Jump to content

Rob janssen

Junior
  • Content Count

    23
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0
  1. Oke helder, dank voor de reactie. Het opladen van de 50 euro boek ik als kasopname en declareer aan de hand van de reisfactuur.
  2. Ik opwaardeer mijn OV chiplaart vanuit de zakelijke rekening, telkens 50 euro, en reis zakelijk. In de boekhouding geef ik dit op als (zakelijke)reiskosten. Moet ik nu ook nog voor iedere zakelijke reis uitzoeken en opgeven hoeveel van een saldo is afgeschreven per rit?
  3. Bedankt voor alle reacties en wat een fijne uitgebreide en inzicht gevende reactie Prinsrachid. Verhuren aan mij privé lijkt mij de optie. Ik ga dat verder onderzoeken.
  4. De auto is in 2014 aangeschaft en is een hybride waarop de Milieuinvesteringsaftrek en de versnelde afschrijving Vamil is toegepast. De Vamil periode loopt volgend jaar af. De boekwaarde zal mogelijk niet helemaal nul zijn maar tegen boekwaarde overnemen zal niet kunnen. Ik heb in 2018 de auto op de BV laten staan en kosten genomen in de eenmanszaak, echter zal ik de BV moeten vergoeden en dus de auto moeten huren en vraag mij af hoe ik dat moet berekenen.
  5. Mijn BV heeft geen activiteiten meer. De auto staat nog op BV tot de investeringsaftrek volgend jaar afloopt. De auto wordt tot volgend jaar uitgeleend aan de eenmanszaak, de eenmanszaak neemt alle kosten en zal mogelijk de BV moeten vergoeden voor de inzet van de auto vanuit BV voor de eenmanszaak. Hoe bereken ik de kosten/huur die ik moet vergoeden aan de BV? Overigens is de boekwaarde 0 en marktwaarde 15.000 dus zal 'm in 2019 (afloop investeringsaftrek) privé tegen marktwaarde moeten overnemen denk ik!?
  6. De btw is dus alleen aftrekbaar als er omzet is in de bv begrijp ik! Maar daar zitten nog uitloopkosten met btw in voor de auto. Ik dacht de kosten te kunnen verleggen naar de eenmanszaak. De boekhouder zei eerder dat het niet uitmaakt, het zijn uitloopkosten, maar ik begrijp nu dat ik dus de afgedragen btw niet meer kan terugvorderen op de een of andere manier!?
  7. Wat gebeurt dan met de aftrek van de btw in de eenmanszaak, alleen over de btw aan de BV of ook de btw op de betreffende factuur?
  8. De BV draait geen omzet meer en heeft ook geen ozb meer (en ook geen gebruikelijk loon meer). Ik betaal toch geen btw aan de BV over een factuur die de BV betaald heeft en wordt verlegd naar de eenmanszaak?
  9. Ha Joost, de Auto heeft nog een investeringsaftrek die op de BV rust. Volgens mij moet die tot 2019 blijven staan daarna kan de auto over naar prive of de eenmanszaak. De overige kosten zijn kleine kosten als telefoon abbonement etc., denk ca. 80 euro per maand. En die lopen ook uit. Kan ik niet gewoon die kosten voor 100% laten vergoeden door de eenmanszaak en dan daar in de admin opnemen?
  10. Hallo, bedankt voor de reactie. Juridisch is er geen issue. De BV blijft bestaan en nog gehanteerd voor pensioen. De eenmanszaak heeft een andere naam en doet ook andere activiteiten, training ipv interim werk. Er zijn echter nog auto- en telefoonkosten die nog niet op de eenmansak staan en nog door bv betaald zijn, maar in de in eenmanszaak moeten vallen. Dus ik vraag mij af hoe ik dat administratief verwerk. Ik denk dat de eenmanszaak de kosten aan de BV vergoed en dan de betreffende factuur opneemt in de eenmanszaak administratie?
  11. Ik heb sinds 2018 een eenmanszaak maar heb nog rekeningen van de auto die op de BV staat zoals verzekering, brandstof etc. Hoe breng ik dat onder in de eenmanszaak? Bijvoorbeeld eenmanszaak betaald aan de BV de factuurbedragen terug?
  12. Ik gebruik sinds januari de BV alleen nog maar voor Pensioen. De activiteiten zijn sinds januari ondergebracht in een (nieuwe) eenmanszaak. Het gebruikelijk BV loon is vervallen en ook de omzetaangifte. Ik heb in de BV nog de auto staan met afschrijving en verbruikskosten tot eind dit jaar en nog telefoonkosten. Kan ik die uitloopkosten doorbelasten naar de eenmanszaak en hoe doe ik dat? Groet Rob
  13. Bedankt voor je reactie. Ik ga ermee aan de slag en zal het advies volgen.
  14. Hallo, ik ben 54 jaar en heb een pensioentekort. Ik heb 100k in mijn dga-bv zitten wat ik wil benutten als eenmalige inleg in een pensioenverzekering. Daarnaast wil ik maandelijks een bedrag inleggen. Nu lees ik over de bestedingsruimte en reserveringsruimte op de belastingsite. Ik begrijp dat de maximale jaarlijkse reserveringruimte ca. 7.052 euro is en vanaf 55 jaar 13.927 euro. Mijn vraag is of ik dan die 100k moet verdelen qua inleg over de komende jaren rekening houdend met de jaarlijkse bestedingsruimte en investeringsruimte over de laatste 7 jaar?
  15. Mijn zus heeft een schuld van 6000 euro bij de visa, gezien het hoge rentepercentage van 15% wil ik die haar het bedrag lenen vanuit de bv. Mag dit en wat is dan de rente die ik moet berekenen?

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept