Dank voor antwoord, sorry dat het wat vaag was ik leg het nog een keer uit.
De situatie is als volgt:
We leveren een product, contract heeft een te laat levering boete.
Door omstandigheden leveren we 4 maanden te laat. Corona maar ook zaken die aan de kant van de klant niet op orde waren waardoor productie is gestagneerd.
Dat is informeel wel gemeld, klant reactie was maak het eerst eens af dan zien we wel.
Dus factuur die we ingediend hebben wordt nu niet betaald en er is gemeld net voor factuur voldaan moet worden dat er een dispuut is.
Klant zegt ik heb kosten moeten maken direct en vervolg kosten die zijn voor jullie + de te laat levering boete gaan we innen, vooralsnog betalen we de factuur niet.
Wij hebben een tegenclaim, ook wij hebben veel kosten gemaakt, deze bij de klant neergelegd en wijzen de laat levering boete af.
Het product is geleverd we staan dus met de rug tegen de muur.
Het gaat om 400k dus veel geld en we hebben geen enkel pressie middel om de klant te laten betalen. Het spreekwoordelijke hoofd op het hakblok.
Vooruitlopend op het gesprek wat nog gaat komen vroeg me dus af mag dit zomaar, wat kunnen we er aan doen, het is de grote ( klant met eigen juridische afdeling ) tegen de kleine, wij alleen verstand van hard werken.
Als het wettelijk niet is toegestaan om een factuur te laat te betalen kan dat wellicht als pressie middel werken het is een groot bedrijf en die zullen wel de regels strikt moeten volgen.
Ik begrijp ook dat incasso traject een oplossing kan brengen maar zo ver is het nog niet.
Juridisch advies inwinnen na gesprek zal indien gesprek negatief verloopt een vereiste zijn.