Niet mee eens. Mijn Tesla Model 3 SR+ heeft al ruim 50k met zijn bandjes gedaan, en nog zijn ze niet aan vervanging toe. En ik ben - al zeg ik het zelf - een aardig stevige rijder met optrekken en bochten. Al mijn vorige auto's welke ik heb gehad hadden de bandjes al moeten vervangen, en al echt heel ruim voor de 50k km. Verder werkt het terugwinnen van remenergie niet via remmen maar via de elektromotor, hierbij komt geen fijnstof vrij omdat de elektromotor als dynamo fungeert. De remschijven worden echt zelden gebruikt, misschien 1 of 2 keer per week voor een iets hardere remactie, de rest altijd via regeneratie afremmen waardoor er geen fijnstof van de remmen afkomt.
De reden waarom ik over ben gegaan naar full-electric (hiervoor reed ik Toyota hybride) was puur financieel, ook al ben ik als nerd ook best wel geïnteresseerd in nieuwere techiek. In 2019 nog mooi gebruik kunnen maken van de 4% bijtelling waardoor het erg interessant werd om een opvolger te kiezen voor mijn Toyota Auris. Desondanks zou ik nu nooit meer terug willen naar een brandstofmotor of hybride. Wij hebben nog een 2e ruime gezinsauto op benzine, maar deze wordt echt nog zelden gebruikt, hooguit 3k per jaar. De benzine auto zal zo snel mogelijk ook ingewisseld worden voor een 2e elektrische auto, eentje met waarschijnlijk een lagere range dan onze huidige Tesla.
En met betrekking tot gebruik in de praktijk: dagelijks minimaal 80km, geen eigen laadpaal aan huis of op het werk. Vakanties naar Tsjechië, Slowakije en Slovenië gedaan met de auto. Mensen die zeggen dat het onpraktisch is en dat zo'n elektrische auto echt nog niet goed bruikbaar is voor lange afstanden praten naar mijn idee voornamelijk uit onderbuikgevoelens. Met een iets andere mindset (ik sta in ieder geval nooit bij de benzinepomp) is het erg goed te doen, al helemaal in Nederland.