Jump to content

Bassios

Junior
  • Content Count

    16
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • Gender
    Male
  1. Dag Koen, Interessant topic. Ik heb zelf ook webshops en wil dezelfde stap maken als waar jij mee bezig bent. Zelf merk ik namelijk dat dropshipping (met name via Aliexpress) met de dag populairder wordt en met die reden wil ik ook z.s.m. private labellen. Gaat het hier om kleding met jouw eigen merk of overige? Ik volg dit topic in ieder geval, want ik ben ook erg benieuwd naar de aspecten van zo'n overgang en de ervaringen van de leden. Succes! Groet Bas
  2. @Highio Hi Highio. Ik heb mijn reactie even opnieuw moeten typen. Ik zie namelijk dat je het bericht hebt gewijzigd. Voor wat betreft retournering en btw zit ik goed. Ik ben mij bewust van het feit dat dubbele BTW voorkomen moet worden door BTW op juiste wijze in rekening te brengen. Hierover heb ik gesproken met adviseurs en heb ik geen verdere vragen over. Als de klant annuleert voor ontvangst van de Dropshipment zending, dan retourneert zij de bestelling - na ontvangst - van het pakket. Vervolgens ontvangt zij het totale aankoopbedrag op haar rekening, dat is inclusief verzendkosten van de bestelling. Bij een retourzending betaald de klant zelf de verzendkosten van de retourzending. Deze zijn echter beperkt, aangezien zij het verzenden naar mijn 'kantoor' (privé-adres]) in Nederland en het vaak brievenbus post betreft of gaat om kleine afmetingen. Klanten zijn hier bekend mee, want dit wordt duidelijk gecommuniceerd op mijn site. Tot dusver heb ik hier geen klachten over gehad. "Dat lijkt me toch wel de complexiteit en kwetsbaarheid van jouw nieuwe activiteit even afgezien van het (vooralsnog onverzekerde) productaansprakelijkheidsrisico wat in dit topic besproken wordt." Dank voor de attendering.
  3. @Hans v N Hi Hans! Dank voor je uitgebreide bericht. Ik was nog niet bekend met de site Banggood.com, mooie aanvulling. Momenteel stuur ik mijn klanten standaard een print van een Nederlandse gebruiksaanwijzing mee. Daarna verzend ik per mail ook nog aanvullende informatie, zodat zij eigenlijk alles kunnen lezen wat er te weten valt over hun bestelling en hoe zij deze dienen te gebruiken. Het stelt mij gerust te lezen dat Nederland niet erg claim-gevoelig is, in ieder geval niet ten opzichte van Amerika. Dit heb ik overigens vaker gehoord. Nogmaals dank voor de reactie. @Highio Hi Highio! Leuk dat je weer reageert. BTW en retourneren zijn inderdaad de wat populairdere topics als het gaat over dropshipping. Terechte vraag dus. Voor wat betreft retourneren heb ik een overeenkomst met de leverancier, ik ontvang cash back (excl. verzendkosten) wanneer ik het product retourneer. De klant kan op zijn beurt naar mij retourneren en ontvangt - veel sneller - het aankoopbedrag gewoon netjes terug op de rekening. Ik heb daarnaast een accountant welke ervoor zorgt dat de BTW correct verwerkt wordt. Hier loop ik dus niet tegen problemen aan. Ik probeer vooral mijn juridische kennis te verrijken met mijn vraag op dit forum. Tot nu toe heeft dat zeker resultaat. Fijn om te zien hoeveel betrokken reacties er zijn! Groet Bastiaan
  4. Beste Steven en Norbert. Dank voor jullie reacties! Het is mij een stuk helderder waarom de verzekeraars momenteel niet in de rij staan. Mijn conclusie luidt een adviseur inschakelen en deze mijn situatie volledig voorleggen. Hebben jullie nog tips voor goede adviseurs? (Norbert? ) Groet Bastiaan
  5. Hi Highio, ook bedankt voor de reactie. Voor de volledigheid: ik ben niet geschoold in producttesten en ben hier ook geen ervaringsdeskundige in. Mijn vraagstelling was eenduidig en via de reguliere aanvraagprocedures. Webshop detailhandel-non food, eenmanszaak, geen juridische bijstand nodig gehad in het verleden etc. Meestal kreeg ik in reactie hierop een verzoek een productlijst te sturen en benodigde aanvullende gegevens over mijn bedrijf. Ik heb bij de verzekeraars het woord 'dropshipping' en/of 'AliExpress' vervolgens vrijwel altijd benoemd. Kan ik dit bij een volgende aanvraag beter links laten liggen? Na dit op te sturen was de reactie van de verzekeraars standaard kort en krachtig, namelijk: afgewezen.
  6. Dank voor de info en tips Monique! Zeker de moeite waard om nog eens te kijken naar de uitleg over gebruik, risico's en dergelijke. Ik zal wachten op de reactie van Norbert, hopelijk heeft hij hier een oplossing voor.
  7. Hi Monique. Bedankt voor je reactie. Het gaat hierbij om aansprakelijkheid richting consumenten (B2C). Groet Bastiaan
  8. Fijn. Dan wacht ik nog even af. Dank voor de reacties Wouter!
  9. Hi Wouter, bedankt voor je reactie! Je bent er snel bij. Ik ben het met je eens dat het een behoorlijke verantwoordelijkheid is. Ik wil mijzelf daarom zo goed mogelijk verzekeren, en de risico's hiermee beperken of uitsluiten. Dit gaat voor nu alleen niet heel voorspoedig. Heb je daar tips voor?
  10. Beste forum-leden, Sinds twee maanden ben ik actief met mijn eigen webshop. Ik heb mijn logistiek deels uitbesteed (dropshipping) bij leveranciers vanuit China, voornamelijk via AliExpress en dergelijke. Mijn afzetmarkt is beperkt tot Nederland. Producten die ik verkoop test ik op voorhand zelf en indien van toepassing vraag ik testrapporten op (CE/ROHS) om er zeker van te zijn dat de producten voldoen aan EU normen. Dropshipping is voor mij een logische eerste stap vanwege de beperkte opstartkosten, mijn doel is om uiteindelijk zelf een voorraad aan te houden. De zaken gaan goed en de verkopen nemen met de dag toe! Fantastisch om mee te maken. Echter loop ik tegen een juridisch vraagstuk aan. Ik heb vrij spoedig verschillende offertes aangevraagd bij verzekeraars (rechtsbijstand en aansprakelijkheid). Na belletjes heen en weer werd mij duidelijk gemaakt dat je ook als "dropshipper" hoofdelijk aansprakelijk bent voor eventuele schadeclaims. Nu was ik mij hier al bewust van, het probleem ligt echter in het feit dat vrijwel alle verzekeraars mijn aanvraag afleggen en de dossiers sluiten. Ik krijg reacties als: "Het ****pakket is niet bedoeld voor bedrijven met deze activiteit als tussenhandelaar" of "Gezien jij hoofdelijk aansprakelijk bent is het voor ons niet gunstig om te verzekeren, ik zou maar eens bellen naar verzekeraar X, zij kunnen je wel helpen!". Kortom, het schiet niet op! Ik vroeg mij af of jullie mij hierover kunnen adviseren. Klopt het dat ik aansprakelijk ben voor eventuele schadeclaims, ook als dropshipper? Ten tweede, hoe kan ik mij hier als startende webshop ondernemer - juridisch - het beste tegen beschermen? Ik wil mij namelijk graag afdekken tegen dit soort risico's en kan wel wat extra deskundigheid gebruiken voor ik verder in gesprek ga met verzekeraars. Het zou mij daarom enorm helpen jullie adviezen hierover te horen. - Ik heb verschillende posts gelezen op dit forum, maar kon concreet geen antwoord vinden. Met deze reden heb ik deze post gemaakt.- Bij voorbaat dank, Bastiaan
  11. Bedankt voor de overvloed aan reacties allen! Hier ben ik voorlopig weer zoet mee, absoluut een goede keuze geweest om dit forum in te schakelen ;)
  12. Als het enige toegevoegde waarde heeft ten opzichte van folderen is het vinden van adverteerders geen probleem. Ik zie echter geen toegevoegde waarde. Wel toegevoegde verwarring. Waarom zou die lokale adverteerder niet meelopen met een folderrun en coupons laten bezorgen in de brievenbus? De toegevoegde waarde van deze speciaal ontworpen deurhangers is simpel toe te lichten. Van alle coupons en folders die er door de brievenbus worden gedeponeerd eindigt 32% direct op de oud-papier stapel. Het visuele aspect van coupons en folders is out-dated, en met deze reden is dit nieuwe concept ontwikkeld. Het zorgt ervoor dat de bewoners bij thuiskomst van werk, sport of overige dagelijkse activiteiten meteen een blik werpen op de ontworpen deurhanger, want de deurhanger bevindt zich simpelweg middenin de zichtlijnen van de bewoner. Door een aantrekkelijk design te combineren met kwalitatief sterke kortingsacties kan de aandacht van de potentiële klant langer worden vastgehouden dan bij een coupon dat op de deurmat tussen alle overige post ligt. Dit concept zorgt ervoor dat lokale ondernemingen hun target doelgroep rondom het bedrijf dus effectiever kunnen bereiken. De aangeboden dienst betreft dus niet alleen het maken van de deurhangers met alle ingezonden coupons maar een totaalpakket. Het totaalpakket bevat namelijk het design, drukwerk, maandelijkse distributie en het ophalen van achtergebleven deurhangers (na 1 dag) in verband met veiligheidsoverwegingen. I'm still in!
  13. Heldere en bruikbare tip Maxn, bedankt! Daar zie ik zeker raakvlakken mee, dus dat helpt mij goed op weg om de prijsindicatie accurater te maken. Ik ga in ieder geval contact leggen met een organisatie die zich hiermee bezighoudt en achterhalen wat daarbij de huidige tarieven zijn.
  14. Duidelijk, bedankt voor de reactie TwaBla! Met DDMA was ik nog niet bekend en het lijkt mij zeker van toegevoegde waarde om eens met deze partij te gaan spreken, ook omtrent de wet- en regelgeving bij deurhangers lijken zij mij een zeer geschikte spar-partner. Om het in perspectief te brengen, de distributie zou in Nederland op gemeentelijk of wijkniveau plaatsvinden. Het concept is dat de deurhangers coupons bevatten met maandelijkse acties van bijvoorbeeld lokale ondernemingen zoals "Kapsalon X", "Bioscoop Y" of "Restaurant Z" die allen gevestigd zijn in dezelfde gemeente als waar de distributie plaatsvindt (of nabij gelegen). Zo wordt de lokale economie gestimuleerd en wordt de doelgroep rechtstreeks benaderd. Nu vraag ik mij af of een investering van 900,- euro voor zulke ondernemingen niet te veel gevraagd is voor een marketingactie als deze?
  15. Bedankt voor de spoedige reactie Ron! Goed punt over dat de deurhangers ongewenste informatie verspreiden over vakantiegangers. Het veiligheidsperspectief mag niet vergeten worden dus dit neem ik zeker mee. Wat betreft de originaliteit is het wel opvallend dat dit zo'n trend aan het worden is in Amerika, daar is - voornamelijk in Florida - "the local door coupon" al werkelijk een veel voorkomend begrip. Wellicht dat het aantrekkelijke design en de kwaliteit van de kortingsacties de onwenselijkheid doen verminderen. De hangers zijn zo ontworpen dat het niet van de deurknop kan waaien, maar handmatig moet worden verwijderd (wel zeer gebruiksvriendelijk).

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept