al het verdiende geld gelijk aan zichzelf uitkeren. Door jullie reactie en de link naar het artikel is me in ieder geval duidelijk geworden dat het verstandig is om ook vooral 'eigen kapitaal' te genereren voor het 'bedrijf'. Verder hebben jullie me er ook op gewezen dat het slim is om 40% apart te houden voor IB en uiteraard mijn BTW van 19% (waardoor ik eigenlijk toch maar weinig over houd xD). Ik zal jullie -indien interesse- op de hoogte houden hoe de stand van zaken is en een korte beschrijving geven wat ik gedaan heb zodat eventueel andere forum leden er wat aan hebben. Nogmaals bedankt allemaal! En ik ga me ook nog verdiepen in hoe ik mezelf kan uitbetalen.
  8. allereerst wil ik jullie beide bedanken voor de snelle reactie's en het verduidelijken van wat ik moet doen. Aan het artikel heb ik een hoop en de antwoorden ook. Ik verwacht geen tienduizende euro's omzet te draaien, ik wil gewoon mijn bijwerken netjes doen. Niet zwart gewoon zoals het hoort. Dus het is -als het goed is- redelijk bij te houden qua administratie. Dan ga heb ik nog een vraag. De loonbelasting die ik betaal kan ik helemaal of gedeelte terug krijgen toch? Dat hangt toch af van het totaal verdiende bedrag? Verder is het dan ook aan te raden om bijvoorbeeld van de 1800 euro die ik overhoud een gedeelte op de rekening van het bedrijf te laten voor de onkosten van pc software e.d. of heb ik dat fout, want dan kan ik toch die onkosten op naam van het bedrijf doen, en dan kan je weer iets van BTW terug krijgen ervan ofzo? (Ik heb hier verder nog geen onderzoek in gedaan, hier moet ik me dan nog in verdiepen ging er eigenlijk vanuit geen onkosten te hebben.. :P)
  9. Bedankt voor je snelle reactie! Ik had op de site van de belastingdienst gekeken, en ik ken een aantal vrienden die ook een eenmanszaak hebben. Alleen, iedereen vertelt wat anders. Ik had namelijk begrepen dat ik geen IB hoefde te betalen en alleen mijn BTW moest afdragen (wat ik redelijk apart vond). Dan ga ik even de situatie schetsen zoals het volgens jou is. Voorbeeld. Ik verkoop een website voor 3000 euro exclusief btw (dus 3570 incl. btw). Dat geld wordt op de rekening van mijn bedrijf gestort. Na 3 maanden ga ik belasting aangifte doen en daar draag ik de BTW af. De omzet is dan dus 3000 euro. Ik zou mezelf dan willen betalen, mag ik dan 1800 euro naar mezelf overmaken en dan 1200 naar de belastingdienst? Snap ik het dan goed? PS: Zover ik weet maak ik namelijk geen onkosten (alleen mijn eigen uurloon) dus dan is die 3000 euro toch de winst en de omzet?
  10. Beste, Ik ben de laatste 2 weken bezig me te verdiepen hoe ik een eenmanszaak moet opzetten en hoe ik dit vooral goed kan doen volgens de belastingsdienst. Ik zal eerst mezelf even voorstellen en het verhaal voorleggen. Ik ben Nick, inmiddels 19 jaar oud en in het bezit van een MBO ICT-Beheer diploma. Momenteel leer ik door aan het HBO voor systeembeheerder. Door de hoeveelheid vrijetijd in beide opleidingen ben ik me gaan verdiepen in het maken van website's. Inmiddels vind ikzelf dat ik mezelf naar een niveau heb gebracht dat ik er daadwerkelijk geld mee mag/kan verdienen. Aangezien ik dit niet zwart wil gaan doen en netjes via de regels, wil ik me inschrijven bij de KvK, dat is allemaal het probleem niet. Dat inschrijven zal allemaal wel lukken, het gaat me vooral om de belastingsdienst. Wat weet ik: [*]Elk verdiende euro moet gefactureerd worden [*]Alle inkomsten moeten bijgehouden worden [*]Het slimst is een rekening op naam van het bedrijf [*]Elke 3 maanden belasting aangifte doen en BTW afdragen Wat ik wil ik weten [*] Hoe betaal ik mezelf uit? Zijn alle inkomsten voor mij? [*] Moet hier dan nog inkomsten belasting over betaald worden Zijn er nog meer dingen waar ik rekening mee moet houden? Graag jullie advies en tips zodat ik goed en gestructureerd kan beginnen. Alvast bedankt! Nick
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept