Jump to content

Dekave

Junior
  • Content Count

    13
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    31-35
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa
  1. Hallo Joost, Goeie column! Zou je nieuwe regel 1 nog wat verder kunnen toelichten?: "1. fictieve lonen onder de € 5.000 doen er niet meer toe. Werk je dus weinig en verdien je weinig zodat een fictief loon onder de € 5.000 van toepassing zou zijn, dan kun je dat achterwege laten" - moet er vooraf toestemming gevraagd worden aan de Belastingdienst om onder deze regel te vallen? - als de genoemde regel van toepassing is en het totaalbedrag dat door de dga in een bepaald jaar wordt onttrokken aan de bv lager is dan 5000 euro, is het dan zo dat dit bedrag automatisch wordt beschouwd als uitgekeerd dividend? De context waarin ik deze vraag stel: ik heb een eenmanszaak, maar daarnaast ben ik intermediair voor een onderneming in de dienstensector. Aan dit laatste heb ik heel weinig werk, en de vergoeding bedraagt enkele duizenden euro's per jaar. Uit aansprakelijkheidsoverwegingen zou ik deze activiteiten echter liever onderbrengen in een bv. Alvast hartelijk dank, D.
  2. Nog een laatste vraagje: geldt als datum waarop het personeel wordt overgenomen inderdaad de datum waarop de KvK-inschrijving wordt overgenomen, of is een andere datum leidend? Met vriendelijke groet, D.
  3. Hallo Louis, Hartelijk dank voor je antwoord! Dus juridisch gezien is het zo dat met de overname van de KvK-inschrijving de contracten ook overgaan op de nieuwe werkgever, hoewel de contracten zijn ondertekend door de oude werkgever? Bij een rechtspersoon is dat vanzelfsprekend het geval, maar ik moet even zeker weten dat dat bij natuurlijke personen/eenmanszaken ook geldt. Met vriendelijke groet, D.
  4. Goedendag, Uit de berichten op dit forum maak ik op dat bij bedrijfsovernamen het personeel ook wordt overgenomen. Maar wat betekent dat concreet in het geval van een eenmanszaak? Hoe zet je de contracten om zodat het personeel onder dezelfde voorwaarden blijft werken terwijl de werkgever toch wijzigt? Moeten er dan nieuwe arbeidsovereenkomsten worden opgemaakt waaronder de handtekening van de nieuwe werkgever staat, of worden de arbeidsovereenkomsten vanwege de overname automatisch als beschouwd als zijnde overgenomen? Hartelijke groet, D.K.
  5. Hallo Peter, Dank je voor je antwoord. 'third-party-billing' is inderdaad niet de bedoeling; de bedoeling is in- en verkoop (op papier dan), zodat de Turkse onderneming de Turkse regels voor factureren naar het buitenland kan ontwijken (kostbaar, omslachtig en onaantrekkelijk voor de klanten want elke betaling moet afzonderlijk op de Turkse bankrekening binnenkomen, facturen moeten per post verzonden worden met de nodige vertraging etc.), met dien verstande dat ze op hun verzamelfacturen aan ons natuurlijk wel aan deze factuurvereisten zullen voldoen. Enerzijds lijkt er niets mis mee te zijn (alle inkomsten worden immers belast), maar anderzijds is het een puur kunstmatige constructie. Alle meningen zijn welkom, want we weten niet goed wat we ermee aan moeten! Groet, Dekave
  6. Hallo, Ons bedrijf heeft een aanbod van een Turkse onderneming gekregen om de facturering en incasso voor de klanten in Nederland op zich te nemen. De reden hiervoor is dat het voor de Turkse onderneming imago-technisch c.q. qua klantenbinding beter is om met Nederlandse facturen en een Nederlandse bankrekening te werken, terwijl de Turkse belastingdienst het niet goed vindt als ze dat doen zonder vaste inrichting in Nederland. Dit zou als volgt moeten gaan werken: De Turkse onderneming (ingeschreven bij de KvK, maar zonder vaste inrichting in Nederland) levert diensten vanuit Turkije aan klanten in Nederland, en stuurt ons de informatie op basis waarvan wij een factuur aanmaken voor de klanten in Nederland. Het geld dat dan binnenkomt, ontvangen wij op onze Nederlandse bankrekening. Vervolgens stuurt de Turkse onderneming ons Turkse facturen waarop voor ons een fee van 7,5% in mindering wordt gebracht. Deze facturen betalen wij eens per maand uit op de Turkse bankrekening van de Turkse onderneming. Mijn vraag is nu: kan dit fiscaal/juridisch gezien, of zou deze constructie problemen kunnen opleveren met de wederzijdse belastingdiensten? Met vriendelijke groet, Dekave
  7. Wederom dank! Moet de factuur in eerste instantie per se door de freelancer worden betaald, of kunnen wij hem ook direct aan LOI betalen? Of maakt dat niet uit? Hartelijke groet, Dekave
  8. Hoi Joost, Dank voor je vlotte antwoord! Jammer dat het niet kan, maar het is in ieder geval duidelijk! Groet, D.
  9. Hallo, Wij willen een freelancer die regelmatig voor ons werkt een LOI-opleiding aanbieden. Zijn de kosten hiervoor fiscaal aftrekbaar, of geldt dat alleen voor medewerkers die in loondienst zijn? Groet, Dekave
  10. Hallo Norbert, Hartelijk dank voor je antwoord! Dit helpt ons echt een stuk verder! Sterker nog, we zijn eruit denk ik. Ook bedankt voor de link over thuiswerk; dat is wel een punt waar we aandacht aan moeten besteden. Zoals gezegd is het principe bij ons dat de medewerkers mobiel mogen zijn. We kunnen dus niet elke werkplek gaan controleren. Wel is het misschien een idee om een budget beschikbaar te stellen voor ergonomische benodigdheden. We gaan deze vraag in ieder geval even neerleggen bij de bedrijfsarts. Met vriendelijke groet, D.K.
  11. Hallo Joost, Hartelijk dank voor je antwoord! We hebben een complete loonadministratie met alle benodigde documenten (contracten, identiteitsbewijzen, formulieren). Al het personeel heeft de Nederlandse nationaliteit, dus een probleem met werkvergunningen hebben we ook niet. Alle Nederlandse belastingen en premies worden netjes afgedragen. Het enige probleem is dat we geen controle kunnen (en eigenlijk ook niet willen) uitoefenen op het woonland van de werknemers. Onze voornaamste zorg op dat gebied is dat wij aansprakelijk worden gesteld als de werknemer een ongeluk krijgt/arbeidsongeschikt raakt en de Nederlandse zorgverzekering/verzuimverzekeringen niet willen betalen als de betreffende werknemer opeens woonachtig blijkt te zijn in het buitenland. Persoonlijk zegt mijn gevoel ook dat het de taak van de werknemer is om de werkgever te informeren over zijn woonland, maar we zouden graag zekerheid hebben hierover. Groet, D.K.
  12. Goedemorgen, Onze onderneming heeft een aantal werknemers op afstand in loondienst. Het werk wordt uitgevoerd via internet. Dit heeft tot gevolg dat de werknemers wat ons betreft mobiel zijn; het maakt niet uit waar zij zitten, als zij hun werk maar doen. Wij hebben echter het vermoeden dat een van die werknemers feitelijk in het buitenland woonachtig is. Bij navraag gaf zij echter te kennen dat dat niet het geval is. Zijn wij als werkgever verplicht te monitoren in welk land werknemers woonachtig zijn, of kunnen wij de verplichting om dat te melden contractueel geheel bij hen neerleggen? Enerzijds maakt het ons niet uit waar zij hun woonplaats hebben en lijkt het ook ondoenlijk en met name zeer kostbaar om dat te monitoren. Anderzijds willen wij natuurlijk niet in de problemen komen als het gaat om loonbelasting, zorgverzekering, doorbetaling van loon bij ziekte etc. Kan iemand hier iets over zeggen? Groeten, D.K.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept