Jump to content

Mjam

Junior
  • Content Count

    11
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0
  1. Mjam

    BTW aangifte webshop

    Bedankt voor jullie reacties! Daar kan ik weer mee aan de slag OB inmiddels afgerond 8). Zo heb ik de factuureisen begrepen: Toen ik begon ergens op de site van de belastingdienst gelezen dat er een uitzondering geldt voor de detailhandel, dan hoef je niet aan de factuureisen te voldoen. Tenzij je redelijkerwijs kunt weten dat je niet te maken hebt met een particulier, maar met een bedrijf, dan gelden de factuureisen weer wel.
  2. Mjam

    BTW aangifte webshop

    Bedankt voor je reactie. Ik ben al een tijdje bezig en heb de site van de belastingdienst en de handleiding bij de OB aangifte al geraadpleegd, maar toch weet ik niet zeker of ik het goed doe. Daarom stel ik mijn vraag hier. Het gaat mij vooral om de BTW over de import uit Amerika, dat is toch een geval apart wat ik niet terug kan vinden.
  3. Hoi Higherlevel-leden, Ik ben al een tijdje bezig met mijn omzetbelasting, maar kom er niet helemaal uit. Ik twijfel al om toch maar naar een boekhouder te stappen, maar mijn inkomsten laten dat nog niet toe. Waarschijnlijk is het niet zo ingewikkeld, dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! Eerst wat info over mijn bedrijf: Ik heb een woocommerce webshop, waarop over dit kwartaal nog maar 3 bestellingen zijn afgehandeld, maar het is natuurlijk de bedoeling dat dit er veel meer gaan worden. Afgelopen kwartaal heb ik vooral producten en diensten ingekocht en nog nauwelijks iets verdiend. Ik heb producten en diensten ingekocht in Amerika, binnen de EU en in NL. Ik houd mijn administratie nu nog bij in excel, ik heb geen boekhoudprogramma. Alle facturen die ik binnenkrijg nummer ik. Ik zet ze onder elkaar in Excel en geef het volgende aan: - De factuurdatum - Waar de factuur vandaag komt: uit NL, binnen EU of buiten EU - De begunstigde - In welke categorie de factuur valt: inkoop producten, marketing, verzendkosten, etc. (voor mijzelf) - Beschrijving doel - Factuurbedrag incl. BTW - Factuurbedrag excl. BTW - BTW bedrag betaald - BTW tarief betaald - BTW bedrag wettelijk - BTW tarief wettelijk Ik begin al te merken dat mijn Excel niet toereikend zal zijn als er meer facturen bij zullen komen, daar moet ik nog iets op verzinnen. Alle facturen bewaar ik digtaal onder het factuurnummer uit de Excel Mijn vragen: 1. Is mijn adminstratie zo volledig genoeg voor de belastingdienst? 2. Ik heb nu dus voor het eerst ook (geringe) inkomsten. Hoe administreer ik die? Inkomende en uitgaande facturen in een apart overzicht? Moet ik alle uitgaande facturen ook nummeren? Nu zijn het er maar een paar, maar als het er straks veel zijn, is dat een hele klus. Of kan ik de balans van de Payment provider nemen? Dus alle inkomsten - alle kosten. 3. Ik heb producten ingekocht in Amerika. Daarover heb ik in eerste instantie geen BTW betaald. Later kreeg ik een factuur van PostNL met de invoerrechten, BTW en afhandelingskosten. De BTW heb ik dus aan een bedrijf in NL betaald, maar het is de BTW over een bestelling uit Amerika. Waar geef ik beide aan in mijn OB aangifte? Eerder heb ik in een soortgelijke situatie alleen de BTW als voorbelasting aangegeven, is dat juist? 4. Wie heeft er een goede tip voor het bijhouden van de administratie van een webshop? Is dat te doen in Excel? Weet iemand een goed boekhoudpakket met lage vaste lasten? Of kan ik beter toch maar een boekhouder gaan? Ik hoop dat jullie mij weer op weg kunnen helpen!
  4. Gelukkig noem ik mijn webshop niet MJAM, dus dat scheelt ;). Maar ik heb inderdaad ook cantact gehad met MSP. Ze hebeen verschillende paketten, maar als ik geen vaste maandlasten wil, kom ik uit of het fast checkout pakket. Dat betekent dat mijn klanten worden doorgeleid naar het systeem van MSP, waar ze zich moeten registreren. Niet echt fast, het wordt pas snel voor de klant als hij dit al eerder bij een andere webshop heeft gedaan. Maar ik ben het zelf tot nu toe nog nooit tegengekomen bij andere webshops. MSP verzameld dus bovendien ook nog al jouw klant gegevens. Dus daar ben ik op afgehaakt.
  5. Bedankt voor jullie snelle reacties! @Richard: Siwsow had ik al naar gekeken, Targetpay nog niet, maar ze zijn allebei toch wel fors duurder per transactie, ik zie nog niet direct wat ze voor die extra kosten meer te bieden hebben. @Benm: Mollie betaald zelfs dagelijks uit als je dat wilt, zonder extra kosten, volgens hun site. Dus dat zit goed volgens mij. @Benm: dat is inderdaad niet erg, maar Paypro bijvoorbeeld zet de naam van webshop alleen in de omschrijving, in eerste instantie is de afschrijving dan dus niet herkenbaar als afkomstig van de webshop, alleen als je de afschrijving opent. Zoals jij beschrijft is dan helderder voor de klant. Zijn er nog andere zaken waar ik goed op moet letten?
  6. Hoi Higherlevel-leden, Voor mijn webshop heb ik een PSP nodig. Nu ben ik al een tijdje allerlei partijen aan het vergelijken, maar het is zoveel, dat ik er niet helemaal uit kom. Ik wil niet lukraak eentje nemen en later tegen allerlei problemen aanlopen. Mijn webshop wil ik opbouwen, maar ik begin klein. Ik verwacht niet direct heel veel transacties per maand, maar als het gaat lopen, moet het daar wel op ingericht zijn natuurlijk. In eerste instantie wil ik alleen iDEAL en overboekingen accepteren. Ik wil liever (nog) niet vast zitten aan een vast maandbedrag. Verder vind ik het belangrijk dat voor klanten betrouwbaar over komt. Liefst op het bankafschrift ook de naam van mijn webshop, maar dat is niet vaak heb ik al gezien. Ik denk zelf nu aan Paypro, Pay.nl of Mollie. Mollie springt er voor mij nu het meest uit, omdat die veel betaalmethodes bieden, de klantenservice relatief snel reageert en de kosten per transactie laag zijn (€ 0,29 zag ik vandaag, was eerst nog €0,45). Heeft iemand ervaring met één van deze partijen? Mod edit: titel ingekort
  7. Dankjewel voor je heldere reactie! Het komt gewoon per post, met DHL Express. Als ik het goed begrijp kan ik het dan dus gewoon bestellen en wordt het geregeld? Dat scheelt weer werk :-).
  8. Hoi Higherlevel leden, Ik heb een (ik denk) simpele vraag, waar ik zelf toch niet uitkom en waar ik geen antwoord op heb kunnen vinden. Het volgende is de situatie: [*] Ik wil producten en de VS importeren, om te beginnen ter waarde van 800 dollar. De stappen 1 tm 9 van onderstaande link, gaan goed http://www.ondernemersplein.nl/stappenplan/producten-importeren/ [*] Ik kan de producten rechtstreeks via de webshop van de producent bestellen, ze hebben geen distributeur in europa waar via ik verplicht zou moeten bestellen, het mag rechtstreeks bij de producent. [*] Ik heb de productcodes opgevraagd. [*] Nu wilde ik de invoerrechten regelen. Ik kwam onderstaande site tegen. Moet ik nu verplicht een vervoerder, logistiek dienstverlener of douane-expediteur in de arm nemen? Of is dit iets wat ik ook zelf moet kunnen regelen? En zo ja, hoe dan? http://www.ondernemersplein.nl/regel/goederen-aangeven-douane/ Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!
  9. Dankjulliewel voor de bruikbare info, daar kan ik wat mee! Ik denk dat octrooi aanvragen inderdaad misschien een stap te ver is. De aanpassing op het bestaande product is vergelijkbaar met bijv een vakje in een bh voor geld/pasjes, het is iets heel anders, maar wel van dezelfde orde. Ik ga het idee vastleggen bij i-depot of misschien via bewijsstempel.nl, maar daar had ik nog nooit van gehoord. Als het inderdaad echt zo succesvol wordt dat anderen het na willen maken, dan ben ik al een eind op weg inderdaad. Ik denk dat bij de grootste 'angst' zit in dat ik niet onbedoelt een ander product wil kopiëren. Bedankt voor jullie raad, ik ga er weer mee aan de slag!
  10. Beste forumleden, Ik lees al een hele tijd mee op het forum, maar kom toch niet helemaal uit onderstaande. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb een idee voor een product van textiel dat ik graag wil laten produceren. Nu wil ik graag met een producent mijn tekeningen en idee bespreken. Deze partij wil geen NDA tekenen. Nu begrijp ik dat wel en lees hier ook dat meer bedrijven dit niet doen. Toch zit het mij niet lekker. Hoe kan ik voorkomen dat de producent het product zelf gaat produceren en verkopen? Helpt het om het idee eerst bij BBIE vast te leggen? En moet ik het dan als model, idee of beiden vastleggen? Als ik ook mijn merknaam nog wil beschermen gaat dat best wat kosten in totaal, is dat de investering waard? En nog een andere vraag op dit gebied: ik heb heel wat research gedaan, maar kan nergens hetzelfde idee vinden. Omdat het relatief simpel en logisch is, kan ik mij voorstellen dat iets soortgelijks ergens op de wereld wel bestaat, maar dat ik het nu niet kan vinden. Hoe kan ik voorkomen dat ik ik wordt beschuldigd van plagiaat? Alvast bedankt voor jullie hulp!
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept