Michiel15

Junior
  • Aantal berichten

    13
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer in spe

Michiel15's trofeeën

  1. Ik heb in 2013 wat kosten gemaakt voor eten en drinken en wil deze voor 73,5% opgeven in de aangifte. In mijn boekhouding staan ze natuurlijk voor 100%. Waar in de aangifte voor een eenmanszaak kan ik deze deels aftrekbare kosten opgeven? Verlag ik gewoon de bedrijfskosten dan krijg ik een melding dat de boel niet in balans is.
  2. Helemaal duidelijk! Iedereen bedankt voor de inbreng.
  3. De fictieve dienstbetrekking zou toch juist het voordeel hebben van minder administratieve lasten en geen verplichte deelneming aan de werknemersverzekeringen. Dan kan het toch niet de bedoeling zijn dat ik "enorme" bedragen moet bijtellen voor zaken die volgens mij niets te maken hebben met het feit dat mijn zoon een paar uurtjes bij mij werkt. Ik betaal hem immers niet minder uit dan regulier omdat hij al de voordelen zou hebben van kost en inwoning. Mag ik dus deze, volgens mij niet van toepassing zijnde, bijtellingen achterwege laten?
  4. Dit lees ik op de site van de BD: Wonen de meewerkende kinderen bij u thuis? Dan geldt voor de waarde van de inwoning per meewerkend kind een normbedrag van € 5,25 per dag als u gebruik maakt van de werkkostenregeling. Hoe moet ik dit dan interpreteren?
  5. Mijn zoon van 15 jaar gaat mij wekelijks een paar uurtjes helpen met eenvoudige administratieve taken. Nu wil ik deze uren netjes opgeven en heb gelezen over de regels voor meewerkende kinderen. Maar hoe werkt het nu in de praktijk met de zogenaamde voordelen die hij zou hebben wegen gratis maaltijden, kleding en inwoning. Ik betaal hem boven minimumloon. In dat geval heb ik in zijn loon toch geen rekening houden met de voordelen die hij van zijn ouders krijgt en hoef ik hier toch ook niets bij zijn loon op te tellen. Indien dit nl. wel zou moeten dan zou ik voor inwoning, maaltijden en kleding maandelijks zo'n 450,- tot zijn loon moeten rekenen. Dit is ongeveer het zesvoudige wat hij bij mij gaat verdienen.... Wie weet hoe het zit?
  6. Ik werk zelf al met dit "gerenommeerde boekhoudpakket". Ik krijg echter ook bij "hen" gewoon antwoord op mijn vragen, zowel technisch als boekhoudkundig. Zie dus niet direct wat jouw tussenkomst nu echt voor extra's biedt. Daarnaast vindt ik de naam "admaxistratie" heel creatief gevonden, maar of het nu professioneel op mij overkomt...
  7. Fantastisch idee. Ik heb je tekening van de bijzettafel gedownload en bekeken. - Heel goed dat je duidelijk uitlegt waarom je iets op een bepaalde manier moet doen en wat de consequenties zijn als je het niet doet; zoals bijvoorbeeld het voorboren. - Denk aan de tekst- en spelfouten: hier en daar ontbreekt een komma en "betaalmethode" bijvoorbeeld is één woord. - Misschien de teksten iets meer in verhaalvorm en wat meer puntsgewijs formuleren? Wat betreft de site: - Is al eerder gezegd: het gratis voorbeeld moet opvallender. Zou eigenlijk direct te openen/downloaden moeten zijn. - Opzet wat rommelig, doordat bijvoorbeeld het hout dat jij "aanbiedt" op dezelfde manier gepresenteerd staat als de foto's van de meubelen. Al met al een goed concept. Kan volgens mij na wat fijnslijpen en de juist marketing een succes worden.
  8. Heren, bedankt voor de reacties. Ron: auto is eigendom van werkgever en deze heeft hier mee ingestemd.
  9. Er is hier al veel over geschreven, maar uit een discussie met collega's bleek toch dat we het niet allemaal gelijk interpreteren: Mag je de kosten van bijvoorbeeld een bureaustoel die in je niet zelfstandige kantoor in je huis staan nu wel of niet als kosten van de winst aftrekken voor de IB? Ik dacht dat dit niet mocht, maar een collega kwam met de volgende tekst van een site voor en door freelancers (weet niet of ik hier de naam mag noemen): Bedrijfskosten: - Huur van een kantoor. - Huur en inrichtingskosten van een zelfstandig zakelijk deel van een privéwoning (alleen als je een aparte ingang, sanitair, etc. tot je beschikking hebt en je minimaal 70% van je inkomen op die plek verdient). - Kosten van de afschrijving en aanschaf van kantoormeubilair, -apparatuur en -benodigdheden. Over die laatste regel gaat dus mijn vraag. Ik ga binnenkort een nieuw kantoor inrichten en ben dus erg benieuwd naar het antwoord. Ongeacht het antwoord op deze vraag: mag ik wel sowieso de betaalde BTW als voorbelasting aftrekken bij de OB?
  10. Gezocht op het forum en op de site van de Belastingdienst, maar deze combi ben ik niet tegengekomen: Ik werk in loondienst en ben daarnaast zelfstandig ondernemer voor IB en OB. Mijn werkgever heeft mij een auto ter beschikking gesteld die ik ook privé mag gebruiken en waarvoor ik bijtelling betaal. Alleen betaal ik de privé gereden kilometers, op basis van schatting, met een privétankpas en de zakelijke (loondienst) kilometers met een pas van mijn werkgever. Nu gebruik ik de auto ook voor mijn eigen onderneming. Deze kilometers betaal ik ook met de privétankpas. Mag ik nu voor elke zakelijke kilometer € 0,19 onbelast vergoeden aan privé?
  11. Bedankt voor jullie heldere uiteenzettingen! Ik trek hier mijn volgende conclusie uit: Alle zakelijke kilometers die ik kan weerleggen m.b.v. facturen, agenda e.d. kan ik à 0,19 / km aftrekken van de IB. Van alle onderhoudskosten waarvan ik een factuur op mijn naam heb kan ik 75% van de betaalde BTW terugvorderen. Dit laatste zolang er uit mijn ondernemings-administratie niet exact valt af te leiden wat de totaal verreden kilometers zijn in een kalenderjaar. Zolang ik dus alleen zakelijke kilometers registreer is er niets aan de hand. Geen cadeautje, maar een regeling die in dit geval in mijn voordeel kan uitpakken. De auto staat trouwens op naam van mijn vrouw... (wel getrouwd in gemeenschap van goederen). Zolang de facturen maar op mijn naam staan zal dit niet tot problemen leiden toch?
  12. Ik begrijp dat de fiscus met enige moeite aan een redelijke schatting van de verhouding kilometers privé-zakelijk kan komen. Lees echter nergens dat ik mijn best moet doen om aan te tonen hoeveel kilometers ik privé maak. Wil graag alles volgens de regels doen, maar ook gebruik maken van de voordelen die er volkomen legaal te halen zijn. Moet ik dus wel of niet mijn best doen om de verhouding privé-zakelijk te bepalen? En ik neem aan dat ik kosten van mijn privéauto niet met mijn zakelijke pas hoef te betalen? Ga er dus vanuit dat mij prive-tankpas voldoende is om de kosten aan te tonen. Toch?
  13. In het forum heel veel gelezen over de 75% procent van de prive betaalde BTW over de autokosten die je mag aftrekken voor de omzetbelasting voor het zakelijk gebruik van je prive-auto. Maar nu mijn volgende situatie: Ik ga mijn priveauto naar schatting zo'n 15 - 25% zakelijk gebruiken. Alleen de zakelijke kilometers ga ik registreren om zodoende 0,19 per zakelijke kilometer te kunnen verrekenen met de inkomstenbelasting. Nu lees ik steeds dat als je niet precies weet hoe de verhouding prive-zakelijk is je 75% procent van de prive betaalde omzetbelasting kunt terugkrijgen. Omdat ik in werkelijkheid waarschijnlijk de auto dus nog geen 25% zakelijk gebruik is dit voor mij dus erg gunstig. Ik word dus als het ware beloond omdat er geen exacte rittenadministratie uit mijn boekhouding te halen is. Mijn vraag: klopt mijn verhaal?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.