Jump to content

deHans

Junior
  • Content Count

    11
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    adviseur
  • Gender
    Male
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    25-30
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    marketingfacts

Company info

  • Location
    Apeldoorn
  1. Dat is eigenlijk ook het idee.. Beginnen met 1 wieltje en afhankelijk van de bezoekersaantallen meer artikelen toevoegen. De webshops zijn niet actief om specifiek dit artikel onder de aandacht te brengen. Voor hen is het veelal een van de 100'en artikelen die ze aanbieden. Naast rolschaatsen worden er meestal ook nog andere artikelen verkocht. Er zijn maar enkele webshops die met merk type typenummer typeserie adverteren. Er is dus plaats om hier tussen te komen wanneer ik ook met adwords zou gaan werken. Maar ook zonder adwords denk ik organisch al vrij hoog te komen door de zeer specifieke inhoud van mijn website. De borsatoshop staat ook op de 1e pagina van Google zoekresultaten boven bol.com en itunes. Op de 2 grootste rolschaatsforums zijn zeker zo'n 40.000 mensen lid en ik denk dat Nederland zeker zo'n 300.000 rolschaatsers telt. Het wieltje verkoopt zichzelf en is zonder mijn aanbevelingen of verwijzingen naar testen al de absolute bestseller onder de fervente rolschaatser. Niet voor niets wordt er reeds maandelijks zo'n 3000 keer gezocht met de zeer specifieke term : Merk type typenummer typeserie". En het hoogseizoen (het mooie weer) moet nog beginnen. Resumerend denk ik dus voldoende onderscheidend te zijn om goed vindbaar te zijn op Google en denk ik dat de doelgroep groot genoeg is om maandelijks zo'n 1000 unieke bezoekers te kunnen trekken. Een van de webshops geeft 3% commisie aan affiliates wat neerkomt op 1 euro per wieltje.. Er is dus alleen als affiliate al een leuke duit te verdienen. Te meer omdat men regelmatig meer besteld dan enkel het wieltje en men vaak meerdere wieltjes tegelijk besteld.
  2. Je zou het inderdaad kunnen zien als een margriet of viva onderneming. Niets is echter minder waar. De voornaamste reden hiermee te beginnen is een site met enige potentie op te zetten en te reserveren waarbij ik SEO effectief toe kan passen en in de praktijk kan brengen. Tevens met de mogelijkheid rondom deze productgroep / sport de site verder uit te bouwen. Daarnaast - of beter gezegd daarmee - is er natuurlijk wel de ambitie om er een leuke duit mee te verdienen. De niche waar ik op inspeel is naar mijn idee groot genoeg om een dergelijke site te beginnen echter is het te klein om er (direct) groot geld mee te gaan verdienen. Afhankelijk van hoe goed het ontvangen wordt en de bezoekersaantallen kan je n.v.v.t. natuurlijk kijken of het uitbreiden van het aanbod / het zelf aanbieden van producten / actief adverteerders werven lonend zal zijn. Genoeg potentie dus. Die tientjes per maand benadrukte ik meer om aan te geven dat de opbrengsten gedurende de eerste periode voor mij van ondergeschikt belang is.
  3. Het is mij niet zozeer om de inkomsten te doen.. Als ik er een paar tientjes per maand mee zou pakken vind ik het al prima. Feit is dat de opzet makkelijk te realiseren is en niet veel aandacht (meerdere uren per dag) vraagt. De enige kosten die ik heb zijn de kosten van de website en dit zal door de beperkte inhoud niet bijzonder veel zijn. Op den duur zal het leuk zijn als een webshop, de wieltjes leverancier of andere branche gerelateerde firma wil adverteren. Afhankelijk van het aantal bezoekers zal dit neerkomen op hooguit een paar 100 euro per jaar. Afhankelijk van de extra merken/types die ik eventueel later toevoeg (meer traffic) kunnen deze bedragen natuurlijk oplopen. Content is zeker king maar dan wel meer van hetzelfde.. Als ik andere producten ga toevoegen draagt dat niet bij aan de vindbaarheid van het bestverkochte artikel. Daarbij zit er een dermate significant verschil tussen het bestverkochte en het 1na bestverkochte artikel in zoekopdrachten op Google dat dit echt pas van latere orde zal zijn.
  4. Bij bewezen succes wil ik meerdere rolschaats artikelen toe gaan voegen.. Alleen door het enorme succes van dit specifieke artikel en omdat het natuurlijk de vraag is hoe goed mijn website bezocht zal worden wil ik het eerst beperken tot dit artikel.
  5. Omschrijving van je concept: Vanuit de ambitie een eigen zaakje te runnen overweeg ik om een webshop te beginnen. Nu heb ik recentelijk een aantal opties overdacht en denk ik nu een goed concept te hebben. Graag zou ik ook de visie van anderen willen hebben en zodoende dit topic. Omdat goede ideeën meestal uit problemen ontstaan is het misschien goed de case even te omschrijven. Om niet het idee direct op tafel te gooien verpak ik het even onder een andere noemer.. het heeft dus niets met rolschaatsen te maken maar het beschrijft goed het idee wat ik heb. Ik mag zelf graag rolschaatsen en onlangs had ik een nieuw wieltje nodig. Er is geen enkel verschil tussen rolschaats wieltjes alleen het merk en hierbinnen 1 of 2 types. Hierbij zijn er 5 of 6 favoriete merken/typen die vrijwel iedere rolschaatser gebruikt. 1 schiet hier tussenuit omdat deze jaar op jaar als beste getest wordt. De fanatieke rolschaatser heeft dit merk/type er dan ook onder zitten en op alle rolschaats forums wordt deze als absolute favoriet genoemd en geadviseerd. Nu zijn er wel 50 webshops die dit wieltje aanbieden waarbij er 20 tot 40 euro per wieltje verschil is tussen de goedkoopste en de duurste aanbieder. Het heeft mij 2 uur gekost om de goedkoopste aanbieder te vinden en de aanbieders wisselen nogal eens van prijs. Product / Markt gegevens [*]Aantal rolschaatsers in NL: 500.000+ bij benadering [*]Aantal x per jaar nieuw wieltje nodig: 1 tot 2 per jaar [*]Aantal Google zoekopdrachten naar specifiek merk/type: 5.000 tot 10.000 (seizoensgevoelig) [*]Prijsrange: €27,- tot €59,- Door het specifieke karakter van het product had ik het idee om een prijsvergelijkings site te maken voor dit merk/type wieltje waarbij ik wekelijks alle aanbieders langs ga om de prijzen te controleren en eventueel bij te werken. Eventueel uit te breiden met de andere merken/typen wieltjes en bij gebleken succes ook andere rolschaats onderdelen. Doordat het een niche product betreft is de vindbaarheid en vergelijkbaarheid op de bekende prijsvergelijk sites zeer beperkt, een groot deel van de aanbieders (webshops) komt hier niet naar boven. Het verdienmodel zal hem enerzijds zitten in advertenties van de aanbieders en anderzijds referal links naar de webshops die dit ondersteunen. Zo mogelijk hoop ik een groep rolschaatsers aan me te binden middels een blog waar ik onder andere de verschillende wieltjes maar ook andere producten en montage tips zal bespreken. Dit ook om beter vindbaar te worden in Google. De vindbaarheid wordt natuurlijk versterkt omdat ik mij specifiek op 1 product / niche richt. Het zal duidelijk zijn dat dit geen vetpot zal zijn maar biedt wellicht een leuke bron van extra inkomsten zonder veel risico en investering van tijd. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden? Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor: Een lijst opgesteld van aanbieders van dit specifieke product. Een klein marktonderzoek om te bepalen hoe groot en hoe aantrekkelijk de markt is. Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen: Een beter beeld van de prijzen voor dit specifieke product zodat de vele maandelijkse zoekopdrachten in Google naar de goedkoopste aanbieder worden geleid. Hoe is dit anders dan bestaande concepten: Behoudens de grote prijsvergelijkingssites als kieskeurig en beslist wordt dit nog niet aangeboden voor een specifiek niche product zoals deze. Door juist op een niche in te spelen is er een beter onderling vergelijk mogelijk. Wat voor feedback hoop je te krijgen: Verfijning van dit ruwe idee om met een gepolijst bedrijfsidee goed beslagen het ijs te gaan betreden.
  6. Ik zou zeggen, probeer het gewoon eens! Een marktkraam kan je huren evenals een koeling, kassa/kluisje en een aanhanger. In het ergste geval ben je het geld van de huur en de marktkosten kwijt en blijf je met een paar kilo pasta zitten. Maar daar kan je misschien nog vrienden of familie blij mee maken tegen een kleine vergoeding. Het geeft je een goed beeld van hoe je producten ontvangen worden en hoeveel porties je op een dag kan verkopen. Misschien een leuk idee om jullie pasta en sauzen eens aan te bieden op thuisafgehaald.nl .. Afhankelijk van waar je woont kan dit zo 3 tot 15 bestellingen per week extra opleveren. Dit kost je niets en zo kan je risico loos kijken hoe je producten ontvangen worden en wat men bereid is te betalen.
  7. Door de specifieke niche waar wij ons met het unieke assortiment op richten is het moeilijk om klanten te segmenteren op de standaard segmentatie criteria zoals jij ze noemt. Hoewel wij voor ieder budget wel een meubelstuk hebben ligt onze focus en dus ook het prijsniveau voornamelijk op de modaal + groep. De andere segmentatie variabele is dus huishoudens zoekende naar meubels met een moderne industriële uitstraling. Ondanks dat de man vaak de DMU is word het voorwerk en de evoked set gedaan/samengesteld door de vrouw. Je zou dus kunnen stellen dat we ons met de folder op de vrouw moeten richten. Zodoende ook de keus om de call to action uit laagdrempelig accessoire werk willen laten bestaan i.c.m. een duidelijke weerspiegeling van ons assortiment en onze USP's
  8. @TwaBla, dank hier ga ik zeker even voor zitten! @Highio: Dan ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe we jou wél zouden kunnen activeren? Hoewel mensen na aanschaf van een interieur vaak niet binnen korte termijn wéér wat nodig hebben laten wij deze groep niet links liggen. Wij benaderen ze enkele malen per jaar via e-mail om ze te informeren over nieuwe collecties en aanbiedingen. Daarnaast activeren wij klanten om vrienden/kennissen klant te maken door ze een waardevoucher te geven die bij gebruik voor contante korting voor de nieuwe klant & geld voor de originele klant op de rekening zorgt. Tot slot verspreiden wij 1 a 2 maal per jaar een luxe magazine met persoonlijk schrijven onder het klantenbestand. Ja die hebben wij. Hier wordt zoals gezegd hard aan gewerkt en bezorgt ons vrijwel wekelijks enkele online bestellingen op. Voornamelijk klein meubilair en accessoires. Meubelen met een zeer moderne / industriele uitstraling dus veel gebruik van glas, metaal en ruwe houtsoorten. De meubelstukken lopen uiteen van banken tot kasten.. Eigenlijk alles om een woonkamer in te richten. Voor zover je in een dorp je onderscheid met een zichtlocatie: Ja. We zijn makkelijk bereikbaar en gratis voor de deur parkeren is mogelijk. Ook zit je met 5 minuten op de snelweg. Onze vrachtwagen is voorzien van stickering Eigenlijk kan je zeggen dat we de volledige marketingmix behoorlijk op orde hebben.. Aan promotie hebben we, behoudens de site, nooit echt aandacht besteed omdat we het moeten hebben van een loyale klanten kring. Echter willen we nu d.m.v. promotie de teruglopende bezoekersaantallen weer op peil krijgen.
  9. Laat ik het zo stellen. De website en de gehele marketing hier omheen (social Seo Sea) is uitbesteed en hier is een FTE continu mee bezig. Hier valt geen verdere winst dan de huidige ontwikkeling mee te behalen. Wat op viel is dat wanneer wij middels free publicity in het lokale stad/dorp blaadje komen er duidelijke pieken zijn waar te nemen in bezoekersaantallen op de website. Middels folders willen wij deze groei en voornamelijk het bezoek in de winkel nog verder verhogen. Inmiddels is duidelijk dat het laten drukken en bezorgen van folders niet veel hoeft te kosten. De DTP'er binnen het bedrijf kan de folders opmaken inderdaad met behulp van leveranciers foto's en foto's uit onze showroom. Dat de respons op zo'n folder afhankelijk is van de kwaliteit van de folder en de call to action is duidelijk. Alleen zou een ruwe indicatie van X bezoekers op 1000 folders duidelijkheid scheppen op de ROI van een dergelijke campagne. De wens is om in specifieke postcode gebieden in een straal van 35km rondom de winkel de folders te verspreiden. Het mag duidelijk wezen dat hier een flinke investering mee gepaard gaat en zodoende zou het prettig wezen wanneer we een berekening zouden kunnen maken om de kosten tegenover de baten te kunnen zetten. Het plan is nu om te beginnen met een kleiner gebied of een specifiek postcode gebied om zo te kunnen achterhalen of we met folders een verschil kunnen maken binnen dit gebied. En om een berekening te kunnen creëren voor de respons wanneer we dit voor een groter gebied zouden gaan doen. De call to action zal voornamelijk in de vorm zijn van accessoire aanbiedingen (marge en lage drempel) al dan niet in combinatie met aanschaf van een meubelstuk. Daarnaast zouden we kunnen denken aan combi aanbiedingen waarbij het aantal meubelstukken dat je in 1 keer afneemt een kortingspercentage bepaalt. Zoals wellicht bekend is wordt de korting op meubels voor een groot deel bepaald door de onderhandelingsvaardigheden van de koper. Wij ambiëren dan ook niet om te werken met prijskortingen op losse meubels omdat de klant zo een vertekend beeld krijg van de marge op de overige artikelen. Daarnaast zal de folder op deze manier een te beperkt beeld van het assortiment laten zien. Resumerend zijn er als ik het goed begrijp geen statistische gegevens van de respons op folder-marketing? De enige manier om de effecten te kunnen meten is om het gewoon zelf te proberen?
  10. Als ik zo over je posts heen lees valt het volgende mij op: [*]Prima bank van hoge kwaliteit en een goede afwerking [*]Een maat die prima geschikt is voor een gemiddeld huis / huishouden [*]Een kleur die makkelijk combineert en veel mensen aanspreekt [*]Snelle bezorging voor een zeer lage meerprijs [*]Een bijzonder lage prijs Ik zou bijna zelf geïnteresseerd raken, dat meen ik serieus! Zorg er voor dat men hem zelf kan zien / proberen alvorens ze hem kopen, een bank kopen van een plaatje lijkt mij niets. Desnoods laten proberen vanuit je bezorg vrachtwagen als je eens in de buurt bent. De enige plek waar je je kan onderscheiden is op FaceBook. Vooral omdat je 1 product aanbied kan je hiervoor een leuke pagina aanmaken. Zoals je al aangeeft is Marktplaats verzadigd en is een site maken die tussen giganten als Otto, Neckerman, Wehkamp en alle prijsvergelijkers ergens boven in Google uit komt, onmogelijk. Een site die je als referentie aan de FaceBook pagina koppelt is wel belangrijk, hier kan de gehele transactie plaatsvinden en kan je (extra) vertrouwen creëren. Je doelgroep (initiele aankoop, jongeren / jong volwassenen) bevind zich op FaceBook en met een slimme actie of aanbieding kan je snel volgers en likes creëren. Je zou bijvoorbeeld kunnen overwegen je prijs iets aan te passen zodat je per 10 banken er 1 weg kan geven als een like&share actie voldoende aan slaat. [*]Zorg dat vrienden je liken & sharen en je komt zo op 3000 verschillende timelines voorbij [*]Bied een kleine korting aan, aan likers van je pagina (€10.- korting) [*]Zorg dat kopers de bank fotograferen als die in hun woonkamer staat en daarbij je pagina taggen (€10,- korting) [*]Een goede weg-geef actie of kortings actie creëert zo 300 likes & shares Zet je bank op een mooie locatie, kleed hem aan met wat accessoires en zorg voor mooie (detail) foto's. Positioneer hem daarnaast door goede nette teksten die de kwaliteit onderstrepen en een "van" prijs die strookt met je positionering. Bijvoorbeeld van €659,- voor €419,- of €469,- incl. verzending. Foto's van de bank in je bezorg wagen en van meerdere banken in je magazijn zorgen voor vertrouwen. Hetzelfde geldt voor voorraad en bezorg updates om je FaceBook pagina regelmatig van wat nieuws te kunnen voorzien. De bovenstaande USP's zouden de rest moeten doen. Tot slot kan je naar verloop van tijd of misschien wel direct overwegen om de bank op een site als Groupon aan te bieden. Ik verbaas me altijd over de aantallen die hier verkocht worden. Je kan natuurlijk je prijs aanpassen om de commissie van Groupon op te vangen en niet "te" veel bestellingen binnen te krijgen. Bied je direct de gelegenheid om een ideale verkoopprijs af te stemmen.
  11. In een dorp met een groot verzorgingsgebied werk ik al weer een aantal jaren in een woon winkel. Omdat ik goed bevriend ben met de eigenaar en in principe aan het eind van de dag net zo afhankelijk ben van omzet als hij, help ik hem bij de bedrijfsvoering. Ik draag vooral tips aan hoe de winkel zo effectief mogelijk kan opereren om de klanten zo goed mogelijk te bedienen. Desalniettemin worden wij ook getroffen door de effecten van de crisis. Hoewel de gehele branche al enige jaren flinke omzet dalingen laat zien hebben wij over de omzet vooralsnog weinig te klagen. Door professionalisering van de verkoop en een continue monitoring / focus op conversie en het verhogen van het bon bedrag weten wij ondanks sterk dalende bezoekers cijfers nog altijd ieder jaar licht te plussen. Alleen in 2009 hebben wij een flinke dip gehad toen de crisis echt in sloeg en men plots ging bezuinigen op duurzame consumptie goederen. Uit angst dat de rek op een gegeven moment uit het optimaliseren van conversie en bon bedrag gaat en de bezoekers aantallen nog verder terug lopen, overwegen wij nu te investeren in een folder campagne. Dit omdat de website en social media niet verder verbeterd kunnen worden en wij denken dat we op deze manier mensen kunnen bereiken die nog niet bekend met ons zijn. Zoals dat gaat in een dorp moeten wij het voornamelijk hebben van vaste klanten of mensen die toevallig binnen komen lopen. Uit postcode onderzoek is gebleken dat er enkele gebieden zijn waar wij op dit moment aanzienlijk minder mensen bedienen als andere gebieden binnen dezelfde straal rondom de vestiging terwijl de inwoners-kenmerken van deze gebieden geen afwijkingen laten zien t.o.v. huidige klanten. Nu ben ik heel benieuwd of er cijfers bekend zijn hoe effectief een folder campagne kan zijn? Ik wil de eigenaar kunnen verklaren waarom het verstandig is te gaan folder'en in deze specifieke postcode gebieden maar hoe weet ik dat ik op zijn minst quite speel? Wanneer het huidige patroon (minder bezoekers, hoger bonbedrag en conversie) zich voortzet hebben we zo'n 10% bezoekers per dag extra nodig om de huidige groei voort te kunnen zetten. Momenteel ontvangen wij zo'n 85 bezoekers per dag. De folder zal aansluiten bij onze visie van het bedrijf: product leadership. Dus geen diepe prijs acties maar meer een folder om mensen die nog niet bekend met ons zijn te informeren over de USP's van de meubelzaak. Wij weten ons te onderscheiden door het bieden van maatwerk en de mogelijkheid meubels in verschillende kleuren en stoffen te kunnen leveren. We leveren minstens 4 weken sneller dan de concurrentie hier in de buurt en veel meubels kunnen wij binnen 10 dagen aan huis leveren. Daarnaast spreekt ons continu wisselende en zeer moderne assortiment een grote groep mensen aan.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept