ucar

Newbee
  • Aantal berichten

    5
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer in spe

ucar's trofeeën

  1. Hallo, Kan iemand vertellen hoe het zit met de vpb aangifte van een slapende bv. Bv is in 2013 gestart en tot op heden nooit actief geweest. In de statuten zijn er 100 aandelen met 1 euro per aandeel en totaal geplaatst dus 100 euro. Verder zijn er alleen de notariskosten gemaakt. Nu is mijn vraag; kan de aangifte door ons ingevuld worden om verdere onnodige kosten te voorkomen? Zo ja: moeten we overal '0' invullen ( verkort aangifte) en moeten we iets bijzonders invullen op de balans? Alvast bedankt, Mvg Ucar
  2. Hoi, ik heb (misschien een stomme) vraag. Als je gebruik maakt van een fiscaal balans, dus ook willekeurig gaat afschrijven en aan de hand daarvan de boekwaarde hebt staan van een activa. Wat gebeurt er dan als je die gaat verkopen het jaar daarop. Je hebt een veel lager boekwaarde dan op een commercieel balans ( of als je niet willekeurig had afgeschreven maar in 5 jaar bijv). Stel je auto heeft een boekwaarde van 4000 omdat er willekeurig is afgeschreven. Zou je normaal afschrijven dan zou die bijv, 7000 zijn. Als je deze auto dan verkoopt voor 7000 euro, dan heb je dus 3000 boekwinst gemaakt omdat je willekeurig hebt afgeschreven toch? had je dat niet gedaan, dan had je ook geen winst gemaakt. Heb ik het helemaal onder controle zo? want het leek me een beetje sterk dat je alsnog naar de commerciële waarde zou mogen kijken bij verkoop om je boekverlies of boekwinst te bepalen. Maw door willekeurig afschrijven bereikt je activa sneller een lagere waarde.. ga je het dan verkopen voor de gangbare marktprijzen, dan heb je 9 van de 10 keer dus een boekwinst(omdat je snel hebt afgeschreven) en dat is dus het nadeel van willekeurig afschrijven..(?) klopt dit zo>? gr U
  3. hallo, mijn vraag gaat over de mogelijkheid van willekeurig afschrijven bij startende ondernemers. Een voorwaarde daarvoor is natuurlijk dat men ook recht heeft op startersaftrek wil die willekeurig afschrijven. Hoe zit het bij een vof waarbij een van de firmanten al langer dan 3 jaar ondernemer is geweest(eerder een ander bedrijf gehad) en de andere firmant niet? gr C.
  4. vof is al opgericht maar we gaan werkelijk per augustus beginnen. het is verder qua vertrouwen geen probleem dat het op zijn naam staat. maar mijn vraag is meer of het fiscaal gezien nadelige gevolgen kan hebben voor hem of mij als het op zijn naam blijft en niet op de vof. mischien een heel algemeen vraag idd maar is er iemand die mij een beetje de punten kan aangeven waarin ik me verder kan verdiepen? als voorbeeld gegeven dan mocht de vof dalijk de ob aangifte doen, kan die bus daarin gewoon verwerkt worden, ik neem aan van wel. want bij een eenmanszaak kun je die keus zelf maken om zakelijk of prive te houden toch. en bij de ib, moet hij dat dan in zijn egen ib aangifte verwerken alleen? heeft dat dan voor mij nadelige gevolgen.. dat zijn eigenlijk de punten waar ik niet echt helderheid zie.
  5. hallo mensen, ik heb idd overal een beetje gezocht maar kan nergens uitgebreide informatie vinden over onze situatie. het ziet er als volgt uit. ik was zelf een eenmanszaak (koeriersbedrijf) en ga nu een vof beginnen met een vriend. het wordt geheel een nieuw bedrijf dus ga mijn huidige zaak staken. ik heb tot nu toe een bus gehuurd via mijn opdrachtgever. Nu hebben we samen met mijn vennoot 2 bussen gekocht. het is onderling geregeld en samen betaalt. nu staan wel de bussen op zijn naam en natuurlijk zijn de verzekeringen ook op zijn naam. n is mijn vraag eigenlijk: is dat een groot probleem voor hem of voor mij als de bussen op zijn naam blijven en de verzekeringen dus ook, kan dat verder gewon verwerkt worden in de ob aangifte dalijk van de vof en heeft dat uiteindelijk nadelige gevolgen voor hem voor de ib omdat het op zijn naam staat... sorry van te veel nadenken en zoeken ben ik helemaal in de war.. er is me ook vertelt dat de verzekeringen ook op de naam van de eigenaar van de auto moeten staan, in dit geval mijn vennoot. als de verzekering op de naam van de vof moeten moeten de bussen ook op de vof staan en het rekeningnummer ook. maar momenteel is het nog niet mogelijk om een zakelijk rekening te openen op de naam van de vof.. het zou problemen opleveren bij een evt schade indien de eigenaar en rekeninghouder niet zefde naam hebben... kan er even duidelijkheid over deze situatie worden gegeven graag hoe we dit het beste kunnen aanpakke of waar we rekening mee moeten houden of enkele tips.. alvast bedankt! ucar [titel aangepast - mod]
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.