Jump to content

1867vlzdxi395l16

Junior
  • Content Count

    22
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    maak een keuze
  • How did you find us:
    maak een keuze

Register

  • What age group do you belong to?
    25-30
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa
  1. Een VOF "maakt geen gebruik van kosten". Een VOF maakt kosten en zoals ik al uitgelegd heb is de tijd die vennoten in de VOF stoppen geen kosten voor de VOF. Wat bedoel je met "deze constructie"? Heb je het hier over de link die je in je openingspost vermeld hebt? Dat is niet echt van toepassing op jullie situatie. Maar uiteraard zou de VOF misschien wel de 'echte' kosten van de ontwikkelde software kunnen (of zelfs moeten) activeren. Maar nogmaals: dat gaat dan niet over de tijd van jullie zelf, maar alleen om de betaalde bedragen aan derden. Je kan als eenmanszaak of VOF namelijk geen eigen gekweekte goodwill activeren. Bedankt, het is helder zo. We laten het hier bij :)
  2. De verdeling klopt wel hoor. Wij vroegen ons echter af of hier gebruik gemaakt kan worden (van de kosten van onderzoek en ontwikkeling) met deze constructie. De uitgegeven som neem ik aan? En dat is absoluut waar natuurlijk. Het zijn ook geen directe kosten die je maakt, maar dat betekent ook niet dat het gratis is buiten de materiaal- en licentiekosten. De tijd had je ook ergens anders in kunnen steken wat wel direct geld in het laatje zou brengen (daar zijn het toch onderzoekskosten voor). Als we er geen gebruik van kunnen maken dan is het niet anders, maar dat zou wel wat scheefgetrokken zijn.
  3. Bedankt voor je reactie. Het is gewoon interne ontwikkeling zonder RDA / WBSO.
  4. Wij hebben een v.o.f. en vroegen ons af hoe het zit met de kosten van onderzoek en ontwikkeling. Ongeveer de tweede helft van het afgelopen jaar is één van de partners voornamelijk bezig geweest met het onderzoek en ontwikkeling van een nieuw, zelfontwikkeld, software product. Dit is nog niet afgerond maar er zijn uiteraard wel kosten voor gemaakt. Het enige wat ik er een beetje over kon vinden was hier, maar dit gaat meer over grote bedrijven. De punten waaraan voldaan moet worden voor onderzoek en ontwikkeling zijn eigenlijk geen probleem, op de uitgaven na want als v.o.f. hebben wij geen directe loonskosten gemaakt omdat hier geen extra personeel voor is ingehuurd. Indirect is dit natuurlijk niet gratis want je kan als partner natuurlijk ook ergens anders aan werken. De vraag is dan of dit mogelijk is voor een v.o.f., en hoe het dan zit met een eventuele berekening van het uurloon. Of kan alleen het materiaal gebruikt worden bij een v.o.f.? De informatie op de website van de belastingdienst is nagenoeg niet aanwezig dus de hoop is dat iemand hier wat meer informatie over heeft.
  5. Nee, dat begrijp ik inderdaad, het ging mij ook om 10.000€ aan rente (zoveel is het in ons geval lang niet hoor, dit was puur om snel een verschil te kunnen opmerken in het overzicht). Box 3 is absurd hoog naar mijn mening (komt vooral door de 4% natuurlijk, wie geeft dat nou nog?), vandaar ook mijn interesse waar sparen het meest interessant was (of beter, het minste wordt toegeeigend door de belastingdienst). Maar wat een zakelijk verantwoord bedrag is, tsja. Het is misschien ook maar net wat je toekomstplannen met het bedrijf zijn. We hebben nu vrijwel geen kosten, maar het kan natuurlijk zijn dat er in de toekomst een pand aangeschaft gaat worden. Dan is het toch prettig om wat geld achter de hand te hebben. Ik kon verder ook niet veel vinden wat voor grenzen ze hiervoor nou hanteren.
  6. Ik heb het nog even een keer ingevuld met 10.000€ en het klopt nu inderdaad wel, vast ergens een typfout gemaakt (had het ook nog nagekeken). Dat van zakelijk verantwoord was mij niet bekend overigens. Het is niet de bedoeling om box 3 te ontwijken, maar wij hebben het gewoon op de rekening van het bedrijf laten staan omdat we het bedrag niet nodig hebben.
  7. Zo dacht ik dat het eerst inderdaad ook berekend zou worden. Echter toen ik 10.000€ had ingevuld als rente inkomsten (om even duidelijk verschil te zien in de bedragen) moesten we 9508€ extra betalen in totaal. Net even 1.000€ geprobeerd en toen klopte het wel met bovenstaande berekening.
  8. Wij hebben voor onze v.o.f. vorig jaar een zakelijke spaarrekening geopend. Omdat onze uitgaven op dit moment vrij laag zijn spaart dit mooi door. Echter zat ik net even wat te spelen met de inkomstenbelasting bij 'opbrengsten banktegoeden' (om te kijken wat het effect erop was) en zag dat vrijwel alle rente inkomsten naar de belastingdienst terug gaan (ik meende iets van 90% van de renteopbrengsten). Indien dit bedrag gewoon op de prive rekening staat is het 30% uitgaande van de 4% rente die de belastingdienst hanteerd (dus effectief rond de 70% van de renteopbrengsten). Of reken ik dit nu compleet verkeerd uit?
  9. Dat hebben we beide bij "Overige materiële vaste activa" gezet. Vervolgens bij "Willekeurige afschrijvingen" hebben we hier een omschrijving van neergezet met hetzelfde bedrag.
  10. Ik heb mijn BSN ingevuld bij de V.O.F., i.p.v. de RSIN anders werd het niet geaccepteerd.
  11. Ik heb een bedrijfsmiddel die willekeurig wil afschrijven, à 700€ onder de startersmogelijkheden (volledig). Hiervan heb ik dit ingevuld: Onder willekeurige afschrijvingen: Afschrijvingsbedrag 700, boekwaarde einde boekjaar 0. Bij overzicht activa onder matriële vaste activa: Kosten van aanschaf of voortbrenging: 700, boekwaarde einde boekjaar 0, restwaarde 0. Bij de winst-en-verliesrekening onder afschrijvingen: Overige materiële vaste activa, 700. Ik heb echter mijn twijfels of dit correct is, moet het wel zo vaak ingevuld worden?
  12. Bij 3b: "Leveringen naar of diensten in landen binnen de EU" vroeg ik mij af wat ik aanmoet met een bedrijf uit de VS die wel een BTW nummer heeft in de EU. Het is echter wel een BTW nummer beginnend met 'EU' en in de opgaaf intracommunautaire prestaties (ICP) kon ik dit niet in de lijst vinden met landen? Ik weet dus niet wat ik hiermee aanmoet, iemand toevallig ervaringen hiermee of die het weet? Bedankt :)
  13. Wij zitten er over na te denken om onze software bij Amazon te verkopen (via de "download service"), maar - het misschien al duidelijk - we zitten wat met de BTW. Zoals we op de Amazon site lezen ben jezelf verantwoordelijk voor het in rekening brengen van de BTW, dit lijkt ons heel onlogisch want dan zou er zo'n situatie ontstaan: Amazon verkoop item X voor 20 USD aan klant Y. We sturen nog een losse nota aan klant Y voor 4 USD aan VAT? Echter staat er op een ander stuk ook dat Amazon zelf BTW inhoudt over de verkopen. Aangezien wij er niet op zitten te wachten om direct dubbel BTW te betalen (dan houden we immers helemaal niks meer over) vroegen wij ons af of iemand misschien ervaringen heeft met de verkoop van (software) producten op Amazon en hoe het zit met de afhandeling van BTW. We wilden eigenlijk beginnen op de US site, maar het schijnt dat je tegenwoordig dan ook meteen op de UK, FR en DE site staat. Dank :)
  14. Overigens, ik ken deze situatie vooral van het internationaal zakelijk kopen van software via internet, niet als verkoper aan particulieren. Daarbij wordt de transactie vaak afgehandeld door het bedrijf Digital River. Ik heb daar verder geen belang bij. Je kunt ze eens googlen en kijken wat voor diensten ze bieden, wat dat kost etc. Ik had al even gekeken bij Digital River e.d., maar hoe werkt zoiets dan? Betekent dat dan ook dat ik geen BTW zelf meer hoef af te dragen aan de Nederlandse belastingdienst? Want als Digital River niks anders doet dan een lijstje maken met hoeveel belasting naar land X moet heeft het voor mij weinig toegevoegde waarde, dat kan ik zelf ook makkelijk uitrekenen.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept