Jump to content

winfred de jong

Junior
  • Content Count

    16
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • Gender
    Male
  • First name
    winfred
  • Company or organization name
    wdejongbouw
  • Website address
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    31-35
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa

Company info

  1. Gaan jullie die tweede auto ook prive gebruiken? Als dit niet nodig is en je hem enkel puur zakelijk gebuikt, is er natuurlijk geen bijtelling. Je moet inderdaad het zakelijk belang van de 2e auto aantonen. Zoals Peter al vermeld lijkt mij dat voor een rijschool geen probleem. Je geeft zelf al aan dat je die wilt aanbieden aan leerlingen die in een automaat willen lessen. Lijkt mij een zakelijk belang. Maar stel je krijgt geen leerlingen die om een automaat vragen. En je gebruikt de auto wel regelmatig prive, je betaald bijtelling. Op de teller komen dan enkel prive kilometers. Kom je dan wel aan je zakelijke kilometers. (10%)
  2. oh sorry ik zat niet goed te lezen :-[ Je had het zelf al over de desinvesteringsafstrek vermeld....
  3. Waarom zou je hem dan in 1 keer afschrijven?? Is de achterliggende gedachte de investeringsaftrek? Misschien overbodig en wist je dit wel ;) maar als de bestelauto binnen vijf jaar van de hand wordt gedaan, wordt de investeringsaftrek deels ongedaan gemaakt. :(
  4. Hoe bereid je je voor op een euro-crisis??? Wat zijn dan de mogelijkheden ??? ik denk dat je met alles een risico neemt. :-\ De tip van Herman van der Helm om zoveel mogelijk te investeren in je bedrijf lijkt mij wel veilig. Ik ben maar een kleine ondernemer. Ik spaar tot ik genoeg heb om een bedrijfunit te kopen. Wie weet wel meerdere om te verhuren. Onroerendgoed doet het altijd wel redelijk.
  5. De eisen om in het lage tarief motorrijtuigenbelasting / bestelwagens te komen is: 1. je moet ondernemer zijn 2. je moet een btw nummer hebben 3. je moet je bestelwagen minimaal 10% zakelijk gebruiken. 4. uiteraard moet je bestelwagen aan de wettelijk eisen voldoen (afmetingen laadruimte/hoogte etc) Ikzelf zit ook in deze constructie. Ik heb een bestelbus prive gekocht. Ik heb bij aanschaf geen btw teruggevorderd. Wel vorder ik de btw terug op brandstof en onderhoud. Dit kan echter alleen over het percentage gereden aantal zakelijke km. Voor elke gereden zakelijke km mag je in deze constructie 19 cent p/km rekenen. (opvoeren als kostenpost voor de ib) Om dus gebruikt te willen maken van een deel btw teruggave en de 19 cent p/km zou je dus echt een km-registratie moeten bij houden. Dit hoeft enkel van de zakelijke ritten. De km registratie is ook handig om bij controle de 10% gebruik te bewijzen. Dus wat die kennis verklaard kan dus wel,,,, maar als hij slim is houdt hij wel een km-registratie bij.
  6. Ik zou het voor lief nemen en alles terugstorten.. wie weet wat voor gezeik je voor een paar tientjes op je hals haalt. Volgende keer beter.. :(
  7. Briefpapier e.d Nee geen investering.. Investeringen hebben betrekking op bedrijfsmiddelen welke bij het productieproces over meerdere jaren gebruikt worden. Het gaat dan om investeringen in gebouwen, machines, apparatuur, transportmiddelen, gereedschappen, inventaris en dergelijke. Het is zelfs zo dat vanaf 1 januari 2007 het verplicht is om af te schrijven over minimaal 5 jaar zonder rekening te hoeven houden met een restwaarde, jaarlijks dus 20% van de aanschafprijs. Daarbij ligt de kosten/investering grens vanaf 450,= zoals hier eerder vermeld. Een uitzondering hierop is (tijdelijk) dat investeringen die in 2009/2010/2011 plaatsvinden in 2 jaar tijd (elk 50%) willekeurig kunnen worden afgeschreven dit is een tijdelijke maatregel als gevolg van de economische crisis.
  8. Dennis,, dank voor je uitleg.. ik was ook niet van plan een complete rittenadm bij te houden. Ik ga het vanaf nu doen zoals jij eerder omschreef.
  9. Hoi Marjan,, ja precies,, zo denk ik er ook over. Ik ga dat vanaf nu ook op deze manier bijhouden. thanks ;)
  10. Hoi Dennis,, Dat zou inderdaad makkelijker zijn zoals jij dat omschrijft Echter wordt er gesproken over: Btw-aftrek bij zakelijk gebruik privé-auto Vanaf 17 oktober 2011 moet u de btw-aftrek bij gebruik van een privé-auto voor de zaak baseren op een sluitende ritadministratie. http://www.dezaak.nl/artikel/-/journal_content/56_INSTANCE_VG8i/10157/2625031 Ik vraag mij trouwens ook af hoe dat in mijn geval zit met de woonwerk ritten. Voor de ib zijn deze namelijk wel zakelijk en voor de btw niet. Nu is dat voor mij misschien discutabel gezien ik altijd op het adres van mijn klanten werk en dus niet van huis naar een vast bedrijfspand/lokatie ga. Mijn zakelijke ritten bestaan voornamelijk uit werken bij klanten thuis. Als dat als woon/werk zal worden gezien.. blijft er met deze regeling weinig btw aftrek voor mij over. :(
  11. Leuk zo'n voorstelrondje... ;D ;D Ik heb mij gisteren ingeschreven op HL. En al direct met een vraag geholpen en een goede tip ontvangen. En zelfs al een reus uitgedeeld. Ik bezoek HL al een paar jaar vrijwel wekelijks en heb er bij het opstarten van mijn éénmanszaak veel van opgestoken.. waardoor ik (o.a door HL) mezelf uiteindelijk heb aangeleerd mijn complete boekhouding en administratie te doen... Je kan hier "bijna" op al je vragen een antwoord vinden. thanks hl'ers :) Dus voor de nieuwkomers niet zo lang wachten als ik,,, gewoon inschrijven en hupsakee ;)
  12. Ronaldinho,, thanks voor de tip over de 75% regeling. Ik heb me daarover zoujuist even ingelezen. Inderdaad niet meer van toepassing. >:( hoop dat er wel een vervangende regeling komt. Ik heb geen zin in een compleet aansluitende km registratie. Ik zou dit jaar gewoon met deze regeling hebben afgesloten.
  13. Hoi Sandra, Dank voor je tijd en reactie. Dat de belasting vaak een vaag antwoord geeft is mij al vaker opgevallen. Van die 10% heb ik zelf ook al eerder gehoord. Ik heb namelijk ergens op het forum ook gelezen dat het minimaal 1000 km zou moeten zijn (uitspraak hoge raad stond daarbij vermeld)
  14. Ik dacht laat ik de belastingtelefoon eens bellen.. Daar mijn casus voorgelegd. Het antwoord was: Als u meer dan 500km prive rijdt, dan heeft u zelf de keuze mogelijkheid. Op de vraag hoeveel ik er dan zakelijk mee moet rijden werd geantwoord.. dat maakt niet uit als het doel van aanschaf maar zakelijk bedoeld is en u hem maar zakelijk gebruikt. Maar ik zal hem prive meer gebruiken dan zakelijk. Als u het doel heeft hem prive veel te gebruiken en de auto wilt aanschaffen om zo doende het belasting voordeel te genieten moet u hem prive aanschaffen. Maar ik zal hem wel zakelijk gebruiken... Dan heeft u zoals ik al zei de keuze mogelijkheid... tja waar ligt die grens dan ???
  15. Dank voor de snelle reactie's.. dat gebeurd zelfs in de nachtelijke uurtjes ;) top! Als je de auto zakelijk hebt staan en daarbij prive bijtelling betaald,, hoef je volgens mij geen km-registratie bij te houden. Dus is het niet te controleren of aan te tonen dat ik aan de 10% kom.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept