Jump to content

skiwi2

Junior
  • Content Count

    6
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer in spe
  1. Hmm, ik ging ervanuit dat het in bredere zin opgepakt mocht worden, je handelt in bepaalde goederen en de enige manier om dat enigszins succesvol te doen is met toepassing van de margeregel. Logisch gezien maak ik ook de winst over de combinatie van het kopen van de kaart en het keuren van de kaart. Begrijp ik goed dat nu het volgende geldt dan? Als ik een kaart via bv. marktplaats voor 15 euro koop, dan is de inkoopprijs 15 euro en kan ik hier uiteraard geen BTW over terugvragen. Vervolgens laat ik de kaart keuren en kost dit me $9 = ~8 euro. Hierover betaal ik importheffingen (op het moment dat ik dit voor een heel aantal kaarten tegelijk doe), deze importheffingen (althans het btw gedeelte) mag ik terugvragen. Uiteindelijk verkoop ik de gekeurde kaart voor 40 euro, hiervan moet ik 21% BTW afdragen. Op dit moment maak ik een winst van 40 - 8 (- importheffing btw + importheffing btw) - 15 - (21% * 40) = 8.60 euro. Hierover betaal ik op een later moment nog inkomstenbelasting als we van een eenmanszaak uit gaan. Aan de andere kant kan iemand die particulier dit hele gebeuren doet het veel goedkoper uitvoeren, hij hoeft immers de BTW niet af te dragen. In feite maak ik maar een winst over grofweg 17 euro, maar daar is geen regeling voor?
  2. @shoptillyoudropDeze trading cards zijn inderdaad een soort voetbalplaatjes. Ik ging er eigenlijk vanuit dat het geen probleem was om hier de margeregeling op toe te passen en dat het op alles geldt wat van een particulier aan een particulier verkocht wordt. @Branko CollinDeze topics geven helaas niets aan over mijn huidige vraag. Zie het als volgt. Ik koop een kaart, ik laat deze door een externe partij (een bedrijf) keuren en in een doosje zetten, ik verkoop de kaart, welke in een doosje zit. Illustratie: Inkoop => [K] => Keuren [D[K]] => Verkoop Waarbij [K] de kaart is en [D] het doosje. Ik verkoop nog steeds de kaart, het feit dat het in een doosje zit is puur ter bescherming.
  3. Goedenavond, Terugkomend op een eerder topic van mij heb ik nog steeds het idee om een webshop te beginnen, echter wil ik mijn core activiteiten iets verleggen. Kort gezegd gaat het om trading cards welke door een derde partij geauthenticeerd en gekeurd (cijfer tussen 1 en 10) worden. De stappen welke een enkele trading card door gaat: 1. Ik koop de trading card van een particulier, binnen Europa. 2. Ik stuur de trading card op naar de derde partij welke zich in Amerika bevindt, deze stuurt dezelfde kaart terug, maar nu in een plastic gesealed doosje, met grade en met uniek serienummer. 3. Ik verkoop deze gekeurde kaart in mijn webshop. Mag ik de margeregeling nog over deze kaart toepassen? (Het keuren van die kaarten kost uiteraard ook geld, en daar moeten importheffingen over betaald worden) Een rekenvoorbeeld: De kaart kost mij 15 euro van een particulier. Het keuren kost 10 euro. Ik verkoop de kaart voor 40 euro. Uiteraard wil ik enkel BTW afdragen over de winst die ik hier maak, aangezien ik de kaart niet met BTW inkoop. Ik hoop dat iemand hier iets meer over weet, tot nu toe heb ik enkel informatie gevonden over de margeregeling an sich.
  4. @Roel JOké, bedankt voor de uitgebreide uitleg! Ik heb inmiddels ook de cursus van e-boekhouden.nl doorgelezen, echter staat daar niet heel veel in over de voorraad. Een ding wat wel meespeelt in mijn geval is dat ik een splitsing zal moeten maken tussen booster boxes verkopen, booster packs verkopen en losse kaarten verkopen. Daarom kan ik eigenlijk niet zonder (her)waarderingsverlies werken. Maar dit hoeft zoals ik begrepen heb geen probleem te zijn. Verder lijkt het erop dat ik (redelijk) vrij ben om te doen wat ik wil qua voorraad en boekhouding? Ik kan er namelijk weinig regels over vinden en alles blijft in de zaak zitten, dus de voorraad veranderd feitelijk niet. Verder nog wel een aantal vragen. 1. Hoe kan ik het beste de kaarten waarderen? Zo dicht mogelijk tegen de realiteit op de tweedehandse markt? Zo kan ik common kaarten als particulier bijvoorbeeld voor 5 cent verkopen. Ook zullen deze kaarten niet zo snel verkocht worden als de duurdere kaarten, waar iedereen immers naar op zoek is, dus vanuit dat standpunt lijkt het mij verstandig om de voorraad waarde zo laag mogelijk te houden en juist veel winst te pakken op het moment dat je er wel een verkoopt. 2. Hoeveel rekening moet ik houden met de boek-'winsten' welke ik pak bij het openen van de pakjes? Ik neig ernaar om ervoor te zorgen dat de voorraad waarde gemiddeld genomen gelijk blijft aan de pakjes waar ze in zaten. Dit zal in de werkelijkheid ervoor zorgen dat ik bijvoorbeeld een winstpercentage pak van 20% op de rares, welke mogelijk 80% van heel de waarde van een pack vertegenwoordigen (op de tweedehandse markt), en hogere winst (bv. van 5 cent waarde naar 20 cent verkoop) op de commons welke relatief minder verkocht zullen worden dan de rares. 3. Hoeveel zorgen moet ik me nu echt maken om de belastingdienst? Met een correcte boekhouding zal ik kunnen voldoen aan alle eisen die aan mijn boekhouding worden gesteld en zal ik het correcte BTW bedrag afdragen, wat kan er dan in mijn geval nog misgaan bij de boekingen bij het omzetten van cases naar booster boxes naar packs naar singles? In ieder geval alvast heel erg bedankt voor de hulp!
  5. Dat weet ik niet zo zeer, ik heb al het een en ander opgezocht, en k heb er vertrouwen in dat een pakket zoals bijvoorbeeld e-boekhouden me ook een heel eind op weg helpt, al is het natuurlijk altijd de moeite waard om een cursus boekhouden te gaan doen, mijn laatste ervaring is al weer M&O op de middelbare school. Echter vind ik het gedeelte over de voorraadwaardering lastig, er wordt namelijk overal (en ongetwijfeld ook in een cursus) gesproken over meerdere manier om voorraad te vermeerderen en te verminderen (inkoop, verkoop, etc.). Echter het stuk waarbij je zelf iets met de voorraad doet is bij alles wat ik tot nu toe heb gevonden buiten beeld gelaten. Het lijkt in de meeste pakketten geen vaste actie te zijn (voor zover ik kan vinden). Het feit is echter wel dat de alles van booster case/box tot losse kaarten dezelfde inkoop betreft, alles in het bedrijf blijft en er van buitenaf niets wijzigt. Maar stel dat ik alles handmatig boek, en de belastingdienst de administratie nader gaat bekijken, zijn ze daar dan tevreden mee, of zullen ze een nadere uitleg willen hebben van hoe artikel X ineens artikel 1 t/m artikel 100 is geworden. (Bijvoorbeeld alle 36 booster packs uit een booster box welke naar single kaarten om zijn gezet, al dan niet met meerdere copies per kaart.)
  6. Goedenavond, Introductie Ik loop eventjes al rond met het idee om een trading cards webshop te beginnen naast mijn full-time vaste baan. Het gaat om trading cards zoals Magic the Gathering, Pokemon, Yu-gi-oh, etc. Ik heb momenteel vooral een aantal vragen rondom de boekhouding, ik ben namelijk van plan om vaste pakketten te gaan gebruiken, ik zag dat e-boekhouder.nl een interessant pakket kan zijn en dan wil ik er een webshop aan koppelen welke er goed mee samen werkt. Trading cards informatie Ten eerste, voor diegenen die er niet zo bekend mee zijn, in de trading card wereld kent men doorgaans de volgende concepten. Serie: Een bepaalde serie kaarten, doorgaans worden er 3-4 'belangrijke' series per jaar uitgebracht, en in mijn voorbeeld is een booster case, box, pack en kaart aan één serie gelinkt. Booster case: Een doos waarin meestal 6 Booster boxes in zitten. Deze zijn doorgaans enkel bij een distributeur beschikbaar. Booster box: Een doos waar bijvoorbeeld 36 Booster packs (ook wel pakjes genoemd) in zitten. Deze zijn voor gewone consumenten beschikbaar. Booster pack: Een pakje waarin een vast aantal kaarten zitten per serie. Echter de kaarten zijn random, ik las dit later beter toelichten. Mijn vragen gaan vooral rondom het inkoop/verkoop/voorraad proces. Ik had gehoopt antwoorden op mijn vragen te vinden op het internet, maar die lijken er niet te zijn, of ik kijk op de verkeere plek. Vraag 1 Ik kan bij de distributeur booster boxes kopen, deze kan ik als inkoop invoeren, vervolgens heb ik die boxes als voorraad en uiteindelijk voer ik ze als verkoop in. Dit is allemaal rechttoe rechtaan en lijkt niets bijzonders te zijn. Klopt dit? Vraag 2 Ik kan de booster boxes openen en de losse booster packs welke eruit komen verkopen, hoe ga ik op dat moment om met mijn voorraad? Ik heb een inkoop in mijn administratie staan van (bijvoorbeeld) 1x booster box voor een X bedrag. In deze booster box zitten 36 booster packs. Moet ik op dat moment mijn voorraad handmatig muteren (er is immers geen inkoop of verkoop bij betrokken) en 1x booster box eruit halen en 36x booster packs toevoegen met een artikel waarde van X gedeeld door 36? (Hetzelfde geldt overigens voor het geval dat ik booster cases van een distributeur koop en daar zes booster boxes uit haal.) Vraag 3 Ik kan de booster packs openen en de random kaarten daaruit los verkopen. Dit is interessant omdat er in een booster pack kaarten zitten van verschillende zeldzaamheden, zo kunnen er bijvoorbeeld in een pack van 10 kaarten 6 'common' kaarten zitten, 3 'uncommon' en 1 'rare', met ieder andere waarden op bijvoorbeeld Marktplaats, etc. waar consumenten het verhandelen. Een voorbeeld hiervan is dat een booster box een inkoopprijs van 100 euro euro kan hebben en een pack 2,78 euro (100 euro gedeeld door 36). De meeste commons en uncommons zullen een tweedehandse waarde van enkele centen hebben, maar in webshops kunnen ze voor 20-25 cent verkocht worden aangezien ze daar makkelijk gecombineerd kunnen worden, 1x verzending, etc. En in het rare slot kan vaak een kaart zitten van 50 cent waarde welke voor 1 euro verkocht kan worden, maar er is ook een kans dat er kaarten inzitten met tientallen euro's aan waarde. Op het moment dat ik een booster pack open, dan kan ik niet meer meer met vaste waarden werken en heb ik ook in feite meer of minder voorraad-waarde afhankelijk van hoeveel geluk je hebt. Met de verkoopprijzen in mijn webshop zorg ik er uiteraard voor dat het gemiddeld genomen altijd positief uitkomt voor mij, maar dat is niet zo op een per booster pack basis. Ik zie dat er meerdere manieren zijn om de voorraad te waarderen, de interessante mijns inziens zijn waardering tegen inkoopprijs en tegen actuele waarde. Ik denk dat ik hier weinig keus heb en het tegen actuele waarde zal moeten doen? Maar hoe ga ik dan om met het feit dat ik 'winst' of 'verlies' kan maken puur op het moment dat ik booster packs open? En in het geval dat ik met de actuele waarde ga werken, hoe zorg ik er dan voor dat ik winst maak op een verkoop? Als ik ze namelijk waardoor op de bruto verkoopprijs dan zal ik ze daar namelijk ook voor verkopen en op de verkoop zelf geen winst maken. Moet ik ze dan waarderen tegen een zelf-besloten marktwaarde gebaseerd op de tweedehandse markt? Ik hoop dat dit verhaal een beetje duidelijk is en de complexiteit van deze vraag aangeeft. Vraag 4 In de trading cards wereld is het ook een optie om kaarten te laten keuren door derde partijen, deze geven dan hun oordeel over de conditie van de kaart in een cijfer liggend tussen 1 en 10 waar 1 een slechte conditie betreft en 10 de best mogelijke conditie, gekeurde kaarten worden ook meteen door de derde party geauthenticeerd zodat zeker is dat ze echt zijn. Het keuringsproces zal er ook in resulteren dat deze kaart in een hard plastic doosje is gestopt ter voorkoming van beschadigd. In dit gedeelte van het proces zal ik een (waardevolle) kaart welke ik heb verkregen door ingekochte packs te openen gebruiken. Deze kaart zal doorgaans naar Amerika gestuurd worden aangezien daar de keuringsbedrijven zitten, dit kost een X bedrag en bij terugkomst dient er import BTW afgedragen te worden. In feite betaal ik hier simpelweg voor een service, de kaart die terugkomt is nog steeds dezelfde kaart, echter is die nu gekeurd en zit die in een plastic doosje met een cijfer erop. Ook voor dit proces geldt eigenlijk hetzelfde. Mijn product krijgt meer waarde door de keuring, hoe ga ik daarmee om? Conclusie Ik denk eigenlijk dat hetgeen wat vooral vragen voor mij oproept is hoe ik om moet gaan met mutaties van mijn voorraad. Wat BTW betreft is het volgens mij allemaal niet zo spannend, ik heb inkopen en ik heb verkopen en wat dat betreft veranderd er niets. Echter voor een goede boekhouding is het van belang dat ik correct met mijn voorraad om ga. Graag zou ik antwoorden op mijn vragen ontvangen en/of een beter idee krijgen hoe ik antwoorden op deze specifieke vragen kan krijgen.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept