bert1000

Junior
  • Aantal berichten

    9
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

bert1000's trofeeën

  1. @Roel J, onze laatste berichten verschenen tegelijk, en beide zijn met elkaar in overeenstemming, dat is mooi :) Nogmaals hartelijk dank voor je uitleg!
  2. Ik vind zonet nog de volgende tekst op 'boekhoudprogramma-advies.nl', en die voorziet, voor zover dit een betrouwbare bron betreft eigenlijk al in het antwoord op mijn vraag: "Wanneer is omzet gerealiseerd? Een ondernemer mag aan de andere kant pas als ze gerealiseerd zijn winsten en omzet als deze gerealiseerd zijn in de boekhouding verwerken. Omzet wordt pas genomen op het moment dat de dienst of product is geleverd. Dus niet bijvoorbeeld op het moment dat er een offerte is ondertekend. Op die manier kan je jouw onderneming in de jaarrekening niet rijker voordoen dan dat dit in de werkelijkheid het geval is." Nogmaals bedankt voor de input, voor mij is het nu duidelijk!
  3. Dag @Roel J en dag @prinsrachid, Hartelijk dank voor jullie beider input! Er zit echter wel nog een verschil tussen jullie beider antwoorden. Rachid stelt dat we de PO waarde op de balans kunnen activeren onder 'nog te factureren omzet': dan betreft het dus omzet en gaat het resultaat/EV omhoog en zijn we er vanaf dat punt vennootschapsbelasting over verschuldigd, waar Roel zegt je kan het wel activeren maar dan dien je aan de creditzijde ook een post op te nemen (als ik je goed begrijp?) die gelijk is aan de geactiveerde PO waarde en zo deze 'omzet' eigenlijk lostrekt uit het resultaat (waarbij het balanstotaal wel wordt verhoogt), correct? Ik heb het 'voorzichtigheidbeginsel' even gegoogled. Aangezien het voorzichtigheidbeginsel aangeeft dat winst (en dus omzet vul ik zelf maar even in) pas geboekt mag worden wanneer deze geraliseerd is, denk dat de vraag dan eigenijk is welk moment als ijkpunt voor 'omzet' geldt? Is dat de contractdatum, de leverdatum, de factuurdatum of de betaaldatum? Ik vermoed dat normaal de factuurdatum aangehouden wordt terwijl er eigenlijk aan al die stadia muv de betaaldatum een risico zit dat het geld nooit betaald wordt. Echter zolang wij gewoon leveren kan de klant zich op dit moment ook niet zomaar meer uit deze deal terugtrekken. Is er in dat daglicht niet ook een optie denkbaar waarbij je nog te factureren omzet activeert (zonder aparte tegenrekening aan de creditzijde) maar waar je invulling geeft aan het voorzichtigheidsbeginsel door deze slechts voor een deelpercentage te activeren? Bijvoorbeeld: "nog te factureren omzet a 70%"? Verder helemaal met je eens Roel dat als we deze weg inslaan dat consequent dienen te doen voor alle opdrachten. PS: in de met ons door de klant overeengekomen voorwaarden staat dat een schriftelijk bevestigde PO als contract geldt PS2: mochten we een balanspost 'nog te factureren omzet' in het leven roepen en die invloed hebben op de vennootschapsbelasting in die periode, blijft de verschuldigde BTW dan wel gewoon gelinkt aan de factuurdatum, ook al wordt de factuur zelf pas een periode later verstuurd? Lijkt mij van wel aangezien de BTW ook op de factuur staat?
  4. Dag Roel, Bedankt voor je reactie. Wij willen graag dat de balans een goed overzicht geeft van hoe het bedrijf ervoor staat. Binnenkort is er voor ons een ijkpunt mbt de bedrijfssituatie adhv de balans. Middels deze PO is er een aankoop gedaan die we pas later in rekening kunnen brengen, maar er is nu wel al duidelijk dat we die dus in rekening kunnen brengen. De aankoper heeft zich (naar mijn weten) met deze PO al tot betaling verplicht zodra wij leveren. De omzet zal inderdaad pas geregistreerd worden in de periode dat de factuur de deur uit gaat (waarbij de opdrachtwaarde bij de debiteuren op de balans komt). Maar ik durf toch zeker te stellen dat de nu ontvangen aankoopbevestiging (PO) op dit moment (in de huidige periode) wel degelijk al van waarde is voor het bedrijf. Graag zou ik die waarde dus terug zien op de balans. Mijn inziens is de situatie voor het ontvangen van de desbetreffende PO dus anders dan na het ontvangen van de PO. De tegenrekening (doel je op een post aan de creditzijde?) zou dan denk ik het Eigen Vermogen zijn. Vraag blijft of die PO op de een of andere wijze te activeren is en zo ja op welke post? Schept deze uitleg meer duidelijkheid? Zo ja, ik hoor graag wat je er van denkt! Zo niet, dan hoor ik het ook graag, dan zal ik er nog verder over uitwijden.
  5. Beste HL community, Ik heb een vraag over de volgende situatie: wij hebben recent een Purchase Order (PO) ontvangen van een klant voor een opdracht. De totale PO betreft een significant bedrag. Een factuur kunnen we echter pas sturen zodra de opdracht (later dit jaar) voltooid is. In onze boekhoud software zijn ze daarmee nog geen debiteur (omdat er nog geen factuur open staat). Nu vraag ik mij af of het toch niet mogelijk is om deze opdracht in de eind balans van de huidige periode (waarin deze PO ontvangen is) op te nemen. Is dat dan toch een debiteur? Of een ander soortige vlottende activa? Of kan activeren simpelweg niet totdat er een factuur verstuurd is? Verdere achtergrond: de opdracht betreft het leveveren van computer systemen met daarop software waarvoor een licentie vergoeding gevraagd wordt. Ik vermeld dit erbij omdat ik mij ook kan voorstellen dat als deze opdracht zelf nog niet direct op de balans geactiveerd kan worden, we mogelijk wel de boekwaarde van de immateriele activa (de software waar we licenties voor uitgeven) omhoog kunnen bijstellen zodat die beter in overeenstemming is met de commerciele waarde (die is nu goed te meten aangezien er een PO voor klaar ligt, tot op heden was deze software slechts geactiveerd adhv de kosten van de verbrande ontwikkel uren). Als dit een vraag is die op dit forum thuis hoort dan verneem ik graag jullie input. Met vriendelijke groet, Bert1000
  6. Beste wpronk, Hartelijk dank voor uw snelle reactie op mijn bericht. Met vriendelijke groet, Karel
  7. Beste Caroline, Het is voor mij eigenlijk nog niet helemaal helder. Eens per boekjaar (ook bij verlengt boekjaar) jaarrekening goedkeuren door AVA is mij nu duidelijk. Neem aan dat bij BV waarbij aandeelhouders ook bestuurders zijn de bijbehorende decharge/kwijting bestuur dan ook bij een verlengt boekjaar tot na het afsluiten van dat eerste boekjaar mag wachten? Zijn er verder dan geen verplichtingen mbt het houden aan een AVA in het eerste levensjaar dan wel kalenderjaar van de BV wanneer er met een verlengt boekjaar gewerkt wordt? Oftewel, zijn wij als BV met verlengt eerste boekjaar, gestart zijnde zomer 2016, pas in de eerste 5 maanden van 2018 bij wet verplicht tot het organiseren en notuleren van een AVA? Met vriendelijke groet, Bert
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.