Jump to content
Koen1992

Invoerrechten China > Nederland

Recommended Posts

Beste,

 

Sinds Q4 2018 run ik enkele webshops waarvan één dusdanig omzet creëert dat ik die wil opschalen. Ik kan mij wegens de winst nu in ieder geval fulltime richten op mijn webshops, en heb daarom ook mijn parttime baan opgezegd. Erg leuke tijd!

 

Nu zit ik op www.alibaba.com om een grote batch aan te schaffen (100 pcs) in plaats van een dropship constructie via Alieexpress. De verzendingsmethode staat op: DAP. Op dit moment heb ik een aantal vraagtekens bij het gehele koopproces via dit platform. De leverancier verteld mij ( in gebrekkig Engels ) dat er 440$ aan shipping kosten bijkomen. Het gaat om een partij van 100 kledingstukken ( 10 euro per stuk). Is dat een gangbaar bedrag voor verzendkosten, want momenteel is verzending 0,95 cent per broek (Via aliexpress)?  

 

Verder komen er nog inklaringskosten/invoerrechten/BTW bij, zijn er maatstaven om de hoogte van deze genoemde kostenposten te berekenen?

Zijn er nog meerdere aspecten waarop gelet moet worden bij het aanschaffen van een grote partij vanuit China? Ik wil namelijk graag de stap maken van dropshipping naar het hebben van een eigen voorraad d.m.v. Alibaba, en vanuit mijn locatie verzenden binnen Nederland. Zo wil ik mij klanten nog beter bedienen en de service naar een hoger plan tillen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met jullie ervaring op dit gebied.

 

Hoor graag van jullie!

 

 

 

Edited by Koen1992

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag Koen,

 

Interessant topic. Ik heb zelf ook webshops en wil dezelfde stap maken als waar jij mee bezig bent. Zelf merk ik namelijk dat dropshipping (met name via Aliexpress) met de dag populairder wordt en met die reden wil ik ook z.s.m. private labellen. Gaat het hier om kleding met jouw eigen merk of overige?

 

Ik volg dit topic in ieder geval, want ik ben ook erg benieuwd naar de aspecten van zo'n overgang en de ervaringen van de leden. Succes!

 

Groet Bas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag Bas,

 

Leuk om te horen! Het betreft tot noch toe overige kleding. Ben overigens wel in onderhandeling om mijn logo op de producten te laten drukken. Ben zelf onervaren op dit gebied. Hoop dat andere leden hier meer over kunnen vertellen.

 

Bedankt voor je reactie!

Share this post


Link to post
Share on other sites
53 minuten geleden, Koen1992 zei:

Zijn er nog meerdere aspecten waarop gelet moet worden bij het aanschaffen van een  grote  partij vanuit China?

 

Producteisen (oa etiketten, brandveiligheid en gebruik bepaalde oplos- en impregneer-middelen)  en productaansprakelijkheid (en  als je verstandig bent: verzekering daarvan)

 


B2Bsure, vooruithelpers in risicomanagement en verzekeren 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor je reactie Norbert! Van de producteisen en aansprakelijkheid ben ik me bewust. Het gaat mij meer om het financiële gedeelte van het koopproces, zijn er bijkomende kosten die niet in de koopovereenkomst genoemd worden?  Begrijp ik het goed dat er alleen inklaringskosten worden gerekend als de desbetreffende bestelling er door de douane wordt uitgepikt? Zo ja, hoe kan ik de hoogte van deze kosten dan berekenen?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

DAP betekend inderdaad dat er nog wat aan kosten gaat bijkomen. Je zult 12% invoerrechten + 21% btw op de waarde van de goederen bij binnenkomst EU moeten betalen. De inklaringskosten zijn afhankelijk van je aanbieder. Of 440 usd veel is kan ik zonder verdere info moeilijk bepalen, hoe gaat het per vliegtuig of per boot of met een koerier zoals DHL/UPS/TNT etc? 

 

Groeten,


Roy


Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Roy,

 

Bedankt voor je reactie!

Wat ik tijdens mijn onderzoek ook regelmatig tegenkwam was dat die 12% invoerrechten alleen betaald zou moeten worden als de douane ook daadwerkelijk die zending eruit pikt om te onderzoeken. Leek mij persoonlijk nogal vreemd dat het een soort 'gokspelletje' wordt. Inklaringskosten zijn inmiddels besproken met de betreffende leverancier.

Op belastingdienst.nl staat dat de invoerrechten kunnen variëren van 0% tot 12%, waarop wordt dit gebaseerd?

 

Het gaat hier om een luchtvracht (air freight to door). De uiteindelijke koerier DHL/UPS etc. is voor mij nog onbekend. Heb de leverancier hierover gecontacteerd. Differentieert het prijsverschil dusdanig per boot of per vliegtuig dat het handig is om daar naar te kijken? Of hangt dat samen met een langere shipping time?

 

Edited by Koen1992

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 uur geleden, Koen1992 zei:

Wat ik tijdens mijn onderzoek ook regelmatig tegenkwam was dat die 12% invoerrechten alleen betaald zou moeten worden als de douane ook daadwerkelijk die zending eruit pikt om te onderzoeken.

 

Geen idee waar je dat tegen bent gekomen maar dat klopt dus niet. Het is wel mogelijk om de douane te omzeilen, in de praktijk bij met name e-commerce  gebeurt dit ook, hoe dat ga ik uiteraard niet toelichten.

 

Invoerrechten zijn gekoppeld aan de goederencode van het product, de meeste kledingartikelen zijn belast met 12%. Voor China niet van toepassing maar voor goederen van oorsprong uit landen waarmee de EU handelsakkoorden heeft gesloten kunnen lagere tarieven gelden.  Een en ander kan geraadpleegd worden in het  "Gebruikstarief"  op het bedrijvengedeelte  van de website van de douane.

 

Inklaringskosten bespreken met de leverancier??? Bij een juiste toepassing van DAP heeft de verkoper geen bemoeienis met de inklaring en dus ook niet met de kosten.

Edited by Bert.

Customs Connect Europe B.V. - Advies & trainingen Import Export BTW Accijnzen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag Bert,

 

Dank voor de reactie. Exacte bronnen kan ik niet zo opnoemen, maar fijn om te horen dat mijn vermoeden bevestigd is op dat gebied. Wat betreft de 12% invoerrechten, duidelijk verhaal, bedankt voor de uitleg hiervan! 

De inklaringskosten zijn niet in onderhandeling gegaan met de leverancier. Wel is er gecommuniceerd tussen leverancier en mij dat dit buiten ons om geregeld wordt. Had ik anders neer moeten zetten, excuses. 

Rest mij nog één vraag op dit moment en dat is: bij wie ligt de verantwoordelijkheid in geval van vermissing o.i.d.?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur terug, Koen1992 zei:

Rest mij nog één vraag op dit moment en dat is: bij wie ligt de verantwoordelijkheid in geval van vermissing o.i.d.?

Bij DAP is het transportrisico voor de verkoper. 


Customs Connect Europe B.V. - Advies & trainingen Import Export BTW Accijnzen

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 uur geleden, Koen1992 zei:

Rest mij nog één vraag op dit moment en dat is: bij wie ligt de verantwoordelijkheid in geval van vermissing o.i.d.?

 

Afgezien van dat Bert het antwoord al gaf: ik neem aan dat je toch al wel gekeken hebt wat leveringsconditie  "DAP"  inhoudt? 

En zo ja, dan hoor je deze vraag eigenlijk niet meer te hoeven stellen:classic_smile:

 

Dus: toch nog even een keertje extra kijken wat DAP betekent! 

 

Quote

image.thumb.png.86696287a71504ebd828cd912f4fe850.png

 

De verplichtingen voor elke fase bij keuze voor DAP kan als volgt worden samengevat:

 

De verkoper moet in de praktijk zorgen voor:

  • De goederen, factuur en andere documentatie
  • Een goede verpakking van het transport
  • Het laden van de goederen
  • Delen van informatie met koper
  • Het voortransport
  • Douaneformaliteiten voor het uitvoeren
  • Handling voor het uitvoeren
  • Daadwerkelijke transport naar land van bestemming
  • Handling voor het invoeren
  • Drager van risico’s (verkoper is verantwoordelijk)
  • Eventueel natransport in land van bestemming

 

De koper daarentegen zorgt in de praktijk voor:

  • Delen van informatie met verkoper 
  • Douaneformaliteiten voor het invoeren
  • De rechten bij invoer door koper
  • Het lossen van de goederen op plaats van bestemming

 

 


B2Bsure, vooruithelpers in risicomanagement en verzekeren 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept