Jump to content

champion

Junior
  • Content Count

    16
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • First name
    Frank
  • Last name
    Ver

Company info

  • Location
    Bommelerwaard

Vision

  • I'm looking for people who
    mij net wat meer wegwijs kunnen maken dan de website van de belastingdienst in het fiscale deel van het ondernemerschap.

Recent activities

  1. Nog eens flink aan het rekenen geweest waarbij ik uit ben gegaan van volledig zelf aftikken dus geen lease/rentekosten. Het verwachte kilometrage wat hoger aangehouden om niet voor verrassingen te komen staan. Voor het gemak geen renteverlies geteld gezien de actuele rentestanden ;-). Wel heb ik alsnog de optie in prive kopen meegenomen aangezien ik nooit geweten heb dat je ook dan (omdat ik ondernemer ben) het voordeel van bpm-vrijstelling en grijs kenteken tarief mrb hebt. Dan blijkt dat prive aanschaffen in combinatie met de 19 cent/km aftrek welke @Joost Rietveld al eerder benoemde en de a
  2. Heb een spreadsheetje gemaakt om een en ander wat helder in beeld te krijgen. De btwcorrectie privé-gebruik (2,7% over cataloguswaarde) hakt er vrij stevig in vind ik. Ik voeg het bestand even toe, als jullie er even naar willen kijken of ik wat fout doe of wellicht vergeet in de berekening hoor ik dat graag. Waardes zijn actueel, kosten berekend aan de hand van services die de dealer aanbiedt. Berekening kosten zakelijke auto.xlsx
  3. @Joost Rietvelddank voor de bevestiging en aanvulling wat het 1/5 deel betreft. @henkhhet privégebruik zal bij mij niet excessief gaan worden. Voor de rest heb ik ook wel een beetje dezelfde gedachtegang als jou. Komend weekend eens gaan stoeien met de (verwachte) cijfers; bovendien ook maar eens een overlegje met mijn accountant inplannen. Nu weet ik wat de speerpunten zijn.
  4. De km-aftrek versus de KIA is dan een beetje broekzak/vestzak als ik het goed begrijp? Helder die bpm-btw koppeling. Over de komende 5 jaren ga ik ca 50/50 zakelijk/prive rijden denk ik maar de vrijheid om meer prive te kunnen gaan rijden is me wel wat waard. De minimumeis van 10% blijf ik ruimschoots boven. Ik ga er van uit dat de btw-privé-verrekening (2,7%) aan het eind van het jaar gewoon dient plaats te vinden, ook al zou de auto voor de IB privé staan, klopt dat? Hier geldt toch ook de regel dat het nooit meer hoeft te zijn dan de werkelijk betaalde btw? Stel dat
  5. Dank voor alle reacties. Tja, zoveel mensen, zoveel wensen. De bus wil ik om niet nader te noemen redenen puur zakelijk aanschaffen dus voor de IB ga ik hem niet privé aanmerken. Ik weet dat (privé een jonge stevige) auto rijden een dure hobby is. In mijn geval zou het overigens om een luxe uitvoering Vito dubbele cabine gaan. Ik ben aan het zoeken om de winst/IB wat te drukken. Aangezien ik mezelf alleen maar verhuur en dus geen bedrijfsmiddelen nodig heb en daardoor totaal geen afschrijvingen heb, ben ik aan het bekijken of de enige investering die ik kan doen dit IB drukken enigszins k
  6. Goedemiddag. Ik heb al gezocht op bedrijfsauto kostenberekening maar vind niet wat ik zoek. Wellicht bestaat er een site of een spreadsheet welke rekening houdt met de vele opties die er zijn zoals btw, bijtelling, afschrijving, investeringsaftrek etc. Dan zou ik deze graag te weten komen. Mijn situatie: momenteel gebruik ik nog de oude privé-auto en maak daarbij gebruik van de regeling 19 cent per zakelijk gereden km naar privé vergoeden. In eerste instantie was de overweging om een youngtimer aan te schaffen. Hier zie ik toch maar vanaf omwille van het risico op onverwachte, h
  7. Je bent bekend met CCV zeg je. Zij bieden ook een voordelige mobiele oplossing: de CCV Mini. Werkt goed, ik spreek uit ervaring.
  8. Voor een kleine sportclub ga ik de website vernieuwen/verhuizen/bouwen. Aangezien ook deze club door corona de eindjes al aan elkaar moet zien te knopen heb ik aangegeven de eerste 2 jaar de kosten voor hosting van de website te sponsoren. Het bouwen etc is dan vrijwilligerswerk door mijzelf. Om de site te verhuizen naar een nieuwe provider moet er bij die nieuwe provider vooraf betaald worden. Aangezien ik de verhuizing en bouw zelf regel, is het makkelijkst dat ik zelf de eerste betaling (en evt volgend jaar de 2e) doe. Mag dit en hoe kan ik zoiets verwerken in mijn administratie?
  9. Sorry voor mijn wel erg late reactie. Bedankt voor het meedenken. Gelukkig is een en ander niet nodig geweest, na enkele weken na de start van dit topic kwam ik alweer om in het werk. Sterker nog, ik moet nu vaak "nee" verkopen. Daardoor is ook het urencriterium geen probleem meer voor me. Nogmaals dank voor het antwoord.
  10. Ik weet niet of ik dit in het juiste forumdeel geplaatst heb, correct me if I'm wrong. Sinds 1 maart ben ik gestopt met mijn loondienstverband om o.a. mezelf te verhuren aan meerdere agrarische (eigen vervoer-)transporteurs en mijn rijschool verder te ontwikkelen. Dat ging meteen voortvarend, heb er ook nog steeds geen spijt van. Maarja toen kwam Corona.... Rijlessen geven mag niet meer en dat zie ik voorlopig ook nog niet gebeuren. Ik moet ook nog zien welke (hygiene)voorwaarden er aan gesteld gaan worden. Als dit me niet zint, hou ik die branche voor gezien temeer het een st
  11. Dank voor deze uitleg. Ik ga dit ook voorleggen aan mijn accountant.
  12. Dank voor alle reacties. Uit de diverse opmerkingen begrijp ik dat die 500 km gewoon over het hele kalenderjaar reikt ondanks het feit dat de auto in de loop van het jaar 15 jaar wordt. Het is mij duidelijk dat het dus geen optie is om de auto eerder te kopen en dan te schorsen. Om de (hoge) bijtelling te voorkomen, rest er dan ook weinig anders dan de auto pas na de 15e verjaardag aan te kopen.
  13. Mij lijkt het in het geval van verkoop dat het dan inkomen wordt. Je brengt namelijk zakelijk geld over naar prive in de vorm van winst uit onderneming. Ik weet niet of de gemeente hetzelfde hier tegenaan kijkt als de fiscus. Dit terzijde. Is het geen optie voor je om al dan niet via een uitzendbureau een leer/werktraject in te gaan waarbij je CE-opleiding betaald (voorgefinancierd) wordt? Aan de ene kant voor jou een mooie kans, aan de andere kant zit je dan wel een poos vast aan een loondienstverband. Of je dat als (voormalig) ondernemer wilt, is geheel aan jou. Momenteel kun je ov
  14. Het staat vast dat de auto zakelijk komt te staan voor zowel de IB als de btw. @Cosara daar zeg je wat. Maar zou de fiscus dit ook accepteren?
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept