Uit ervaring weet ik dat het lastig is om een exacte inschatting te doen van een complexe website. Het is niet voor niets complex. Een mogelijkheid is het vastleggen van een functioneel ontwerpen. Je beschrijft de functionaliteiten en de werking van de website tot in detail. Deze beschrijving kan je zelf maken of laten opstellen door een web bureau. Op basis van deze specifieke beschrijving is het vaak mogelijk om een prijs te krijgen van jou wensen. Dit is een veel gebruikte manier.
Maar stel nou, je hebt alles tot in de puntjes beschreven en hebt een prijsafspraak met een bureau. Dit bureau gaat vervolgens aan de slag en geeft bijvoorbeeld aan 4 weken nodig te hebben. Na 4 weken komt het bureau met een website die helemaal volgens plan gemaakt is.
Je bekijkt de website en komt er vervolgens toch achter dat het handiger zou zijn als..... Of dat het idee misschien ietsje anders had moeten worden uitgevoerd. Of nog erger, het is niet wat je gedacht had. Wat dan? Dan komt het verhaal meerwerk om de hoek kijken en dan komen er extra facturen. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat je iets opgeleverd krijgt waar je bij nader inzien niks mee kan.
Hoe ga je hier mee om? Of beter, hoe kan je dit voorkomen? Ten eerste is het natuurlijk zo dat hoe simpeler de site is, des te kleiner de kans is dat zoiets dergelijks staat te gebeuren. Maar complexere projecten hoe pak je dat aan?
Je zou kunnen kijken of je het project op een SCRUM manier kunt aanpakken. SCRUM is een steeds meer gebruikte techniek voor projectmanagement binnen de IT en is juist bedoeld om het bovenstaande probleem een oplossing te bieden. Ik ga hier niet uitleggen wat SCRUM precies inhoudt. Maar Scrum biedt de mogelijkheid om als klant zelf een vinger te hebben in het ontwikkelproces van je website. Tijdens het ontwikkelproces kan je nog van gedachten veranderen en je plan bijsturen. In korte iteraties van maximaal twee tot vier weken wordt steeds een werkend deel van de website opgeleverd. Met Scrum voorkom je als klant dat er na afloop van het project een tegenvallend resultaat wordt opgeleverd. Eis is wel dat je als klant erg betrokken moet willen zijn bij het ontwikkelproces. Je hebt hier geen technische kennis voor nodig.