Nadeelcompensatieloket

Junior
  • Aantal berichten

    10
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    adviseur
  • Geslacht
    Vrouw
  • Adres
    Zuidsingel 28, Kortenhoef, nl-nh, 1241EN, Nederland
  • Land
    Nederland
  • Voornaam
    Christa
  • Achternaam
    Lagerweij
  • Bedrijfs- of organisatienaam
    RechtPlus
  • Email
    info@rechtplus.nl

Bedrijfsinfo

Visie op

  • Mijn mening over ondernemerschap
    Ondernemerschap verdient aandacht

Nadeelcompensatieloket's trofeeën

  1. MKB Amsterdam houdt op 23 mei een bijeenkomst voor ondernemers. Onderwerp: slechte bereikbaarheid en schadevergoeding achteraf (nadeelcompensatie). Goed initiatief. De gemeente Amsterdam en de ombudsman van dezelfde gemeente schuiven aan.
  2. Mijn doel is het onderwerp nadeelcompensatie op de kaart te zetten. Uit een klein onderzoekje door ONL blijkt zeer weinig ondernemers weten dat een stuk schade kunnen verhalen op de overheid. Zie link Ondernemerspanel over Nadeelcompensatie - ONL voor ondernemers
  3. Ik ben zelf ondernemer die MKB ondernemers bijstaat. Waarom mijn vraag? Het is a. een onbekend begrip. Zie de website van ONL. b. het lijkt erop dat de rechter/overheid niet duidelijk is waar een ondernemer voorstaat. Niet iemand met een maandelijks salarisstrookje. c. de uitkomsten van de verzoeken zijn zo verschillend dat ik mij zorgen maak. Mogelijk omdat het ondernemerschap onbekend is bij de overheid. d. Goed nieuws MKB Amsterdam houdt 24 mei een bijeenkomst. Waarom? Om nadeelcompensatie op de kaart te zetten. Samen met de gemeente en de ombudsman van deze gemeente. Kan het op de politieke kaart worden gezet?
  4. Het gaat om titel 4.5 van de Algemene wet bestuursrecht. Deze regeling is nog niet in werking getreden. Het is wachten op de Omgevingswet. Sommige gemeenten kennen een regeling, bijvoorbeeld de gemeente Amsterdam. Het gaat om de Algemene Verordening Nadeelcompensatie. Deze verordening stelt dat je minimaal 8% omzetverlies op jaarbasis moet hebben geleden. Anders krijg je niets. Lijdt je meer omzetverlies, dan heb je recht op een stukje vergoeding.
  5. Dank voor de belangstelling. A. Wat zegt de wet? De Algemene wet bestuursrecht stelt kort samengevat dat de (verantwoordelijke) overheidsorganisatie de schade moet vergoeden als deze buiten het normaal maatschappelijke risico valt. Dat is dus een vaag begrip/vage uitleg. De regeling is overigens nog steeds niet in werking getreden. Het is wachten op de Omgevingswet. Los hiervan kan je altijd aankloppen bij de overheid die het werk (de opengebroken straat) heeft laten verrichten. En daarbij stellen dat de schade jouw risico te boven gaat. B. Hoe legt de overheid het uit? Verschillend. Bijv. de gemeenten Eindhoven en Amsterdam stellen dat je minimaal 8% omzetverlies op jaarbasis moet hebben geleden. De gemeente Katwijk legde de lat veel hoger, nl. 30% bij een mobiele ijskiosk die een jaarlijkse vergunning had. Kan de lat ook lager worden gelegd? Ja, zo keerde Rotterdam en Amsterdam altijd vergoeding uit maar dan met een korting op het schadebedrag. Denk aan de verbouwing van het station Rotterdam en de aanleg van de Noord Zuidlijn.
  6. Mijn vraag is hoe ondernemers aankijken tegen de wijze waarop de overheid het ondernemersrisico bij een opengebroken straat uitlegt. In de rechtspraak wordt (steeds meer) de nadruk gelegd op de verantwoordelijkheid en de (gemaakte) keuzen van de ondernemer met de daarbij behorende (ondernemers)risico's. Ik zal het toelichten aan de hand van 3 voorbeelden. 1. Winkel in het centrum? Je eigen keuze en eerder risico op een opengebroken straat dan bij een winkel buiten het centrum. 2. Exploitatie verkoop en restauratie auto's en slecht bereikbaar wegens werkzaamheden? Je eigen keuze om je bedrijfsvoering geheel afhankelijk te stellen van goede bereikbaarheid. 3. Wegrestaurant. Slecht bereikbaar wegens onderhoud rijksweg? Je eigen keuze en eerder risico op omzetderving. Wat vinden ondernemers van deze uitleg?
  7. Bekend is dat een ondernemer bij een open gebroken straat aanspraak kan maken op een stukje vergoeding. Namelijk als het gaat om niet normaal ondernemersrisico (nadeelcompensatie). Wat is normaal ondernemersrisico? Hoe legt de overheid het uit? De overheid verwijst daarbij vaak naar de andere risico's van de ondernemer, zoals locatie, weersomstandigheden, ziekte werknemers, stakingen, economische recessie. In de literatuur wordt deze uitleg als 'verfrissend' ervaren. Wat vinden jullie daarvan?
  8. Brein, goed voorbereid is het halve werk. En zoals eerder gezegd, dat geldt ook voor de gemeenten (= zorgvuldigheid).
  9. Brein, Maak je je zorgen over bereikbaarheid voor je klanten (wat Highio ook vraagt). Dan kan je de projectleider vragen hoe de bereikbaarheid zo goed mogelijk kan worden geregeld (omrijdroute, omleidingsborden). Samen overleg vooraf past bij zorgvuldigheid. Misschien kan jij ook wat regelen (bijv. informatie over bereikbaarheid op je website).
  10. De gemeente is verplicht haar uiterste best te doen om bereikbaarheid te garanderen (zorgvuldigheidsverplichting). Omleidingsborden, omrijdroutes. Hoe dan ook, enige overlast is onvermijdelijk. En mogelijk kan de vraagsteller iets doen als flyers ronddelen. Misschien kortingsacties. Achteraf compenseren is het laatste redmiddel. Is er een winkeliersvereniging?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.