Jump to content

RuudB.

Senior
  • Content Count

    37
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

Company info

  • Location
    Utrecht

Vision

  • I'm looking for people who
    op zoek zijn naar data gedreven marketing oplossingen | Account Based Marketing | personalisatie
  1. Wi-Fi, Bluetooth zijn wat klassieke voorbeelden. Deze week (ik meen dinsdag) ook weer 10 innovators bij DWDD aanwezig. Ze zijn er zeker wel, alleen niet in de markten waar je vaak in eerste instantie aan denkt.
  2. Wie is de innovator en wie is de imitator? Dat verschil is niet altijd even duidelijk in de markt. Belangrijke uitvindingen worden gedaan door kleinere partijen waarna andere partijen het na maken of door middel van reverse engineering de belangrijkste elementen van een product in kaart brengen. In dit artikel ga ik in op innovators en imitators, de voor en nadelen van beide rollen in de markt en welke gevolgen daar aan kunnen hangen. First mover advantage Een van de belangrijkste voordelen van een innovator is natuurlijk het first mover advantage. Doordat de innovatie van jouw hand of uit jouw onderneming komt, heb je een voorsprong op de concurrentie. Je kan de taart als het ware zelf bakken, in plaats van hopen op een stukje dat overblijft voor jou. Denk bijvoorbeeld aan Apple met zijn iPhone. Dit is misschien wel het beste voorbeeld van first mover advantage. Het wil niet zeggen dat je een first-mover advantage niet kan verliezen als innovator. Het is daarom van belang om het first-mover advantage om te zetten naar loyaliteit richting het merk en het type producten. Op die manier zorg je er als organisatie voor dat het first-mover advantage blijvend positief gevolg heeft. Deze aanpak is ook gelijk een mooi bruggetje naar een ander voordeel van een innovator: de markt naar de hand zetten. De markt naar de hand zetten Ook waar het gaat om het vormen van de markt hebben de innovators een stap voorsprong op de imitators. Je krijgt als organisaties al vroeg de kans om de markt te bewerken en hebt een grote invloed op de ontwikkeling van de markt. Wie een Blue Ocean strategie volgt en met een geheel nieuw product komt, zal zelfs zelf de markt kunnen creëren. Dit zal voor imitators nooit weggelegd zijn. Zij kunnen hooguit de Red Ocean strategie volgen en hopen dat zij de markt kunnen beïnvloeden door bestaande producten of diensten op een innovatieve manier aan te bieden. Weinig hinder van concurrentie & creatie van loyaliteit. In het licht van het voorgaande is er nog een ander voordeel van het zijn van de innovator. Het is dan namelijk zo dat er weinig hinder van concurrentie zal zijn. Alles wat je doet is immers nieuw, waardoor er eigenlijk geen echte vergelijking is. Door in een nieuwe markt te springen en zelf de vraag te creëren is het goed mogelijk om snel grote stappen te maken. Dit is natuurlijk anders voor een imitator. Die moet zijn pijlen richten op het verslaan van de concurrentie, door beter en anders te zijn dan de andere aanbieders. Door een hoge standaard neer te zetten als innovator wordt dát het vergelijkingsmateriaal. Mede door het gebrek aan concurrentie, zeker in de beginfase, is het goed mogelijk om een sterke band met de klant op te bouwen. Dit zal dus ook de nodige loyaliteit met zich meebrengen. Overstappen naar de concurrent zal niet zo snel gebeuren, zeker niet wanneer je goede producten blijft bieden als onderneming. Als nieuwkomer heeft de imitator dit voordeel juist niet. Die moet juist scheuren in die loyaliteit zien aan te brengen om op die manier klanten ervan te overtuigen dat het beter is om een overstap te maken. Dit kan erg moeilijk zijn en veel (marketing) en ontwikkel geld kosten om voor elkaar te krijgen. Voordelen voor de imitator Natuurlijk zijn er ook voldoende voordelen voor de imitator. Om die reden zijn er ook voldoende ondernemingen in gaten gedoken die ontstonden en konden ook zij succesvol worden op de markt. Het voordeel is vooral te vinden op het gebied van het goed uitvoeren van de imitatie. Dat betekent dus dat op een goede manier met de opgedane kennis moet worden omgesprongen. Het is goed om ook deze voordelen nader te bekijken. Lagere kosten voor de onderneming Innovatie brengt kosten met zich mee. Kosten voor onderzoek en ontwikkeling zijn hier een voorbeeld van. Deze kosten komen niet volledig meer voor rekening van de imitator. Daar is dan ook een belangrijk voordeel in te herkennen. Het is goedkoper om een markt in te stappen dan om een markt te creëren. Wie als eerste de stap waagt, zal veel duurder uit zijn dan iedereen die daarop volgt. Voor de innovators is dit dan ook een groot nadeel echter staan daar wel voordelen tegen over. Grotere kans op falen Natuurlijk is de grote angst die innovatie met zich meebrengt dat er gefaald wordt. Het kenmerkt de echte innovator dan ook dat deze niet bang is om te falen. Dat neemt niet weg dat er wel ook een grote kans is dat dit zal gebeuren. Er zijn talloze voorbeelden van gefaalde innovaties. Voor imitators is deze kans een flink stuk kleiner. Wie immers nauwgezet de stappen die al gezet zijn volgt zal in bepaalde mate ook succes bereiken. Deze grotere mate van zekerheid is als voordeel voor imitators te bestempelen. Voortborduren op de innovatie Imitators zijn niet per definitie ondernemers die volledig kopiëren wat een innovator gecreëerd heeft. Vaak gaan zij verder waar die innovatie stopt. Zij zien wat er nog beter kan aan de reeds ingezette verbetering en pakken het vanaf daar op. De denkwijze die echter nodig is om een vernieuwing te zien, die ontbreekt vaak bij imitators. De stappen die zij zetten zijn daardoor kleiner, maar wel beter te managen. Conclusie Er zitten dus voordelen aan beide rollen. Wie echt vernieuwend van geest is, zal een voorsprong kunnen opbouwen op de andere spelers op de markt. Alleen bestaat er wel altijd de kans dat het misgaat en de innovatie of de onderneming faalt. Bij imitators is die kans kleiner. Daarentegen zullen zij juist altijd een grotere strijd moeten voeren voor hun positie in de markt. Waar dan ook weer een bepaalde mate van vernieuwing voor nodig is. Het is ook dan dus van belang om verder te kunnen denken. Op die manier zitten er aan beide rollen dus zowel voordelen als nadelen en is er in dat opzicht dus voor beide kanten iets te zeggen.
  3. Het aantal octrooi aanvragen ingediend door Nederlandse bedrijven bij het Europees Octrooibureau (EOB) is in 2018 gegroeid met 1.4%. Het laat daarmee, volgens het vandaag gepubliceerde jaarverslag van het EOB, voor het tweede opeenvolgende jaar een gestage groei zien na een daling twee jaar geleden (-4% in 2016). Met 7.140 octrooiaanvragen neemt Nederland de 4e plaats in onder de 38 lidstaten van het Europees Octrooibureau en is de achtste wereldwijd.
  4. Klinkt interessant. Zoals aangegeven even goed kijken óf je al die data wel zomaar mag hebben. Je bent op zoek naar een partner/investeerder. Om die aan te trekken kun je het volgende doen: Een website bouwen waarop je het concept uitlegt en doet alsof het er is. Probeer mensen geïnteresseerd te krijgen (wie is de doelgroep voor je applicatie) en een business model te testen. Je wilt gelijk voor de home-run gaan qua development, een complete applicatie met alles erop en eraan. Dat is duur. Ik denk dat het goed is om een Minimal Viable Product (MVP) vast te stellen en de markt op te gaan. Kijken wat er gebeurd en of mensen net zo enthousiast zijn over je oplossing als jijzelf. Wanneer je dan mensen hebt die het willen afnemen kun je het in eerste instantie zelf nog handmatig doen en later steeds verder automatiseren.
  5. Misschien een idee om een buyer persona te maken. Je richt je niet sec op bedrijven maar mensen binnen die bedrijven. Probeer erachter te komen hoe de gemiddelde klant er uit ziet, wat hij /zij leuk vind, welke hobbies en interesses ze hebben enzovoorts. Deze informatie i.c.m. bedrijfsinformatie kan je een heel eind op weg helpen in een goede doelgroep definitie. Maak ook gebruik van remarketing, er zijn meerdere zogenaamde 'touchpoints' nodig voordat iemand over gaat tot koop. Blijf onder de aandacht door een goede remarketing campagne (via FB en/of AdWords).
  6. Dat is nog steed outbound. Toegespitst weliswaar, maar met inbound heeft het niet zoveel te maken. Tenzij de definitie daarvan ruim is. Klopt. Echter zit er volgens mij nog een verschil in de mate van outbound. Na 3x bezoek van een specifiek bedrijf gelijk bellen of blijven nurturen door advertenties en gerichte content dat de persoon zichzelf kenbaar maakt door de aanvraag van bijvoorbeeld een demo. Dat bedoel ik met het verschil :)
  7. Klinkt leuk! Ik zet hem in de agenda. Locatie al bekend of is dat nog niet helemaal duidelijk?
  8. Naast de herkenning is het van belang wat je met deze data doet zoals je zelf aangeeft. Wij hebben eens wat getest met verschillende tools en deden helemaal niks met de data (behalve het constateren dát er een bedrijf is geweest). Dat is het mooie van Klue. Als je zelf geen sales opvolging hebt om achter herkende bedrijven aan te gaan dan is de Klue oplossing een goed alternatief om toch iets te doen met deze data. Klue stuurt de data naar Google Analytics, in Google Analytics zijn dan op branche behaviour analaytics te doen. Het dashboard wat we gemaakt hebben is gebaseerd op Analtyics en fungeert als makkelijkere schil om de data heen. Met de integraties naar onder andere AdWords, Facebook LinkedIn (maar ook mouseflow en marketing automation) kun je zeer gericht gaan adverteren via die platformen. Op basis van de doelgroep definitie die voor jou van belang is laat je advertenties zien; 100% gericht. Wij geloven meer in een inbound aanpak dan het direct opbellen en/of mailen van personen bij bedrijven die de website bezocht hebben. Qua herkenning gebruiken wij een andere techniek, eentje die goed werkt. Inmiddels zitten we op 149.000+ herkende bedrijven in Nederland.
  9. Hi STCOM, Goed van je te horen. Je plaatst inderdaad een stukje code op de website en vervolgens integreer je dit met je Google Analytics. Daarnaast geven wij je toegang tot je eigen dashboard zodat je gemakkelijk de inzichten tot je kunt nemen. Het personaliseren gaat via Google Optimize of aanverwante service. Je selecteert dan een doelgroep (of specifiek bedrijf) waarop je de website wilt aanpassen. Zodra Klue dat bedrijf / doelgroep herkent zal de andere versie van de website getoond worden. Toegankelijk en makkelijk te realiseren.
  10. Om hier wat nuttigs over te zeggen zul je meer informatie moeten delen. Wie is je doelgroep? Wat voor kleding? Wat komt eruit je marktonderzoek enzovoorts. Erg generieke vraag, lijkt nu erg dat je zelf nog niet echt onderzoek hebt gedaan
  11. @teun Ben ik het niet helemaal met je eens. De scheidingslijn van privé en werk is vervaagd. B2B kopers zijn ook gewoon B2C-ers die op Instagram of andere platformen zitten wat je niet 1-2-3 met B2B zou associëren. Kracht van herhaling en relevantie cross platform werkt. Dat het zwaartepunt ligt op LinkedIn lijkt me dan ook logisch, maar Exact op Instagram is zo gek nog niet.
  12. Noted; ik zal mijn expertise en kennis inzetten voor de HL community. You give some, you get some
  13. Dankje TwaBla :) Vraag trekt steeds meer aan. We merken heel duidelijk dat het complex gevonden word (wat ook ergens te begrijpen is) en willen dit afvangen met uitleg, how-to's, blogs, interviews enzovoorts. We hebben enkele samenwerkingen in de kinderschoenen staan. Aftasten is dat nog. Dit zijn met name combinaties van data en bijvoorbeeld advies / content marketing op basis van de Klue data. Hierin kunnen wij onze data expertise kwijt en zij hun advies over marketing aanpak & branding. Partner worden kan, we praten altijd graag met verschillende partijen. modedit link verwijderd
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept