NathanV

Senior
  • Aantal berichten

    37
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

NathanV's trofeeën

  1. Oké helder, dankjewel. In geval 2 komt dan de waarde van de machine bij de voorraad. Of ja de onderdelen dan eigenlijk in de meeste gevallen.
  2. Hoi Joost, Top, dank voor het antwoord. Zo zat dat ja, toen ik nog btw rekende deed ik dat bij de verkoop op dat moment. De inkoop was in het jaar van de inkoop, logisch ook.. Nog 1 vraag: Ik krijg vaak een machine aangeboden krijgt ter reparatie van een klant, maar soms is de reparatie niet meer rendabel. Dan kan de klant: 1) Zijn/haar machine weer ophalen en onderzoekskosten betalen à 30,-. Of: 2) De machine aan mij geven voor demontage/onderdelen, dan hoeven er geen onderzoekskosten betaald te worden. Is de inkoop van die machine dan 30,- of 0,-? Dank alvast.
  3. Beste forumleden, Even kort een vraag tussendoor: Ik doe mee aan de KOR, als ik voor de handel een machine voor 40,- inkoop bijv in 2020, en opknap en verkoop in 2021 voor 250,-. Moet ik de inkoop dan voor de IB van 2020 of 2021 opgeven? Alvast bedankt.
  4. @Branko CollinIk repareer (vooralsnog) geen industriele apparaten, maar als het om consumenten spullen gaat kan dat zeker een goede tip zijn. @Wigbolt Kan je wat voorbeelden geven? Ik ben benieuwd. Momenteel gaat het me erom dat ik een vaste stroom inkomen/werk heb. Vandaar uit kan ik altijd mezelf verder ontwikkelen. Nadeel van werken voor een winkel is dat je 2 klanten hebt eigenlijk, de winkel en de klant zelf die je tevreden moet houden. Ook zal je regelmatig gebeld worden met vragen, maar dat moet niet uit de hand lopen. Het zal zeker meer stress geven, maar ik weet inmiddels veel en heb nog een paar kennissen achter de hand.
  5. Ja, ik ben te enthousiast geloof ik als ik de antwoorden zo lees. Ik ben er wel mee bezig trouwens, zal wat meer uitwerken. Ik wil het fulltime gaan doen i.i.g. Ik doe mee aan de OVOB, dus alleen de 1e 20.000 zijn vrij van BTW. Helaas kan ik dat niet meer terugdraaien en zit er nog 2 jaar aan vast, ik had nog een ander bedrijf maar covid heeft alles verandert nu.. Maar weer een reden om voor winkels te werken, dan krijgen ze een factuur van de winkel. Ook een goed punt. Voor mijn privéklanten heb ik al jaren een bedrijfsaansprakelijkheidsverz. In het verleden ben ik weleens benadert door winkel van een landelijke winkelketen, om voor ze te repareren. Toen was ik er nog niet klaar voor, maar er is potentie denk ik, voor hetgeen wat ik doe. Ik ben nog steeds benieuwd naar ideeën over de winstmarge die je afstaat. Bedankt voor de reacties zover.
  6. @TwaBlaDat klopt helemaal hoor, dat wordt inderdaad de volgende stap. Maar ik wilde er niet helemaal onvoorbereid instappen, vandaar ben ik wel benieuwd naar jullie mening / ervaringen. Dank
  7. Als ik om me heen kijk dan zie ik dat winkels met thuiselektronica toch regelmatig reparatiediensten aanbieden, vooral de winkels waar service belangrijk is (dus geen dozenschuivers). En dat wordt dan vaak uitbesteed, op kleine dingen na misschien wat in de winkel kan. Zeker vanwege de nieuwprijs van deze apparaten is reparatie vaak wel rendabel, en ook idd vanwege duurzaamheid. Ik zal ook meer voor mezelf moeten gaan adverteren dat is waar ja. Maar ik wil deze mogelijkheid ook graag aanpakken.
  8. Beste allen, Al een jaar of 5 repareer ik zelfstandig huishoudelijke apparaten, ontstaan uit een hobby en steeds succesvoller geworden. Inmiddels heb ik al een tijdje een website en positieve Google recensies dus mensen zijn tevreden. Nog steeds zijn mijn tarieven wat aan de lage kant, maar ik heb dan ook geen mooi pand om mensen te ontvangen (doe alles thuis). Nu wil ik een volgende stap gaan zetten en mijn reparatie- en onderhoudsdienst aan bepaalde winkels en speciaalzaken aanbieden. Marketing is voor mij nog een aandachtspuntje, hoe kan je dat qua tarieven het beste aanpakken? Van een beginnende conculega weet ik dat hij gewoon z'n eigen standaard tarief aan de winkel doorberekend en de winkel zet daar zijn eigen winstmarge op (25% tot soms wel 100%). Dat spreekt mij niet zo aan, en los daarvan ben je dan een directe concurrent van elkaar. Om dat te voorkomen heb ik liever dat de factuurprijs hetzelfde voor klanten in de winkel is als mijn privéklanten. De winkel geef ik dan wel een bepaald marge van de factuurprijs, in ruil daarvoor krijg ik (hopelijk) meer werk. Al zal ik het zelf moeten halen/brengen van/naar de winkel. Ik kan evt met een staffel werken, hoe meer apparaten per week hoe groter marge ze krijgen. De winkel factureert de klant, en betaalt mij los daarvan (iets) lager uit. Maar is zoiets aantrekkelijk voor de winkel (en mij)? Bijv 7,50 per apparaat dat naar de winkelier gaat? Gemiddelde factuurprijs nu is lastig aan te geven, ik denk zo'n 90,- per machine (ik werk zonder btw). Ondertussen kan ik mijn tarieven wel iets ophogen, want het wordt professioneler (mensen komen minder bij me thuis, en heft de vervoerskosten wat op). Ik kan meestal 2 onderhoudsbeurten op een dag uitvoeren of 3 reparaties op het moment. Testen doe ik de dag erna vaak, maar ondertussen werk ik dan wel weer aan andere machines natuurlijk. 1 of 2x per week wil ik dan langs de winkel(s) voor het halen en brengen. Alle ideeën en meningen zijn welkom, hoe zouden jullie dat doen?
  9. @Branko CollinJa ook, over de fysieke voorraad en dat je op elke factuur een vast percentage "klein materiaal" kan zetten. Ik zag dat niet echt zitten toen, in mijn geval krijg je daar vragen over denk ik omdat het soms duidelijk is dat er niks is gebruikt. Bijv bij het programmeren. Tenzij daar toch goede voordelen aan zitten? @Ward van der Put Het meeste wat ik gebruik is klein materiaal kosten van 10 cent tot 25,-. Maar soms ook onderdelen van 115,- zoals printplaten. Maar dat is zelden, meeste zijn schroefjes, rubbertjes, soldeertin, smeermiddel, ventielen enz. Tiewraps betaal ik zelfs prive. Opvoeren als kosten, los van wat je ervan gebruikt hebt?
  10. @Branko Collin Ik kende dat principe al, eind vorig jaar op dit forum geleerd. Handig systeem, heb je altijd genoeg op voorraad. Toch bedankt voor het meedenken.
  11. @prinsrachid Wederom bedankt voor je informatie, het is heel duidelijk. Ik ben net begonnen, maar denk dat ik LIFO aanhoud ja. De prijzen gaan soms zo met 50 % omhoog, ook heb ik meerdere leveranciers. De 1e manier die je beschrijft klinkt wel handig maar dat wordt te duur, ik heb nu al een voorraad van 1700,-.. Mocht ik ooit stoppen weet ik de gevolgen niet. Ik heb nu 300 type onderdelen. Van 1 type onderdeel bestel ik soms meerdere batches per jaar, dan verschillen de prijzen soms per batch binnen 1 jaar al. Bij LIFO heb je wel wat werk denk ik? Einde van jaar eerst inventariseren van je voorraad hoeveel je per onderdeel over hebt. Dan weet je hoeveel je gebruikt hebt op basis van de begin voorraad. Maar dan moet je wel per onderdeel weer kijken hoeveel van de oudere batches je over hebt, en dan per batch berekenen hoeveel dat waard is beginnen bij de oudste. Of andersom: Kijken hoeveel je van de meest recentste batches je gebruikt hebt, beginnen met de meest recente. Of denk ik te ingewikkeld?
  12. Oké dat is ook weer duidelijk, dank voor alle informatie! N Veel geleerd om de administratie beter in te delen afgelopen dagen. Ik ben net begonnen. Wat doen de meeste kleine zelfstandigen / reparateurs zoals ik? Een systeem waarbij je telkens herwaardeert en dus na elke bestelling de gemiddelde aanschafkosten per onderdeel berekend? Of zoals ik deed, de meest recentste waarde telkens invoeren na een bestelling?
  13. Na een nachtje slapen is het weer een stukje helderder geworden... Dit was wat verwarring van mijn kant, natuurlijk moet je de eindvoorraad eerst tellen om het gebruikte aantal onderdelen te berekenen. Het werd even wat teveel voor 1 dag :P Wat ik me nog wel afvroeg bij het bijhouden van de voorraad: Hoe belangrijk is de historische kostprijs van een onderdeel, als je later bij besteld en het onderdeel iets duurder is geworden? Ik hanteer meestal het principe "last in, first out", maar vaak weet je nieteens welke het is omdat ze identiek zijn in een bakje. Kan je niet gewoon de totale kosten van je bestellingen bijhouden in een excelbestand, en daarna een onderdelenlijst met het aantal stuks over per onderdeel einde van het jaar? Waarbij je de prijs van de meest recentste bestelling van het onderdeel aanhoudt? Of is dat te simpel gedacht? Het totaal van de kostprijs van oude en nieuwe onderdelen blijft gelijk, ook al blijven er oude liggen.
  14. Gelukkig, ik dacht inderdaad dat de genoemde 500,- betrekking had op de voorraadwaarde. Die 650 euro is trouwens excl verzendkosten, dus er komt nog 159,- bij maar dat is nog goed. Hoef ik daar niks mee te doen. Dank voor alle informatie, het wordt langzaamaan weer helder in mijn hoofd :P Ik had gelijk begin 2020 de intracommunautaire belasting stop gezet bij bedrijven in Duitsland, dus betaal nu gewoon weer alles incl de mw st (16% nu!). Ben gewoon weer een prive afnemer feitelijk. Voorraadwaardering is altijd incl verzendkosten want kostprijzen toch? Ik zit nog steeds na te denken of ik de berekening kan maken zoals in in de opening van het topic, over het aantal gebruikte onderdelen. Ik dacht dat ik in mijn (reparatie)business van gebruikte apparaten globaal mag rekenen dus niet per onderdeeltje bij hoef te houden wat ik gebruik. Dat heb ik wel gedaan grotendeels. Maar het is makkelijk om gewoon te berekenen wat je gebruikt heb a.d.v. bestellingen en voorraden begin en einde van het jaar. Die afkorting is idd wat dubbelzinnig ja, dat niemand dat afkeurt daar oO
  15. Oké duidelijk verhaal, daar had ik nog nieteens over nagedacht! Ik had 31-12-2019 een voorraadwaarde van 650,- (excl btw dus). dus meer dan 500,-. Ik heb die laatste btw-aangifte niet gedaan inderdaad.. Dus dat zal wel een suppletie worden. Om het nog ingewikkelder te maken zijn een groot deel (maar niet alles) van die onderdelen uit Duitsland gekomen waarbij de MW ST als afgetrokken was vanwege intracommunautaire belasting (dus op de facturen staat geen enkel btw/mw st bedrag meer). Dat wordt dus wat werk? Als we dan terug gaan naar 2020 heb ik wel een aanzienlijk deel prive gebruikt dat jaar. Sowieso 200,- misschien wel het dubbele. Waarschijnlijk niet alle onderdelen nog uit de voorraad van 2019, maar als ik dat voor elk ringetje moet uitrekenen ben ik nog wel even bezig.. Wat is het beste om te doen denk je?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.