Jump to content

arjb

Junior
  • Content Count

    25
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • Gender
    Man
  • First name
    Arjan
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    41-45
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
    ondernemingsplannen
    juridische en fiscale zaken
    Financiën / administratie en credit management
    innovatief ondernemen
  1. OK, dankjewel, duidelijk. Ik had het suppletieformulier al even uitgeprobeerd en zag inderdaad dat je daar een negatief bedrag kunt invullen onder 1a. Wat mij een beetje op het verkeerde been zette is dat ik in sommige artikelen over de nieuwe regels van btw teruggaaf sinds 1-1-2017 zag staan: 'btw op oninbare vorderingen afboeken onder 1a, 1b of 5b'. Dat '5b. voorbelasting' is dus kennelijk niet meer aan de orde (voor de leveranciers-zijde). Arjan
  2. Ik neem aan dat je bedoelt: 'In de aangifte IB vallen verblijfskosten onder Andere kosten'. De kosten van zakelijke kilometers met mijn prive auto vallen immers onder 'Auto- en transportkosten' (tegen 0,19 per kilometer), net als zakelijke openbaar vervoer kosten.
  3. Beste Ward, dankjewel - echter dat artikel kende ik al. Mijn vraag is: kan ik bij 1a een negatief bedrag opgeven bij de aangifte omzetbelasting (of in dit geval de suppletie)? Een artikel van tipsenadvies en ook dit artikel https://www.nextens.nl/btw/oninbare-vordering-en-btw/ geven '5b. voorbelasting' als alternatief voor '1a'/'1b'. Arjan
  4. (Deze vergelijkbare topic gaat over wanneer/welke reis- en verblijfkosten zakelijk zijn, maar mijn vraag is: welke grootboekrekening?) Voor mijn werk overnachtte ik (als software-ontikkelaar) doordeweeks tussen werkdagen door regelmatig in een bed and breakfast dicht bij de klant (om tijd te besparen omdat de afstand en reistijd erg groot was). Waar geef ik de kosten van de overnachtingen op in mijn IB aangifte / mijn boekhouding? Kan dat onder “Huisvestingskosten” ? Dat is waar ik tot nu toe doordeweekse hotel / B&B overnachtingen tijdens een klus altijd op geboekt heb, maar ik
  5. En een gerelateerde vraag: wat is nu de ingangsdatum van de beeindiging van de mogelijkheid van zakelijke etikettering van huurrecht? Zie deze post voor info over de beeindiging van zakelijke etikettering van huurrecht:
  6. (Ik had dit topic al even gelezen, maar dat beantwoord nog niet mijn vraag: https://www.higherlevel.nl/forums/topic/55433-btw-op-oninbare-vordering-wijziging/#comment-551610) Beste HLers, even een btw vraagje: In 2019Q1 deed de kantonrechter uitspraak over een vordering die ik op een debiteur had. Alle facturen werden toegekend behalve de laatste (meerwerk)factuur. Normaal zou ik gewoon een creditfactuur met de datum van de uitspraak inboeken, maar: in 2019Q1 heb ik geen omzet gemaakt. In 2019Q2 en daarna wel, meer dan de af te boeken vordering. Maar als ik het goed begrijp
  7. Sinds de uitspraak van staatssecretaris Wiebes mogen we het zakelijk huurrecht helaas niet meer zakelijk etiketteren (zie dit HL topic), maar dat ontdekte ik pas na indienen van mijn aangiftes 2017 en 2018. Ik wil de zakelijke etikettering van mijn huurrecht in 2017 en 2018 nu terugdraaien/corrigeren in mijn aangifte van 2019. Maar hoe boek ik dat in? o In mijn aangiftes 2017 en 2018 gaf ik op (voor de eenvoud neem ik hier alleen even de huur; de namen van de posten komen uit de IB aangifte website van de Belastingdienst): huur: [Huisvestingskosten] aan [Overige privéstortingen]
  8. @prinsrachid: dankjewel , dit was voor mij een ontbrekend stukje informatie.
  9. Voor de context: ik heb mijn papieren abonnement op Tips&Advies opgezegd en ga binnenkort verder met een nieuw digital-only abonnement. @Cosara: dank je wel voor je antwoord. Ik pas idd. geen KOR toe. Het is niet mijn bedoeling dat ik er geld aan zou overhouden (of bij inschieten). Maar de originele en credit factuur vallen inderdaad tegen elkaar weg. Ik neem aan dat ze op de credit factuur dan de originele 6% BTW behoren te hanteren en niet 9% (het nu geldende BTW percentage)? @UwJurist: goed punt. Het is me niet helemaal duidelijk of ze een interne creditnota maken - zou ik moe
  10. Ik heb in december vorig een factuur ontvangen voor verlenging van een abonnement (zakelijk tijdschrift). Ik heb niet betaald, maar ik heb in januari dit jaar besloten het abonnement op te zeggen. Ik ontvang binnenkort een credit factuur; de uitgever schrijft: "De ontvangen factuur mag u als niet verzonden beschouwen, deze wordt gecrediteerd." Ik had vorig jaar verlies, vandaar dat ik het jammer zou vinden de factuur in het vorige jaar als kosten in te moenten boeken. En dan dit jaar weer als baten (onder incidentele baten?). Ben ik voor de fiscus verplicht de factuur van
  11. Na doorlezen van alle info die ik kon vinden nog een vraag: Wat reken ik mee in de oppervlakte van de ruimte (en waarom)? "Ruimtes die u zowel zakelijk als privé gebruikt (zoals trap, gang toilet), mag u buiten beschouwing laten." (zie rekentool Belastingdienst). Maar hoe zit het met: * een 'kelderkast' van 2 m2 onder de trap? * een losstaand schuurtje (berging) in de tuin? * een zolder van < 1.80 m hoog in het midden en 0 cm hoog aan de rand? Of is dit een geschikte richtlijn: "Gebruiksoppervlakten wonen" in http://www.funda.nl/help/?pagina=/nl/algemene-teksten-fu
  12. Dankjewel! Het is gelukt. Ik heb de voorschotten gesplitst in een kostendeel en een BTW deel dat ik als vooruitbetaalde bedragen heb geboekt. Wanneer ik de factuur ontvang boek ik de BTW van vooruitbetaalde bedragen naar betaalde BTW. Arjan
  13. Beste HL leden, Hoe kan ik het beste de voorschotnota's van de energie (gas + stroom) inboeken? Ik betaal *maandelijks* een voorschotbedrag waar ook direct een prestatie in die maand tegenover staat. De *jaarlijkse* factuur krijg ik in de zomer, dus die betreft de energie die ik gebruikt heb in de tweede helft van 2014 en de eerste helft van 2015. Alvast hartelijk dank, Arjan
  14. Hoi Marcel, bedankt voor je antwoord. Precies wat ik wilde weten! Dat moet wel lukken; ik heb alle aangiften bewaard. Dat ik in 2003 nog geen eenmanszaak had, maakt dus niet uit, begrijp ik? Want het verlies wordt dan verrekend met mijn loon van 2003, toch? Er is tot nu toe alleen in 2005 startersaftrek toegepast, dus het leidt niet tot correctie voor andere jaren. Groeten, Arjan
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept