Ga naar inhoud

itconsultant

Junior
  • Aantal berichten

    9
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Karma

0
  1. Ik snap goed dat er voor de klant en tussenpartij een groot voordeel in zit. Maar voor mij betekend het voornamelijk later betaald krijgen (in het voorbeeld worden uren gemaakt op 5 januari pas betaald op 10 april in plaats van 3 maart) en een complexe aangifte . Terwijl de tussenpartij er met dezelfde marge tussen zit. Geen gewin voor mij. De grote winst zit dat je het "vechten" om urenakkoord verplaatst van binnen de termijn van 30 dagen naar ervoor. Waardoor de uren later uitbetaald worden. Ik heb gemerkt dat tussenpartijen er een sport van maken zo laat mogelijk te betalen. Als de betaaltermijn van 30 dagen op een zaterdag ligt, wordt er maandagochtend geld overgemaakt zodat het maandagmiddag binnen is. Uiteraard geheel zoals afgesproken en volgens alle regels, maar ik weet van de klant dat deze de tussenpartij drie weken geleden al betaald heeft. Om die reden verwacht ik niet dat de betaaltermijn ingekort kan worden, de tussenpartij probeert zijn winst te maximaliseren.
  2. Bedankt voor de reactie. Dat zou mijn administratie lastiger maken bij het doen van de BTW aangifte, gezien ik dan terug moet zoeken welke uren ik wanneer gefactureerd heb en wanneer ik die gefactureerd had moeten hebben. Dat maakt reverse billing dus niet de gemakkelijke oplossing die voor wordt gelegd.
  3. Een tussenpartij wilt reverse billing toe gaan passen om mijn facturatie uit handen te nemen. Kortweg gezegd is dat ik geen factuur meer opstuur maar de tussenpartij dat doet, geautomatiseerd op basis van het urensysteem van de klant en de door de projectleider geaccordeerde uren. Nu sta ik hier niet helemaal om te springen, maar ik zet ook mijn vraagtekens bij de uitwerking ervan. Uren die niet op tijd worden geaccordeerd door de klant, komen niet op de reverse billing factuur. Deze worden op de factuur van de volgende maand gezet. Voorbeeld: Op 5 januari 8 uur gewerkt voor de klant. De uren worden pas 26 februari geaccordeerd door de projectleider. De reverse billing factuur wordt 10 februari opgesteld en bevat deze uren nog niet. De reverse billing factuur van 10 maart bevat deze uren wel. Mag dat? Naar ik weet moet ik binnen 15 dagen na het einde van de maand een factuur sturen. Uren van 5 januari pas op 10 maart factureren is niet toegestaan. Of zie ik dat verkeerd?
  4. itconsultant

    6% BTW op nieuwe fiets zakelijk gebruik?

    RiVe, ik kwam er thuis pas achter bij het invoeren in de administratie. Heb het de fietsenmaker nog niet gevraagd. Inmiddels het volgende gevonden: https://acconavm.nl/kennis/mkb/nieuwe-fiets-inclusief-servicebeurt-let-op-btw/ https://www.tweewieler.nl/retailing/nieuws/2016/12/werkzaamheden-nieuwe-fiets-naar-laag-btw-tarief-10127885 Je mag dus geen 6% BTW vragen op rijklaar maken. Maar bij het verkopen van een gratis servicebeurt bij aankoop van de fiets mag je 6% BTW op de waarde daarvan berekenen. In mijn geval dus het gratis servicepakket ter waarde van €287.
  5. itconsultant

    6% BTW op nieuwe fiets zakelijk gebruik?

    VincentV, de factuur boek ik 1 op 1 in mijn administratie. Maar ik wil bij een eventuele controle geen vragen krijgen waarom ik €214 aan onderhoud op een nieuwe fiets heb uitgegeven (ter waarde van €307).
  6. itconsultant

    6% BTW op nieuwe fiets zakelijk gebruik?

    Ik heb zojuist een nieuwe fiets gekocht, voor zakelijk gebruik. Gaat dus op de balans geplaatst worden (geen kilometervergoeding). Factuurtotaal van de fiets (€565), inclusief kettingslot (€0) en fietstassen is (€34) is €599 inclusief BTW. Verder zit er een gratis servicepakket in ter waarde van €287 (discutabel maar irrelevant). In mijn berekening zit op alle producten 21% BTW en zou de fiets mij €495 exclusief BTW kosten. Echter, op de factuur staat: 6% BTW over 214,62 = €12,88 21% BTW over 307,02 = €64,48 BTW Totaal = €77,35 Ik begrijp dat op fietsonderhoud 6% BTW zit maar ik geloof niet dat voor het afmonteren van een simpele fiets met terugtraprem er voor €214 aan werk verzet wordt. Dat ik minder BTW terug kan vragen is voor mij geen probleem, dat gun ik mijn fietsenmaker wel. Maar ik wil niet meehelpen aan BTW fraude, dus ik wil graag weten of dit wel correct is. [verandeirng: titel]
  7. itconsultant

    Grijs kenteken diesel goedkoper dan elektrisch?

    Ik neem aan dat je dit regelt met een "Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto". Deze heeft alleen betrekking op de inkomstenbelasting. Voor de BTW geldt er zonder kilometeradministratie nog steeds een bijtelling. Meestal is het dus voordeliger die toch maar bij te houden. Bedankt, die was ik vergeten. Mijn optie hier is het niet bijhouden van een kilometerregistratie en 2,7 procent te betalen over de consumentenprijs. Dat is €1077 voor de Nissan Leaf en €790 voor de Jeep Renegade, waar ook hier de milieuvervuiler wint. Andere optie is inderdaad een rittenregistratie bijhouden. Nog een pluspuntje voor de bestelauto is dat het toegestaan is om een vereenvoudigde rittenregistratie bij te houden. Er hoeft geen sluitende rittenregistratie aangeleverd te worden.
  8. itconsultant

    Grijs kenteken diesel goedkoper dan elektrisch?

    Ik kijk enkel naar nieuwe auto's. Laden bij publieke laadpalen is voor mij de enige optie omdat ik in een stad woon. En een paar keer per maand bij de snellaad paal laden als de paal in de straat bezet is. Mijn servetjes berekening voor vijf jaar en 125.000 kilometer: Nissan Leaf 2018 Energielabel: A Aanschaf: €32.264 Verkoop: €10.000 Afschrijving: €22.264 Elektriciteit: (€0,40 / 6) * 125000 = €8.333 MRB: €0 Onderhoud: €1.000 Verzekering: €4.500 TCO: €36.097 MIA: €11.615 Jeep Renegade VAN 2018 Energielabel: F Aanschaf: €19.040 Verkoop: €13.000 Afschrijving: €6.040 Diesel: (€1,30 / 16) * 125000 = €10.156 MRB: €29 * 60 = €1.740 Onderhoud: €2.500 Verzekering: €5.000 TCO: €25.436 KIA: €5.331 Afschrijving heb ik gegokt op basis van wat ik op Marktplaats en Autoscout kon vinden.
  9. Ik ben zoekende naar een nieuwe auto voor mijn consultancy werk. Overal hoor ik dat ZZPers bijna voor niks rijden in elektrische autos maar met mijn berekeningen kom ik niet tot dezelfde conclusie. Allereerst de afschrijving. Niemand weet wat het gaat worden, maar ik denk zelf dat het moeilijk gaat worden om over vijf jaar een elektrische auto met een praktijk range van minder dan 200km te verkopen. De eerste generatie Zoë en Leaf worden nu al voor weinig verkocht. Deze afschrijving is ook goed te zien aan de hoge operational lease prijzen. Daarnaast de prijs van publiek stroom. De twee publieke palen die ik wil gebruiken kosten 37 en 59 cent per kWh. Daar rij je vervolgens 7 kilometer mee. 5,2 tot 8,4 cent per kilometer, dat is hetzelfde als een diesel met een verbruik van 1:16 tot 1:25, wat tegenwoordig een goed haalbaar verbruik is. Waar ik naar aan het kijken ben is een bestelauto. In het bijzonder een personenauto waar een tussenschot in is geplaatst. Net als de elektrische auto geen BPM, KIA in plaats van MIA (dus ook tweedehands). Minimale MRB (€26) versus geen MRB. Daarnaast als extra voordeel dat ik geen kilometerregistratie nodig heb om bijtellingloos te rijden. En de afschrijving is goed voorspelbaar. Na het vervallen van de BPM plicht na vijf jaar kan het interessant zijn om de auto aan een particulier te verkopen. Momenteel heb ik een offerte liggen van een gloednieuwe Jeep voor nog geen €20.000. Ik heb de maandelijkse kosten uitgerekend en kom goedkoper uit dan de Leaf en Ioniq Electric... Mijn vraag: Waar gaat mijn berekening mis? Hoe kan het zijn dat een Jeep met energielabel G goedkoper is dan een elektrische auto?

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké