Jump to content

Arie_H

Newbee
  • Content Count

    4
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

Register

  • You are:
    ondernemer
  • What age group do you belong to?
    51 >
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
    juridische en fiscale zaken
    Financiën / administratie en credit management
    columns en algemene informatie

Company info

  • Location
    Zwijndrecht
  1. Nee, ik heb weinig vertrouwen in de "grote/bekende" bedrijven om daar mijn gegevens te bewaren, tenzij flink versleuteld. Wat ik bedoelde is dat je jouw bedrijfsgegevens (of in ieder geval een back-up) niet op dezelfde schijf/pc moet bewaren als je 'werk-'gegevens. Als je pc crasht tijdens het dagelijks gebruik is het wel zo makkelijk om een separate back-up te hebben die dus niet op je pc zelf staat. Ik ben zelf een voorstander van open-source en gebruik zelf ook thunderbird. (En LibreOffice voor de admin, maar ben steeds op zoek om het nog makkelijker/efficienter te maken)
  2. @ Cosara, Dank voor je reactie. Als ik het goed begrijp vallen mijn werkzaamheden op (lading van) zeeschepen onder het 0% BTW tarief en moeten als zodanig geboekt worden. Verricht ik andere werkzaamheden, dan is de vestiging van de opdrachtgever van belang (NL=21%, EU=verlegd, rest = % eigen land). Bij NL-opdrachtgever kan de BTW verlegd zijn indien ik bijv. onderaannemer ben. (Bedrijf A huurt mij in omdat men zelf geen tijd/capaciteit heeft, ik rapporteer naar bedrijf A dat op zijn beurt rapporteerd naar zijn klant) De zeeschepen waar ik het over heb, vervoeren lading in bulk (bijv. erts, kolen) van/naar Nederland Het zijn dus geen visserij/veerdiensten en/of suppliers. Volgens de belastingdienst (zie link in oorspronkelijke bericht) vallen mijn werkzaamheden dan onder en ook Het "tellen en wegen" valt bij de zeeschepen onder het 0% tarief. Als ik aan boord ga om vast te stellen of er schade is, dan is dit nog steeds met 0% BTW belast. Zodra ik advies ga geven over (de oorzaak van) de schade, dan valt dit onder het 21% BTW tarief.
  3. Mijn werkzaamheden bestaan voor een groot deel uit diensten die ik verricht op schepen voor zowel NL opdrachtgevers, EU als overigen. Een aantal van deze werkzaamheden (laten we zeggen lading tellen) zijn voor eindafnemers, andere zijn voor "hoofdaannemers"(zij doen dit voor hun klant). Dit "tellen" op zeeschepen valt onder het 0% tarief (Diensten bij schepen en de lading van schepen). Als dit op binnenvaartschepen gebeurt is dit 21% (eindafnemer) of BTW verlegd (EU-klant of hoofdaannemer). Als ik dit "tellen" voor een EU-klant op een zeeschip doe, moet ik dit administreren onder BTW verlegd of 0% tarief? BTW-technisch maakt dit geen verschil, maar wel bij de IC-opgaaf. Wat is de heersende mening? bij voorbaat dank.
  4. Arie_H

    Arie_H

  5. Wat dacht je van een e-mail back-up programma gebruiken en deze back-up naar de cloud (of op externe schijf) backuppen? Zelf ben ik het programma Mailstore (https://www.mailstore.com). gaan gebruiken nadat mijn harde schijf crashte. De Home-versie is gratis voor particulier gebruik

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept