peter.net

Junior
  • Aantal berichten

    27
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer

peter.net's trofeeën

  1. Je kunt vanavond al beginnen met het ontwerpen en/of maken. Daarna ga je langs meubelzaken of verkoopt het via internet. Die keuze hoef je nog niet te maken. De bank is trouwens verplicht om je vervangend werk aan te bieden.
  2. Bedankt voor jullie antwoorden. Die dwaling is ook wel wat van toepassing op mij ja. Ik hoop dat mei 2009 niet te laat is. Groet Peter
  3. Beste lezers, Mei 2009 heb ik mijn emz omgezet in een holdingstructuur. Nu heb ik gehoord dat ik de fiscus kan verzoeken dit terug te draaien. Ik zou dan alleen de boekhouding van 2009 moeten aanpassen en de bv's moeten beëindigen. We doen dan net of er niets is gebeurd. Kan dit en wat zijn de advieskosten van zo'n actie? Alvast bedankt voor jullie antwoorden. Groet Peter
  4. Er staat ovb in de boekhouding, maar dat kan inderdaad ook ondervoorbehoud betekenen. Maar dat verwacht je toch niet in een definitieve boekhouding. Ik zet het op de puntenlijst naar de voormalige boekhouder. Thx
  5. Daar zal ik eens over nadenken. Ken de website nog niet zo goed, maar heb er al wel heel veel info uit verkregen. Daar mag wel wat tegenover staan. Zal eens bedenken wat. groet Peter
  6. Bedankt voor je antwoord, maar het gaat uitstekend. Tot nu toe geen enkele claim gehad ooit. Heb een Arbobureau en mensen doen steeds gekkere dingen tegenwoordig als het om geld gaat. Er wordt nog steeds veel misbruik van de abrowetten gemaakt zowel door werkgevers als werknemers. Maar mijn vraag ging over de post overdrachtsbelasting.
  7. Beste mensen, Even een korte en voor jullie denk ik simpele vraag. Mijn kantoor is vorig jaar via de holding in een OG BV gestopt. Nu staat in de boekhouding een post ovb op de rekening van de holding als schuld aan mijn werk bv. De emz is ruisend in de bv omgezet. Klopt dit boekhoudkundig? Het doel van de bv was om risico af te dekken, maar op deze manier gaat de holding toch mee het schip in? Alvast bedankt maar weer.
  8. Beste Joost, Dank voor je antwoord het is me helemaal duidelijk. Groeten Peter
  9. Beste Joost, Het idee was dat als je een familiebank mag opzetten, dat ook zou moeten kunnen tussen mij en m'n BV. Maar dat gaat dus niet. Wil altijd graag weten waar de grens ligt. De familiebank is een uitvinding van fiscalert, denk ik. Leuke constructie, alleen mijn dochter is nog maar 10 >:( http://www.fiscalert.nl/calculators/calculator_familiebankcalculator.php Voor het artikel moet je inloggen. http://www.fiscalert.nl/calculators/calculator_familiebankcalculator.php Groeten Peter
  10. Ik heb hier even een stukje van de website van fiscalert geplakt. HET FAMILIEVOORDEEL Stel u heeft een paar ton waarvan u € 50.000 aan uw kind leent. Op uw spaarrekening krijgt u 3% rente. Uw kind gebruikt het geld voor de aankoop van een huis. Wat hij verder nog nodig heeft leent hij van de bank. Onder vergelijkbare condities bij de bank lenen kost 5,6% per jaar. U mag dus (5,6% + 0,25 x 5,6% =) 7% rente rekenen. Uw kind trekt de rente af tegen 42%. Dit levert het u op: Als u niet aan uw kind zou lenen, zou u over uw spaarsaldo van € 50.000 jaarlijks € 1.500 rente ontvangen. Over het gemiddelde spaarsaldo (50.000 + 51.500) ÷ 2 =) € 50.750 betaalt u 1,2% belasting in box 3, ofwel € 609. Per saldo houdt u dus € 891 over van de rente. Leent u aan uw kind tegen 7%, dan ontvangt u € 3.500. In box 3 betaalt u (1,2% x (50.000 + 53.500) ÷ 2 =) € 621 belasting en houdt u van uw rente € 2.879 over. Dat is maar liefst (2.879 – 891 =) € 1.988 méér dan wanneer u uw geld op de spaarrekening laat staan. Dit kost het uw kind: Leent uw kind bij de bank, dan zou hij (5,6% x 50.000 =) € 2.800 rente moeten betalen. Uw kind kan de rente aftrekken tegen 42%. Netto betaalt hij dan € 1.624. Leent uw kind van u, dan betaalt hij € 3.500 rente aan u. De aan u betaalde rente kan hij aftrekken. Netto betaalt hij dan € 2.030. Dat is € 406 meer dan hij netto kwijt zou zijn geweest bij de bank. Waar is dan het voordeel? U kunt uw kind compenseren voor het verschil. Dan kost het uw kind niets extra en levert uw spaargeld nog steeds een stuk meer op. Na compensatie door middel van een belastingvrije schenking bedraagt het familievoordeel immers jaarlijks nog altijd (1.988 – 406 =) € 1.582. Niet slecht, zo’n familiebank. Groeten Peter
  11. Beste Joost, Bedankt voor je antwoord. Ik heb privé op mijn woonhuis wel een hypotheek, maar wil het doen met geld dat al een hele tijd op een spaarrekening staat. Levert alleen niet zoveel op en ik moet afrekenen in box.3 inderdaad. Die familiebankregeling geld dus alleen voor 2 natuurlijke personen, of moet het een ouder-kind relatie zijn? Het is natuurlijk interessant als de ene het mag aftrekken en de ander er niet over af hoeft te rekenen. Groeten Peter
  12. Beste lezers, Ik lees veel over een hypotheek vanuit de BV aan DGA. Kan het ook anderom? Een eigen(kantoor) lening vanuit prive naar OG bv? Is in dat geval de rente bij de BV aftrekbaar en voor mij prive onbelast? Bij een familiebank werkt dit ook zo, dus misschien voor een BV ook? Alvast bedankt voor jullie antwoord. Groeten Peter
  13. Dat zou het kunnen zijn, heb een mailtje gestuurd naar die fiscalist. Conclusie is eigenlijk dat die OG bv en holding nooit hadden gemoeten. Er zat inderdaad een kleine hypotheek op OG en dus veel overwaarde. Altijd fijn overwaarde op OG. Nu mag ik dus over die spaarpot weer gaan afrekenen over een paar jaar. Ik zal de exacte berekening er bij halen en dan bepalen of ik de boel geruisloos terugzet. Bedankt voor jullie antwoorden
  14. 1. Er waren geen stille reserves. Alleen maar PC's, meubels ed. Dingen waar ik over afschrijf. Verder zal ik nog eens goed informeren naar die lijfrente, want ik heb nog steeds geen flauw idee waarom die in de holding bv is gebracht. Heb ik destijds gevraagd, maar kreeg geen antwoord. De onderneming is slechter gaan lopen omdat ik persoonlijk erg veel tijd heb gestoken in het opzetten van de holding en daardoor mijn aandacht minder had voor het bedrijf. Als je vervolgens ook nog eens met zeer hoge kosten te maken krijgt (20.000) dan hakt dat er wel in.
  15. Ik doe de administratie weer even zelf. Zoveel nota's heb ik niet. 50 posten per kwartaal. Vroeger deed ik de administratie ook altijd zelf en ik kan het nog steeds. Voor de jaarverslagen en VpB huur ik een accountant in. Het is inderdaad zonde van het geld, maar ik wil niet nog een keer belasting betalen over een lijfrente uitkering terwijl ik dat al heb gedaan. Het is een behoorlijk bedrag.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.