Mijn tips kort en bondig zonder nog verder op alle overige antwoorden in te gaan:
1. Opleiding Ondernemer Goederenvervoer, bijbehorend Examen behalen
2. Chauffeursdiploma (CCV-B) en rijbewijs behalen (alleen al om te weten wat het inhoudt om vrachtwagenchauffeur te zijn)
3. NIWO Vergunning en per aangeschafte trekker (lees: trekkende gedeelte van vrachtwagen) heb je ook nog eens een vergunningsexemplaar nodig. Hierbij hoort een startkapitaal van €9000 per vergunningsbewijs
4. Een vrachtauto heeft een gemiddelde snelheid van 70 KM per uur, gebaseerd op opstoppingen onderweg, verplichte rusttijden etc. Je berekeningen zul je dan ook hierop moeten baseren en niet op de maximale toegestane snelheid.
5. V.w.b. internationale kosten heb je uiteraard je chauffeur incl. rij- en rusttijden, tolvignetten, tolkosten, tolkastjes in je voertuig, hoge dieselprijzen in sommige landen (gem. €1,50 in Frankrijk), overnachtingstoeslagen, overstaantoeslagen etc alles op basis van CAO Transport en Logistiek voor je chauffeur
6. En het belangrijkste lijkt me dat er klanten zijn, of op z'n minst prospecten (potentiele klanten) die ook hun daadwerkelijke interesse hebben uitgesproken.
Kortom genoeg te regelen lijkt mij, en mogelijk weet je 95% van bovenstaand ook al
Werk zelf sinds 2009 in het familie transportbedrijf van mijn ouders en weet dat het keihard bikkelen is. Enige dat op het moment nog rendabel is zijn de niche markten om je op te richten. Deelladingen vervoer, ook wel groupage genoemd, verdiend op het moment tussen de 10 en 15€ per pallet (en er passen 'r genoeg in een trailer ;-) ) dus die moet ECHt vol zitten alvorens naar een internationale bestemming te vertrekken. Nog maar niet te denken aan alle laad- en losadressen die aangegaan moeten worden.
Een trekker-opleggen combi moet minimaal €85- per uur opbrengen om break-even te zijn, maak daar dus maar €100,- van om voor jezelf een winstmarge te creeren.
Vind het knap en gewaagd om met een uitgebreid plan en idee als het jouwe te willen beginnen, maar heb er wel respect voor. Hoop dat het je lukt! Banken zijn niet al te meewerken, en enige vakkennis is zeker vereist!